2020-08-08, 11:33
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av af-Sintistolpe
JG verkar både slarvig och otrovärdig v.g. Palmemordet.

https://www.expressen.se/kultur/mytmakarna/

För egen del tror jag att han var informatör åt högstbjudande. Hans roll i Harvardärendet är också oklar. Det var ju han som tog upp frågan med OP i radio. Var kom tipset ifrån, har det klarlagts?

I ”Uppdrag Olof Palme” antyds att det var Elisabeth Langby som tipsade Jan Guillou efter att hon i sin tur fått tipset av Carl Bildt. Nu är den boken en av MOPs främsta desinformationskällor , men det hindrar inte att den kan ha rätt här.
Citera
2020-08-08, 11:34
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boboslacke
Det en del av IB syssslade med var olagligt enligt svensk lag. Till det hörde det sk arbetsplatsnätverkets angiveriverksamhet. Det svansen av detta sysslar med idag är däremot synnerligen allvarligt. Förtal minst. Hur överlevde dessa "brottslingar". Vad jag vet är JvF idag den framträdande inom desinformation till pressen ang t ex ubåtar.

KGB och GRU är inte olagliga och mycket underrättelseverksamhet är inte olaglig. Ingenting konkret visar att JG har till KGB angett personer som fängslats eller dödats. Kontakterna på Tennstopet var knappast hemliga. Bara Donalts kompisar trodde de var hemliga till folkets förnöjelse. Britterna gjorde samma. Allt skedde öppet. Inte heller har något framkommit som påvisar att JG skulle vara del in något som skulle underlätta ett maktövertagande. Inte heller har han värvat eller förmedlat överföring av rikets hemligheter till främmande makt. Inte heller har han medverkat i eller understött terrorverksamhet.

Ingen är ren i smutsigt spel.

Vad säger vi om det visar sig att mordet på statsministern anstiftats och planerats av de som var satta att skydda landet? Hur allvarligt är det på en skala?

KGB och GRU inte olagliga? Pragkuppen och den övriga våldtäkten på Östeuropa , Rajkprocessen, Slanskyprocessen, krossandet av upproren i öst-berlin 1953, Budapest 1956, Prag 1968, alla massakrer och lagvidriga rättegångar och hela Gulagsystemet präglades av total laglöshet. Jämfört med dom är Donald Forsbergs handlingar inte mycket att komma med. Sovjetsystemet var med sin totala terror mot hela samhället sällsynt vedervärdigt och minst lika bloddrypande som nazistpackets härjande i Europa.

Jan Guillou har nära kontakter med en KGB-man under fyra år, Kan vara ide att sansa sig och inte svälja alla JGs egna förklaringar med hull och hår.

Du vet vad jag tycker om anstiftan av MOP efter tio år på Flashback . När vi fick se övervaknings-PM bekräftades att det finns mycket starka och tydliga indicier på att Olof Palme var övervakad. Därtill med goda signalement . Knarkspans agerande under mordkvällen blottläggs allt mer. Nästa steg bör bli att få veta vilka SÄPO-män som bedrev den illegala övervakningen av Olof Palme.
Citera
2020-08-08, 11:58
Medlem
HAARPs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
Men du tror ju inte att folk gick omkring med uppdragna axlar. Jag tror det inte heller. Resonemanget gällde två förmodligen skillda personer som nattetid sprang på gator som fläckvis kunde vara isiga.

SCs första reflektion var att den springande var lik Ted Gärdestad, som inte var lik Christer Pettersson.

Nej men jag skulle säga att alla personer som känner till begreppet halka , själva rört sig på ett halt underlag eller sett annan person röra sig på halt underlag skulle känna igen ett rörelsemönster som då är naturligt.

Här har vi alltså ett antal vittnen som reagerat på en persons rörelsemönster med lunkande stil och uppdragna axlar/kort hals men ingen av deras hjärnor skulle klarat av att koppla samman det med att detta är en helt naturligt när det är halt och man viss undvika isfläckar?

... han sprang så konstigt , det var som han hade axlarna uppdragna eller hade kort hals...

Jag skulle istället tro att det är ett ovanligt rörelsemönster med uppdragna axlar/kort hals som de lagt märke till.Något som fastnat i minnet.

Ser man en häst som springer runt på bakbenen i en hage så kommer man ihåg det.Inget som man glömmer.

Men skall man sen dra sig till minnes var det en brun eller svart häst , hade den kort eller lång man , påminde hästens huvud om Propulsions eller Bold Eagle så blir det svårare. Ju längre tid det går ju svårare blir det att komma ihåg det. När tiden går blandas minnesbilder från denna hästen ihop med andra hästar. Men att hästen sprang runt på bakbenen det glömmer man inte.

