2020-08-11, 12:12
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaptenstjärt
Att Sverige sticker ut i ditt diagram är för att vi är ett stort land med låg befolkningsdensitet som har haft många döda. Det betyder inte att en lockdown hade placerat oss i samma nivå som dom andra länderna i diagrammet.

Befolkningstätheten för hela landet är ett dåligt mått.
Ja, Sverige sticker ut i just det avseendet. Det är det som är min poäng.
En lockdown hade sannolikt placerat Sverige på just den nivån där i princip SAMTIGA länder som infört lockdown ligger - samma nivå som Danmark, Norge, Finland, Holland, Belgien, Irland, Italien som ligger mellan 2.5-3.0 döda per 1 miljon invånare. Frankrike och Spanien ligger lite högre (5.2 respektive 6.4), men Sverige med sina 24.7 är i en helt egen division.

Citat:
Ursprungligen postat av Kaptenstjärt
Kan du inte plotta samma kurvor för region huvudstäderna för Danmark, Finland, Norge, UK och Sverige?
Det vore en mer intressant jämförelse.
Jag håller på att leta data för att göra just detta, du har rätt i att det vore mycket intressant.
Citera
2020-08-11, 12:13
Medlem
4 fall av Corona i Auckland på Nya Zeeland gör att kommunen nu måste gå in i lockdown. Nya Zeelands approach har sina fördelar men innebär också att de konstant måste stänga ner varje gång viruset hittas någon annan stans än på karantänhotell.

Kan bli år av öppna/stänga vilket skapar kraftig osäkerhet, ingen turism, affärsresande, inga gästforskare/föreläsare, kraftigt minskade utländska investeringar, försämrat underhåll av maskiner (ingen utländsk tekniker får/vill flyga in) etc.
Citera
2020-08-11, 12:15
Medlem
Draken55s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bankkonsulten
4 fall av Corona i Auckland på Nya Zeeland gör att kommunen nu måste gå in i lockdown. Nya Zeelands approach har sina fördelar men innebär också att de konstant måste stänga ner varje gång viruset hittas någon annan stans än på karantänhotell.

Kan bli år av öppna/stänga vilket skapar kraftig osäkerhet, ingen turism, affärsresande, inga gästforskare/föreläsare, kraftigt minskade utländska investeringar, försämrat underhåll av maskiner (ingen utländsk tekniker får/vill flyga in) etc.

År? det finns vaccin till nyår, eller strax efter. Har du inte hängt med det sista halvåret?
Citera
2020-08-11, 12:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Draken55
År? det finns vaccin till nyår, eller strax efter. Har du inte hängt med det sista halvåret?
Inte säkert att det fungerar och oavsett kommer det ta tid att producera och distribuera även om det nu blir klart då. 2021 minst kommer nog till stora delar att bestå av fortsatt kraftiga restriktioner för alla länderna som valt Nya Zeelands approach.
Citera
2020-08-11, 12:19
Medlem
eternussermos avatar
Citat:

Otäckt att de inte vet smittvägen. Kan det smitta på annat sätt än det vi vet?
https://www.abc.net.au/news/2020-08-11/coronavirus-new-zealand-jacinda-ardern-first-cases-in-102-days/12547678
The infected people are from the same family in south Auckland.

The source of their infection is unknown.
Citera
2020-08-11, 12:21
Medlem
Draken55s avatar
Citat:
Inte säkert att det fungerar och oavsett kommer det ta tid att producera och distribuera även om det nu blir klart då. 2021 minst kommer nog till stora delar att bestå av fortsatt kraftiga restriktioner för alla länderna som valt Nya Zeelands approach.

Så pessimistisk är inte jag, det lär finnas ett eller två acceptabella vaccin till nyår, som först distribueras till riskgrupper och sjukvårdsfolk, då lättar trycket på allt och alla.

Det är knappast en felaktig väg att gå som NZ gjort, menar du det är rätt väg att vara så lättvindiga som Sverige och låta 10.000 dö?, är det en bra väg? Vad har vi tjänat på det?
Citera
2020-08-11, 12:22
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Tack, tack. Inget nytt sedan i april, alltså?

