2020-08-08, 12:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moentos
All life matters - also the life of sick and weak groups.

Fast så är det ju inte riktigt. Kostar det för mycket får det lov att vara. Vi skyddar inte alla i samhället ens i vanliga fall till vilket pris som helst. Corona ska inte vara ett undantag av regeln.
Citera
2020-08-08, 12:13
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moentos
All life matters - also the life of sick and weak groups.
Ja, men inte i Sverige.
Citera
2020-08-08, 12:14
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Även om det står där på lätt svenska så har alarmisterna inte fattat budskapet.

Smittan kommer att spridas både i Sverige och i andra länder - helt oavsett. FHM:s mål är att detta sker LÅNGSAMT.

Alarmisterna uppfattar det dock som så att FHM gör allt i sin makt för att smittan SKA ske..

Jag måste säga att jag beundrar Tegnell för att han orkar..
Det något förvirrande är dock de s.k. "förnekarnas" logik när de skall försvara den strategi som ovan nämnda epidemiolog använder sig av för att åstadkomma just den långsamma smittspridning du nämner. Jag vill inte dra ALLA över den besynnerliga kammen, men en förvånande stor andel av de personerna menar tydligen att man uppnår en långsam spridning genom att inte införa några egentliga åtgärder och istället låta smittan sköta sig själv.

Detta samtidigt som man menar att i länder som t.ex. UK - där man under en period hade över 5,000 konstaterat smittade och allvarligt sjuka som sökte sjukhusvård varje dag och över 1,000 döda per dag och därför införde restriktioner - där har man INTE gjort något för att smittspridningen skall minska, och det man HAR gjort har bara varit till ondo, trots att restriktionerna resulterade i den brantast fallande kurvan över antalet smittade i hela världen (tills de släppte på samma restriktioner).

Jag förstår faktiskt inte hur ni får ihop den logiken. Menar dessa intellektuella stjärnskott att UK hade varit mer betjänta av en Tegnellsk strategi där man låtit smittan sköta sig själv? Hade smittspridningen stoppats då?
Senast redigerad av Takadongtakadang 2020-08-08 kl. 12:16.
Citera
2020-08-08, 12:16
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Även om det står där på lätt svenska så har alarmisterna inte fattat budskapet.

Smittan kommer att spridas både i Sverige och i andra länder - helt oavsett. FHM:s mål är att detta sker LÅNGSAMT.

Alarmisterna uppfattar det dock som så att FHM gör allt i sin makt för att smittan SKA ske..

Jag måste säga att jag beundrar Tegnell för att han orkar..
Hade jag haft den lönen hade jag orkat jäkligt mycket skit.
Men han njuter av att få vara i fokus, det borde du märkt och det mesta rinner av som vatten på en gås.
Dessutom uttrycker han sig så luddigt att det mesta går att förklara bort senare.

Munskydd, så här säger han
”Kunskapsunderlaget är extremt svagt”
Ja tro katten för det då forskning på hur munskydd för SARS-CoV-2 inte fanns i våras.

eller

"– Det passar dåligt in i det vi försöker driva i Sverige, att om man är sjuk ska man stanna hemma och inte gå ut på stan med ett munskydd på sig."

Han uttrycker sig som en politiker som inte svarar direkt på något alls.
Rätt så smart men inte den tomten vi nu behöver.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/darfor-tror-inte-fhm-pa-munskydd-underlaget-ar-extremt-svagt
Citera
2020-08-08, 12:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Takadongtakadang
Det något förvirrande är dock de s.k. "förnekarnas" logik när de skall försvara den strategi som ovan nämnda epidemiolog använder sig av för att åstadkomma just den långsamma smittspridning du nämner. Jag vill inte dra ALLA över den besynnerliga kammen, men en förvånande stor andel av de personerna menar tydligen att man uppnår en långsam spridning genom att inte införa några egentliga åtgärder och istället låta smittan sköta sig själv.

Detta samtidigt som man menar att i länder som t.ex. UK - där man under en period hade över 5,000 konstaterat smittade och allvarligt sjuka som sökte sjukhusvård varje dag och över 1,000 döda per dag och därför införde restriktioner - där har man INTE gjort något för att smittspridningen skall minska, och det man HAR gjort har bara varit till ondo, trots att restriktionerna resulterade i den brantast fallande kurvan över antalet smittade i hela världen (tills de släppte på samma restriktioner).

Jag förstår faktiskt inte hur ni får ihop den logiken. Menar dessa intellektuella stjärnskott att UK hade varit mer betjänta av en Tegnellsk strategi där man låtit smittan sköta sig själv? Hade smittspridningen stoppats då?

Orsaken varför du inte förstår är kanske för att du förvanskas Tegnells strategi och låtsas att Sverige inte har haft några restriktioner alls. Vi har inte sprutat gatorna med giftiga kemikalier eller tvingat folk att ha en papperslapp på munnen eller tvingat folk att stanna hemma pga skolstängningar, men vi har haft restriktioner och har fortfarande. Och de tycks bita..