Sådana här ovanliga saker som vittnen lägger märke till fäster jag störst vikt vid.
Har vi dessutom 2st , lunkande stil OCH uppdragna axlar/kort hals så tyder det enligt mig ännu mer på att det är samma person de sett.
Citera
2020-08-08, 11:59
Medlem
andersaanderssonas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
KGB och GRU inte olagliga? Pragkuppen och den övriga våldtäkten på Östeuropa , Rajkprocessen, Slanskyprocessen, krossandet av upproren i öst-berlin 1953, Budapest 1956, Prag 1968, alla massakrer och lagvidriga rättegångar och hela Gulagsystemet präglades av total laglöshet. Jämfört med dom är Donald Forsbergs handlingar inte mycket att komma med. Sovjetsystemet var med sin totala terror mot hela samhället sällsynt vedervärdigt och minst lika bloddrypande som nazistpackets härjande i Europa.

Jan Guillou har nära kontakter med en KGB-man under fyra år, Kan vara ide att sansa sig och inte svälja alla JGs egna förklaringar med hull och hår.

Du vet vad jag tycker om anstiftan av MOP efter tio år på Flashback . När vi fick se övervaknings-PM bekräftades att det finns mycket starka och tydliga indicier på att Olof Palme var övervakad. Därtill med goda signalement . Knarkspans agerande under mordkvällen blottläggs allt mer. Nästa steg bör bli att få veta vilka SÄPO-män som bedrev den illegala övervakningen av Olof Palme.
Säpos övervaknings-PM A 11544.

https://drive.google.com/file/d/1zS_u6ckEdWnpSZUSS4X4ZxKyhjJVr5DS/view

I ''Liggaren'' framgår det att ovanstående PM har den fullständiga beteckningen A 11544 00. ANKN. A 11279. 890517. ARB. MTRL. SÄK.

Under denna beteckning finns underavdelningarna:

11544-01 921015.

11544-02 931005.

11544-03 931005.

11544-04 931005.

11544-05 931005.

11544-06 931005.

11544-07 931005

11544-08 931005

11544-08 931005.

11544-09 931005.

11544-09 931005.

11544 -10 931005.

11544-11 931005.

11544-12 931005.

Vilket antyder att det finns ytterligare minst 12 dokument arbetsmaterial från Säpo.
Senast redigerad av andersaanderssona 2020-08-08 kl. 12:06.
Citera
2020-08-08, 12:00
Medlem
Davys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GhostofStig
Ingen på högerkanten gråter över att marxister får smaka bly.

OP var en reformistisk marxist.

OP ville avskaffa privata företag och införde löntagarfonder.

Först skyhöga skatter på arbete.
Sedan skyhöga skatter på företagande.
Sedan skyhöga skatter på aktiehandel.
Sedan arvsskatt.
Sedan löntagarfonder ovanpå det.

OPs reform marxism har överlevt i Nordkorea, Venezuela och Kuba.

Om högern iscensatte MOP?

Möjligt.

Men den kroknästa lilla fula marxisten skaffade sig fiender över hela världen.

Vad såssar inte förstår är att OP var en reform marxist som dessutom var en naiv och infatil mini-Lenin.

Han lekte Mandela och Gandhi och belöningen blev bly i korsningen Sveavägen och Tunnelgatan en kall och blåsig natt.

Det är många som inte ville att GM skulle finnas.

Snarare ge honom en kram och ett tack.

Där har ni en anledning till att GM inte hittats.

Den andra är att svensk polis är Kling och Klang.

Exakt. Och den myten har man jobbat på stenhårt sedan dess. Vår egen Mandela/Gandhi.

Tror det även var väldigt många inom s-toppen som inte blev alltför ledsna över mordet. Detta handlar inte om höger och vänster. Palme passade bättre in i Kuba och Östtyskland än i Sverige. Han var helt ute och cyklade. Detta insåg politiker, näringslivet, etc oavsett partibok. Var ju knappast så att Ingvar Carlsson fortsatte med Palmes absurda politik och svansföring internationellt.

Mordet är inte löst pga ingen tjänar på det.

Palme var statsminister i det landet jag är född i. Han blev mördad. Men jag anser ändå att han var en idiot och en skamfläck för Sverige. Sen får folk som vill hylla vår egen Mandela säga vad fan dom vill om det.
Citera
2020-08-08, 12:00
Medlem
af-Sintistolpes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
I ”Uppdrag Olof Palme” antyds att det var Elisabeth Langby som tipsade Jan Guillou efter att hon i sin tur fått tipset av Carl Bildt. Nu är den boken en av MOPs främsta desinformationskällor , men det hindrar inte att den kan ha rätt här.

Tack, den boken har jag inte läst och Elisabeth Langby ska jag titta närmare på.

För några år sedan gjorde SVT en dokumentär om Carl Bildt. I denna berättade han att det var OP som inspirerade honom att bli politiker. Tydligen var släkterna goda vänner och umgicks privat. Om detta stämmer tror jag inte att CB medvetet försökte skada OP genom att skvallra om Harvardföreläsningen.

