2020-08-06, 23:44
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av David86
Fint! Vad använder du för instrument på Telia?

MINI L TELIA AVA 9, dvs en sk mini-future (termin) men att handla med hävstångar innebär också högre risk så ... Mitt köp utfördes 09:04 den 26 maj också, precis innan det som påbörjat den positiva kanal som aktien nu ligger i.

Det ser lite annorlunda ut nu även om det ser ut att finnas visst köpläge i just Telia. MFI för Telia på dagliga står annars på 12, det är en rejält extremt låg nivå, för Telia har det inte stått så lågt sedan 11 februari 2019. Men trenderna är också nedåt, inte jättebra om man ska gå in kanske ...
Citera
2020-08-06, 23:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sinewave
MINI L TELIA AVA 9, dvs en sk mini-future (termin) men att handla med hävstångar innebär också högre risk så ... Mitt köp utfördes 09:04 den 26 maj också, precis innan det som påbörjat den positiva kanal som aktien nu ligger i.

Det ser lite annorlunda ut nu även om det ser ut att finnas visst köpläge i just Telia. MFI för Telia på dagliga står annars på 12, det är en rejält extremt låg nivå, för Telia har det inte stått så lågt sedan 11 februari 2019. Men trenderna är också nedåt, inte jättebra om man ska gå in kanske ...
Alright, har själv ett rätt så stort innehav av Telia med gav på 33,07 . Ingen raket kanske men på längre sikt ser jag inte hur det kan gå fel, på vägen dit får man en del utdelningar med som inte är så dåliga. Egentligen bryr jag mig inte om kursen idag eller närmsta halvåret då den är långsiktig, försöker bara förstå varför den är så nedtryckt. Corona-vinnare om nåt i mina ögon..
Citera
2020-08-07, 07:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av David86
Alright, har själv ett rätt så stort innehav av Telia med gav på 33,07 . Ingen raket kanske men på längre sikt ser jag inte hur det kan gå fel, på vägen dit får man en del utdelningar med som inte är så dåliga. Egentligen bryr jag mig inte om kursen idag eller närmsta halvåret då den är långsiktig, försöker bara förstå varför den är så nedtryckt. Corona-vinnare om nåt i mina ögon..

Alltså kan inte förstå det här med telia
Trenden sedan 2005 är fallande, visst ok utdelning men i övrigt finns inget som talar för en vändning. , inget
Man vill ju ha en positiv primärtrend + utdelning
Citera
2020-08-07, 08:12
Medlem
Det heta nu är ju dyra tillväxtaktier. Telekom är motsatsen till det i någon mening. Jag tycker telekom är prisvärt och handlar gärna (kanske inte Telia men annat). Tele2 tjatar jag om men den är billig, AT&T ser bra ut, Millicom är väldigt billiga men är å andra sidan i en tuff sits, väl värda att följa för att se om kanske Q3rapporten blir bra.
Det borde vara Coronafyndläge i mycket telekom fortfarande.
Citera
2020-08-07, 10:20
Medlem
Telia och Tele2 upp idag, skönt att det gick att gräva fram lite stöd för denna pressade sektor.
Citera
2020-08-07, 12:08
Medlem
flytandelyckas avatar
Om ni skulle ägt:

Nvidia
Mastercard
Swedish Match
Qualcomm
ÅF Pöyry

Hur hade ni fördelat 100k på dessa fem aktier?
Citera
2020-08-07, 15:44
Medlem
SPX är nästan på ATH igen, varit knappt 50 punkter ifrån. Dock om man gör lite mer seriösare analys så är typ över 309 bolag av 500 minus YTD. Alltså är det fåtal bolag som dragit index mycket. Samtidigt i sig är den ökningen många tech bolag fått helt orimlig i sig.

Ration är i sig intressant om dom 309 bolag som nu ligger minus fortfarande återhämtar sig skulle betyda SPX nivå kommer vara galen hög efter det. Samtidigt dom bolag som dragit SPX nu är på galen hög nivå redan.

Dock kollar dagligen utveckling av spridningen av Corona i världen, samt USA redan börjat stänga ner igen och börja med mer och mer restriktioner i många stater igen. Skuldsättningen rusar bara mer och mer, konkurser ökar. Vi lär se arbetslösheten bli värre igen.

