2020-08-08, 18:38
Medlem
Glossuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flytandelycka
Om ni skulle ägt:

Nvidia
Mastercard
Swedish Match
Qualcomm
ÅF Pöyry

Hur hade ni fördelat 100k på dessa fem aktier?

All in i Swedish Match. Snus och även tobaksfria nikotinprillor är produkter som främjar folkhälsan i o m att det är ett betydligt bättre alternativ än cigaretter.
Citera
2020-08-08, 20:36
Medlem
flytandelyckas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fear2be
Personligen skulle jag tanka på allt eftersom och ha en betydligt bredare diversifiering. Den jag skulle köpa här först är nog Mastercard just för att den har stått relativt still ett tag och att dagens rabatt är 2.11 usd (-0,64 %). När aktien har utdelning spelar också roll för inköpspriset så att köpa i samband med utdelning kan ge en viss rabatt. Qualcomm har en rätt spännande volatilitet och är rätt dyr nu så där kanske man skulle vänta ett tag eller bara köpa på sig en mindre post och det är samma sak med Nvidia. Inget av de nämnda företagen har någon corona rabatt utom möjligen Mastercard.

Om jag får vara så fräck att jag lägger till en aktie som skulle passa i sammanhanget så är Intel just nu rätt billig. De har vissa funktioner och patent som ger marknadsmässiga fördelar framför andra tillverkare och aktien har inte så spännande volatilitet att se fram emot speciellt då den nyss har rasat en del.

För att anknyta till trådens tema om rabatter och fynd så gäller det inte riktigt för tech som istället blir dyrare än någonsin. Det som är billigt nu är aktier inom energi (t.ex. Southern co), alkohol (t.ex. Diageo), försvar med civil del (t.ex. Boeing, Safran och Airbus) samt fastigheter inom amerikanska reits (i princip alla har drabbats väldigt hårt men de börjar att återhämta sig). Coca cola är också rätt billig nu.

Tack för bra input! Jag äger faktiskt redan alla de ovan nämnda bolagen och jag har börjat få lite kalla fötter, speciellt gällande Nvidia som jag ägt i 2 år. Qualcomm köpte jag precis innan de släppte Q2-rapporten. Fundamentan ser bra ut och Nvidia gör ju inte bara grafikkort längre, de är dessutom världsledande inom AI och datalagring (Big Data). Qualcomm köpte jag eftersom jag ser potential i den kommande 5G-teknologin och jag tror att det finns mycket att hämta där. Dock är vi mitt i en bubbla och aktiepriserna har gått upp snabbare än vad jag trodde de skulle göra när jag köpte dem.

Intel har jag faktiskt studerat i ungefär två veckor, de är nästan lika billiga som under dippen i mars/april. Bolaget verkar dock inte må så bra och de har ju verkligen blivit straffade av marknaden på grund av deras uppskjutna lanseringar. Deras kassa är å andra sidan MYCKET STARK! Deras kassa under 2020 är större än vad AMD:s sammanlagda likviditet varit på fem år. Omsättningen är också väldigt bra, jag sitter själv med en Intel Core i5 processor. För min del lutar det åt ett köp.

Vad anser du om SONY och Schlumberger?

SONY har ett förväntat P/E på 13,74 för år 2020 samt 23 köprekommendationer enligt https://markets.businessinsider.com/stocks/snejf-stock . De kommer dessutom inom, en snart framtid, släppa PS5.

Schlumberger är världens största servicetekniskabolag inom oljeindustrin. Förutom att de reparerar och underhåller riggar besitter de kompetens inom borrning och bearbetning av olja och gas. Detta bolaget har tagit ordenligt med stryk och någon gång måste efterfrågan på olja/gas stabiliseras trots att Greta Thunberg tycker att detta vore helt förkastligt. Vi måste komma ihåg att vi fortfarande är väldigt beroende av olja/gas och att det kommer ta lång tid innan vi ser en omställning.

