2020-08-09, 09:19
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Man kan nog se det som en fråga ja. Tror du på en ökad smittspridning under hösten och en andra våg? Om inte - varför ?

Jag tror på en ökad smittspridning i höst. Jag tror dock det kommer bli lugnare än i våras eftersom vi har en massa åtgärder på plats och kan testa mycket mer.

Vi kan också behandla de som blir sjuka bättre.
Citera
2020-08-09, 09:21
Medlem
gloffgloffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GaretheGOLFERbale
Brasiliens dödstal för Covid-19 över 100000

Brasilien har nått en fasanfull milstolpe - över 100000 döda i covid 19. Nu går konservativa till attack mot massmördaren Bolsonaro och varnar honom för konsekvenser.

Massmördaren Bolsonaro kanske kan komma undan om han skyller på slumpen och otur, en taktik som funkar i Sverige.

Brazil’s Covid-19 death toll has risen above 100,000 – the latest grim milestone in the South American country’s ongoing coronavirus crisis.

Citat:
Ursprungligen postat av berenpxx
Bolsonaro, Trump och Tegnell. "Boomer and Trash Removers" av vår tid.

Fast varken Bolsonaro eller Trump kan mäta sig med vår Tegnell.

Om Bolsonaro och Trump hade agerat lika inkompetent som Tegnell skulle Brasilien ha 121 000 döda idag och USA 189 000 döda.

*suck*
Citera
2020-08-09, 09:25
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaptenstjärt
Jag tror på en ökad smittspridning i höst. Jag tror dock det kommer bli lugnare än i våras eftersom vi har en massa åtgärder på plats och kan testa mycket mer.

Vi kan också behandla de som blir sjuka bättre.

Du tror färre kommer bli smittade än i våras? Du tror färre kommer dö också? Åtgärderna och råden är väl annars i stort samna? Stanna hemma när du är sjuk och tvätta händerna.
Citera
2020-08-09, 09:31
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Citat:
Du tror färre kommer bli smittade än i våras? Du tror färre kommer dö också? Åtgärderna och råden är väl annars i stort samna? Stanna hemma när du är sjuk och tvätta händerna.

Japp. Jag tror att färre kommer bli smittade och jag tror att färre av de som blir smittade kommer dö.

Årgärderna hjälpte.

Jag tror och hoppas också att vi slipper vinterkräksjukan i vinter.
Senast redigerad av Kaptenstjärt 2020-08-09 kl. 09:33.
Citera
2020-08-09, 09:39
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Japp. Jag tror att färre kommer bli smittade och jag tror att färre av de som blir smittade kommer dö.

Årgärderna hjälpte.

Jag tror och hoppas också att vi slipper vinterkräksjukan i vinter.

Tänkte bara att trots FHM råd fick vi 6 tusen döda. Vad är det som ska ske för att vi inte ska få en repris? Resultatet av olika antikroppstester känns ju inte speciellt övertygande.
Citera
2020-08-09, 09:43
Medlem
gloffgloffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ipsi
Han kan ju alltid hänvisa till att dödstalen är högre i Peru. Och Chile.

Citat:
Och snart även Danmark. Dom ligger i startgroparna för ett folkmord.

Nog ingen fara, danskarna har hittills varit klokare än vad vi har varit.

De hade sina vita tält för testning av allmänheten på plats redan i april:

"134 SVT Text Tisdag 21 apr 2020
UTRIKES PUBLICERAD 20 APRIL

Alla danskar med symtom ska testas

Alla med coronasymtom i Danmark ska
testas framöver, meddelar regeringen.
-Ring om du har symtom. Så kan vi
testa, och så kan vi stoppa smitt-
kedjorna, sade hälsominister Magnus
Heunicke (S) på en pressträff i dag."
Citera
2020-08-09, 09:51
Medlem
gloffgloffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Om jag ser att det brinner men undlåter att ingripa kommer ingen djävel att kräva att jag ska veta varför det brinner. De kommer bara att fråga varför jag inte gjorde någonting.

T. ex.
Hällde vatten över elden
Hämtade en filt att slänga över elden
Använde brandsläckaren bredvid mig
Ringde 112

Osv. Det går utmärkt att kritisera vad som inte gjorts utan att veta varför elden startade och vad som gjorts innan allt övertänts.

