2020-08-08, 09:29
Medlem
Oj jag såg nu att du inte frågade mig 😄
Citera
2020-08-08, 12:24
Medlem
Hayworthians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pasta1980
Ingen komplettering. När jag ringde så sa dom bara att allt såg ut att vara i sin ordning men att det inte hunnit handläggas. 18 veckor har jag tidsrapporterat, man börjar ju tappa hoppet....

Oj, har det inte ens börjat handläggas? Förstår att du tappar hoppet. Mitt ärende har varit under handläggning sedan maj, FEM olika handläggare i ett och samma ärende.
Citera
2020-08-08, 14:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hayworthian
Oj, har det inte ens börjat handläggas? Förstår att du tappar hoppet. Mitt ärende har varit under handläggning sedan maj, FEM olika handläggare i ett och samma ärende.

Nej, så fattade jag. Hon i telefonen sa bara att dom fortfarande höll på med mars, och jag söker ju från 1 april. Hon hoppades att jag skulle höra något inom en vecka, och det var två veckor sen. Har tur jag har kunnat leva på semester, skatt och sambon än så länge men nu börjar det tryta.
Citera
2020-08-08, 16:54
Medlem
Bästa sätt att bli uppsagd och få a-kassa?

Jag vill bli sparkad/uppsagd så att jag kan få full a-kassan. Vad är bästa sättet? Vid egen uppsägning så blir man avstängd i 45 dagar på akademiker a-kassan. Sen förlorar man inkomstersättningen också.

Trivs inte så bra med mitt jobb längre när min chef och kollega slutat och bytt jobb. Har varit i företaget rätt länge nu och dom har kollektivavtal och allt. Väldigt stort och fint företag som säkerligen kan placera om mig. Men känner jag vill syssla med annat, känner mig lite utbränd också lite ångest över att jobba. Vill typ inte jobba just nu. Har haft bra karriär med fantastiskt lön. Behöver lite ledigt men samtidigt beroende av inkomsten och klarar mig nog inte utan a-kassan och inkomstförsäkring.

Vill samtidigt inte bränna broar, vill bli uppsagd på bra sätt.
Citera
2020-08-08, 16:56
Medlem
systems avatar
Inte svar på frågan, men tänk på att A-kassan har väldigt mycket att göra just nu. Ersättning kan därför dröja flera månader, så se till att ha en buffert.
Citera
2020-08-08, 16:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av johnsnow1337
Jag vill bli sparkad/uppsagd så att jag kan få full a-kassan. Vad är bästa sättet? Vid egen uppsägning så blir man avstängd i 45 dagar på akademiker a-kassan. Sen förlorar man inkomstersättningen också.

Trivs inte så bra med mitt jobb längre när min chef och kollega slutat och bytt jobb. Har varit i företaget rätt länge nu och dom har kollektivavtal och allt. Väldigt stort och fint företag som säkerligen kan placera om mig. Men känner jag vill syssla med annat, känner mig lite utbränd också lite ångest över att jobba. Vill typ inte jobba just nu. Har haft bra karriär med fantastiskt lön. Behöver lite ledigt men samtidigt beroende av inkomsten och klarar mig nog inte utan a-kassan och inkomstförsäkring.

Vill samtidigt inte bränna broar, vill bli uppsagd på bra sätt.

Utan att bränna broar är lite svårt, om inte gamla chefen går med på att vara referens. Annars är stöld rätt "bra"?
Citera
2020-08-08, 16:57
Medlem
Ingen aning om detta men sjukskrivning pga depression?
Citera
2020-08-08, 17:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av system
Inte svar på frågan, men tänk på att A-kassan har väldigt mycket att göra just nu. Ersättning kan därför dröja flera månader, så se till att ha en buffert.

Tänkte inte på det. Men det kan nog stämma.
Citera
2020-08-08, 17:11
Medlem
kristofferGs avatar
Gör ett dåligt jobb.
Citera
2020-08-08, 17:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wpk
Utan att bränna broar är lite svårt, om inte gamla chefen går med på att vara referens. Annars är stöld rätt "bra"?

Stöld kan polisanmälas. Referenser är inget problem.
Citera
2020-08-08, 17:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av psvinggr94
Ingen aning om detta men sjukskrivning pga depression?

Låter som en bra lösning. Men vet inte om man kvalificerar som sjuk. Sen påverkas a-kassan också väl av sjukskrivningen?

Det står så här angående att vara sjuk innan arbetslösheten:

”Sjukdom före arbetslösheten
Den ersättning du får från a-kassan baseras på din tidigare lön och antal arbetade timmar under de 12 månader innan du blev arbetslös (den så kallade ramtiden). Har du varit sjuk i hela kalendermånader får du hoppa över de månaderna när ersättningen beräknas och på så sätt förlänga ramtiden. Det gäller även om du är sjukskriven på 75 eller 50 procent.
Den längsta tiden du får hoppa över är dock fem år vilket du bör ha i åtanke om du är sjukskriven en längre period och förväntar dig ta ut a-kassa när du är frisk igen.”
Senast redigerad av johnsnow1337 2020-08-08 kl. 17:21.
Citera
2020-08-08, 17:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kristofferG
Gör ett dåligt jobb.

Hur? Har jobbat hemifrån sen Corona kom till Sverige och knappt gjort nåt. Ändå sitter man kvar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in