2020-08-11, 11:14
Medlem
Nico77s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nibiru2011
Njae det sägs ju att det kommer återkomma år efter år som andra influensor och med ungefär samma konsekvenser en del känner knappt av det, andea blir sjuka pch en del dör tyvärr.

Låter super bra. Kommer att vara bra för miljön att få ner jordens befolkning en del. Återkommer Corona varje år så kommer efterhand de absolut klenaste att sorteras bort. Det gillar jag.
Citera
2020-08-11, 11:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sharm0ta
Host... Låter legit... Jag trodde Nordkorea skulle hinna före.

Jo tack!
Väääldigt troligt att han börjar med dottern..
PR?
Citera
2020-08-11, 11:17
Medlem
allt.o.ingets avatar
Tycker man ser små tendenser att världen kan ha nått en topp i antal smittade per dag nu.
Citera
2020-08-11, 11:18
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onlyplaydanuts
Du har fel när du säger att Sverige skulle fått samma utveckling som Norge om vi stängt ner samtidigt. Jag har visat dig att vi skulle haft 9,1x fler döda 2a april oavsett.

Om vi gjort något i slutet av Februari så hade vi kunnat få en annan utveckling, i mitten av Mars hade smittan redan exploderat i Sverige på ett helt annat sätt än Norge.
Först och främst har jag aldrig sagt att Sverige skulle haft SAMMA utveckling. Du är den genomsnittlige fb-skribenten personifierad som tolkar saker lite som du vill för att det skall passa ditt argument. Du klarar helt enkelt inte av att läsa vad andra skriver.

Vad jag skriver är att den mest sannolika utgången vore att Sverige haft ungefär samma siffror som t.ex. Norge i diagrammet (jag har också varit noga med att påpeka att ingen kan säga med säkerhet vad utgången blivit). Möjligen runt 2.7-3.0 döda per 1 miljon invånare. Vilket för Sveriges del innebär just under 700 döda (vilket Sverige uppnådde April 08). Det korrelerar också med tidpunkten när Sverige hade 0.1 döda per 1 miljon vilket var Mar 20) vilket ger 19 dagar för att stoppa den värsta smittspridningen. Hade Sverige stängt ned Mar 09 hade den utgången sannolikt varit ännu högre. Den epidemiska utvecklingen hade dock sett likadan ut i de båda länderna med en noterbart minskad smittspridning ungefär 20 dagar efter lockdown.

Jag är dock inte främmande för tanken på att Sverige skulle stängt ned ÄNNU tidigare. Den debatten fördes dessutom långt tidigare så det känns tramsigt att hävda att Sverige blev tagna på sängen och att anledningen till de jämförelsevis höga dödstalen kan försvaras av att man inte visste att man borde ha agerat. Det visste man, man t.o.m. låt folk åka på sportlov.

Min egen teori är att Tegnell & Co redan siktat in sig på "flockimmunitetsprincipen", precis som UK gjorde i början. Och det gick ju inte så bra, kan vi nu konstatera.
Citera
2020-08-11, 11:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ParMobil
Jo tack!
Väääldigt troligt att han börjar med dottern..
PR?

Varför skulle han inte rent av ha vaccinerat sig själv - om det nu är så säkert..?

Oj fan, tänk om han sen blir smittad.. Dottern kan man ju alltid gömma undan om hon skulle ha insjuknat eller dottern kanske redan har antikroppar?
Citera
2020-08-11, 11:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Äsch, det är ju bara en förkylning (video)...:

Kent låg 61 dagar i respirator - sjukast i Sverige
Kent Östling från Luleå var, enligt läkarna, sjukast i Sverige i Covid-19. I tre månader och tre dagar vårdades han på sjukhus, varav 36 dygn nedsövd i ECMO på Karolinska. Ingen som legat i ECMO så länge har överlevt. Kent är 47 år, familjefar, heltidsbrandman, stark och har inga andra sjukdomar. Nu är han utskriven men har extremt lång väg tillbaka med många mediciner och fortsatt hjälp av syrgas.
https://www.tv4.se/nyhetsmorgon/klipp/kent-l%C3%A5g-61-dagar-i-respirator-sjukast-i-sverige-13285643
Ja, verkligen gripande att se.
Citera
2020-08-11, 11:34
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaptenstjärt
Absolut inte, jag har ofta fel. Har ändrat mig massor av gånger när det gäller detta och det finns massa saker jag tycker Sverige kunde gjort bättre.

