Citat:
Ursprungligen postat av
Onlyplaydanuts
Lägger ner att diskutera med dig.
Ja, det får du gärna göra. Du verkar ha för avsikt att vantolka och trolla, och det är inget jag är intresserad av. Jag tillhandahåller fakta och en analys som jag dessutom motiverar genom att hänvisa till befintlig statistik och referenser i det fall det krävs.
Jag hävdar även fortsättningsvis att Sverige hade haft "samma
typ av siffror" som Norge om man följt deras exempel. Detta med stöd av befintlig statistik och samband. Man kan sammanfatta det enligt följande:
1. När ett land stänger ned avbryts ökningen av nya smittade ganska tvärt ungefär 20 dagar
2. Antalet döda minskar med start ungefär 20 dagar efter att antalet smittade börjar minska tvärt enligt 1 ovan
3. Antalet smittade minskar successivt
4. Antalet döda korrelerar med antalet smittade
5. Förskjutningen i trenden mellan smittade/döda minskar successivt och är efter 60-70 dagar inte längre 20 dagar utan 10 dagar
Av anledningarna som nämns ovan kan man då enkelt konstatera att Sverige haft samma typ av siffror som Norge om man följt deras exempel och stängt ned. I det här fallet är en gissning att man stannat på någonstans runt 700 döda (d.v.s. runt 3 döda per 1 miljon invånare).
Jag skulle inte säga att det råder exakt kausalitet, men det skulle vara ganska enkelt att med de statistiska samband som är kända modellera vad som skulle hänt om Sverige stängt ned en månad SENARE än Norge. Även då hade Sverige sannolikt haft ett BETYDANDE lägre antal döda.
https://imgur.com/sLjPaP4
Klarar du inte av att acceptera det gör du helt rätt i att inte debattera med mig.