2020-08-07, 00:24
Moderator
Ancistruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Vad vet ni om detta stöd? Även nättidningar, så Samnytt och Fria tider kan få stöd? Eller finns det någon politisk paragraf?

https://www.friatider.se/regeringen-delar-ut-halv-miljard-till-gammelmedia

Var inte orolig, stödet kommer självfallet bara gå till "rätt" tidningar. Så nä, t.ex. Samnytt eller Fria Tider lär knappast se röken av några pengar.
Citera
2020-08-07, 07:14
Medlem
Bilden av att gammelmedia är papperstidningar stämmer till en del. Papperstidningarna har gett oss en god näsa för vad som komma skall i media. Vi startar nya kanaler tex TV, poddar och sociala medier som tex Lajkat. Kommer det en uppstickare av någon eldsjäl kan vi köpa upp den. Media är så mycket mer än papperstidningar, det är bla att ha kanaler som levererar kunskap om händelser och att kunna rapportera om dem till olika läsargrupper.
Citera
2020-08-07, 08:54
Medlem
Ratads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Filmskribent
Bilden av att gammelmedia är papperstidningar stämmer till en del. Papperstidningarna har gett oss en god näsa för vad som komma skall i media. Vi startar nya kanaler tex TV, poddar och sociala medier som tex Lajkat. Kommer det en uppstickare av någon eldsjäl kan vi köpa upp den. Media är så mycket mer än papperstidningar, det är bla att ha kanaler som levererar kunskap om händelser och att kunna rapportera om dem till olika läsargrupper.

Så är det men lägg märke till att de inte utvecklar något eget. Har de råd med en uppstickare ska den förvärvas och fördärvas. I mitt tycke är gammelmedia en benämning på övergödda, självgoda företag och finansiärer som inte längre är intresserade av sin bransch. Däremot är de förtjusta i att peka ut alla kritiker som antidemokratiska och "hatare".
Citera
2020-08-07, 12:46
Medlem
Laszlo Kovacss avatar
Alla kommunikatörer är faktiskt inte värdelösa. De kan t ex vara en bra länk mellan ingenjörer och allmänhet i infrastrukturprojekt, så att ingenjörerna kan fokusera på det som de är bra på och anställda för att göra.

Men 200 st i Malmö... Hur kan den staden få komma undan med så mycket? (Retorisk fråga då vi alla vet svaret). Medan avfolkningskommuner som tilldelas mindre skattepengar per innevånare driver upp kommunskatten till max och drar ner sina kostnader så att de knappt kan ge innevånare och företag den service de har rätt till enligt lag, då öser Malmö stad på med kommunikatörer, smart-city-projekt och andra offensiva satsningar. Dags att sätta eländet under tvångsförvaltning snart.
Citera
2020-08-08, 20:50
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grodfrityr
SD var på vippen att rösta för skattefinansieringen av public service.
Om inte Samhällsnytt, SD:s gräsrötter och AfS agerat blåslampor hade SD sannolikt röstat för skattefinansieringen.
(FB) Jag är Sd are men kommer rösta Afs
SD ville väl inte stöta sig med Moderaterna ...
eller så har de kanske drabbats av någon form av Stockholmssyndrom.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Stockholmssyndromet

SD krävde villkor för PS-skatten, att SVT/SR skulle bli mer neutrala. Men det ville inga andra partier så därför röstade SD nej.

Sedan är det lite politisk taktik också att vara samarbetsvillig och kompromissvillig för att sedan visa hur extrema övriga är. Det är alltid bra att vara ensam om en fråga också, för M tenderar att följa efter SD hela tiden.
Citera
2020-08-09, 11:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Laszlo Kovacs
Alla kommunikatörer är faktiskt inte värdelösa. De kan t ex vara en bra länk mellan ingenjörer och allmänhet i infrastrukturprojekt, så att ingenjörerna kan fokusera på det som de är bra på och anställda för att göra.

Men 200 st i Malmö... Hur kan den staden få komma undan med så mycket? (Retorisk fråga då vi alla vet svaret). Medan avfolkningskommuner som tilldelas mindre skattepengar per innevånare driver upp kommunskatten till max och drar ner sina kostnader så att de knappt kan ge innevånare och företag den service de har rätt till enligt lag, då öser Malmö stad på med kommunikatörer, smart-city-projekt och andra offensiva satsningar. Dags att sätta eländet under tvångsförvaltning snart.

Det är dags att vägra betala. Ska man få miljarder i bidrag hela tiden så ska det fan finnas en plan om hur de ska få ordning på sin ekonomi. Det kan ju inte bara gå med underskott konstant och leva kommunalt lyxfällanliv.

Men som sagt. Det är återigen ett bevis på att man inte ska ha ett högskattesamhälle därför att de som använder våra surt förvärvade slantar är första klassen klåpare och dumskallar. För att inte tala om hur enorma belopp som bara försvinner i statlig byråkrati.
Citera
2020-08-09, 17:47
Medlem
Läckor om att Ellen Degeneres betett sig dåligt spreds på Twitter. Den första nyhetssajten som intervjuade medarbetare till henne var nymedian Buzzfeed. Efter det gjordes videor om anklagelserna mot henne på Facebook.

