Citat:
Ursprungligen postat av
Swampdog
Ja och trots att Sverige har få vårdplatser per capita och pågående vårdkris varje år så finns det vårdplatser, men fler vårdplatser skulle antagligen göra samhället mindre sårbart vid någon form av ökat vårdbehov.
Att vårdpersonalen på svenska sjukhus – särskilt på akuten – är hårt pressad är inget nytt. Det är heller inte nytt att patienter får vänta 40 timmar på akuten eller vårdas i korridoren. Vårdkrisen är vad jag skulle kalla en ”perenn nyhet”. Det betyder att det är en säsongnyhet som troget återkommer samma tid varje år.
https://www.expressen.se/halsoliv/kronikorer/anna-basen/sjukvarden-ar-sa-sjuk-att-manniskor-dor/
Jo, den svenska vårdkrisen är verkligen en "perenn nyhet" ( bra uttryck 👍

.
Vården är pandemins verkliga hjältar i mina ögon. Jag är imponerad över hur man lyckats ställa om verksamheten nästan på stående fot för att ta hand om de svåraste covid-19-fallen. För bara några månader sedan var SARS-CoV-2 ett okänt virus och i dag vet vi redan massor om hur infektionen ska behandlas.
Man kan fundera över hur hög dödligheten i covid-19 kommer att vara om bara ett år. Jag gissar att vi kanske redan då börjar glömma bort hur hårt vården fick arbeta för att rädda de första som insjuknade och blev riktigt dåliga våren som gått.