Nej, och SARS-COV2 smittar inte genom avföring. Det viruset är ytterst känsligt och knalldör i mag och tarmkanalen. Det man hittade var delar av viruspartiklar, vilket gav utslag i de första, mindre säkra, testerna. Dessutom var det synd om de svenskar som först blev sjuka och sedan fick lämna in avföringsprov. De blev "aldrig friska", då de tidiga testerna alltså larmade även för avdödade virus i avföringen.
Citera
2020-08-11, 12:25
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Ryssland verkar ha ett godkänt vaccin färdigt nu. Kanske kan Sverige få köpa lite?

https://www.di.se/nyheter/putin-ryssland-har-godkant-coronavaccin/

Den svenska vaccinsamordnaren har dock ingen djupare kunskap kring det ryska vaccinet. Kanske någon på Flashback har?
Det är märkligt när man är helt öppen med redovisningen och finns med på WHO:s officiella lista:

Gamaleya Research Institute och hittas i listan här: https://www.who.int/publications/m/item/draft-landscape-of-covid-19-candidate-vaccines

Det är ett adenovirusvektorvaccin. Det intressanta är att det skiljer sig från de andra genom att utnyttja två vektorer från SARS-CoV-2.

Så mycket för ryktet om stulen teknologi. Saken är den att Astra-Zeneca har erbjudit ryssarna receptet på sitt vaccin för att snabba upp tillverkningsprocessen om och när vaccinet blir godkänt. Och jag tror också att man kommer att göra det motsatta; att få igång tillverkningen i väst om ryssvaccinet funkar.

Och jag är lika skeptisk över detta försök.

Citat:
Ursprungligen postat av ParMobil
Finns säkert någon avlönad rysk Björn här som kan bekräfta vaccinets förträfflighet.
Synd att vår ryska expert blivit avstängd

Det finns som sagt gott om dokumentation.
Senast redigerad av arbetet 2020-08-11 kl. 12:33.
Citera
2020-08-11, 12:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eternussermo
Otäckt att de inte vet smittvägen. Kan det smitta på annat sätt än det vi vet?
https://www.abc.net.au/news/2020-08-11/coronavirus-new-zealand-jacinda-ardern-first-cases-in-102-days/12547678
The infected people are from the same family in south Auckland.

The source of their infection is unknown.

Förmodligen någon asymptomatisk som smugit omkring i samhället.
Inget nät i världen är finmaskigt nog att stoppa precis alla fall.
Jag hoppas för NZ skull att det inte visar sig finnas fler. Kan ju bli riktigt stökigt för befolkningen.
Citera
2020-08-11, 12:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Draken55
Så pessimistisk är inte jag, det lär finnas ett eller två acceptabella vaccin till nyår, som först distribueras till riskgrupper och sjukvårdsfolk, då lättar trycket på allt och alla.

Det är knappast en felaktig väg att gå som NZ gjort, menar du det är rätt väg att vara så lättvindiga som Sverige och låta 10.000 dö?, är det en bra väg? Vad har vi tjänat på det?
Vi får väl se, jag vågar inte hoppas att det kommer att gå så lätt.

Sveriges väg är långt från perfekt men tycker inte om polisstats och lockdown konceptet heller(har upplevt det själv, bor inte i Sverige, sök min posthistorik om du vill veta mer), Nya Zeelands har också problem. Tror jag föredrar Danmark eller Norges strategi om jag måste välja.
Citera
2020-08-11, 12:28
Medlem
Det har klagats kopiöst på Sveriges strategi i denna tråd. Men tror inte direkt att flashback hade jublat om vi kört Nya Zeelands strategi, och stängt ner Stockholm om en familj på fyra personer drabbats av viruset. Och jublet hade inte ökat om det varit en invandrarfamilj.
Citera
2020-08-11, 12:29
Medlem
barkies avatar
Jag hoppas så många som möjligt tar vaccinet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in