2020-08-11, 11:54
Medlem
IMBILDENs avatar
Ryssland verkar ha ett godkänt vaccin färdigt nu. Kanske kan Sverige få köpa lite?

https://www.di.se/nyheter/putin-ryssland-har-godkant-coronavaccin/

Den svenska vaccinsamordnaren har dock ingen djupare kunskap kring det ryska vaccinet. Kanske någon på Flashback har?
Citera
2020-08-11, 11:58
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onlyplaydanuts
Lägger ner att diskutera med dig.
Ja, det får du gärna göra. Du verkar ha för avsikt att vantolka och trolla, och det är inget jag är intresserad av. Jag tillhandahåller fakta och en analys som jag dessutom motiverar genom att hänvisa till befintlig statistik och referenser i det fall det krävs.

Jag hävdar även fortsättningsvis att Sverige hade haft "samma typ av siffror" som Norge om man följt deras exempel. Detta med stöd av befintlig statistik och samband. Man kan sammanfatta det enligt följande:

1. När ett land stänger ned avbryts ökningen av nya smittade ganska tvärt ungefär 20 dagar
2. Antalet döda minskar med start ungefär 20 dagar efter att antalet smittade börjar minska tvärt enligt 1 ovan
3. Antalet smittade minskar successivt
4. Antalet döda korrelerar med antalet smittade
5. Förskjutningen i trenden mellan smittade/döda minskar successivt och är efter 60-70 dagar inte längre 20 dagar utan 10 dagar

Av anledningarna som nämns ovan kan man då enkelt konstatera att Sverige haft samma typ av siffror som Norge om man följt deras exempel och stängt ned. I det här fallet är en gissning att man stannat på någonstans runt 700 döda (d.v.s. runt 3 döda per 1 miljon invånare).

Jag skulle inte säga att det råder exakt kausalitet, men det skulle vara ganska enkelt att med de statistiska samband som är kända modellera vad som skulle hänt om Sverige stängt ned en månad SENARE än Norge. Även då hade Sverige sannolikt haft ett BETYDANDE lägre antal döda.

https://imgur.com/sLjPaP4

Klarar du inte av att acceptera det gör du helt rätt i att inte debattera med mig.
Senast redigerad av Takadongtakadang 2020-08-11 kl. 12:04.
Citera
2020-08-11, 11:58
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Ryssland verkar ha ett godkänt vaccin färdigt nu. Kanske kan Sverige få köpa lite?

Den svenska vaccinsamordnaren har dock ingen djupare kunskap kring det ryska vaccinet. Kanske någon på Flashback har?

...och Putin gav det till sin dotter redan första dagen! (Undrar om det var någon av de vuxna döttrarna, eller den lilla som han har med älskarinnan?) Det skulle han nog inte ha gjort om han inte varit väldigt säker på att det var safe... Ja, tänk om vi skulle kunna få köpa litet! Så vi kommer ur den här undantagssituationen någon gång. Det är antagligen så att många är immuna ändå nu, så efter antikroppstester kanske det inte behövs så många doser. Alla vill ju inte ha det heller.
Citera
2020-08-11, 12:01
Medlem
Sharm0tas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ParMobil
Jo tack!
Väääldigt troligt att han börjar med dottern..
PR?
Det är säkert nån fylleryss som köper läget, ”duger det åt Putin så...”
Citera
2020-08-11, 12:04
Medlem
Draken55s avatar
Citat:

Håll skiten borta, det är testat på 76!! SJUTTIOSEX personer, rena vansinnet.
Citera
2020-08-11, 12:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Varför skulle han inte rent av ha vaccinerat sig själv - om det nu är så säkert..?

Oj fan, tänk om han sen blir smittad.. Dottern kan man ju alltid gömma undan om hon skulle ha insjuknat eller dottern kanske redan har antikroppar?

Och snart kommer det väl gratulationer från Trump?
Citera
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
En överläkare jämför "flockimmunitetstänket" med ett experimentellt "vaccinationsprogram" helt utan etiska riktlinjer och där "vaccinet" inte föregåtts av någon testning eller riskbedömning. Än mindre har någon svensk fått skriva på något avtal där man godtar de faror man utsätts för.

https://youtu.be/1BSM2J2V2PE?t=1666

Ja, han har rätt naturligtvis. Men nu har experimentet gått så långt att det är för sent att göra något annorlunda, och jag känner att jag har tröttnat på hela situationen. Orkar inte kämpa emot längre. Nu är det lika bra att det bränner igenom resten av befolkningen också, så är vi av med det här sedan, i Sverige.

