2020-08-11, 14:03
Medlem
simonvps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Adde1234
Mellberg verkar ha börjat få ordning på HIF nu.

De är alldeles för bra för att åka ur. Har en riktigt bra anfallare till skillnad från de andra lagen i botten.

Lär stå mellan IFK, KFF, AIK, ÖFK OCH FFF om kvalplats samt vilka som åker ur direkt.

Jag är inte lika säker på Heif, tycker att de haft ruggigt flyt både mot oss och mot Peking och har sett väldigt kassa ut. Men de har ju onekligen börjat plocka poäng och det på ett väldigt moralstärkande sätt, så det kanske ger dem en liten buffert som de kan leva på när det börjar gå knackigt igen.

Fff, Heif och kff är de tre som kommer vara längst ner när säsongen summeras tror jag. aiks öde beror på poängskörden i de kommande tre blytunga mötena. Deras hopp står till Abraham som är den enda med ”x-faktor” i laget. Får inte han till det måste de förlita sig på turen i princip.
Citera
2020-08-11, 14:31
Medlem
Ovcharkas avatar
Snälla släpp den nuvarande värdelösa formationen med två innemittfältare (sittande, dessutom), en halvanfallare och en toppforward. Lägg därtill att yttrarna antingen är dåliga eller skadade.

Sjukt dåligt utnyttjande av truppen från Kim och Tolles sida.

Möjligen kan man spela deras 4-2-3-1 om man tar in en fantastiskt bra ytter och en lika fantastiskt bra tia. Vecchia och Mrabti vore bra, men lär inte hända.

Så spela med nuvarande trupp och gör det bästa av det.

PK
Witry* - Une - Berg - Nyholm - Augustinsson**
Ulvestad*** - Karlström - Walker
Kujovic - Holmberg****

*Kan ersättas med Radetinac
**Käck
***Edwards, Banda (Ajdarevic?)
****Chilufya, Bärkroth, OP

Alla tre bra mittbackar får spela. Inget resursslöseri. Tre innemittfältare istället för två. Två skyttekungar på topp. Ingen på bänken.

Hade känts tryggt inför europa-kvalet dessutom.
Citera
2020-08-11, 14:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mark.corrigan
Är väl en typisk situation där VAR granskar och gör bedömningen att kontakt = foul. Vidrigt att filmningar som dessa kommer undan med eufemismen "förstärkning" bara för att en spelare råkar vara inom en meter från spelaren som uppenbart väljer att trilla i backen.

Ja, min uppfattning är som sagt att det blir mer straffar med VAR, och en hel del som man skulle kunna vara rätt upprörd över.

Citat:
Ursprungligen postat av Geigerzehler
Det är väl en massa lag som har fått mycket straffar i år, ifk gbg har fått massor av straffar och filmade till sig en senast söndags i 85:e, fick en billig straff mot bajen i 95:e minuten gör ett offside-mål i typ 83:e minuten som godkänns.

Och fick ett mål felaktigt bortdömt för offside mot Östersund, skulle haft 2 straffar i samma match, båda för handboll, hade en boll inne i mål mot Falkenberg(målkamera snälla), skulle haft straff mot MFF(Sargon nedsparkad av Larsson) osv.

Man kan klaga på domarna, men jag börjar nå den punkten där man helt enkelt får gilla läget för att man inte kommer komma ifrån det. "Acceptans-fasen". haha

Edit: Man får helt enkelt se till att vara så pass bra att eventuella domarmissar inte påverkar slutresultatet.

För att ta ett aktuellt exempel, igår borde kanske Nyman ha gjort 2 mål, då hade inte HIFs straff(ar)påverkat på samma sätt.
Senast redigerad av Eaglesandshit 2020-08-11 kl. 14:40.
Citera
2020-08-11, 14:43
Medlem
snillet_1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av simonvp
Fff, Heif och kff är de tre som kommer vara längst ner när säsongen summeras tror jag. aiks öde beror på poängskörden i de kommande tre blytunga mötena. Deras hopp står till Abraham som är den enda med ”x-faktor” i laget. Får inte han till det måste de förlita sig på turen i princip.

Bahoui måste ju nämnas också även om det lär ta lite tid att varva igång ordentligt efter den långa skadefrånvaron. Men de måste värva en central forward till som kan rotera med Goitom för han islänningen kan de bara lägga ned med, försöka bryta kontraktet med honom helt enkelt.
Citera
2020-08-11, 14:54
Medlem
simonvps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snillet_1
Bahoui måste ju nämnas också även om det lär ta lite tid att varva igång ordentligt efter den långa skadefrånvaron. Men de måste värva en central forward till som kan rotera med Goitom för han islänningen kan de bara lägga ned med, försöka bryta kontraktet med honom helt enkelt.

Absolut. Ställer mig lite undrande kring Bahouis karaktär dock. Har han mentaliteten för att bära laget på sina axlar? Tänker på hur lack han blev över att ha blivit utbytt i derbyt mot Bajen 2018 trots att aik var bra i den matchen.

Du som nämnt kulten kring Poya: har du sett Axel Kjäll från PKn efter ÖSK-Gbg? Låter som att han vill få det Poya har gjort med Gbg till en lika stor bedrift som CL-spelet under 90-talet.
Citera
2020-08-11, 15:14
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av snillet_1

Ryktas om att Molins kan vara på väg till AIK. Nu tror jag inte det händer men jag håller med dig, Goitom har sett oerhört seg ut den här säsongen så en avlastning där behövs illa kvickt.
Citera
2020-08-11, 15:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AIP
Ryktas om att Molins kan vara på väg till AIK. Nu tror jag inte det händer men jag håller med dig, Goitom har sett oerhört seg ut den här säsongen så en avlastning där behövs illa kvickt.

