2020-08-10, 00:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Teevee
Du utgår alltså ifrån domen...då utgår jag från att du tror att Tomas Qvick är skyldig till alla de morden han dömts för?

Du tror inte att domar kan vara felaktiga?

Eller alldeles för milda, som i detta fall?

Kul att du nämnde Thomas Quick när jag precis tittat på en dokumentär om Göran Lambertz, och skakat så mycket på huvudet så det nästan lossnat! ;-) Så nej, att Quick skulle vara skyldig tror jag inte.

Jo, det tror/vet jag. Men jag har i dessa inlägg förklarat hur rätten har sett på saken och varför dom kommit fram till det dom gjort.

Milda kan straffen vara absolut. Jag har inte hymlat med att jag tycker detta straffet absolut skulle kunna höjas, trots att det är inom ramen för Grovt vållande till annans dom. I den frågan har jag ingen annan åsikt än er.
Citera
2020-08-10, 01:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haaaaag
Nähä okej. Såg ett inlägg där hen citerade dig och skrev om Kammarrättens ansvar. Men det kanske inte var du som ställde frågan. Sorry :-)
Jag skrev att det var där alla felen början, och att det är många på vägen som ska hållas ansvariga. E hade inte varit död idag om förhandlingen i kammarrätten gått rätt till, det va mkt skumma saker som skedde där o ikring förhandlingarna.
Citera
2020-08-10, 07:15
Medlem
OroligLantiss avatar
Hur väljer rätten vilken version man tror mest på?
Vid exempelvis vallningen (och första förhöret om jag minns rätt) så satt ju Rebecka o lipade o berättade en version där hon var lika inblandad som Putte; versionen om att hon badade S medan P badade E. Båda var i badrummet, och E halkade eftersom P var tvungen att hjälpa R att få upp S ut baljan, så P vände ryggen mot E i några sekunder. Rebecka berättar att Esmeraldas ögon rullade bakåt när de tog upp henne ur badkaret, och de förstod att hon var död. Sedan gjorde de HLR i mellan 5-45 minuter, men utan att få liv i henne.
Då valde R att ”stänga av” och bara fokusera på S.

I denna version minns Rebecka detaljer - såsom att hon var i badrummet, att S badade i baljan, att han var hal av olja och hon behövde ha hjälp att få upp honom.
Hon minns väl även att E låg med huvudet mot golvbrunnen (osäker på om det var P eller R som sade det, men jag tror att det var R).

Denna version berättar R i polisbilen utanför lägenheten i samband med gripandet, vid första förhöret samt vid vallningen.

Sedan kommer hon plötsligt på att hon inte minns någonting, och att hon inte visste någonting (min personliga gissning är att minnesförlusten kommer efter samtal med advokaten).

Versionen om att E avled omgående är ju en lögn, eftersom rättsläkaren säger att dödsförloppet var 3-12 h. Så turturduvorna har haft gott om tid att fundera över huruvida de ska ringa 112.

Hur kommer det sig att tingsrätten tror mer på den senare versionen, än på den första..?
Borde man inte minnas mer i nära anslutning till brottet, än ett halvår senare?

Enligt Puttes bror så säger P (i samband med att han berättar att E är död) ”Rebecka säger att de tar barnen då” på frågan varför de inte ringde 112.
Och jag tror att Putte även i förhör säger att han skrek ”ring 112!” när han tar ut E ur badrummet.
Om det stämmer, så är det ju Rebecka som tar det aktiva valet att inte ringa efter hjälp - och istället låta E dö - av rädsla att förlora de andra barnen.

Eftersom Rebecka drabbas av allt grövre minnesförlust ju längre tiden går, så kan man ju tycka att den första versionen - där hon faktiskt minns saker - vore den version som rätten går på.
Att man lämnar en historia som innehåller viss fakta, borde väga tyngre än att plötsligt glömma allt.
Citera
2020-08-10, 07:19
Medlem
OroligLantiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PetraParker
Har någon begärt ut ljudfiler från rättegången?

Citat:
Ursprungligen postat av johannajack
Skulle jag också vilja veta , är det lika simpelt som att begära ut fup tro? Släpps dem överhuvudtaget, svårt att tro..

CharlieR (som är den som lagt upp typ alla dokument om tidigare domar, beslut om lvu, beslut om att häva lvu etc) skrev att hon skulle begära ut, och ladda upp, ljudupptagningen från rättegången.

Hon skrev detta för ett par månader sedan, och skrev även att hon skulle vänta tills rättegången var över, och begära ut allt på samma gång.

Så vi håller tummarna!
Citera
2020-08-10, 07:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OroligLantis
CharlieR (som är den som lagt upp typ alla dokument om tidigare domar, beslut om lvu, beslut om att häva lvu etc) skrev att hon skulle begära ut, och ladda upp, ljudupptagningen från rättegången.

Hon skrev detta för ett par månader sedan, och skrev även att hon skulle vänta tills rättegången var över, och begära ut allt på samma gång.

Så vi håller tummarna!
Låter bra. Hoppas det går även om det va stänga dörrar. Är det Charlie som har koll på läget? Skulle man kanske kunna vända sig till honom om ljudfiler från rättegången mot Carita och CA, där borde det gå att få ut iaf.
Citera
2020-08-10, 07:37
Medlem
Citat:
Låter bra. Hoppas det går även om det va stänga dörrar. Är det Charlie som har koll på läget? Skulle man kanske kunna vända sig till honom om ljudfiler från rättegången mot Carita och CA, där borde det gå att få ut iaf.
Du kan själv maila tingsrätten. Då får du ljudfilerna på ett usb-minne för ett par hundralappar.
Citera
2020-08-10, 07:40
Medlem
OroligLantiss avatar
Citat:

Ja, Charlie är bra. Jag tror dock att hon främst fokuserar på fall med avlidna barn (en vild gissning baserat på hennes inlägg).

Jag tror att du hittar henne antingen genom att söka i länken, eller gå till första inlägget, där hennes länkar har lagts in.
Citera
2020-08-10, 07:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OroligLantis
Ja, Charlie är bra. Jag tror dock att hon främst fokuserar på fall med avlidna barn (en vild gissning baserat på hennes inlägg).

Jag tror att du hittar henne antingen genom att söka i länken, eller gå till första inlägget, där hennes länkar har lagts in.
Tack
Citera
2020-08-10, 07:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Du kan själv maila tingsrätten. Då får du ljudfilerna på ett usb-minne för ett par hundralappar.
Ska försöka mig på detta då kanske. Är så satans oteknisk bara, men kanske kan få hjälp om jag väl får hem dem.
Citera
2020-08-10, 07:49
Medlem
Citat:
Ska försöka mig på detta då kanske. Är så satans oteknisk bara, men kanske kan få hjälp om jag väl får hem dem.

Jag har beställt lite ljudfiler genom åren och har då fått hem på CD som jag sedan tryckt in i datorn och då öppnas ju den enheten och visar alla filer på skivan.
Sedan kan man spara ner och fixa över på mobilen om man vill.
Citera
2020-08-10, 08:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MarkofTheBeast
Jag har beställt lite ljudfiler genom åren och har då fått hem på CD som jag sedan tryckt in i datorn och då öppnas ju den enheten och visar alla filer på skivan.
Sedan kan man spara ner och fixa över på mobilen om man vill.
Ahh oki en CD klarar jag av att sätta i iaf. Tack! Ska mejla både Norrköping och Jönköping tingsrätt nu, o hoppas på det bästa!
Citera
2020-08-10, 08:35
Medlem
Avsnittet där Sofias änglar hjälper familjehemsmamman finns ute på Dplay nu
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här