Det var mycket galenskaper i ett inlägg, det får man säga...
Citat:
Ursprungligen postat av
aw
85% av Sveriges invånare bor på 1.3% av ytan (SCB 2010). Det betyder att 8.8 miljoner svenskar lever på 1500 invånare/km2.
Men visst, om man inbillar sig att våra hårt urbaniserade områden i söder hjälps av att det ligger några hundratusen km2 av obefolkade bergskedjor och skog i norr, så kan man ju räkna som du gör.
Norge och Finland är ÄNNU mer glesbefolkade än Sverige. Jag gör den här jämförelsen eftersom det verkar vara så olidligt svårt för folk att erkänna att den mest sannolika utgången av en lockdown i Sverige hade blivit att man haft ungefär samma siffror som just de länder jag tagit med i diagrammet.
Jag får väl också tillägga att det är ganska vanligt att folk inte inser hur stor del av UK som är obefolkad. 5.9% av UK är urbaniserat. Det är alltså 94.1% av UK som inte är bebyggt.
Citat:
Ursprungligen postat av
aw
Du har för resten räknat fel på UK. UK har bara 33 invånare/km2, och är alltså lika glesbefolkat som Sverige.
Man måste ju säga att det blir smått pinsamt att du inte ens klarar av att kolla upp sådana enkla saker som befolkningstäthet innan du gör bort dig genom att tala om för andra att de har fel när de har total koll. Jag har naturligtvis inte räknat fel och har total koll på detta.
Citat:
Ursprungligen postat av
aw
Du har nog gjort det klassiska misstaget, och glömt att räkna med British Overseas Territories:
BOTs tillhör inte United Kingdom, har självstyre och betämmer själva över vilka restriktioner som införs. De redovisar sin egen statistik och den hanteras som en egen post internationellt. Så även på Worldometer, Ourworldindata och liknande.
Citat:
Ursprungligen postat av
aw
Givetvis får London draghjälp av att smittspridningen är så låg på Antarktis.
Jag vet inte vad det är du vill säga med den här kommentaren? Den är fullständigt obegriplig. Norge och Finland har ÄNNU lägre befolkningstäthet än Sverige, så om du menar att befolkningstätheten är anledningen till smittspridningen så skulle UK ligga i topp i det där diagrammet. Det gör de inte. Den uppenbara skillnaden är att samtliga länder utom ETT i det där diagrammet snabbt införde hårda restriktioner alternativt införde lockdown.