2020-08-09, 12:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kaptenstjärt
Nä. Det är ungefär 35-40.

Det är taskig uppdatering på helger, idag står det 37.

Ja det är mycket svårt att följa. Är jag inte redan förvirrad så blir jag det när jag försöker följa.
Citera
2020-08-09, 12:39
Moderator
Siegfrids avatar
Det är exakt likadant fast det är skillnad?

Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Jo de öppnar på exakt samma sätt. Det vill säga eleverna kommer dit och de kommer att ha klassrumsundervisning (alltså utbildning på plats tillsammans med lärare i en utpekad skolbyggnad) både i Sverige och Finland. Att sedan Finland utfärdat ett dokument som ger de lokala/regionala skolorna möjligheten att anpassa utbildningen/stänga skolan ser jag mer som ett dokument som redan borde funnits kopplat till arbetsmiljölagen. Det är självklart en brist om inte den svenska skolan har ett sådant dokument.

Vi får se vad som händer och vad man gör i de olika länderna efter att de öppnat skolorna. Jag tror att det kommer rulla på som vanligt både i Finland och Sverige.
Citera
2020-08-09, 12:44
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Ja det är mycket svårt att följa. Är jag inte redan förvirrad så blir jag det när jag försöker följa.

All data kommer härifrån:

https://portal.icuregswe.org/siri/report/corona.covid-regionvis
Citera
2020-08-09, 12:50
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaptenstjärt
Japp. Jag tror att färre kommer bli smittade och jag tror att färre av de som blir smittade kommer dö.
Jag tror att hösten/vintern kommer innebära ett svagt men stadigt ökande antal konstaterade fall och att väldigt få av de smittade kommer avlida. Troligen får vi se siffror som ligger i paritet med CFR för en vanlig influensa.

Detta på grund av enkla åtgärder som social distansering men framför allt att folk tvättar händerna samt på grund av att ganska många redan varit infekterade.

Tyvärr kommer det också uppstå en del kluster där väldigt många blir sjuka och där äldre och sjuka kommer dö, men utslaget på hela befolkningen är jag helt övertygad om att det inte kommer uppstå några gigantiska peaks som det vi upplevde i Mars-April.
Citera
2020-08-09, 12:53
Moderator
Siegfrids avatar
Inlägg om Reinfeldt utbrutna till ny tråd: (FB) Reinfeldt går till attack mot Tegnell och Löfven: Fanns ingen strategi
/Mod.
Citera
2020-08-09, 12:54
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Ja, och inte nådigt heller:

https://www.spectator.co.uk/article/six-questions-that-neil-ferguson-should-be-asked

UK brände upp över en miljard kilo nötkött, för en sjukdom som orsakade totalt 177 dödsfall. Klimatsmart tänkande.
Fast det gjordes inte för att få ned antalet döda utan för att få ett avslut på epidemin och kunna räkna in en förlust med känt värde. Annars hade man fått dras med epidemin i all evighet. Hur många kor hade avlidit om man haft den här sjukdomen i landet än i dag?
Citera
2020-08-09, 12:57
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Siegfrid
Det är exakt likadant fast det är skillnad?

Det är ingen skillnad vad gäller att öppna skolorna och låta eleverna komma till skolan. Därefter är det, och har sedan länge varit, en stor skillnad mellan hur skolverksamheten bedrivs i de respektive länderna. Det ställs mycket högre krav på lärarna i Finland och det är en mycket mer professionell verksamhet som bedrivs i kommuner och regioner med ett större fokus på resultat och disciplin.

Men utgångspunkten i de båda länderna är att läget påbjuder öppna skolor när terminen börjar. Det är exakt likadant och tillika det jag konstaterade från början.
Citera
2020-08-09, 13:00
Moderator
Siegfrids avatar
Det är fortfarande "exakt" och "precis" likadant i skolans coronastrategi?

Finlands övriga skolverksamhet kan vi diskutera någon annanstans

Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Det är ingen skillnad vad gäller att öppna skolorna och låta eleverna komma till skolan. Därefter är det, och har sedan länge varit, en stor skillnad mellan hur skolverksamheten bedrivs i de respektive länderna. Det ställs mycket högre krav på lärarna i Finland och det är en mycket mer professionell verksamhet som bedrivs i kommuner och regioner med ett större fokus på resultat och disciplin.

Men utgångspunkten i de båda länderna är att läget påbjuder öppna skolor när terminen börjar. Det är exakt likadant och tillika det jag konstaterade från början.
Citera
2020-08-09, 13:09
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Takadongtakadang
Fast det gjordes inte för att få ned antalet döda utan för att få ett avslut på epidemin och kunna räkna in en förlust med känt värde. Annars hade man fått dras med epidemin i all evighet. Hur många kor hade avlidit om man haft den här sjukdomen i landet än i dag?

Vet inte. Men förmodligen hade Neil ett svar på det som var astronomiskt.
Citera
2020-08-09, 13:11
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Siegfrid
Det är fortfarande "exakt" och "precis" likadant i skolans coronastrategi?

Finlands övriga skolverksamhet kan vi diskutera någon annanstans

Skolans verksamhet är definitivt en fråga eftersom insatser måste anpassas till förutsättningarna.

Skolorna öppnar, vilket var det jag skrev från början, och det är precis samma i Sverige och Finland. Den så kallade »Coronastrategin« ger jag inte mycket för, som jag skrivit ett flertal gånger, eftersom det bara är något »på papper« än så länge.

Hur det kommer att fungera och om det kommer att fungera i skarpt läge vet varken du eller jag eller de. Jag tycker att en sådan »strategi« ska vävas in i en sammantagen rutin för arbetsmiljöfrågor. Men hur som helst. Skolorna öppnar i båda länderna så det är likadant. Vad som händer om det händer något får vi se, men tills vidare är det likadant. Rutiner är inte verifierade förrän de är prövade.
Citera
2020-08-09, 13:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Minns att jag föreslog (någon gång) förhållningsregler kring tystnad i kollektivtrafiken, istället för munskydd. Men det väckte inget större intresse i tråden.
För att det redan är tyst kanske? De här munskyddsfanatikerna har nog aldrig åkt buss eller tunnelbana. Alla sitter eller står och glor i sin mobil och spontan körsång uppstår ytterst sällan. Så SL (Storstockholms Lokaltrafik) kanske borde skriva ”Fortsätt håll käften” istället för att uppmana folk att inte åka.
Citera
2020-08-09, 13:24
Medlem
Några dagar gamma artikel, men värt att nämna igen om det inte redan gjorts.

Covid-19 och D vitamin:
https://www.thelancet.com/journals/landia/article/PIIS2213-8587(20)30268-0/fulltext

Snabb sammanfattning: undvik d vitamin brist!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in