"De kommer bara att fråga varför jag inte gjorde någonting."

Det är i det läget man brukar bli av med jobbet, för lite, för sent.
Citera
2020-08-09, 09:55
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Citat:
Tänkte bara att trots FHM råd fick vi 6 tusen döda. Vad är det som ska ske för att vi inte ska få en repris? Resultatet av olika antikroppstester känns ju inte speciellt övertygande.

Att vi fick så många döda och så stor smittspridning tror jag beror på att åtgärderna sattes in för sent. Nu är dom redan på plats och jag tror inte vi kommer få se ett lika explosivt förlopp.
Citera
2020-08-09, 09:57
Medlem
Citat:
Att vi fick så många döda och så stor smittspridning tror jag beror på att åtgärderna sattes in för sent. Nu är dom redan på plats och jag tror inte vi kommer få se ett lika explosivt förlopp.

Nu har dessutom äldrevårdspersonalen fått utbildning i hur man tvättar händerna..
Citera
2020-08-09, 10:05
Medlem
Citat:
Haha! Har han fått kritik för det i England?
Neil alltså.
Ja, och inte nådigt heller:

https://www.spectator.co.uk/article/six-questions-that-neil-ferguson-should-be-asked

UK brände upp över en miljard kilo nötkött, för en sjukdom som orsakade totalt 177 dödsfall. Klimatsmart tänkande.
Citera
2020-08-09, 10:13
Medlem
gloffgloffs avatar
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av sno
Nu har dessutom äldrevårdspersonalen fått utbildning i hur man tvättar händerna..

Virushelvetet sprids via stämbanden!

Det är tal! Och sång! Och skrik! Och stim säkert skratt!

Nu trillade poletten ner hos mig.

Titta på det här inslaget:

Wear A Mask,’ Coronavirus Can Be Spread By Just Talking, Researchers Say
https://www.youtube.com/watch?v=1O185hcmATc

De säger i inslaget att det är själva talet som genererar vattendropparna.

Och de hamnar på ytor runtomkring.

Kineserna rekommenderar videomöten istället för IRL möten

och att man inte ska sitta mitt emot varandra på lunchen.

Man talar med brukaren i en vårdsituation.

Man pratar mycket när man umgås i en familj.

Kunden talar -ofta högt -i en taxi.

Man skriker högt till varandra i en bar.

Det är därför munskydd för allmänheten kommer att minska smittspridningen.

EDIT: Varför har inte FHM berättat det här? Att stämbanden genererar aerosoler?
Senast redigerad av gloffgloff 2020-08-09 kl. 10:35.
Citera
2020-08-09, 10:14
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gloffgloff
Artikeln är daterad 6 februari,

det var den info man hade då, forskning på andra virus.

Inoculum är angivet.

Info jag angav 6-9 dagar på plast i rumstemperatur

är ett resultat för den nära släktingen SARS-CoV,

ett annat resultat för SARS-CoV är 5 dagar på metall i rumstemperatur.

Enligt WHO kan viruset överleva mindre än 24 timmar på kartong (cardboard) i rumstemperatur:

How long does the virus survive on surfaces?
The most important thing to know about coronavirus on surfaces is that they can easily be cleaned with common household disinfectants that will kill the virus. Studies have shown that the COVID-19 virus can survive for up to 72 hours on plastic and stainless steel, less than 4 hours on copper and less than 24 hours on cardboard.

As, always clean your hands with an alcohol-based hand rub or wash them with soap and water. Avoid touching your eyes, mouth, or nose.
https://www.who.int/emergencies/diseases/novel-coronavirus-2019/question-and-answers-hub/q-a-detail/q-a-coronaviruses
Det ställer smittspårning i ett helt nytt ljus. Som jag förstår verkar smittspårare mest fråga efter vilka personer man varit i kontakt med, inte om man tvättat händerna efter att ha hämtat in posten etc. Jag minns ett tidigt exempel där enda förklaringen som hittades till att en person smittats var att han skulle ha använt samma saltkar som en smittad tidigare rört vid, men annars verkar det mest handla om vilka personer man varit i närheten av. Finns viruset kvar på ytor uppemot en vecka eller mer måste ju smittspårning vara ett rätt hopplöst företag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in