Citat:
Ursprungligen postat av
Bob-Dylan
Ja det är ju OnT att Telia faktiskt nu är nere på nivåer med köpläge. Köpte Telia för ca 2 mån sen för 30,55kr och tycker jag tappar en helt ok uppgång, för en månad sen såg det bättre ut.
Min fundamenta säger att Telia kommer gå upp över 40kr innan nyår men jag har lagt en sälj på 36kr. Ganska stor post och Telia är sjukt tråkiga fortfarande om en jagar aktier om dagarna
Vad säger din TA Sinewave?
Jag köpte in mig i telekom då RSI för sektorn stod väldigt lågt för ett par månader sedan, det var rentav en av de sektorer som såg allra mest översåld ut på den svenska marknaden. Det fanns mer uppsida än nedsida. Just Telia och Millicom var de bolag som mötte kriteriet att inte i övrigt ha värdelös utveckling innan Corona samtidigt som båda stod lågt så det var bara att vänta på någon typ av positiva signaler (vändning av trend osv) och gå in.
Min TA för bolagen säger lite då målsättningen för alla riktigt långa innehav är ett 'returns to mean', I princip 50% av nedgången för det mesta. Många av aktieinnehaven har dock sk 'gaps' i graferna så de där så är fallet är sådant också ett mål. Jag tittar inte på dessa innehav särskilt ofta eller gör några aktiva bedömningar där. Jag förväntar mig också ganska lite på kort sikt utan det är mer något som får ligga ett par månader.
Men just Telia ser ut att trenda nedåt just nu, men med en MFI på 14 är sannolikheten för att en botten är närmre än längre bort hög så det vore inte särskilt förvånande med en vändning. Hur bra en sådan blir hänger dock mycket på vad som sker på resten av marknaden, ett större fall (tänk -5-10% på ett par dagar) i S&P500 och OMX lär grusa utsikterna för en prisuppgång på kort sikt. Samma sak med alla andra enskilda aktier.
Det enda mer aktiva aktieinnehavet var i Byggmax, där var tanken att ligga ett par dagar (pga hög hävstång på 5x) men då trenderna fortsatte upp la jag istället ett enkelt stopp vid vändning av trend, det dröjde dock ett tag men med 5x hävstång är det inte så farligt att sitta ett par veckor om kursen hela tiden flyter uppåt. Säljandet av den positionen finns loggat här i tråden, kortfattat gick det väldigt bra.