2020-08-08, 12:36
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Takadongtakadang
UK har inte haft några av dessa restriktioner heller (bortsett från att skolorna stängdes för de som inte var key workers eller för barn med dokumenterat behov av utbildningsstöd.

Den generella bilden av UK bland skribenter här verkar vara att folk spärrats in i sina hem.

Däremot har ni haft gym, barer och restauranger öppna vad jag förstår (de verksamheter som klassas högst upp på listan över riskområden för smittspridning?

Mitt fetade:

Det är ju helt sjukt att vi fortsatt ha dessa högrisk inrättningar öppna under en pandemi. Huvudlöst!
Citera
2020-08-08, 12:36
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Fast så är det ju inte riktigt. Kostar det för mycket får det lov att vara. Vi skyddar inte alla i samhället ens i vanliga fall till vilket pris som helst. Corona ska inte vara ett undantag av regeln.

Nej, det ska inte finnas några undantag från den regeln.

Det borde ha funnits (bör finnas) en beredskapsplan som gäller för alla kriser. Detta är ju något som inget land haft när det gäller detta. Det har lett till att åtgärderna ser helt olika ut. Regeringar världen över har inte haft klart för sig hur de ska bete sig och vet det fortfarande inte.

Rent generellt sett är det för mycket politik i vissa länders åtgärder. Här tycker jag Sverige har varit ett föredöme i att låta politiken förlita sig på expertisen. I första hand för att inte politiken ska försöka vinna billiga poäng på kriser. Det är långsiktighet som ska gälla och de bästa beslutsfattarna vet att de inte kan allt själva och måste ta hjälp med underlag.

Att Sverige varit ett föredöme när det gäller frågan om uppgiftsfördelning innebär inte att jag därmed anser att Sverige gjort rätt hela tiden. Det tycker jag inte. Det hade naturligtvis kunnat gjorts andra åtgärder, men det var då och nu är nu.
Citera
2020-08-08, 12:39
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Fortfarande är det så att 0-19 åringar inte driver smittspridningen. Men det gör 20-29 åringarna. (Med reservation för att skalan är glidande: ju äldre ju mer driver de på smittspridningen.). Det allvarliga med detta är att en ökad smittspridning ibland de yngre kan, på nytt, sprida smittan till de äldre, och då ökar dödstalen igen.

Det krävs, fortfarande att minst 200 000 människor bär munskydd för att ett dödsfall i covid-19 skall undvikas.

Men stäng gärna storskaliga vansinnigheter som varuhuset Gekers i Ullared.

Du har fel, barn 10-19 år sprider viruset minst lika bra som vuxna, om inte bättre!

Din kunskap är gammal, du behöver läsa den senaste informationen vilken blivit tillgänglig i ämnet.
Citera
2020-08-08, 12:40
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Takadongtakadang
Jaha, du tänker på medias lögner om en rådgivare och hans fru som blev diagnostiserade med COVID-19 och valde att köra upp sin autistiske son till sin syster som varit sonens personlige lärare ett par år och därför en av få personer som sonen fungerade ihop med?

Det är det "brottet mot karantänsreglerna" du tänker på? Tro inte allt du läser i vänstermedia, är mitt råd.

Det rådet gäller för såväl vänster som högermedia. Det finns verkligen ingen neutral media längre. Man får läsa från båda sidor och bilda sig en egen uppfattning. Fria tider kommer jag dock aldrig läsa igen, innan utbrottet var jag inne där 5-10 gånger om dagen men dom gick för långt i sin rapportering.
Citera
2020-08-08, 12:41
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nibiru2011
Från början sas det att nya Corona var extremt smittsam, men verkar som om den smittar ungefär som de flesta influensor.

Nej det verkar det inte som. Då hade vi varit igenom eländet efter ca tre månader.
Citera
2020-08-08, 12:41
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trazke
Det rådet gäller för såväl vänster som högermedia.
Absolut!
Citera
2020-08-08, 12:42
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trazke
Det rådet gäller för såväl vänster som högermedia. Det finns verkligen ingen neutral media längre. Man får läsa från båda sidor och bilda sig en egen uppfattning. Fria tider kommer jag dock aldrig läsa igen, innan utbrottet var jag inne där 5-10 gånger om dagen men dom gick för långt i sin rapportering.
Jag har aldrig tidigare läst fria tider förrän det länkades artiklar till tidningen här på FB.

Vad menar du med att de gick för långt i sin rapportering?
Citera
2020-08-08, 12:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DedMoroz
Deras hjärnor är lockdowned. Hjärndöda får tror på sagor om det där covid nånting.
Ja så är det uppenbarligen. Men ur att fler och fler upptåcker att det mesta om Coronavansinnet är myter ich en bs.
Citera
2020-08-08, 12:47
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Jag har aldrig tidigare läst fria tider förrän det länkades artiklar till tidningen här på FB.

Vad menar du med att de gick för långt i sin rapportering?

Tja dom gick ju dagligen ut och skrev att mer eller mindre alla som lämnade sina hem skulle dö. Och att alla förpackningar med mat osv skulle sättas i karantän eller spritas. Det var över gränsen för vad jag tål. Övrig alternativmedia skötte sig bättre dock.
Citera
2020-08-08, 12:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Jaha och vad vill du säga med det retoriska svamlet som inte hjälper någon rent praktiskt. Vad är lösningen på det du upplever som ett problem kopplat till trådens ämne och hur vill du lösa det problemet?

Drop kamikazeprinsippet.

Drop russisk roulette prinsippet.

Indfør forsigtighedsprincippet.
Citera
2020-08-08, 12:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Nej det verkar det inte som. Då hade vi varit igenom eländet efter ca tre månader.
Hur menar du? Vi hade ju varit igenom denna influensa på 3 månader också om inte restriktioner införts! Nu tog det runt 4 och en halv månad istället..
Senast redigerad av Nibiru2011 2020-08-08 kl. 12:56.
Citera
2020-08-08, 12:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Exakt!

Mitt fetade: Tegnell har sagt att munskydd inte passar in i vår strategi, detta har även Löven upprepat under en intervju i Agenda eller om det var på svt-nyheterna.

AT har aldrig sagt att munskydd inte passar Sveriges strategi. Det han sagt åtskilliga gånger är att det inte finns tillförlitliga studier på om munskydd gör mer nytta än skada.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in