Seg som sirap, Molins hade nog varit en bra förstärkning, men vad hade priset varit, och vad kan AIK splasha på förstärkningar.
Citera
2020-08-11, 15:31
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Eaglesandshit
Seg som sirap, Molins hade nog varit en bra förstärkning, men vad hade priset varit, och vad kan AIK splasha på förstärkningar.

Jo ekonomin ställer till det för AIK ganska rejält, svårt att se oss låna ut Molins till AIK. Sedan är frågan ifall Molins hade velat spela för en konkurrent i allsvenskan.

Vi får se hur Molins gör ifrån sig nu i dessa två kommande matcher som Kiese-Thelin fick. Är han petad så kan jag inte tänka mig att han är kvar, spelar han och gör det bra så lär vi inte släppa honom.
Citera
2020-08-11, 16:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jultomtenbrannupp
Just detta problemet genomsyrar Helsingborgs fotbollskultur. Er avundsjuka är så stark att ni hellre idkar bögsex än att se ert EGNA lag vinna om det kan påverka MFF på ett positivt sätt.
I Malmö fokuserar man på sig själva. Helsingborg är bara ett farthinder på väg mot guldet. Alla verkar glada och lyckliga av att hålla på MFF medans helsingborgarna verkar må dåligt konstant.
Stackars spelare i Helsingborg. Spela för en publik som bara tänker på Malmö
Verkligen. Det har gått så långt att de håller på FC Köpenhamn så de på något vis får uppleva Europaframgång. Givet hur nära Köpenhamn ligger Helsingborg skulle det i princip vara som att hålla på Häcken och IFK Göteborg samtidigt.

Tänk förresten vad det måste känts när Malmö slog FCK och vann gruppen förra hösten? Ojoj vilken misär det måste varit.
Citera
2020-08-11, 16:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AIP
Jo ekonomin ställer till det för AIK ganska rejält, svårt att se oss låna ut Molins till AIK. Sedan är frågan ifall Molins hade velat spela för en konkurrent i allsvenskan.

Vi får se hur Molins gör ifrån sig nu i dessa två kommande matcher som Kiese-Thelin fick. Är han petad så kan jag inte tänka mig att han är kvar, spelar han och gör det bra så lär vi inte släppa honom.

Man får väl hålla med de Gnagare som inte är helt nöjda med BW gärning som sportchef, inte för att han varit klappusel men det har varit en del konstiga och kostsamma värvningar, framförallt kan man nog ifrågasätta 2019, dom skulle gjort allt i deras makt med att få tag på en bra och etablerad ersättare till Olsson(Olsson är för övrigt på hans pluskonto), istället blev det vad man kanske kan kalla chansningar med typ Sigthorsson, Ylätupa, Lahne och Obasi, ingen av dom ersättare till Olsson, utan andra spelartyper.

Molins verkar ju inte vara helt tillfreds med situationen, men så länge han får hyfsat med speltid kommer han noga acceptera att vara en bit från startelvan när alla är friska och tillgängliga.
Citera
2020-08-11, 17:17
Medlem
bagarn29s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eaglesandshit
Man får väl hålla med de Gnagare som inte är helt nöjda med BW gärning som sportchef, inte för att han varit klappusel men det har varit en del konstiga och kostsamma värvningar, framförallt kan man nog ifrågasätta 2019, dom skulle gjort allt i deras makt med att få tag på en bra och etablerad ersättare till Olsson(Olsson är för övrigt på hans pluskonto), istället blev det vad man kanske kan kalla chansningar med typ Sigthorsson, Ylätupa, Lahne och Obasi, ingen av dom ersättare till Olsson, utan andra spelartyper.

Molins verkar ju inte vara helt tillfreds med situationen, men så länge han får hyfsat med speltid kommer han noga acceptera att vara en bit från startelvan när alla är friska och tillgängliga.

Glöm inte Joel Ekstrand som under två år spelade några minuter i slutet av AIK:s guldmatch mot KFF.
Citera
2020-08-11, 17:33
Medlem
Smerchs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ovcharka
Snälla släpp den nuvarande värdelösa formationen med två innemittfältare (sittande, dessutom), en halvanfallare och en toppforward. Lägg därtill att yttrarna antingen är dåliga eller skadade.

Sjukt dåligt utnyttjande av truppen från Kim och Tolles sida.

Möjligen kan man spela deras 4-2-3-1 om man tar in en fantastiskt bra ytter och en lika fantastiskt bra tia. Vecchia och Mrabti vore bra, men lär inte hända.

Så spela med nuvarande trupp och gör det bästa av det.

PK
Witry* - Une - Berg - Nyholm - Augustinsson**
Ulvestad*** - Karlström - Walker
Kujovic - Holmberg****

*Kan ersättas med Radetinac
**Käck
***Edwards, Banda (Ajdarevic?)
****Chilufya, Bärkroth, OP

Alla tre bra mittbackar får spela. Inget resursslöseri. Tre innemittfältare istället för två. Två skyttekungar på topp. Ingen på bänken.

Hade känts tryggt inför europa-kvalet dessutom.

Rent namnmässigt så ser det efter din uppställning ut som att er trupp ut att vara byggd för att spela så, den mittsexan är inte att leka med... Men frågan är om uppställningen passar den fotboll tränarna vill spela och som de utvecklat så bra sedan de kom? I kvalet kanske det passar ja...

Men var passar Ring in i en sån uppställning? Kanske i en Di Maria-roll... Eller Eriksson eller Vecchia ifall de skulle komma...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in