Citat:
Ursprungligen postat av
flytandelycka
Tack för bra input! Jag äger faktiskt redan alla de ovan nämnda bolagen och jag har börjat få lite kalla fötter, speciellt gällande Nvidia som jag ägt i 2 år. Qualcomm köpte jag precis innan de släppte Q2-rapporten. Fundamentan ser bra ut och Nvidia gör ju inte bara grafikkort längre, de är dessutom världsledande inom AI och datalagring (Big Data). Qualcomm köpte jag eftersom jag ser potential i den kommande 5G-teknologin och jag tror att det finns mycket att hämta där. Dock är vi mitt i en bubbla och aktiepriserna har gått upp snabbare än vad jag trodde de skulle göra när jag köpte dem.
Det kan inte gå fel om man investerar i AI, datalagring, 5G och Quantum teknologi. Det ser ut som att andra vågen av pandemin är på gång och behovet av att jobba hemifrån ökar. Många av de som jobbat hemifrån kommer vilja att "digitaliseringen" skyndas på så att de kan fortsätta att jobba hemifrån även efter pandemin - tidsmässigt så sparar man ju också restiden till och från jobbet. Kan man gissa sig till ett feministiskt perspektiv där karriärkvinnor gärna jobbar hemma och tar hand om barnen samtidigt?
Citat:
Ursprungligen postat av
flytandelycka
Intel har jag faktiskt studerat i ungefär två veckor, de är nästan lika billiga som under dippen i mars/april. Bolaget verkar dock inte må så bra och de har ju verkligen blivit straffade av marknaden på grund av deras uppskjutna lanseringar. Deras kassa är å andra sidan MYCKET STARK! Deras kassa under 2020 är större än vad AMD:s sammanlagda likviditet varit på fem år. Omsättningen är också väldigt bra, jag sitter själv med en Intel Core i5 processor. För min del lutar det åt ett köp.
Jag blandar chipptillverkare och räknar med en bred uppgång för hela industrin. Det händer så mycket hela tiden att det knappt går att hålla reda på det. På frågan om Intel kommer att rasa så resonerar jag som den vanemänniska som jag är, min nästa processor kommer nog att bli en Intel oavsett om Amd gör bättre för jag är riktigt nöjd med den prestanda de levererar även nu efter ett par år.
Citat:
Ursprungligen postat av
flytandelycka
Vad anser du om SONY ?
SONY har ett förväntat P/E på 13,74 för år 2020 samt 23 köprekommendationer enligt
https://markets.businessinsider.com/stocks/snejf-stock . De kommer dessutom inom, en snart framtid, släppa PS5.
Kommer att öka innehavet dramatiskt även om jag nu ligger +33%
Varför? De lyssnar på sina kunder och ger dem vad de vill ha. Canon släppte nyss två nya kameror och inom den tid man kunde avbeställa kamerorna så släpptes Sony A7 SIII och folk avbeställde Canon direkt. Sony var före Canon med möjligheten att filma både när det gäller HD och 4K - och nu har de 4K i 120 hz (filma i slow motion) i A7 SIII. Säljer Olympus bra så sitter det säkert en sensor från Sony där, det gjorde det i alla fall i min gamla Olympus. Förutom att dominera marknaden när det gäller kameror samt suveräna objektiv (G-master) så gör de också sensorer till astrofotografi och mer professionell kamerautrustning för filmproduktion. Har dessutom sett att de producerar både dataspel och filmer så de har breddat kompetensen över ett stort område.
Sony har en stor fanbase bland youtubers vilket innebär gratis reklam bara de lånar ut en kamera. Det här innebär reklam värd miljontals kronor.
Citat:
Ursprungligen postat av
flytandelycka
Schlumberger är världens största servicetekniskabolag inom oljeindustrin. Förutom att de reparerar och underhåller riggar besitter de kompetens inom borrning och bearbetning av olja och gas. Detta bolaget har tagit ordenligt med stryk och någon gång måste efterfrågan på olja/gas stabiliseras trots att Greta Thunberg tycker att detta vore helt förkastligt. Vi måste komma ihåg att vi fortfarande är väldigt beroende av olja/gas och att det kommer ta lång tid innan vi ser en omställning.
Arabländernas priskrig på olja startade samtidigt som pandemin och det amerikanska valet.
Media beskriver det som ett priskrig med Ryssland och tycks glömma bort att Amerika alldeles nyss har har gjort ett stort jobb med att bli självförsörjande beträffande olja. Tror också att arabländerna föredrar Demokraterna framför Republikanerna så valpåverkan är inte heller en otänkbar komponent.
Citat:
Saudi Arabia plowed billions into US stocks including Boeing, Disney, and Facebook last quarter
The $300 billion fund, which aims to diversify Saudi Arabia's economy away from oil, likely capitalized on the coronavirus sell-off to purchase the stocks at bargain prices. However, its aggressive spending is surprising as depressed oil prices have hammered the kingdom's finances in recent months.
Källa:
https://markets.businessinsider.com/news/stocks/saudi-arabia-pif-invested-billions-boeing-disney-facebook-stocks-2020-5-1029210234#
Starta ett priskrig vid den värsta möjliga tidpunkten för att sedan köpa aktier till vrakpris. Jag förstår mig inte riktigt på olja och aktierna har sett rätt tråkiga ut de senaste 3- 5 åren. Dock är tillgången till billig energi precis det som behövs för att rivstarta ekonomin efter pandemin.