2020-08-10, 22:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tuggish
Om du ser på europeiska matcher från de stora ligorna är domarna bra. Det är inte alls massa misstag hit och dit utan en helt okej nivå.

Det säger mig att det inte behövs var och massa annat trams. Det behövs kompetenta domare som är ett snäpp bättre än vad vi har idag.

Kanske fundera på att ta in lite utländska domare från större ligor? Höja nivån lite? Måste alla domare heta ”svensson” och döma straff för fällning 1 m utanför straffområdet?

Utländska domare tänkte jag också ta med som något att fundera på, men rann i väg i tankarna där från "utländska domare som kanske inte vill/kan diskutera lika mycket" till "eller så börjar domarna faktiskt döma för saker som protester och liknande i mycket högre grad så respekten höjs" och så skrev jag "striktare domardirektiv" istället. Men jag tror du har rätt i att det kan vara en bra idé, sen är det väl bara det att vet inte vilken nivå av utländska domare som är sugna på Allsvenskan.
Senast redigerad av Nenneno 2020-08-10 kl. 22:32.
Citera
2020-08-10, 22:27
Medlem
tuggishs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nenneno
Utländska domare tänkte jag också ta med som något att fundera på, men rann i väg i tankarna där från "utländska domare som kanske inte vill/kan diskutera lika mycket" till "eller så börjar domarna faktiskt döma för saker som protester och liknande i mycket högre grad så respekten höjs" och så skrev jag "striktare" domardirekt istället. Men jag tror du har rätt i att det kan vara en bra idé, sen är det väl bara det att vet inte vilken nivå av utländska domare som är sugna på Allsvenskan.

Ja alltså det är en budget-fråga. Vill man höja nivån är det bättre proffs som gäller. Annars får vi nöja oss med den här nivån.

Kan tycka det är lite klassiskt allsvenskan med dåliga domare. Hur skulle det se ut om det inte var total katastrof där? Känns inte allsvenskan på nått vis.

Är väl en del av charmen att sitta och hata domaren efter matchen. Är han perfekt måste man ju erkänna att man torska
Citera
2020-08-10, 22:32
Medlem
Nja, måste personligen säga att jag anser det vara extremt ocharmigt, haha
Citera
2020-08-10, 22:39
Medlem
bagarn29s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trazke
ÖFK ligger alltså sist nu. Tack HIF!

Andra smålustiga saker. AIK är 1 poäng före jumbolaget, IFK Göteborg 2 poäng före jumbon. Snart halva säsongen spelad.

AIK-ÖFK, KFF-Göteborg, Sirius-HIF och IFE-FFF.

Kan vara så att med "rätt" resultat så är AIK, GBG och FFF på de tre nedersta platserna.

Det sägs att BRIS ska sponsrar AIK
Citera
2020-08-10, 22:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nenneno
Till och med domaren själv håller med om att majoriteten av avgörande situationer idag dömdes felaktigt. Det är pinsamt.

Kristoffer Karlsson brukar väl erkänna sina misstag, det gjorde han förra året också, iaf i vår match mot DIF, vilket på sätt och vis är hedersamt men det förändrar ju inte det som skett. Han och det övriga domarkollektivet verkar ju vilja ha VAR och det kan man ju förstå, för domare är det ju på många sätt ett bra verktyg.

Det kommer inte gå att eliminera den mänskliga faktorn och det kan ju driva en till vansinne ibland, det är möjligt att man med vidareutbildning och erfarenhet kan höja nivån en del men misstag kommer alltid att ske. Det är otroligt svårt att acceptera det dock men om man inte vill använda sig av tekniska hjälpmedel är det något man måste leva med, sedan kan man kanske få ner antalet misstag.
Citera
2020-08-10, 23:07
Medlem
Rubbes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av simonvp
Så sa man ju om Peking i början av året. Så sa man ifjol i inledningen om MFF. Efter difs seger borta mot MFF var det avgjort också, men efter ”29,5” omgångar låg man plötsligt trea.

Det lär nog svänga en del i år fortsatt. Peking ska kunna komma igång igen och få normal utdelning. dif är tunga, Ellos är luriga och Häcken och Bajen kan bli jokrar. Men visst, troligast att MFF tar det ändå.

