Citat:
Ursprungligen postat av
Davy
Exakt. Och den myten har man jobbat på stenhårt sedan dess. Vår egen Mandela/Gandhi.
Tror det även var väldigt många inom s-toppen som inte blev alltför ledsna över mordet. Detta handlar inte om höger och vänster. Palme passade bättre in i Kuba och Östtyskland än i Sverige. Han var helt ute och cyklade. Detta insåg politiker, näringslivet, etc oavsett partibok. Var ju knappast så att Ingvar Carlsson fortsatte med Palmes absurda politik och svansföring internationellt.
Mordet är inte löst pga ingen tjänar på det.
Palme var statsminister i det landet jag är född i. Han blev mördad. Men jag anser ändå att han var en idiot och en skamfläck för Sverige. Sen får folk som vill hylla vår egen Mandela säga vad fan dom vill om det.
Davy och Myagrippa,
Ni måste släppa den förlegade mytbilden av OP och åtminstone försöka göra er en verklighetsförankrad bild av offret, personen OP. Mytbilden av OP är falsifierad. OP var varken "CIA-agent" eller "KGB-agent", ingen "lakej" åt någon. OP var en svensk patriot i ordets bästa bemärkelse. Om en svensk statssekreterare-minister-statsminister hade ingått ett omfattande hemligt förvars- och underrättelsesamarbete med USA, så är hade denne varit en minst sagt dålig "KGB-agent", tycker ni inte?
Mytbilden av OP skapades av bl a CIA:s kontraspionagechef Angleton (med aktiv hjälp av SÄPO-chefen Vinge och SÄPO:s kontrasionagechef Frånstedt m fl) för att passa in i det stormaktspolitiska spel som OP inledde på 60-talet och hade för avsikt att slutföra på 80-talet och som sen, av i statsvetenskap mindre bevandrade individer, misstogs för en sanning. Mytbilden av OP bidrar än idag till att försvåra en lösning av mordgåtan OP.
Sen kan man ha delade meningar om såväl SAP:s officiella inrikes- som utrikespolitik. Men det är en helt annan sak och som egentligen helt saknar relevans för mordutredningen. I den är det av största vikt att utreda offrets verksamhet månaderna före mordet och vilka avsikter offret haft direkt efter mordet. En sån utredning, som mig veterligen aldrig genomfördes då de handlingar som ansågs eventuellt kunna kasta ljus över den saken praktiskt "försvann", skulle ge vid handen ett eller flera verklighetsförankrade motivbilder. Istället bestämde regeringen Carlsson (via toppdiplomaten Åströms PM) snabbt vilka motivbilder som fick diskuteras. Enligt Åströms PM kunde KGB direkt avföras och endast terroriströrelserna PKK och Ustasja komma ifråga som misstänkta. Sen följde den så-kallade Palmeutredningen det av KGB:s Sverigechef Vladimir Nezjinskij dagen före PM utplanterade Kurdspåret i ett år tills åklagarsidan avskrev det om substanslöst. I dess spår följde den av regeringen Carlsons lika misslyckade hemliga utredning av Kurdspåret i ytterligare några år. Även den slutade som bekant i katastrof.
För initierade UD-tjänstemän och även statsvetare var offrets verksamhet året före och omedelbart mordet ingen hemlighet. Under hela 1985 bedrev offret via liberala KGB-kanaler ett topphemligt utbyte av "handbrev" med den nye liberale Sovjetledaren Michail Gorbatjov. Några veckor efter mordet skulle offret avlägga statsbesök i Moskva för fortsatta personliga förhandlingar med den nye Sovjetledaren. Resultatet av underhandlingarna är väldokumenterat, historia, Sovjetunionens och Warzwapaktens upplösning, omfattande ekonomiskt och militärt samarbete mellan Öst och Väst mm mm. För de som var bekanta med offrets verksamhet före och planerade verksamhet efter mordet framträdde ett glasklart mordmotiv. Vem var den liberale Gorbatjovs huvudmotståndare? Stalinisterna i Sovjetunionen, KGB-chefen Vladimir Krjutsjkov och hans gammelkommunistiska vänner, kuppmakarna in spe, möjligen?
Jag är rädd för att de som försöker tolka mordet på vår internationellt mest hyperaktive statsminister, som hade flertalet stormaktspolitiska beröringspunkter, utifrån ett svenskt ankdamsperspektiv gör sig skyldiga till ett betydande misstag.
Men, som sagt, det är bara min gissning...