Det som behövs i det här läget är först och främst antikroppstestning, så att vi vet hur långt flockimmuniteten har kommit. Och även så att individer som nu är immuna, får veta det, så att de kan börja leva normalt och bidra till ekonomin, arbeta mera, resa o.s.v.. Är ju ingen mening med att ha uppnådd folkimmunitet, om individerna inte vet om det, utan fortfarande sitter isolerade, och inte vågar handla något eller investera i något.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Takadongtakadang
Det var mycket galenskaper i ett inlägg, det får man säga...

Norge och Finland är ÄNNU mer glesbefolkade än Sverige. Jag gör den här jämförelsen eftersom det verkar vara så olidligt svårt för folk att erkänna att den mest sannolika utgången av en lockdown i Sverige hade blivit att man haft ungefär samma siffror som just de länder jag tagit med i diagrammet.

Jag får väl också tillägga att det är ganska vanligt att folk inte inser hur stor del av UK som är obefolkad. 5.9% av UK är urbaniserat. Det är alltså 94.1% av UK som inte är bebyggt.

Man måste ju säga att det blir smått pinsamt att du inte ens klarar av att kolla upp sådana enkla saker som befolkningstäthet innan du gör bort dig genom att tala om för andra att de har fel när de har total koll. Jag har naturligtvis inte räknat fel och har total koll på detta.

BOTs tillhör inte United Kingdom, har självstyre och betämmer själva över vilka restriktioner som införs. De redovisar sin egen statistik och den hanteras som en egen post internationellt. Så även på Worldometer, Ourworldindata och liknande.

Jag vet inte vad det är du vill säga med den här kommentaren? Den är fullständigt obegriplig. Norge och Finland har ÄNNU lägre befolkningstäthet än Sverige, så om du menar att befolkningstätheten är anledningen till smittspridningen så skulle UK ligga i topp i det där diagrammet. Det gör de inte. Den uppenbara skillnaden är att samtliga länder utom ETT i det där diagrammet snabbt införde hårda restriktioner alternativt införde lockdown.
Poängen är att ett lands övergripande befolkningsdensitet är nuförtiden ett irrelevant mått i sammanhanget pandemi. Det var intressant på spanska sjukans tid, men idag är Sverige ett av världens mest urbaniserade länder. På de platser där människor faktiskt bor är Sverige lika tätbebyggt som Storbritannien.

Om man ska stirra sig blind på befolkningsdensitet. Länder som har jämförbar eller lägre befolkningsdensitet som Sverige inkluderar några av världens hårdast drabbade länder, däribland USA, Brasilien, Chile och Peru. Hur har deras låga befolkningsdensitet hjälpt dem, menar du?

Svealand och Götaland har samma befolkningsdensitet som Skottland. Uppland har samma befolkningsdensitet som Nordirland. Södermanland har högre befolkningsdensitet än både Nordirland och Wales. Både Södermanland och Uppland har högre befolkningsdensitet än både Spanien och Frankrike.

Att Storbritannien råkar har en väldigt hög befolkningsdensitet, det är i första hand för att ni har London, som är en megastad som drar upp snittet för hela landet. I övrigt ser England ungefär ut som de befolkade delarna av Sverige. En svensk har i snitt 42 kvm bostadsyta, och en britt har i snitt 35,2 kvm. En tätort i Sverige har lika tätt mellan husen och lika många våningar som tätorter i Storbritannien. Du vill bara använda dig av det här måttet som en bortförklaring till varför fler dött i Storbritannien än i Sverige.
Citera
2020-08-11, 12:06
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draken55
Håll skiten borta, det är testat på 76!! SJUTTIOSEX personer, rena vansinnet.

Du skulle inte vilja ta det?
Citera
2020-08-11, 12:08
Medlem
Australien stänger Northern Territory - området för 18 månader..
Citera
2020-08-11, 12:10
Medlem
Draken55s avatar
Citat:
Du skulle inte vilja ta det?

Ett läkemedel som är testat på 76 personer? alltså risken är ju sanslöst stor att det antingen inte funkar eller att det skadar,
det KAN ju fungera men ingen redig människa tar en sån risk med Covid-19.

Ryssland och Putin är en samling dårar med hybris och mindervärdeskomplex.
Citera
2020-08-11, 12:12
Medlem
Putin-vaccinet.

Last week, the Health Minister himself stated that initial clinical trials of the vaccine developed by the Gamelei Research Center in Moscow had been completed.

Putin said that his daughter had a slight temperature after taking part in trials, but that it quickly went away. "One of my daughters got the vaccine. In this sense, she took part in the experiment. After the first vaccination, she had a temperature of 38, the next day - 37 and that was all."

Russia's determination to develop a vaccine was prompted by the devastating effect Covid-19 has had on the country. It has the fourth highest amount of cases on the planet - after the US, Brazil and India - with 179,293 still active.

https://www.rt.com/russia/497671-putin-covid-19-vaccine-first/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in