Citat:
Ursprungligen postat av
Kaptenstjärt
Din artikel visar väl snarare på att Norge, precis som Sverige, gjorde en hel del klantiga misstag i början av pandemin.
Inläggningar på IVA är mycket bättre än antal smittade. Faktiskt bättre än antalet döda också.
Det är Aftonbladets artikel. Här är DNs nån dag senare:
"På söndagen testades ytterligare två sjukhusanställda positivt för det nya coronaviruset och 28 har visat symtom. Hittills har fem personer på ögonkliniken smittats."
https://www.dn.se/nyheter/sverige/coronasmittade-norska-lakaren-jag-kanner-mig-lurad/
Nu har karantänen utökats från 30 anställda till drygt 150 anställda på sjukhuset, från artikeln:
"Mellan 150 och 160 sjukhusanställda är satta i karantän. Sjukhuset har ändrat sina rutiner efter händelsen med läkaren och de i karantän sitter där antingen för att de har varit i ett känt drabbat område eller för att de har haft kontakt med den smittade läkaren. "
Norge HANTERADE smittspridningen på sjukhuset. Eller hur?
Olika hantering, olika resultat, what else is new?
Och jag påpekade
dels att de norska siffrorna bör justeras för befolkningsmängd för att kunna jämföras med de svenska då blev inte skillnaden lika stor
och dels att vi haft 75% män inlagda på IVA och att smittade yngre inte hamnar på IVA lika mycket som smittade äldre
så är det väldigt hög osäkerhet i IVA siffrorna (också!) så pass tidigt i pandemin
iochmed att det är så pass få människor det handlar om i antal,
så små siffror,
så då är det svårt att se en säker skillnad att härleda till antal smittade i landet menar jag.
Om det va lika många smittade i båda länderna men fler smittade var kvinnor i Norge,
så blir IVA siffrorna lägre i Norge, 3 av 4 på IVA har varit män i Sverige,
viruset verkar gå hårdare åt män.
Det var bara det.