2020-08-10, 13:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Ja, att träna med myokardit kan leda till kardiomyopati och kronisk myokardit. Det är det som menas med att myokardit är ett kroniskt tillstånd i träningssammanhang. Du är inte kroniskt sjuk men p.g.a en permanent riskbild blir träning en svår eller omöjlig grej att hantera.
Nej. Myokardit är inte kroniskt. Som jag skrev tidigare: Om du kan förete en vederhärftig källa kanske jag ändrar uppfattning.

Myokardit kan man f.ö. ha utan att känna sjukdomstecken.
Citera
2020-08-10, 13:38
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Men strategin var ju redan bestämd i januari (?)tillsammans med regeringen. Det nämner ju Giesecke i sin intervju med Unheard. Vadan detta?

”I mars, just som Sveriges strategi kring covid-19 tog form, skriver Anders Tegnell ett mejl till Johan Giesecke. Det är i samma mejltråd där Tegnell just frågat den tidigare statsepidemiologen och mentorn om han vill börja jobba på myndigheten. Folkhälsomyndigheten är pressade att snabbt ta fram en plan och strategi för hur Sverige ska hantera krisen. Tegnell skriver några rader om hur hur immuniteten fungerar, och skickar till Giesecke och kollegan Lisa Brouwers.”

https://emanuelkarlsten.se/har-ar-kontext-till-de-lackta-tegnell-mejlen/
Jag känner spontant att vi har en myndighet som har haft noll koll och inte ett spår av beredskap inför ett pandemiscenario. Det är den mest skrämmande tanken faktiskt
Citera
2020-08-10, 13:38
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jenlov
Jo, det känns definitivt som det kommer bli en liten uppgång när skolorna öppnar. Dock knappast i närheten av hur det var i våras. Trots allt är fler immuna nu, även under sommaren har faktiskt fler blivit immuna, även om det inte rör sig om enormt många.
Naturligtvis inte som i våras. Då umgicks ju folk som normalt. Självklart måste ju handtvätt och dylikt också spela roll. Vad som spelar störst roll vet man ju inte (ännu). Lite rädd att vädret också spelar roll. Vi hade en värmebölja i början av sommaren, nog inte många som umgicks inomhus då. Vem vet hur corona och en skandinavisk vinter fungerar i hopp. Att vi kanske inte kommer att få fira jul med våra familjer, kan bli vårat minst problem. Men det kommer säkert störa många om vi ser att Norrmännen och våra nordiska grannar får en normal jul med mormor och tomte och allt.
Citera
2020-08-10, 13:40
Medlem
groovesnuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TonyDR
Läkare i Norge tror på vaccin i Norge i december

https://www.aftenposten.no/norge/i/2GL21l/haaper-paa-vaksine-like-over-jul
”Håper ”

Dvs hoppas

Alla hoppas väl att det kommer vaccin snart?
Citera
2020-08-10, 13:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nibiru2011
2-3 miljoner immuna efter att ha infektersts är enormt många! Sen har det ju görs fram tesen att ytterligare väldigt många har en naturlig immunitet.

Nu vet vi ju inte om så många som 2-3 miljoner av svenska är immuna, men vore det så är det definitivt positivt. Om det bara skulle vara 1 miljon så gör det fortfarande smittspridningen märkbart långsammare. Skulle tro att viruset gör närmast ett dödsryck med en viss ökning i september, för att sedan åter minska. Sedan en liten ökning när publik börjar tillåtas på sportevenemang och konserter, gissningsvis i början av 2021. För att sedan minska för gott, och mycket långsamt försvinna in i glömskan.
Citera
2020-08-10, 13:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Och? Det är fortfarande ett permanent tillstånd. Jag vet flera som dött av myokardit.

