2020-08-11, 09:48
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av neuron-drone
De som blev satta på karantänhotell hade inte gjort något fel. De följde FHM:s råd till punkt och pricka.
Fast FHM bestämmer inte reglerna i andra länder. UD har uppmanat alla som tänker resa att hålla sig noga uppdaterade om vilka regler som gäller i de länder man tänkt besöka. Det är precis samma sak som att man är skyldig att följa de lagar som gäller i utlandet även om de inte liklydiga med svensk lag.
Citera
2020-08-11, 09:50
Medlem
vinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AndersTengell
det är ju rätt illa, det betyder att om åtgärderna olika länder, regeringar, sjukhus osv bygger på prognoser som inte tagit med det i beräkningen så har man underskattat risken med viruset ganska mycket.

exempel för att illustrera:

covid-19 = 0.0000009% dödlighet
covid-19 + fungal = 30% dödlighet

det förklarar en del. och med tanke på hur stor risk det är att man drabbas av fungal secondary infection just nu tycker man verkligen att det borde belysas.

i princip beskriver man ju faran med covid-19 på ett felaktigt och vilseledande sätt som inte står i tillräcklig proportion till den verkliga risken vi just nu utsätts för.

Då blir min fråga hur mycket partiklar/bakterier som far runt i luften som just genererar "secondary infections" där då Covid-19 förmodas slå ut immunförsvaret i lungorna.

Då borde väl detta vara en ännu större anledning till att bära munskydd om man dessutom har torskat på covid-19 för att åtminstone kunna bromsa sekundär-inflammationer av svamp / bakterier.
Stämmer min misstanke , är det ju hårresande att sjukvården inte ens flaggat för denna fara !!
Citera
2020-08-11, 09:50
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Men det är väl en ganska icke-kontroversiell uppgift att Sverige tidigt gav upp testning och smittspårning.

Enl. Tegnell att det inte fanns någon mening då viruset spridit sig okontrollerat.

Samtidigt som uppgifter dök upp från flera håll om avsaknad av reagensvätska och sådana basala saker som bomullstopsar.

Det är det stora misstaget Sverige gjort anser jag. Jag tycker att man agerat helt rätt i att bromsa spridningen utan att ta till panikåtgärder som lockdowns, eftersom detta med all tydlighet är ett maraton (vaccin är fortfarande långt bort i horisonten). Men det skulle ha kombinerats med intensiv testning så att de som verkligen behövde isolera sig, de sjuka, skulle kunna göra det. Det fungerar inte till 100% att "stanna hemma om du är sjuk". För med tiden blir det omöjligt för individen att avgöra om den där hostningen på morgonen betyder att jag måste stanna hemma från jobbet idag..
Citera
2020-08-11, 09:51
Medlem
gloffgloffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av neuron-drone
De som blev satta på karantänhotell hade inte gjort något fel. De följde FHM:s råd till punkt och pricka.

Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Woods
Fast FHM bestämmer inte reglerna i andra länder. UD har uppmanat alla som tänker resa att hålla sig noga uppdaterade om vilka regler som gäller i de länder man tänkt besöka. Det är precis samma sak som att man är skyldig att följa de lagar som gäller i utlandet även om de inte liklydiga med svensk lag.

Personligen tycker jag det visar på hur illa synkroniserad

Sveriges pandemihantering är med omvärldens

inte bara illa synkroniserad med grannländerna.

EDIT: våra grannländer stängde ju faktiskt gränserna mot oss.

EDIT2: editerade editeringen då det påpekades att gränsen mot Danmark är öppen.
Senast redigerad av gloffgloff 2020-08-11 kl. 10:24.
Citera
2020-08-11, 09:57
Medlem
neuron-drones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Woods

Fast när Sverige har rätt borde dess lagar gälla överallt.
Citera
2020-08-11, 10:11
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Det var mycket galenskaper i ett inlägg, det får man säga...

Citat:
Ursprungligen postat av aw
85% av Sveriges invånare bor på 1.3% av ytan (SCB 2010). Det betyder att 8.8 miljoner svenskar lever på 1500 invånare/km2.

Men visst, om man inbillar sig att våra hårt urbaniserade områden i söder hjälps av att det ligger några hundratusen km2 av obefolkade bergskedjor och skog i norr, så kan man ju räkna som du gör.
Norge och Finland är ÄNNU mer glesbefolkade än Sverige. Jag gör den här jämförelsen eftersom det verkar vara så olidligt svårt för folk att erkänna att den mest sannolika utgången av en lockdown i Sverige hade blivit att man haft ungefär samma siffror som just de länder jag tagit med i diagrammet.

Jag får väl också tillägga att det är ganska vanligt att folk inte inser hur stor del av UK som är obefolkad. 5.9% av UK är urbaniserat. Det är alltså 94.1% av UK som inte är bebyggt.

Citat:
Du har för resten räknat fel på UK. UK har bara 33 invånare/km2, och är alltså lika glesbefolkat som Sverige.
Man måste ju säga att det blir smått pinsamt att du inte ens klarar av att kolla upp sådana enkla saker som befolkningstäthet innan du gör bort dig genom att tala om för andra att de har fel när de har total koll. Jag har naturligtvis inte räknat fel och har total koll på detta.

Citat:
Du har nog gjort det klassiska misstaget, och glömt att räkna med British Overseas Territories:
BOTs tillhör inte United Kingdom, har självstyre och betämmer själva över vilka restriktioner som införs. De redovisar sin egen statistik och den hanteras som en egen post internationellt. Så även på Worldometer, Ourworldindata och liknande.