Det är kanske detta du inte vill se?
Citera
2020-08-08, 12:21
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Orsaken varför du inte förstår är kanske för att du förvanskas Tegnells strategi och låtsas att Sverige inte har haft några restriktioner alls. Vi har inte sprutat gatorna med giftiga kemikalier eller tvingat folk att ha en papperslapp på munnen eller tvingat folk att stanna hemma pga skolstängningar, men vi har haft restriktioner och har fortfarande. Och de tycks bita..

Det är kanske detta du inte vill se?
UK har inte haft några av dessa restriktioner heller (bortsett från att skolorna stängdes för de som inte var key workers eller för barn med dokumenterat behov av utbildningsstöd.

Den generella bilden av UK bland skribenter här verkar vara att folk spärrats in i sina hem.

Däremot har ni haft gym, barer och restauranger öppna vad jag förstår (de verksamheter som klassas högst upp på listan över riskområden för smittspridning?
Senast redigerad av Takadongtakadang 2020-08-08 kl. 12:24.
Citera
2020-08-08, 12:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Men han njuter av att få vara i fokus, det borde du märkt och det mesta rinner av som vatten på en gås.
Dessutom uttrycker han sig så luddigt att det mesta går att förklara bort senare.

Ja tro katten för det då forskning på hur munskydd för SARS-CoV-2 inte fanns i våras.

eller

"– Det passar dåligt in i det vi försöker driva i Sverige, att om man är sjuk ska man stanna hemma och inte gå ut på stan med ett munskydd på sig."

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/darfor-tror-inte-fhm-pa-munskydd-underlaget-ar-extremt-svagt

Jag anser att Tegnell är underbetald i jämförelse med det ansvar han har fått - ofrivilligt.

Jag anser också tvärtom att han pratar klarspråk. Säger rakt ut att "vi" = alla världens forskare vet fortfarande för lite. Och att läget kan förändras. Och att man måste kunna anpassa sig istället för att dra till både bromsen och handbromsen samtidigt. Och att hårda restriktioner inte nödvändigtvis resulterar till det önskade resultatet, eftersom man förr eller senare ändå måste lätta på restriktionerna. Och att ingen tycks ha haft någon plan hur man skulle kunna göra det tryggt. Och att om alla bara försöker hålla avstånd och tvätta händerna då är mycket vunnet.

Men folk lyssnar så dåligt. Och förstår än mindre.
Citera
2020-08-08, 12:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Takadongtakadang
UK har inte haft några av dessa restriktioner heller (bortsett från att skolorna stängdes för de som inte var key workers eller för barn med dokumenterat behov av utbildningsstöd.

Den generella bilden av UK bland skribenter här verkar vara att folk spärrats in i sina hem.

Däremot har ni haft gym, barer och restauranger öppna vad jag förstår (de verksamheter som klassas högst upp på listan över riskområden för smittspridning?

Spärrats in har man uppenbarligen inte gjort, eftersom det figurerar i media historier om högtuppsatta politiker som har brutit mot karantänreglerna och fått löpa gatlopp för det.
Citera
2020-08-08, 12:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Jaha och vad vill du säga med det retoriska svamlet som inte hjälper någon rent praktiskt. Vad är lösningen på det du upplever som ett problem kopplat till trådens ämne och hur vill du lösa det problemet?
Det är såna där fraser som gör sig bra som en hashtagg. Sedan kan alla duktiga människor använda det i olika sammanhang för att visa andra duktiga människor hur engagerad man minsann är. Det festliga är att just ”All life matters” dök upp i samband med förra BLM tramset och anses rasistiskt av BLM-pöbeln.
Citera
2020-08-08, 12:28
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod

eller

Exakt!

Mitt fetade: Tegnell har sagt att munskydd inte passar in i vår strategi, detta har även Löven upprepat under en intervju i Agenda eller om det var på svt-nyheterna.
Citera
2020-08-08, 12:28
Avstängd
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Fortfarande är det så att 0-19 åringar inte driver smittspridningen. Men det gör 20-29 åringarna. (Med reservation för att skalan är glidande: ju äldre ju mer driver de på smittspridningen.). Det allvarliga med detta är att en ökad smittspridning ibland de yngre kan, på nytt, sprida smittan till de äldre, och då ökar dödstalen igen.

Det krävs, fortfarande att minst 200 000 människor bär munskydd för att ett dödsfall i covid-19 skall undvikas.

Men stäng gärna storskaliga vansinnigheter som varuhuset Gekers i Ullared.

Nej, barn sprider mycket mer än vuxna. Jag fattar inte att du orkar diskutera munskydd, bara att ta på dig och hålla käft tills det är över. Du kan diskutera hur jävla jobbigt och onödigt det var sen.
Citera
2020-08-08, 12:31
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Spärrats in har man uppenbarligen inte gjort, eftersom det figurerar i media historier om högtuppsatta politiker som har brutit mot karantänreglerna och fått löpa gatlopp för det.
Jaha, du tänker på medias lögner om en rådgivare och hans fru som blev diagnostiserade med COVID-19 och valde att köra upp sin autistiske son till sin syster som varit sonens personlige lärare ett par år och därför en av få personer som sonen fungerade ihop med?

Det är det "brottet mot karantänsreglerna" du tänker på? Tro inte allt du läser i vänstermedia, är mitt råd.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in