Citat:
Ursprungligen postat av
BuggaMigInte
Från mitt perspektiv handlar det mer om att det inte går att säga något annat än vad man tycker. Sen kan fler eller färre människor hålla med om det som sägs. Nåt annat finns inte. Logik. Fysikalism. Religion. Kulter. Kultur. Allting är på samma nivå. En sak som skiljer är hur praktiskt användbart det är, finns säkert fler mått, men ingenting är mer eller mindre "sant" eller nåt sånt.
Men visst, ska man prata så måste man hålla på med definitioner och sånt så gott det går.
Jag tycker det du skriver verkar vara en klok och sympatisk utgångspunkt. Eftersom språket rakt igenom bygger på explicita eller implicita överenskommelser om vad orden står för, och kan byggas ut i all oändlighet med nya begrepp, underbegrepp, definitioner etc.,
blir frågan om vad som är sant (och vad ”sanning” är) i viss mening en förhandlingsfråga. Om två personer som diskuterar inte kan enas om begreppen och ”spelreglerna” så bryter kommunikationen samman. Ett alternativ och ett enkelt sätt att nå konsensus är då att istället helt enkelt att man köper den andres begreppsapparat rakt av och diskuterar utifrån den. Men jag anser inte att det är det enda rimliga förhållningssättet. Jag tror att man inte behöver vara fullt så skeptisk till språkets möjligheter att spegla verkligheten som du verkar vara. Som du själv antyder finns fler möjligheter att skilja rätt (i vid bemärkelse) från fel än ”praktisk användbarhet”. Eftersom detta är på gränsen till OT och kräver en längre utläggning utvecklar jag gärna detta i en separat tråd eller PM.
Citat:
Hur följer det att färg, eller något annat upplevelsebaserat koncept, är fysiskt? Visst har det en fysisk aspekt men själva upplevelsen är väl en egen kategori? Vi vet åtminstone inte hur man återskapar en upplevande entitet så att upplevelser följer från fysiska processer är inte direkt en vetenskaplig utsago.
Grundproblemet är antagandet att ”det som är fysiskt” är ett koherent och entydigt begrepp.
Men det är inte alls självklart vad ”fysiskt” är. Försöker man definiera det hamnar man lätt i absurda slutsatser som att fysikalismen påstår att jordgubbar inte finns. Försöker man genom en bred definition fånga in alla fenomen som rimligen bör omfattas så följer även den subjektiva upplevelsen med. Då faller istället det första argumentet att Mary ”vet allt fysikaliskt” i och med att hon inte har haft upplevelsen.
Du undrar hur det följer att färg eller andra upplevelsebaserade koncept är fysiska. Mitt svar är att det beror på hur man definierar ”fysisk”. I enlighet med den definition jag föreslog i förra inlägget kan upplevelsen sägas utgöra en ”entitet/process som bygger på och kan härledas tillbaka till fysikens [vetenskapen fysik] entiteter och processer”. Notera att detta inte har att göra med vad vetenskapen faktiskt har bevisat. Håll i minnet att tråden diskuterar om ”kunskapsargumentet” är hållbart eller inte. Och argumentet fallerar med en tydligare definition av ”fysisk” eftersom premissen ”Mary vet allt fysiskt om färgseende” inte kan stämma.
Här kommer ett ännu enklare sätt att förstå vad problemet med ”kunskapsargumentet” är.
Försök besvara följande fråga: hur går man tillväga för att ta reda på om ett fenomen, X, är ”fysiskt” eller inte?
Om man kan ta på det? Om det studeras av fysiker? Om man kan studera det med mätinstrument?Om man kan uppleva det med sina sinnen? Eller vad?