Coca Cola har jag helt glömt bort haha! Den kan man verkligen bottenfiska i!
Senast redigerad av flytandelycka 2020-08-08 kl. 20:51.
Citera
2020-08-08, 22:25
Moderator
Fear2bes avatar
Citat:
Tack för bra input! Jag äger faktiskt redan alla de ovan nämnda bolagen och jag har börjat få lite kalla fötter, speciellt gällande Nvidia som jag ägt i 2 år. Qualcomm köpte jag precis innan de släppte Q2-rapporten. Fundamentan ser bra ut och Nvidia gör ju inte bara grafikkort längre, de är dessutom världsledande inom AI och datalagring (Big Data). Qualcomm köpte jag eftersom jag ser potential i den kommande 5G-teknologin och jag tror att det finns mycket att hämta där. Dock är vi mitt i en bubbla och aktiepriserna har gått upp snabbare än vad jag trodde de skulle göra när jag köpte dem.
Det kan inte gå fel om man investerar i AI, datalagring, 5G och Quantum teknologi. Det ser ut som att andra vågen av pandemin är på gång och behovet av att jobba hemifrån ökar. Många av de som jobbat hemifrån kommer vilja att "digitaliseringen" skyndas på så att de kan fortsätta att jobba hemifrån även efter pandemin - tidsmässigt så sparar man ju också restiden till och från jobbet. Kan man gissa sig till ett feministiskt perspektiv där karriärkvinnor gärna jobbar hemma och tar hand om barnen samtidigt?
Citat:
Intel har jag faktiskt studerat i ungefär två veckor, de är nästan lika billiga som under dippen i mars/april. Bolaget verkar dock inte må så bra och de har ju verkligen blivit straffade av marknaden på grund av deras uppskjutna lanseringar. Deras kassa är å andra sidan MYCKET STARK! Deras kassa under 2020 är större än vad AMD:s sammanlagda likviditet varit på fem år. Omsättningen är också väldigt bra, jag sitter själv med en Intel Core i5 processor. För min del lutar det åt ett köp.
Jag blandar chipptillverkare och räknar med en bred uppgång för hela industrin. Det händer så mycket hela tiden att det knappt går att hålla reda på det. På frågan om Intel kommer att rasa så resonerar jag som den vanemänniska som jag är, min nästa processor kommer nog att bli en Intel oavsett om Amd gör bättre för jag är riktigt nöjd med den prestanda de levererar även nu efter ett par år.

Citat:
Vad anser du om SONY ?

SONY har ett förväntat P/E på 13,74 för år 2020 samt 23 köprekommendationer enligt https://markets.businessinsider.com/stocks/snejf-stock . De kommer dessutom inom, en snart framtid, släppa PS5.
Kommer att öka innehavet dramatiskt även om jag nu ligger +33%

Varför? De lyssnar på sina kunder och ger dem vad de vill ha. Canon släppte nyss två nya kameror och inom den tid man kunde avbeställa kamerorna så släpptes Sony A7 SIII och folk avbeställde Canon direkt. Sony var före Canon med möjligheten att filma både när det gäller HD och 4K - och nu har de 4K i 120 hz (filma i slow motion) i A7 SIII. Säljer Olympus bra så sitter det säkert en sensor från Sony där, det gjorde det i alla fall i min gamla Olympus. Förutom att dominera marknaden när det gäller kameror samt suveräna objektiv (G-master) så gör de också sensorer till astrofotografi och mer professionell kamerautrustning för filmproduktion. Har dessutom sett att de producerar både dataspel och filmer så de har breddat kompetensen över ett stort område.

Sony har en stor fanbase bland youtubers vilket innebär gratis reklam bara de lånar ut en kamera. Det här innebär reklam värd miljontals kronor.

Citat:
Schlumberger är världens största servicetekniskabolag inom oljeindustrin. Förutom att de reparerar och underhåller riggar besitter de kompetens inom borrning och bearbetning av olja och gas. Detta bolaget har tagit ordenligt med stryk och någon gång måste efterfrågan på olja/gas stabiliseras trots att Greta Thunberg tycker att detta vore helt förkastligt. Vi måste komma ihåg att vi fortfarande är väldigt beroende av olja/gas och att det kommer ta lång tid innan vi ser en omställning.
Arabländernas priskrig på olja startade samtidigt som pandemin och det amerikanska valet.
Media beskriver det som ett priskrig med Ryssland och tycks glömma bort att Amerika alldeles nyss har har gjort ett stort jobb med att bli självförsörjande beträffande olja. Tror också att arabländerna föredrar Demokraterna framför Republikanerna så valpåverkan är inte heller en otänkbar komponent.
Citat:
Saudi Arabia plowed billions into US stocks including Boeing, Disney, and Facebook last quarter

The $300 billion fund, which aims to diversify Saudi Arabia's economy away from oil, likely capitalized on the coronavirus sell-off to purchase the stocks at bargain prices. However, its aggressive spending is surprising as depressed oil prices have hammered the kingdom's finances in recent months.