Min poäng är att utgångsläget inte var det samma i Norge och Sverige. Eftersom antalet smittade vid införandet av åtgärder har en mycket stor påverkan för utvecklingen så är det väldigt svårt att hävda att Sverige skulle haft samma nivåer av döda som sina grannländer om dom infört en lockdown den 12 mars.
Den epidemiska utvecklingen är precis likadan i alla länder som infört lockdown (med undantag för Peru och någon mer där man inte följt reglerna). Efter 15-20 dagar minskar antalet smittade kraftigt procentuellt. Undantagslöst. Det råder INGET som helst statistiskt tvivel om detta.

I Sveriges fall hade man kunnat avbryta utvecklingen när som helst. Hade man infört lockdown den 15 April hade man sett en kraftig minskning av nya smittade 15-20 dagar senare. Man valde aktivt att inte göra detta, men inte beroende på att man inte insåg att många var och blev smittade.

https://imgur.com/HrsLGz6
Citera
2020-08-11, 11:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nico77
Låter super bra. Kommer att vara bra för miljön att få ner jordens befolkning en del. Återkommer Corona varje år så kommer efterhand de absolut klenaste att sorteras bort. Det gillar jag.
Det är inget nytt att äldre och sjuka lättare dukar under av egentkugen ganska timida sjukdomar.
Citera
2020-08-11, 11:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Finnarna tycker att Sverige misslyckats totalt:

Det verkar som så:

Om en vecka kommer antagligen regeringen fatta ett beslut om att öppna gränsen till Sverige.

Danskar håller med med finnarna:

– Ena sidan har kritiserat oss väldigt stark och andra sidan åkt över varje helg, shoppat och åkt till sina sommarstugor. Man har fortfarande bilden av att Sverige hanterat den här krisen på ett annorlunda och kanske dåligt sätt.
Citera
2020-08-11, 11:52
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
En överläkare jämför "flockimmunitetstänket" med ett experimentellt "vaccinationsprogram" helt utan etiska riktlinjer och där "vaccinet" inte föregåtts av någon testning eller riskbedömning. Än mindre har någon svensk fått skriva på något avtal där man godtar de faror man utsätts för.

https://youtu.be/1BSM2J2V2PE?t=1666

Kul att de pratar om det jag sa redan i mars. Hanteringen är en skam för vårt land.
Citera
2020-08-11, 11:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av allt.o.inget
Tycker man ser små tendenser att världen kan ha nått en topp i antal smittade per dag nu.

Tycker man kan se tendenser även i Sverige.
Sörmland, Stockholm, Jönköping mfl som varit hårt drabbade tidigare verkar ha lugnat ner sig ordentligt.
Tyvärr verkar ex Skåne få ny ökning, speciellt i delar som varit lindrigt drabbade tidigare.
Helsingborg har haft flest patienter varje vecka sedan det började, men har nu några veckor haft helt tomt.
Malmö däremot har fått en ordentlig ökning det senaste.

Kan ju såklart vara tillfälligheter, men det verkar ju tydligt att tidigt drabbade delar nu verkar ha det lugnare..
Vi får se helt enkelt..
Citera
2020-08-11, 11:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Äsch, det är ju bara en förkylning (video)...:

Kent låg 61 dagar i respirator - sjukast i Sverige
Kent Östling från Luleå var, enligt läkarna, sjukast i Sverige i Covid-19. I tre månader och tre dagar vårdades han på sjukhus, varav 36 dygn nedsövd i ECMO på Karolinska. Ingen som legat i ECMO så länge har överlevt. Kent är 47 år, familjefar, heltidsbrandman, stark och har inga andra sjukdomar. Nu är han utskriven men har extremt lång väg tillbaka med många mediciner och fortsatt hjälp av syrgas.
https://www.tv4.se/nyhetsmorgon/klipp/kent-l%C3%A5g-61-dagar-i-respirator-sjukast-i-sverige-13285643

Är inte han bara ett av de många exempel på att extremt hård träning snarare gör en mottaglig för svår Corona? Han säger ju i inslaget att han även nu efter allt detta har svårt att ta det så lugnt som läkarna kräver.. (använde han dessutom anabola då var det dubbelrisk)

Ironiskt också att han är rökgasinstruktör i brandkåren.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in