2020-08-11, 10:47
Medlem
Sharm0tas avatar
Host... Låter legit... Jag trodde Nordkorea skulle hinna före.

Citat:
Rysslands president Vladimir Putins dotter har vaccinerats mot coronaviruset – hävdar att man producerat “första vaccinet”, skriver Reuters och AFP.

https://omni.se/putin-min-dotter-har-vaccinerats-mot-coronaviruset/a/g7goX9

Senast redigerad av Sharm0ta 2020-08-11 kl. 10:50.
Citera
2020-08-11, 10:48
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaptenstjärt
Du byter bara ämne och inriktning så fort man försöker argumentera med dig.
Jag hade förväntat mig lite bättre argument från dig.
Är du rädd för att ha fel?

Jag visade att antalet som lades in på intensiven var mycket större i Sverige än i Norge i mitten-slutet av mars. Dessa personer har smittats ungefär vid tillfället för lockdown i Norge (Sverige införde sina restriktioner ett par dagar senare).
Fel? Hur skulle jag kunna ha fel när jag endast hänvisar till befintlig statistik och data?

Jag vet inte hur du menar att jag har bytt ämne?

Hur vill du jämföra då? Tala om för mig hur du vill jämföra befintlig data så skall jag tillhandahålla den statistiken. Jag kan lova dig att det inte GÅR att jämföra på ett sätt så att det framstår som om Norge och Sverige har haft en liknande epidemisk utveckling.

Skillnaden i det här fallet är att samtliga länder utom Sverige stängde ned alternativt införde stenhårda restriktioner när man insåg att antalet smittade började stiga utom kontroll. Resultatet blev att dessa länder fick en mycket mindre smittspridning och därmed ett mycket lägre antal döda.

Är du verkligen så rädd att ha fel i detta?
Citera
2020-08-11, 10:49
Moderator
-Info-s avatar
Finnarna tycker att Sverige misslyckats totalt:

Citat:
SVT:s korrespondent: Finländarna tycker vi misslyckats totalt

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/korrespondenten-finlandarna-tycker-vi-misslyckats-totalt
Citat:
– Finländarna är oroliga för Sverige och tycker att vi har misslyckats totalt av hanteringen coronaviruset, säger SVT:s korrespondent Hasse Svens.
Citera
2020-08-11, 10:50
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Takadongtakadang
Det var mycket galenskaper i ett inlägg, det får man säga...

Norge och Finland är ÄNNU mer glesbefolkade än Sverige. Jag gör den här jämförelsen eftersom det verkar vara så olidligt svårt för folk att erkänna att den mest sannolika utgången av en lockdown i Sverige hade blivit att man haft ungefär samma siffror som just de länder jag tagit med i diagrammet.

Jag får väl också tillägga att det är ganska vanligt att folk inte inser hur stor del av UK som är obefolkad. 5.9% av UK är urbaniserat. Det är alltså 94.1% av UK som inte är bebyggt.

Man måste ju säga att det blir smått pinsamt att du inte ens klarar av att kolla upp sådana enkla saker som befolkningstäthet innan du gör bort dig genom att tala om för andra att de har fel när de har total koll. Jag har naturligtvis inte räknat fel och har total koll på detta.

BOTs tillhör inte United Kingdom, har självstyre och betämmer själva över vilka restriktioner som införs. De redovisar sin egen statistik och den hanteras som en egen post internationellt. Så även på Worldometer, Ourworldindata och liknande.

Jag vet inte vad det är du vill säga med den här kommentaren? Den är fullständigt obegriplig. Norge och Finland har ÄNNU lägre befolkningstäthet än Sverige, så om du menar att befolkningstätheten är anledningen till smittspridningen så skulle UK ligga i topp i det där diagrammet. Det gör de inte. Den uppenbara skillnaden är att samtliga länder utom ETT i det där diagrammet snabbt införde hårda restriktioner alternativt införde lockdown.

Att Sverige sticker ut i ditt diagram är för att vi är ett stort land med låg befolkningsdensitet som har haft många döda. Det betyder inte att en lockdown hade placerat oss i samma nivå som dom andra länderna i diagrammet.

Befolkningstätheten för hela landet är ett dåligt mått.

Kan du inte plotta samma kurvor för region huvudstäderna för Danmark, Finland, Norge, UK och Sverige?
Det vore en mer intressant jämförelse.
Citera
2020-08-11, 10:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
En överläkare jämför "flockimmunitetstänket" med ett experimentellt "vaccinationsprogram" helt utan etiska riktlinjer och där "vaccinet" inte föregåtts av någon testning eller riskbedömning. Än mindre har någon svensk fått skriva på något avtal där man godtar de faror man utsätts för.

https://youtu.be/1BSM2J2V2PE?t=1666

Det var en ovanligt idiotisk jämförelse av överläkaren. Han påstår i princip att läkare med tvång infekterar den svenska befolkningen med coronavirus.

Jag förstår precis vad han menar och det gör han själv också, vilket gör hans uttalande än mer idiotiskt.

Jag har aldrig skrivit på ett avtal för en enda fara i mitt liv tror jag Kan man få skadestånd i efterhand från Tegnell då jag bland annat har ett trasigt knä efter en skidolycka 2002?
Citera
2020-08-11, 10:55
Medlem
Onlyplaydanutss avatar
Citat:
Fel? Hur skulle jag kunna ha fel när jag endast hänvisar till befintlig statistik och data?

Hur vill du jämföra då? Tala om för mig hur du vill jämföra befintlig data så skall jag tillhandahålla den statistiken. Jag kan lova dig att det inte GÅR att jämföra på ett sätt så att det framstår som om Norge och Sverige har haft en liknande epidemisk utveckling.

