2020-08-08, 09:48
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Wpk
Övertygad om att publiken kan ge luft under vingarna för lagen och finns inte publiken så kanske dom där extra stegen infinner sig.
Vilket är förståeligt, klart det är gött att näta när hela stadion exploderar!
Men jag önskar jag hade haft klokheten att spela lite fler kryss då och då den här säsongen..

Fast den teorin håller ju bara om det blir mycket kryss p g a få sena mål. Det har ju aldrig blivit så mycket sena mål som i år innan.

Alternativt skulle det bero på att det ledande laget inte orkar försvara sin ledning i slutet utan publik, men det tror jag inte.
Citera
2020-08-08, 10:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trazke
Fast den teorin håller ju bara om det blir mycket kryss p g a få sena mål. Det har ju aldrig blivit så mycket sena mål som i år innan.

Alternativt skulle det bero på att det ledande laget inte orkar försvara sin ledning i slutet utan publik, men det tror jag inte.

Jag menade mer att i allmänhet att jag skulle spelat på fler kryss bara, det hängde inte riktigt ihop med det andra.

Det är en märklig säsong och jag är övertygad om att publiken spelar roll!
Citera
2020-08-08, 10:14
Medlem
kostymnisses avatar
Citat:
Jag tycker faktiskt det är ok att ha ett byte man måste göra. I värsta fall kan man ju göra ett byte i halvtid som inte belastar antalet byten. Då har han ändå fått 45 minuter i benen och förhoppningsvis gjort ett mål eller två och gett laget en ledning att spela på.

Det är så jävla rättvist att även ni får en spelare med hållhake på tränaren. Tänk hur många år vi tvingades stå ut med Wahlström. Och när han slutar så dyker Yasin upp nästan direkt.

I det aktuella fallet var ju inte tanken att han skulle spelat ens så mycket som det blev men resultatet tvingade fram det, hade vi torskat mot ÖFK hade det blivit lite väl livat.
Dock är en hel halvlek en annan sak men här hade vi en gubbe som klarade max 30 minuter och det hade varit lite extremt att starta med.

Du kan få Da Graca, det finns inte nån (nåja) som vill ha honom i truppen. Nu har vi ju dessutom alternativ bakåt.

Citat:
Ursprungligen postat av Eaglesandshit
Da Graca är bättre än Tolinsson, det är hållhaken, sedan har såklart Tolinsson framtiden för sig, han är 17 år, men att slänga in en sämre spelare när vi skall forcera för kvittering/ledning finns det fan ingen logik i. Inte direkt så att han gör bort sig heller.

Forceringen är inte där vi fallerar igår dock, den var helt ok och sätter JJ nicken vinner vi, men vi skall inte behöva forcera för en kvittering eller ett ledningsmål, så att diskutera Affanes och Da Gracas vara eller icke vara blir ju ett rejält felfokus, kanske framförallt när Affane är inne och stökar vilket leder till kvitteringen och det är Erling Jr som gör målet, då han är tung och jobbig när han får vara inne och kriga i straffområdet som anfallare, hade inte hänt med Erling Jr som mittback.

Beträffande Da Graca är det ju i princip bara du och Poya som ser "storheten" i honom.
Nu blev det inga mål bakåt av något av Da Gracas misstag men nog skedde det misstag där, ett resulterade i en hörna och flera passningar var genomrötna t.ex.
Beträffande Tolinsson in gör han som jag sa ungdomsmisstag men skillnaden är ju att han är just det och har tiden för sig att slippa bort dessa, Da Graca är 22 och har lirat i flera år då skall inte sådant ske.

Nu är ju inte Affane det bästa alternativet när vi ska ha spelare som ska in och stöka direkt, och att det varit svårare för Erling att vara i straffområdet om han varit mittback (i det läget hade han dock flyttats upp dock så det faller ju) är en sak. Det handlade om alternativa drag för att inte släppa in dessa två spelare som extremt få/en handfull förutom Poya ser något i.

Visst hade vi vunnit om JJs nick suttit och det hade varit extremt välkommet men vi har fortsatt samma problem som innan med att döda matcher.

Citat:
Ursprungligen postat av Keldon
Senaste gången KFF vann på guldfågeln var i maj 2019! Helt jävla otroligt.