Kollar man övriga världen så ser man UK, Spanien ligger väldigt svagt och faller till lägre nivå. Spanien låg på högre nivå även i Mars, UK nere i Maj nivå. Australien sidledes i över 2 månader. Samma med Japan.

Men är runt 3 veckor kvar av Q2 rapport perioden så blir intressant se om blir bättre läge när över.
Citera
2020-08-07, 16:48
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av syserror
SPX är nästan på ATH igen, varit knappt 50 punkter ifrån. Dock om man gör lite mer seriösare analys så är typ över 309 bolag av 500 minus YTD. Alltså är det fåtal bolag som dragit index mycket. Samtidigt i sig är den ökningen många tech bolag fått helt orimlig i sig.

Ration är i sig intressant om dom 309 bolag som nu ligger minus fortfarande återhämtar sig skulle betyda SPX nivå kommer vara galen hög efter det. Samtidigt dom bolag som dragit SPX nu är på galen hög nivå redan.

Dock kollar dagligen utveckling av spridningen av Corona i världen, samt USA redan börjat stänga ner igen och börja med mer och mer restriktioner i många stater igen. Skuldsättningen rusar bara mer och mer, konkurser ökar. Vi lär se arbetslösheten bli värre igen.

Kollar man övriga världen så ser man UK, Spanien ligger väldigt svagt och faller till lägre nivå. Spanien låg på högre nivå även i Mars, UK nere i Maj nivå. Australien sidledes i över 2 månader. Samma med Japan.

Men är runt 3 veckor kvar av Q2 rapport perioden så blir intressant se om blir bättre läge när över.

Ja, att det började bli tal om att nå ATH för saker som SPX såg vi igår. Jag lade t om it skärmdumpar som inkluderade nivån för ATH, dock för SPY ... men.

UNRATE-siffrorna (amerikansk arbetslöshet) har gått ned för tredje månaden i rad, även NFP (Non-farm Payrolls) ser bra ut:
https://www.cnbc.com/2020/08/07/jobs-report-july-2020.html
https://www.bls.gov/charts/employment-situation/civilian-unemployment-rate.htm

Rapporten kom för 1,5 timmar sedan.

Läge att gå in har det varit i omgångar sedan i mars. Just nu och för SPX? Mja. Jag har dock en ny position sedan igår för just S&P500 efter tidigare såld position (+78% tror jag, se tråd) och två misslyckade entries (-4% resp. -2%). Något av en nagelbitare flera dagar i rad nu. Det går inte klaga på underhållningen dock.

Många europeiska börser står lägre och har snarlika signaturer. Jämför t ex DAX och OMXS30. Gemensamt för många av dessa är dock samtidigt de övre 'gaps' som finns. Mycket hänger på amerikanerna nu, positivt där och det lär dra upp mot 'gap fills'. En korrigering av något slag och istället möjlig ny negativ trend. Hittils har vi mest sett sidledes trots den intressanta avslutningen igår för SPX, SPY och Nasdaq som återigen gick ATH.
Senast redigerad av sinewave 2020-08-07 kl. 16:52.
Citera
2020-08-07, 17:20
Medlem
sinewaves avatar
Både RSI och MFI börjar stå väldigt högt för SPY (S&P500 ETF) på 4h för tillfället:
https://i.imgur.com/AxUrynv.png

Detta är motsatsen till frågeställningen som tråden rör; när man går in och varför. Skulle jag se ovan och tänkt gå in skulle inte jag gå in. Det är snarare något som gör att jag förväntar mig en pullback och ett bästa scenario där det snarare går en del i sidled.

Det kan givetvis vara fel men som entry blir MFI + RSI över 70 på 4h något som gör att jag skulle vänta på bättre tider eller titta på något annat (t ex tyska DAX eller varför inte franska CAC etc) där man inte hade oscillatorer som stod så högt.
Senast redigerad av sinewave 2020-08-07 kl. 18:14.
Citera
2020-08-07, 22:18
Medlem
Bob-Dylans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sinewave

Ja det är ju OnT att Telia faktiskt nu är nere på nivåer med köpläge. Köpte Telia för ca 2 mån sen för 30,55kr och tycker jag tappar en helt ok uppgång, för en månad sen såg det bättre ut.
Min fundamenta säger att Telia kommer gå upp över 40kr innan nyår men jag har lagt en sälj på 36kr. Ganska stor post och Telia är sjukt tråkiga fortfarande om en jagar aktier om dagarna

