Citat:
Ursprungligen postat av
iesho
Men du tror ju inte att folk gick omkring med uppdragna axlar. Jag tror det inte heller. Resonemanget gällde två förmodligen skillda personer som nattetid sprang på gator som fläckvis kunde vara isiga.
SCs första reflektion var att den springande var lik Ted Gärdestad, som inte var lik Christer Pettersson.
Nej men jag skulle säga att alla personer som känner till begreppet halka , själva rört sig på ett halt underlag eller sett annan person röra sig på halt underlag skulle känna igen ett rörelsemönster som då är naturligt.
Här har vi alltså ett antal vittnen som reagerat på en persons rörelsemönster med lunkande stil och uppdragna axlar/kort hals men ingen av deras hjärnor skulle klarat av att koppla samman det med att detta är en helt naturligt när det är halt och man viss undvika isfläckar?
... han sprang så konstigt , det var som han hade axlarna uppdragna eller hade kort hals...
Jag skulle istället tro att det är ett ovanligt rörelsemönster med uppdragna axlar/kort hals som de lagt märke till.Något som fastnat i minnet.
Ser man en häst som springer runt på bakbenen i en hage så kommer man ihåg det.Inget som man glömmer.
Men skall man sen dra sig till minnes var det en brun eller svart häst , hade den kort eller lång man , påminde hästens huvud om Propulsions eller Bold Eagle så blir det svårare. Ju längre tid det går ju svårare blir det att komma ihåg det. När tiden går blandas minnesbilder från denna hästen ihop med andra hästar. Men att hästen sprang runt på bakbenen det glömmer man inte.
Sådana här ovanliga saker som vittnen lägger märke till fäster jag störst vikt vid.
Har vi dessutom 2st , lunkande stil OCH uppdragna axlar/kort hals så tyder det enligt mig ännu mer på att det är samma person de sett.