Nu har du gjort mig riktigt rädd för förkylning som är så vanligt och kan leda till myokardit.
Citera
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Jag känner spontant att vi har en myndighet som har haft noll koll och inte ett spår av beredskap inför ett pandemiscenario. Det är den mest skrämmande tanken faktiskt
Ja, verkligen! Det känns som om dessa herrar och damer spelar kvitt eller dubbelt med svenska folkets hälsa.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Det är bilden jag fått redan tidigare.
Dessa nya mejl ska tydligen tolkas utan att fråga dom berörda enligt journalist som begärt ut dom.
Jag tolkar det som att Tegnell är mestadels politiker utan expertkunskap.
Att myndigheterna övriga experter är obefintliga.
Att vi överlämnat strategi till en person som vill sko sig själv och redan är ertappad med händerna i syltburken.
Att strategin är flockimmunitet men det mörkas det om.
Citera
2020-08-10, 13:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jenlov
Skulle tro att viruset gör närmast ett dödsryck med en viss ökning i september, för att sedan åter minska. Sedan en liten ökning när publik börjar tillåtas på sportevenemang och konserter, gissningsvis i början av 2021. För att sedan minska för gott, och mycket långsamt försvinna in i glömskan.
Njae det sägs ju att det kommer återkomma år efter år som andra influensor och med ungefär samma konsekvenser en del känner knappt av det, andea blir sjuka pch en del dör tyvärr.
Citera
2020-08-10, 13:47
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Trådens mening är att ingen har immunitet. Inte ens de med antikroppar . . . .
Vi behöver andra markörer bara:

Neutralizing antibody response in non-hospitalized SARS-CoV-2 patients
/.../40 Altogether, we show that there is a wide breadth of antibody responses against SCoV2
41 in patients that differentially correlate with virus neutralization. This highlights the
42 difficulty to define reliable surrogate markers for immunity against SCoV2.
Intressant studie som faktiskt tar upp det där med förhastade slutsatser. Här att man kollar immunitet hos gruppen icke-hospitaliserade vilket begränsar studien enl. dem själva:

214 A phenomenon that is critically discussed is the potential enhancement of infection by
215 non-neutralizing antibodies (ADE) (12). For our VNT-assays, we are using human cells
216 expressing a diverse set of Fc-receptors, and directly assess the rate of infected cells by
217 immunofluorescence or reporter-gene expression. Hence, we should be able to detect
218 enhancement of infection by serum that is not or only poorly neutralizing and in higher
219 dilution ranges. However, in none of our 49 sera we observed ADE at any of the dilutions
220 tested, indicating that at least antibodies generated in the natural context of SCoV2
221 infection do not contribute to severity of infection. This is in line with the absence of a
correlation between the number of symptoms and VNT50
222 in our patients (Fig. 2d). On the
223 other hand, our cohort is biased due to the fact that none of the patients was
224 hospitalized. Therefore, it will be important to analyze if ADE plays a potential role in
225 severe cases of COVID-19.

https://www.medrxiv.org/content/10.1101/2020.08.07.20169961v1.full.pdf
Citera
2020-08-10, 13:49
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Då stämmer det väl med att skolorna stängde?

Jaa, visst är det så. Det ser ut som om skolorna skulle vara en betydande motor för smittspridningen. Men i Tegnells värld är det mest troligt flockimmuniteten som ”slog till”. Skolstängningen har inte ens nämnts i sammanhanget.

https://imgur.com/M3FcPAk
Citera
2020-08-10, 13:50
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av taenok
Det är bilden jag fått redan tidigare.
Dessa nya mejl ska tydligen tolkas utan att fråga dom berörda enligt journalist som begärt ut dom.
Jag tolkar det som att Tegnell är mestadels politiker utan expertkunskap.
Att myndigheterna övriga experter är obefintliga.
Att vi överlämnat strategi till en person som vill sko sig själv och redan är ertappad med händerna i syltburken.
Att strategin är flockimmunitet men det mörkas det om.
Den dagen man erkänner det så erkänner man också ett grovt lagbrott så där har du anledningen till att man mörkar. Flockimmunitet är nog inte i linje med smittskyddslagstiftningen och brott mot denna är nog att betraktas som grovt med stränga påföljder.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in