Citat:
Ursprungligen postat av
sno
Fast så är det ju inte riktigt. Kostar det för mycket får det lov att vara. Vi skyddar inte alla i samhället ens i vanliga fall till vilket pris som helst. Corona ska inte vara ett undantag av regeln.
Nej, det ska inte finnas några undantag
från den regeln.
Det borde ha funnits (bör finnas) en beredskapsplan som gäller för alla kriser. Detta är ju något som inget land haft när det gäller detta. Det har lett till att åtgärderna ser helt olika ut. Regeringar världen över har inte haft klart för sig hur de ska bete sig och vet det fortfarande inte.
Rent generellt sett är det för mycket politik i vissa länders åtgärder. Här tycker jag Sverige har varit ett föredöme i att låta politiken förlita sig på expertisen. I första hand för att inte politiken ska försöka vinna billiga poäng på kriser. Det är långsiktighet som ska gälla och de bästa beslutsfattarna vet att de inte kan allt själva och måste ta hjälp med underlag.
Att Sverige varit ett föredöme när det gäller frågan om uppgiftsfördelning innebär inte att jag därmed anser att Sverige gjort rätt hela tiden. Det tycker jag inte. Det hade naturligtvis kunnat gjorts andra åtgärder, men det var då och nu är nu.