Källa: https://markets.businessinsider.com/news/stocks/saudi-arabia-pif-invested-billions-boeing-disney-facebook-stocks-2020-5-1029210234#
Starta ett priskrig vid den värsta möjliga tidpunkten för att sedan köpa aktier till vrakpris. Jag förstår mig inte riktigt på olja och aktierna har sett rätt tråkiga ut de senaste 3- 5 åren. Dock är tillgången till billig energi precis det som behövs för att rivstarta ekonomin efter pandemin.
Citera
2020-08-09, 00:55
Medlem
flytandelyckas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fear2be
Det kan inte gå fel om man investerar i AI, datalagring, 5G och Quantum teknologi. Det ser ut som att andra vågen av pandemin är på gång och behovet av att jobba hemifrån ökar. Många av de som jobbat hemifrån kommer vilja att "digitaliseringen" skyndas på så att de kan fortsätta att jobba hemifrån även efter pandemin - tidsmässigt så sparar man ju också restiden till och från jobbet. Kan man gissa sig till ett feministiskt perspektiv där karriärkvinnor gärna jobbar hemma och tar hand om barnen samtidigt?

Jag blandar chipptillverkare och räknar med en bred uppgång för hela industrin. Det händer så mycket hela tiden att det knappt går att hålla reda på det. På frågan om Intel kommer att rasa så resonerar jag som den vanemänniska som jag är, min nästa processor kommer nog att bli en Intel oavsett om Amd gör bättre för jag är riktigt nöjd med den prestanda de levererar även nu efter ett par år.

Kommer att öka innehavet dramatiskt även om jag nu ligger +33%

Varför? De lyssnar på sina kunder och ger dem vad de vill ha. Canon släppte nyss två nya kameror och inom den tid man kunde avbeställa kamerorna så släpptes Sony A7 SIII och folk avbeställde Canon direkt. Sony var före Canon med möjligheten att filma både när det gäller HD och 4K - och nu har de 4K i 120 hz (filma i slow motion) i A7 SIII. Säljer Olympus bra så sitter det säkert en sensor från Sony där, det gjorde det i alla fall i min gamla Olympus. Förutom att dominera marknaden när det gäller kameror samt suveräna objektiv (G-master) så gör de också sensorer till astrofotografi och mer professionell kamerautrustning för filmproduktion. Har dessutom sett att de producerar både dataspel och filmer så de har breddat kompetensen över ett stort område.

Sony har en stor fanbase bland youtubers vilket innebär gratis reklam bara de lånar ut en kamera. Det här innebär reklam värd miljontals kronor.

Arabländernas priskrig på olja startade samtidigt som pandemin och det amerikanska valet.
Media beskriver det som ett priskrig med Ryssland och tycks glömma bort att Amerika alldeles nyss har har gjort ett stort jobb med att bli självförsörjande beträffande olja. Tror också att arabländerna föredrar Demokraterna framför Republikanerna så valpåverkan är inte heller en otänkbar komponent.

Starta ett priskrig vid den värsta möjliga tidpunkten för att sedan köpa aktier till vrakpris. Jag förstår mig inte riktigt på olja och aktierna har sett rätt tråkiga ut de senaste 3- 5 åren. Dock är tillgången till billig energi precis det som behövs för att rivstarta ekonomin efter pandemin.