Gällande Häcken och Bajen så ska sägas att inget guldlag sedan 16-lagsserien infördes, har haft så få poäng efter 14 omgångar. Fyra lag framför ska kollapsa samtidigt för att någon av dem ska vinna. Nej, guldet står nog mellan lag 1-4.
Citera
2020-08-10, 23:26
Medlem
simonvps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rubbe
Gällande Häcken och Bajen så ska sägas att inget guldlag sedan 16-lagsserien infördes, har haft så få poäng efter 14 omgångar. Fyra lag framför ska kollapsa samtidigt för att någon av dem ska vinna. Nej, guldet står nog mellan lag 1-4.

Nej nej. Guld tar varken vi eller Häcken, men vara med hela vägen in kan man ju vara ändå. Förra året låg vi sexa/sjua på 25 p när säsongen gick in i halvtid. Vi var med hela vägen in då. I år kan vi vara sexa på 23 poäng när det vänder, och jag är övertygad om att MFF inte tar 65 poäng i år. Dock är vi inte tillräckligt bra för att göra om höstsäsongen, det vet jag också.!
Citera
2020-08-11, 00:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lundbonden
MFF 6 poäng före Norrköping, vem hade kunnat tro det för några omgångar sedan?

Blir Elfsborg och MFF som slåss om guldet.

Nja, Elfsborg kommer inte hålla hela vägen. Om något av lagen under, typ Häcken, DIF, Peking eller bajen får någon osannolik form likt bajen förra året så kanske de kan blanda sig i men Malmö ska jogga hem det här.

Tycker inte något av lagen under ser speciellt bra ut heller trots Häckens osannolikt bra trupp enligt Trazke så ser inte att något lag ska kunna utmana.
Citera
2020-08-11, 00:58
Medlem
Lundbondens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MartinDahlinsMamma
Jag hoppas fjanten i Norrköping som höll upp 7 fingrar för att visa att man ligger 7 poäng före MFF är glad nu.

Sveriges största plastlag. Riktigt usla när de finns press och ögon på dom.

DIF slutar 2a, blir Norrköping ens 4a?

Plastlag? Spelar inte Peking på hybridgräs?
Citera
2020-08-11, 01:44
Medlem
Mellberg verkar ha börjat få ordning på HIF nu.

De är alldeles för bra för att åka ur. Har en riktigt bra anfallare till skillnad från de andra lagen i botten.

Lär stå mellan IFK, KFF, AIK, ÖFK OCH FFF om kvalplats samt vilka som åker ur direkt.
Citera
2020-08-11, 01:49
Medlem
snillet_1s avatar
Såg Sirius andra halvlek idag mot Varberg. Som vanligt är de ju inte stabila där bak men annars anser jag att IFK Göteborg bör studera Henrik Rydströms prestation den här säsongen och noga överväga att anställa honom i vinter. Rydström står ju också för possession men med en helt annan rörelse, en helt annan press och ett betydligt bättre tempo i bollrullandet. Antalet direktpassningar går inte att jämföra.

Den defensiva problematiken kan nog i hög grad härledas till materialet; Sirius har väl varit usla bakåt ända sedan de kom upp i Allsvenskan i ärlighetens namn. De har räddat upp det med ett bra offensivt spel många gånger. Tror också Rydström har en fördel i sin bakgrund som elitspelare, kul när han tydligen ska ha hotat att "snitta" Elias Andersson och de andra ifall de inte smällde på mer i duellerna. Han snackade också mycket i vintras om att han ville se spelarna vara mer rejäla i sina löpningar och aktioner vilket man också ser resultat av tycker jag. De offensiva pjäserna drar på som fan under stora delar av matcherna.

Trött på Poyas skräppossession där allt ska rullas runt i slowmotion, helst gärna med fem touch per spelare och utan en fungerande defensiv oavsett vilka som inlämmas där nere. Inte ens Jakob Johansson och Bjärsmyr verkar ju räcka. Inte ens när Erlingmark och Yusuf opererar centralt. Inte ens med en storspelande Anestis i målet. Allvarligt talat.

För övrigt makalöst hur skicklig Poya har varit på att sänka kravnivån i klubben sedan han tillträdde. Rätt imponerande faktiskt. Hans bakgrund som telefonförsäljare lyser igenom.
Senast redigerad av snillet_1 2020-08-11 kl. 02:11.
Citera
2020-08-11, 02:17
Medlem
Bara för gnaget eller ifk att pynta upp fem millar för Ogbu så håller de sig kvar. Är nog värt det i längden. Perfekt kortsiktig lösning som är i sitt livs form nu och som kommer sätta de baljor som behövs för att hålla sig kvar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in