Skillnaden i det här fallet är att samtliga länder utom Sverige stängde ned alternativt införde stenhårda restriktioner när man insåg att antalet smittade började stiga utom kontroll. Resultatet blev att dessa länder fick en mycket mindre smittspridning och därmed ett mycket lägre antal döda.

Du har fel när du säger att Sverige skulle fått samma utveckling som Norge om vi stängt ner samtidigt. Jag har visat dig att vi skulle haft 9,1x fler döda 2a april oavsett.

Om vi gjort något i slutet av Februari så hade vi kunnat få en annan utveckling, i mitten av Mars hade smittan redan exploderat i Sverige på ett helt annat sätt än Norge.
Citera
2020-08-11, 11:01
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Citat:

Absolut inte, jag har ofta fel. Har ändrat mig massor av gånger när det gäller detta och det finns massa saker jag tycker Sverige kunde gjort bättre.

Min poäng är att utgångsläget inte var det samma i Norge och Sverige. Eftersom antalet smittade vid införandet av åtgärder har en mycket stor påverkan för utvecklingen så är det väldigt svårt att hävda att Sverige skulle haft samma nivåer av döda som sina grannländer om dom infört en lockdown den 12 mars.
Citera
2020-08-11, 11:03
Medlem
gloffgloffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaptenstjärt
Din artikel visar väl snarare på att Norge, precis som Sverige, gjorde en hel del klantiga misstag i början av pandemin.

Inläggningar på IVA är mycket bättre än antal smittade. Faktiskt bättre än antalet döda också.

Det är Aftonbladets artikel. Här är DNs nån dag senare:

"På söndagen testades ytterligare två sjukhusanställda positivt för det nya coronaviruset och 28 har visat symtom. Hittills har fem personer på ögonkliniken smittats."
https://www.dn.se/nyheter/sverige/coronasmittade-norska-lakaren-jag-kanner-mig-lurad/

Nu har karantänen utökats från 30 anställda till drygt 150 anställda på sjukhuset, från artikeln:

"Mellan 150 och 160 sjukhusanställda är satta i karantän. Sjukhuset har ändrat sina rutiner efter händelsen med läkaren och de i karantän sitter där antingen för att de har varit i ett känt drabbat område eller för att de har haft kontakt med den smittade läkaren. "

Norge HANTERADE smittspridningen på sjukhuset. Eller hur?

Olika hantering, olika resultat, what else is new?

Och jag påpekade

dels att de norska siffrorna bör justeras för befolkningsmängd för att kunna jämföras med de svenska då blev inte skillnaden lika stor

och dels att vi haft 75% män inlagda på IVA och att smittade yngre inte hamnar på IVA lika mycket som smittade äldre

så är det väldigt hög osäkerhet i IVA siffrorna (också!) så pass tidigt i pandemin

iochmed att det är så pass få människor det handlar om i antal,

så små siffror,

så då är det svårt att se en säker skillnad att härleda till antal smittade i landet menar jag.

Om det va lika många smittade i båda länderna men fler smittade var kvinnor i Norge,

så blir IVA siffrorna lägre i Norge, 3 av 4 på IVA har varit män i Sverige,

viruset verkar gå hårdare åt män.

Det var bara det.
Citera
2020-08-11, 11:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MAKHASHANAH
Det var en ovanligt idiotisk jämförelse av överläkaren. Han påstår i princip att läkare med tvång infekterar den svenska befolkningen med coronavirus.

Jag förstår precis vad han menar och det gör han själv också, vilket gör hans uttalande än mer idiotiskt.

Jag har aldrig skrivit på ett avtal för en enda fara i mitt liv tror jag Kan man få skadestånd i efterhand från Tegnell då jag bland annat har ett trasigt knä efter en skidolycka 2002?

Den jämförelsen tog visst skruv...hade du några sakargument också eller tycker du bara som vanligt? Det är nog därför du inte är överläkare kan man nog anta...

Jämförelsen är helt adekvat skulle jag vilja påstå. Det som pågår är ekvivalent med att strunta i att köpa in vaccin när ett sådant eventuellt dyker upp. Genom att inte agera har man orsakat många dödsfall. Likgiltighetsuppsåt heter det i juridiska termer. Dödligheten var man ju mycket väl medveten om.
Citera
2020-08-11, 11:04
Medlem
Citat:

Jag hade lunginflammation och låg sjuk i 3 månader. Inte skrivit på. Vart kan jag få skicka räkningen?
Citera
2020-08-11, 11:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
Den jämförelsen tog visst skruv...hade du några sakargument också eller tycker du bara som vanligt? Det är nog därför du inte är överläkare kan man nog anta...

Jämförelsen är helt adekvat skulle jag vilja påstå. Det som pågår är ekvivalent med att strunta i att köpa in vaccin när ett sådant eventuellt dyker upp. Genom att inte agera har man orsakat många dödsfall. Likgiltighetsuppsåt heter det i juridiska termer. Dödligheten var man ju mycket väl medveten om.

Jag tycker jag postade argument till varför jag anser att hans jämförelse är dålig?

Men jag kan väl ta det igen. Ett stort vaccinationsprogram handlar ju om att staten bestämmer att alla med tvång ska vaccineras.

Nu har absolut ingen bestämt att jag ska smittas av corona.
Citera
2020-08-11, 11:10
Medlem
Citat:
Jag tycker jag postade argument till varför jag anser att hans jämförelse är dålig?

Men jag kan väl ta det igen. Ett stort vaccinationsprogram handlar ju om att staten bestämmer att alla med tvång ska vaccineras.

Nu har absolut ingen bestämt att jag ska smittas av corona.

Nej, det har ingen påstått, du misstolkar det jag skrev. Titta på klippet och lyssna på det han säger.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in