Citat:
Givetvis får London draghjälp av att smittspridningen är så låg på Antarktis.
Jag vet inte vad det är du vill säga med den här kommentaren? Den är fullständigt obegriplig. Norge och Finland har ÄNNU lägre befolkningstäthet än Sverige, så om du menar att befolkningstätheten är anledningen till smittspridningen så skulle UK ligga i topp i det där diagrammet. Det gör de inte. Den uppenbara skillnaden är att samtliga länder utom ETT i det där diagrammet snabbt införde hårda restriktioner alternativt införde lockdown.
Senast redigerad av Takadongtakadang 2020-08-11 kl. 10:25.
Citera
2020-08-11, 10:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lyckligagatanden
Det är hemsk att säga men stäng gränserna, turister kommer med smitta så är det bara, se på idioten som snyftade i Aftonbladet när han blev isolerad. Det finns många idioter tyvärr.
I AB står det nu att Oslo har högre smittryck än vissa rödlistade svenska regioner. Dessutom är testkapaciteten i Oslo tydligen urusel så fall fångas inte upp samt att folk ljuger om symptom då blotta tanken att ha viruset är förknippat med skam. Bra jobbat Norge!
Senast redigerad av karlkula12 2020-08-11 kl. 10:20.
Citera
2020-08-11, 10:13
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onlyplaydanuts
Du kan ju inte räkna antal konstaterade smittade då, det talet är helt ointressant och det vet du.
Mörkertalet var enormt.

Det är snarare så att du kan räkna baklänges med hjälp av dödligheten för att få fram ungefär hur många smittade vi hade. Sverige hade naturligtvis betydligt fler än Norge, runt 9x fler förmodligen.
Det är exakt det jag gjort i diagrammet nedan. Räknat döda och inte utgått från ett datum utan när respektive land haft 0.1 döda per miljon innevånare och sedan jämfört ländernas utveckling.

https://imgur.com/sLjPaP4
Citera
2020-08-11, 10:16
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vinland
Dagens överraskning...?

En ny rapport släpptes av JAMA igår, där det framgår att astmasjuka och kolsjuka har en peak i sjukhusbesök som sammanfaller med åskväder (!!). Det handlar om att nivåer av mycket små partiklar som ökar rejält inför åskovädret.

Vi vet ju redan att Covid-19 "rider" i aerosoler och kan rida även på partiklar, då blir den stora frågan, finns det då ett samband mellan insjuknande i covid-19 och ett tidigare åskoväder i patientens geografiska område. Viruset är ju känsligt dels för UvC strålning och ozonnivåer, kan då åskvädren fungera som en "booster" i smittspridningen ?

Eftersom en del här har tillgång till massa data, skulle det vara intressant om någon kunde kolla historiska "smittdata" för visst geografisk område och köra detta mot historisk väderdata, samt även uv-nivåer och luftföroreningar (partikelnivåer) som många i Europa loggar.

Här är rapporten:
https://jamanetwork.com/journals/jamainternalmedicine/fullarticle/2769087?guestAccessKey=daf18adb-bfe7-4682-a16f-1698fb76adbc&utm_source=For_The_Media&utm_medium=r eferral&utm_campaign=ftm_links&utm_content=tfl&utm _term=081020
Du är expert på att rota fram dylika saker som triggar min nyfikenhet, det måsta jag säga.
Citera
2020-08-11, 10:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av karlkula12
I AB står det nu att Oslo har högre smittryck än vissa rödlistade svenska regioner. Vilket otroligt skämt deras strategi är

Och Danmark har öppnat gränser för ALLA svenskar..

Svårt att förstå den nordiska strategin..

Finland däremot hotar ALLA som kommer från smittområden med 2veckors karantän. Sen hur man skulle organisera eller övervaka detta har man tydligen ingen aning om.. Man vädjar till finska medborgare, men sist var det ett plan från Rumänien där en tredje del vägrade att testa sig vid gränsen. De fick gå in ändå..
Citera
2020-08-11, 10:21
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Så du menar då Norge hade 0,5 döda och Sverige 1 död? Fattar du vilken enorm felmarginal det leder till? För naturligtvis kan det ha funnit tidigare coviddödsfall som man inte insåg var korrelerade med viruset, och vice versa, enstaka fall kan felaktigt ha tolkats som orsakade av covid19. Så complete rubbish i vanlig ordning från dig.

Dessutom blir det problematiskt betrakta ett land som en enhet eftersom utvecklingen varit så olika i olika delar av landet, både vad gäller tidpunkt och kvantitet. Du har inte tillräcklig homogenitet för det.
Lyssna nu på mig så skall jag förklara en gång till även för dig:

Först räknar jag ut vilken dag som Norge hade 0.1 döda per 1 miljon invånare och kallar detta för "Dag 0". Sedan gör jag samma sak för Sverige. Oavsett vilket datum "Dag 0" inföll för respektive land jämför jag sedan utvecklingen dag för dag. På så sätt blir det ingen felmarginal utan en rättvis jämförelse av epidemins utveckling.
Citera
2020-08-11, 10:22
Medlem
arbetets avatar
Äsch, det är ju bara en förkylning (video)...:

Kent låg 61 dagar i respirator - sjukast i Sverige
Kent Östling från Luleå var, enligt läkarna, sjukast i Sverige i Covid-19. I tre månader och tre dagar vårdades han på sjukhus, varav 36 dygn nedsövd i ECMO på Karolinska. Ingen som legat i ECMO så länge har överlevt. Kent är 47 år, familjefar, heltidsbrandman, stark och har inga andra sjukdomar. Nu är han utskriven men har extremt lång väg tillbaka med många mediciner och fortsatt hjälp av syrgas.
https://www.tv4.se/nyhetsmorgon/klipp/kent-l%C3%A5g-61-dagar-i-respirator-sjukast-i-sverige-13285643
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in