Litet förvånad att sådana portalfigurer och politiska antagonister hade en nära vänskap blev jag allt. Att tillhöra ”de öfvre stånden” hade de ju iofs gemensamt. Bakom kulisserna och mediabilden kan det i princip ha varit samlingsregering under flera decennier i Sverige.
Senast redigerad av af-Sintistolpe 2020-08-08 kl. 12:02.
Citera
2020-08-08, 12:07
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av andersaanderssona

I ''Liggaren'' framgår det att ovanstående PM har den fullständiga beteckningen A 11544 00. ANKN. A 11279. 890517. ARB. MTRL. SÄK.

11544-01 921015.

11544-02 931005.

11544-03 931005.

11544-04 931005.

11544-05 931005.

11544-06 931005.

11544-07 931005

11544-08 931005

11544-08 931005.

11544-09 931005.

11544-09 931005.

J11544 -10 931005.

11544-11 931005.

11544-12 931005.

Vilket antyder att finns ytterligare minst 12 dokument arbetsmaterial från Säpo.

Spännande , då finns möjligheten att mer detaljer kan klarläggas runt de olika tillfällen där övervakning kan ha skett. När jag läser sammanfattningen blir det ännu mer talande att Hans Holmer lägger dessa förhållandevis tydliga iakttagelser av övervakare i en byrålåda. Borde verkligen varit något att gå vidare med .

En av kopiorna gick till Sven-Åke Hjälmroth. Måhända var han under HHs regim stoppad att gå vidare med undersökningar men han var det näppeligen när Holger Romander tog över PU. Frågan är om han visade sin chef HR och medarbetare PG Näss dokumentet. Den PM som Jerker Söderblom åstadkom 1987 ger antydningar däråt. HR, SÅH och Näss är döda men ex Christer EKberg lever och turerna med övervaknings-PMs undertryckande är i sig något som måste klarläggas.
Citera
2020-08-08, 12:09
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Auric
Ja, det är nog svårt att kunna se bakifrån. Oavsett om GM bar lång rock eller täckjacka så torde kragen göra det svårt att se att halsen är kort.
Varför skulle det vara svårt att se huvudets placering i förhållande till axlarna? Man behöver inte se halsen.
Citera
2020-08-08, 12:10
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av af-Sintistolpe
Tack, den boken har jag inte läst och Elisabeth Langby ska jag titta närmare på.

För några år sedan gjorde SVT en dokumentär om Carl Bildt. I denna berättade han att det var OP som inspirerade honom att bli politiker. Tydligen var släkterna goda vänner och umgicks privat. Om detta stämmer tror jag inte att CB medvetet försökte skada OP genom att skvallra om Harvardföreläsningen.

Litet förvånad att sådana portalfigurer och politiska antagonister hade en nära vänskap blev jag allt. Att tillhöra ”de öfvre stånden” hade de ju iofs gemensamt. Bakom kulisserna och mediabilden kan det i princip ha varit samlingsregering under flera decennier i Sverige.

Det fanns åtskillig animositet mellan Carl Bildt och Olof Palme efter ”Bildtaffären” och andra sammanstötningar i Ubåtsaffärerna.
Citera
2020-08-08, 12:13
Medlem
Citat:

Sedan arvsskatt.

Möjligt.

Vad såssar inte förstår är att OP var en reform marxist som dessutom var en naiv och infatil mini-Lenin.

Han lekte Mandela och Gandhi och belöningen blev bly i korsningen Sveavägen och Tunnelgatan en kall och blåsig natt.

Jag vet personligen några på högerkanten som grät.
Du behöver inte förklara för mig vad du anser om S och Palme.Det är känt i tråden sedan länge!
Citera
2020-08-08, 12:16
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:

Sedan arvsskatt.

Möjligt.

Olof Palme fick 44% av rösterna i ett demokratiskt val med 88% valdeltagande . Oavsett vad man tyckte om personen så var han tveklöst en legitim regeringschef. Dom som mördade honom skadade det svenska samhället i grunden vilket alltid blir fallet när man mördar legitimt valda ledare.
Därför ska mördaren/mördarna fram i ljuset var dom än kommer ifrån och vilka bevekelsegrunder dom har.
Citera
2020-08-08, 12:28
Medlem
14thInts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av andersaanderssona

11544-01 921015.

11544-02 931005.

11544-03 931005.

11544-04 931005.

11544-05 931005.

11544-06 931005.

11544-07 931005

11544-08 931005

11544-08 931005.

11544-09 931005.

11544-09 931005.

11544 -10 931005.

11544-11 931005.

11544-12 931005.

Vilket antyder att det finns ytterligare minst 12 dokument arbetsmaterial från Säpo.

Verkligen intressant! Tack för delning, här kan det finnas mycket substans.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in