2020-08-10, 16:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nibiru2011
Bra kommentar till artikeln
"Sjukhemsläkare Sthlm 3 Aug 2020 10:13

Hur många av dem, som rapporterats avlidna på äldreboenden i covid-19 har testats för denna sjukdom ? Och hur många av dem som inte testats men ändå har fått dödsorsaksdiagnosen covid-19, har dött av andra orsaker, såsom exempelvis bakteriell pneumoni, pyelonefrit, lungembolism (vilka är behandlingsbara tillstånd), och där man alltså inte remitterat patienten till akutsjukhus för diagnos/behandling ? Erfarenhetsmässigt har jag, efter femton år som läkare på särskilda boenden, inte någon större tilltro till de dödsorsaksintyg, vilka utfärdas på sådana boenden."

Kommentaren är ju helt irrelevant. Har inget med det som artikelförfattaren konstaterar.

Vi pratar om någon enstaka procent fel hit eller dit.
Citera
2020-08-10, 16:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Takadongtakadang

Jag tror helt enkelt att förnekarna får acceptera att Sverige sannolikt hade haft samma typ av siffror som Norge om man följt deras exempel.
Sanningen är snarare att om Norge hade fått in smittan lika mycket så snabbt som Sverige fick så hade Norge haft betydligt fler döda idag.
Citera
2020-08-10, 16:40
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gloffgloff
Var är den bilden ifrån? FHM rapport?
En användare i tråden, jag kommer inte ihåg vem. Kolla mina inlägg idag så ser du.
Citera
2020-08-10, 16:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
Kommentaren är ju helt irrelevant. Har inget med det som artikelförfattaren konstaterar.
dit.
Nej den är inte irrelevant alls! Läs igen.
Senast redigerad av Nibiru2011 2020-08-10 kl. 16:43.
Citera
2020-08-10, 16:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av neuron-drone

Så funkar det med coronadöd med.
Ibland, inte alltid.
Citera
2020-08-10, 16:45
Avstängd
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Nej. Myokardit är inte kroniskt. Som jag skrev tidigare: Om du kan förete en vederhärftig källa kanske jag ändrar uppfattning.

Hoppas att du inte ger råd till några som tränar då för då lär du få en del Lex Sarah-anmälningar när det framkommer att du inte belyst faktumet att du löper betydligt större risk att få myokardit och komplikationer i framtiden om du haft det tidigare.
Citera
2020-08-10, 16:49
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onlyplaydanuts
Jo men skulle vi stängt samma dag 12:e mars skulle vi fortfarande haft 455 döda 2a April (tar 20 dagar c:a att dö i snitt, så de döda fram till 2a April är smittade innan lockdown)
Norge hade 50 döda 2:a April

Vårat utgångsläge är med andra ord 9,1 ggr sämre än Norge.
Men...haha...utgångsläget är väl den 12 Mars? Hur kan du få för dig att jämföra med ett datum två veckor EFTER att Norge haft lockdown?

Det är väldigt enkelt att se de två ländernas utveckling. Om man sedan betänker att Norge stängde ned 12 Mars så inser man snart vilken effekt det hade på smittspridningen, och det syns inte minst på vad som sker runt månadsskiften två och en halv vecka senare. Och Sverige hade alltså LÄGRE antal smittade än Norge vid den tidpunkten - inte FLER som du felaktigt påstår.

https://ibb.co/XSN9f0W
Citera
2020-08-10, 16:50
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nibiru2011
Sanningen är snarare att om Norge hade fått in smittan lika mycket så snabbt som Sverige fick så hade Norge haft betydligt fler döda idag.
Norge hade fler smittade än Sverige vid tidpunkten för sin lockdown så de fick således in smittan SNABBARE än Sverige.
Citera
2020-08-10, 16:50
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
I det läget kan jag hålla med Giesecke. Norges myndigheter och regering verkar ju tro på någon form av extrem social ingenjörskonst, virrighet och lite väl räddhågsna. Ska de hålla på så här med varje smitta som kommer till landet kommer de trasa sönder sitt land och relationer till andra länder (långiktigt).
Om det blir som jag befarar med klusterutbrott här och där i Sverige nu i höst, är jag övertygad om att vi kommer att få se lokala nedstängningar.

Hur tror du annars vi gör?
Citera
2020-08-10, 16:52
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onlyplaydanuts
Det hade vi inte eftersom vi låg 7-8 gånger högre redan när Norge gick i lockdown.
Något bättre hade den möjligtvis gått men inte i närheten av Finland och Norge.
Hmmmm, är du säker på det? Jag har för mig att Norge hade fler än oss då de införde sin lock down light.
Citera
2020-08-10, 16:55
Medlem
DoraFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Swampdog
Ja och trots att Sverige har få vårdplatser per capita och pågående vårdkris varje år så finns det vårdplatser, men fler vårdplatser skulle antagligen göra samhället mindre sårbart vid någon form av ökat vårdbehov.

Att vårdpersonalen på svenska sjukhus – särskilt på akuten – är hårt pressad är inget nytt. Det är heller inte nytt att patienter får vänta 40 timmar på akuten eller vårdas i korridoren. Vårdkrisen är vad jag skulle kalla en ”perenn nyhet”. Det betyder att det är en säsongnyhet som troget återkommer samma tid varje år.

https://www.expressen.se/halsoliv/kronikorer/anna-basen/sjukvarden-ar-sa-sjuk-att-manniskor-dor/
Jo, den svenska vårdkrisen är verkligen en "perenn nyhet" ( bra uttryck &#128077.

Vården är pandemins verkliga hjältar i mina ögon. Jag är imponerad över hur man lyckats ställa om verksamheten nästan på stående fot för att ta hand om de svåraste covid-19-fallen. För bara några månader sedan var SARS-CoV-2 ett okänt virus och i dag vet vi redan massor om hur infektionen ska behandlas.
Man kan fundera över hur hög dödligheten i covid-19 kommer att vara om bara ett år. Jag gissar att vi kanske redan då börjar glömma bort hur hårt vården fick arbeta för att rädda de första som insjuknade och blev riktigt dåliga våren som gått.
Citera
2020-08-10, 16:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maravilla
Tror polaren blivit smittad två gånger. Han va sjuk i april med hög feber, konstigt utslag, brutal hosta och värk i pungen. Va utslagen i två veckor. För nån vecka sen blev han lite snuvig och tappade lukt och smaksinne. Då man får gå testa sig nu gjorde han givetvis det. Positiv.
Han blev frisk efter 3 dagar, lukt å smaksinnes kom tbx efter en vecka.

Nu kan man inte fastslå att det var corona han hade i april, men om det nu var det, måste ju antikropparna skyddat honom denna gång då han endast hade lätt snuva.
Precis, antikroppar skulle ha skyddat honom om han hade corona i april, så det är extremt sannolikt att din polare hade ont i pungen i april av någon annan anledning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in