Jag vet inte om gammelmedia har hakat på och rapportera om jenne. Jag kollar inte tv-nyheter, läser tabloidtidningar (varken på nätet eller offline) eller lyssnar på radio.
Citera
2020-08-10, 00:03
Moderator
Ancistruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Artsdoktor
Läckor om att Ellen Degeneres betett sig dåligt spreds på Twitter. Den första nyhetssajten som intervjuade medarbetare till henne var nymedian Buzzfeed. Efter det gjordes videor om anklagelserna mot henne på Facebook.

Jag vet inte om gammelmedia har hakat på och rapportera om jenne. Jag kollar inte tv-nyheter, läser tabloidtidningar (varken på nätet eller offline) eller lyssnar på radio.

Att hon är obehaglig att jobba med har det talats om i åratal. Men det nya, d.v.s. att medarbetare offentligt gått ut med det är nytt. I amerikanska media har det faktiskt tagits upp de senaste dagarna. Men i svensk media har jag inte sett något om det - och det skall vi nog inte förvänta oss heller, hon är ju trots allt kvinna, lesbisk, feminist, politiskt till vänster och så vidare.

Hon känns rätt rökt nu, åtminstone som programledare. Men hon har nog gott om kompisar och får garanterat ett nytt jobb kvickt. Men sannolikt inget lika offentligt, utan troligen snarare något bakom kulisserna såsom producent eller något liknande skulle jag gissa.
Citera
2020-08-10, 06:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
SD krävde villkor för PS-skatten, att SVT/SR skulle bli mer neutrala.

Uttrycktes kravet verkligen på det sättet? Låter lite märkligt i så fall.
Antingen är väl något neutralt eller så är det ickeneutralt?

Tänker på död, dödare, dödast.
Citera
2020-08-10, 11:55
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Konrad
Uttrycktes kravet verkligen på det sättet? Låter lite märkligt i så fall.
Antingen är väl något neutralt eller så är det ickeneutralt?
Tänker på död, dödare, dödast.

Nej det är inte ett direkt citat, jag är inte med i Riksdagens Kulturutskott.

Men citat från SD: "en sådan finansiering behöver föregås av olika reformer som säkrar sakligheten och opartiskheten i bolagens programutbud. Vi för fram några förslag på hur detta skulle kunna uppnås i riksdagen. Bland annat vill vi exponera rättelser, omorganisera hela systemet kring granskningsnämnden med saklighetsprövningar, samt nyttja det nordiska samarbetet i ett sorts referentgranskningssystem. Eftersom inga åtgärder vidtagits för att stärka public services saklighet och opartiskhet röstade Sverigedemokraterna nej till public-service-skatten."
Citera
2020-08-10, 17:49
Medlem
https://www.journalisten.se/nyheter/halva-redaktionen-sags-upp-pa-mitt-i

Citat:
25 journalister på Mitt i-tidningarna och fem på Direktpress är varslade om uppsägning. ”Det här är en slakt”, säger Ida Leveby Andersson (bilden), förhandlare för journalistklubben på Mitt i.

I juni stod det klart att de två stora gratistidningsföretagen i Stockholm går samman när Direktpress köper Mitt i-tidningarna. Direktpress har lagt ett varsel om cirka 50 tjänster, varav 30 rör redaktionella tjänster, och förhandlingar med de fackliga organisationerna har pågått under semestern, och är fortfarande inte avslutade.

Direktpress vill säga upp 25 av de cirka 50 fast anställda journalister på Mitt i och fem fast anställda journalister på Direktpress. Totalt ska den nya redaktionen för Direktpress/Mitt i bestå av 51 tjänster: chefredaktören samt 25 från vardera redaktionerna. Jämfört med för ett år sedan handlar det om en halvering av den totala redaktionella bemanningen på de två gratistidningsbolagen i Stockholm.

– Det här är en slakt och jag tror dessvärre att den nya organisationen inte är för alla. Omställningen under hösten kommer att vara krävande och jag misstänker att den leder till att fler journalister går frivilligt, säger Ida Leveby Andersson, som är en av förhandlarna för journalistklubben på Mitt i.

---

För journalistklubbarna innebär sammanslagningen stora förändringar, såväl organisatoriskt som personligt. 70 procent av de fackligt förtroendevalda journalisterna på Mitt i blir uppsagda och Ida Leveby Andersson är en av dem. Hon har jobbat på Mitt i-tidningarna i sju år. Några av de som sägs upp har arbetat i närmare tio år.

Är en rätt detaljerad artikel och rekommenderar er som gottar i er i detaljer när journalister får sparken att gå in och läsa hela artikeln. Har klippt in vissa delar här som jag gillade lite extra.
Citera
2020-08-10, 18:15
Medlem
Hatt-Kaninens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashbackdasen
https://www.journalisten.se/nyheter/halva-redaktionen-sags-upp-pa-mitt-i

Är en rätt detaljerad artikel och rekommenderar er som gottar i er i detaljer när journalister får sparken att gå in och läsa hela artikeln. Har klippt in vissa delar här som jag gillade lite extra.
Haha! Samma dag som Journalisten kommer tillbaka från semesteruppehåll så publicerar de det här.

Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in