Vad säger din TA Sinewave?
Citera
2020-08-08, 02:17
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bob-Dylan
Ja det är ju OnT att Telia faktiskt nu är nere på nivåer med köpläge. Köpte Telia för ca 2 mån sen för 30,55kr och tycker jag tappar en helt ok uppgång, för en månad sen såg det bättre ut.
Min fundamenta säger att Telia kommer gå upp över 40kr innan nyår men jag har lagt en sälj på 36kr. Ganska stor post och Telia är sjukt tråkiga fortfarande om en jagar aktier om dagarna

Vad säger din TA Sinewave?

Jag köpte in mig i telekom då RSI för sektorn stod väldigt lågt för ett par månader sedan, det var rentav en av de sektorer som såg allra mest översåld ut på den svenska marknaden. Det fanns mer uppsida än nedsida. Just Telia och Millicom var de bolag som mötte kriteriet att inte i övrigt ha värdelös utveckling innan Corona samtidigt som båda stod lågt så det var bara att vänta på någon typ av positiva signaler (vändning av trend osv) och gå in.

Min TA för bolagen säger lite då målsättningen för alla riktigt långa innehav är ett 'returns to mean', I princip 50% av nedgången för det mesta. Många av aktieinnehaven har dock sk 'gaps' i graferna så de där så är fallet är sådant också ett mål. Jag tittar inte på dessa innehav särskilt ofta eller gör några aktiva bedömningar där. Jag förväntar mig också ganska lite på kort sikt utan det är mer något som får ligga ett par månader.

Men just Telia ser ut att trenda nedåt just nu, men med en MFI på 14 är sannolikheten för att en botten är närmre än längre bort hög så det vore inte särskilt förvånande med en vändning. Hur bra en sådan blir hänger dock mycket på vad som sker på resten av marknaden, ett större fall (tänk -5-10% på ett par dagar) i S&P500 och OMX lär grusa utsikterna för en prisuppgång på kort sikt. Samma sak med alla andra enskilda aktier.

Det enda mer aktiva aktieinnehavet var i Byggmax, där var tanken att ligga ett par dagar (pga hög hävstång på 5x) men då trenderna fortsatte upp la jag istället ett enkelt stopp vid vändning av trend, det dröjde dock ett tag men med 5x hävstång är det inte så farligt att sitta ett par veckor om kursen hela tiden flyter uppåt. Säljandet av den positionen finns loggat här i tråden, kortfattat gick det väldigt bra.
Citera
2020-08-08, 18:07
Moderator
Fear2bes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flytandelycka
Om ni skulle ägt:

Nvidia
Mastercard
Swedish Match
Qualcomm
ÅF Pöyry

Hur hade ni fördelat 100k på dessa fem aktier?
Personligen skulle jag tanka på allt eftersom och ha en betydligt bredare diversifiering. Den jag skulle köpa här först är nog Mastercard just för att den har stått relativt still ett tag och att dagens rabatt är 2.11 usd (-0,64 %). När aktien har utdelning spelar också roll för inköpspriset så att köpa i samband med utdelning kan ge en viss rabatt. Qualcomm har en rätt spännande volatilitet och är rätt dyr nu så där kanske man skulle vänta ett tag eller bara köpa på sig en mindre post och det är samma sak med Nvidia. Inget av de nämnda företagen har någon corona rabatt utom möjligen Mastercard.

Om jag får vara så fräck att jag lägger till en aktie som skulle passa i sammanhanget så är Intel just nu rätt billig. De har vissa funktioner och patent som ger marknadsmässiga fördelar framför andra tillverkare och aktien har inte så spännande volatilitet att se fram emot speciellt då den nyss har rasat en del.

För att anknyta till trådens tema om rabatter och fynd så gäller det inte riktigt för tech som istället blir dyrare än någonsin. Det som är billigt nu är aktier inom energi (t.ex. Southern co), alkohol (t.ex. Diageo), försvar med civil del (t.ex. Boeing, Safran och Airbus) samt fastigheter inom amerikanska reits (i princip alla har drabbats väldigt hårt men de börjar att återhämta sig). Coca cola är också rätt billig nu.
Senast redigerad av Fear2be 2020-08-08 kl. 18:09.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in