Citat:
Ursprungligen postat av
Onlyplaydanuts
Du har fel när du säger att Sverige skulle fått samma utveckling som Norge om vi stängt ner samtidigt. Jag har visat dig att vi skulle haft 9,1x fler döda 2a april oavsett.
Om vi gjort något i slutet av Februari så hade vi kunnat få en annan utveckling, i mitten av Mars hade smittan redan exploderat i Sverige på ett helt annat sätt än Norge.
Först och främst har jag aldrig sagt att Sverige skulle haft SAMMA utveckling. Du är den genomsnittlige fb-skribenten personifierad som tolkar saker lite som du vill för att det skall passa ditt argument. Du klarar helt enkelt inte av att läsa vad andra skriver.
Vad jag skriver är att den mest sannolika utgången vore att Sverige haft ungefär samma siffror som t.ex. Norge i diagrammet (jag har också varit noga med att påpeka att ingen kan säga med säkerhet vad utgången blivit). Möjligen runt 2.7-3.0 döda per 1 miljon invånare. Vilket för Sveriges del innebär just under 700 döda (vilket Sverige uppnådde April 08). Det korrelerar också med tidpunkten när Sverige hade 0.1 döda per 1 miljon vilket var Mar 20) vilket ger 19 dagar för att stoppa den värsta smittspridningen. Hade Sverige stängt ned Mar 09 hade den utgången sannolikt varit
ännu högre. Den epidemiska utvecklingen hade dock sett likadan ut i de båda länderna med en noterbart minskad smittspridning ungefär 20 dagar efter lockdown.
Jag är dock inte främmande för tanken på att Sverige skulle stängt ned ÄNNU tidigare. Den debatten fördes dessutom långt tidigare så det känns tramsigt att hävda att Sverige blev tagna på sängen och att anledningen till de jämförelsevis höga dödstalen kan försvaras av att man inte visste att man borde ha agerat. Det visste man, man t.o.m. låt folk åka på sportlov.
Min egen teori är att Tegnell & Co redan siktat in sig på "flockimmunitetsprincipen", precis som UK gjorde i början. Och det gick ju inte så bra, kan vi nu konstatera.