Åh vad intressant! Så du äger alltså Sony? Grattis! Hur kommer det sig att Sony, till skillnad från nästan alla amerikanska techbolag, har ett så lågt P/E? Kan det vara så enkelt att amerikanska techbolag är övervärderade och Sony är korrekt värderat?
Citera
2020-08-09, 01:04
Moderator
Fear2bes avatar
Citat:
Åh vad intressant! Så du äger alltså Sony? Grattis! Hur kommer det sig att Sony, till skillnad från nästan alla amerikanska techbolag, har ett så lågt P/E? Kan det vara så enkelt att amerikanska techbolag är övervärderade och Sony är korrekt värderat?
Beträffande värdering av bolag så har jag inte riktigt fått någon ordning på det. Joseph Carlson framför en något humoristisk aspekt på det hela:

Want To Make Money? Buy Companies That Don't. | Joseph Carlson
Citera
2020-08-09, 10:51
Medlem
Citat:

Sony går ju inte att jämföra. Säljer lite teknikprylar. Kan inte jämföra den med bolag som microsoft, amazon osv
Citera
2020-08-09, 12:07
Medlem
Någon lär ha sagt att dom som handlar på börsen nu har inte lärt sig att handla i en riktig marknad pga alla ingripanden från centralbankerna.
Citera
2020-08-09, 21:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2006
Någon lär ha sagt att dom som handlar på börsen nu har inte lärt sig att handla i en riktig marknad pga alla ingripanden från centralbankerna.

Nu? Såhär har det varit ända sedan finanskrisen, även om storleken såklart varierar. Oavsett konjunktur har nog riksbankerna målat in sig i ett hörn och kan inte rulla tillbaka lättnaderna för då kraschar ekonomin. Så det kommer att fortsätta, mer eller mindre.
Citera
2020-08-09, 21:49
Medlem
Oljan måste väl gå upp i pris?

Detta med elbilar och skit har ingen relevans i uländerna. De kör ju för fan det mesta av sin elförsörjning till bostäder med olja.
Citera
2020-08-09, 21:58
Medlem
Och att oljepriset var högt när det kraschade sist hade väl inget med saken att göra. Det var väl finanskrisen som utlöste det?

Oljan gick ner för att det inte fanns pengar och så sänkte kartellen priset med flit för att få igång ekonomin igen.

Om det är så ska oljepriset upp kraftigt. Det enda som talar emot är väl att det flygs mindre.

En liten joker i sammanhanget är att det var länge sen det var ett krig i Mellanöstern. Kanske smäller det där igen och då behövs oljan för att driva maskinerna och det kanske blir stopp i exporten mm mm.

Lundin kanske vore bra nu?
Citera
2020-08-10, 10:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bollkalle70
Alltså kan inte förstå det här med telia
Trenden sedan 2005 är fallande, visst ok utdelning men i övrigt finns inget som talar för en vändning. , inget
Man vill ju ha en positiv primärtrend + utdelning
Just nu får ju hela Telekom stryk, Tele2 och Telia sjunker var dag, trots att det är några av få bolag som går lika bra eller bättre än innan corona samt har utdelningar kvar.

Tele2 är ca 10% back i år och Telia ca 16% back. Både har fina utdelningar som kommer i oktober, båda har egentligen gjort stor tillväxt senare år då Tele2 så sent som i april i år blev klar med fusionen med ComHem, och Telia med sitt uppköp av Bonnier. Båda telekombolagen har gått från att bara vara kommunikation till även mediaproducenter osv.

Även om det går mot vissa regler överväger jag att slänga in allt jag har på Tele2 och Telia och sedan inte titta på portföljen i 2-3 år, känns som säkrare investering är svår att hitta, slår ett sparkonto iaf.

Detta är ju fortfarande coronafynd..
Citera
2020-08-10, 10:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av David86
Just nu får ju hela Telekom stryk, Tele2 och Telia sjunker var dag, trots att det är några av få bolag som går lika bra eller bättre än innan corona samt har utdelningar kvar.

Tele2 är ca 10% back i år och Telia ca 16% back. Både har fina utdelningar som kommer i oktober, båda har egentligen gjort stor tillväxt senare år då Tele2 så sent som i april i år blev klar med fusionen med ComHem, och Telia med sitt uppköp av Bonnier. Båda telekombolagen har gått från att bara vara kommunikation till även mediaproducenter osv.

Även om det går mot vissa regler överväger jag att slänga in allt jag har på Tele2 och Telia och sedan inte titta på portföljen i 2-3 år, känns som säkrare investering är svår att hitta, slår ett sparkonto iaf.

Detta är ju fortfarande coronafynd..

Även Lune kan jag tycka har straffats lite konstigt sedan en liten återhämtning. Det är också en högavkastande aktie. Där finns ju såklart risk för en ny krasch i oljepriset.

Det går att hitta vettig direktavkastning i alla fall... men några raketer blir det inte.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in