Det är galet ja, visst att det gått extra tid detta år som gör att det låter ännu längre men ändå. Tänkte först att ni väl slog Brage i kvalet men det blev visst oavgjort.
Ni har oss snart där dock, vi brukar ha svårt på Guldfågeln men det blir väl oavgjort som alltid iår...
Citera
2020-08-08, 10:34
Medlem
Keldons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ganghataren
Har ni lagt märke till att det är väldigt många oavgjorda matcher i år? Har börjat smålira kryss på lången och går bra i vinst faktiskt. Kan alla oavgjorda matcher bero ingen publik eller är det bara jag som har fått för mig? Dom ger bra odds i alla fall.
Jag har postat här i tråden flera gånger om att det aldrig varit så här hög andel kryss i allsvenskan iaf sedan 16lagsserien infördes.
Just nu 37.5 procent kryssmatcher av de som spelats. Tidigare rekordet efter avslutad säsong är på 30 procent. Just nu en ökning av kryssen med 25 procent alltså.
Senast redigerad av Keldon 2020-08-08 kl. 11:00.
Citera
2020-08-08, 10:42
Medlem
simonvps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hirvi
Tycker du sätter fingret på något där.
Det är en viss typ av spelare som kan höja sitt lag och en viss typ av spelare som kan vara grymma i medvind.
Djurdic var ju äcklig och löjlig och en jävla parentes till människa, men visst fan höjde han spelare runt sig och kunde steppa upp när det krävdes.
Utan honom känns det som att ni blir så mycket mer beroende av att saker ska klaffa. Kacaniclic/Tankovic/Bojanic/Paulinho är verkligen inga spelare man håller i när det blåser.

Precis som för oss i DIF där Buya lämnar ett brutalt hål efter sig. Han höjde sig när det behövdes som mest, när vi fastnade mot Falkenberg då sprang han ifrån alla och gjorde mål själv.

Ulvestad och Berg/Une är fortfarande så, det är därför vi hakar på i toppen. För att vår centrallinje förutom anfallet är jävligt tajt. Utan offensiv spets kommer vi inte haka på i långa loppet dock, man kan inte komma top 3 med Haris som offensiv spets år 2020, tyvärr.

Lite deppigt att Ludwigsson inte spelar i DIF istället, tycker han hade passat helt perfekt hos oss. Plus han är ju inte jugge så varför ska han spela i bajen?

Jävligt intressant argument du har där. Det här är nog en säsong som passar ”brunkandet” bättre än ”finliret”. Det är därför dif kan växla upp nu, och det är därför en sån som Ludwigsson kan glänsa så mycket trots att han inte borde göra det.

Har tänkt lite om vad det är som har gjort att Bajen tappat så ofantligt mycket. Min slutsats blir att det är för mycket negativt som har hänt under så pass kort tid och att man inte har lyckats hitta en väg tillbaka från det. Försöker lista några exempel.

Först och främst kom pandemin i totalt fel läge för Bajen sett till formen. Hade kvartsfinalen mot Gbg spelats i mars på utsatt tid hade det inte funnits en chans att Gbg hade vunnit. Så pass bra var Bajen där och då. Tror nog att det satt i bakhuvudet hos många när säsongen väl var i gång.

Jag tror också den ekonomiska oron på ett eller annat sätt har spridit sig ner till spelartruppen. Oftast brukar stämningen i den sportsliga ledningen speglas av på planen.

Nyckelspelare från ifjol har inte alls kommit upp i samma nivå i år. Needless to say vilka det handlar om.

Sen verkar det vara svårt för vissa av spelarna att acceptera att man under så pass kort tid har tappat så mycket i kvalitet. Ta en sån som Bojanic som varit känd för att ha haft taskig disciplin genom karriären. På tre-fyra månader har han gått från att vara seriens kanske bästa passningsspelare till att bli sistavalet på det sittande mittfältet. Det är en jävla psykologisk smäll det.

Otur ska jag verkligen inte skylla på, dock är det så att Bajen förlorade ett antal viktiga matcher på helt fel sätt vid helt fel tillfällen i början av säsongen. Insatsen mot aik som var så fel på alla sätt och vis. Därefter uttåget i cupen där matchen faktiskt ägdes och kontrollerades men där utvisningen ändrade matchbilden helt. 60 minuter med en man mindre och ett tungt psykologiskt uttåg ur cupen där en titel försvann. Att därefter sedan åka ner till en knepig bortamatch mot Mjällby, ta ledningen men sedan få spela 60-70 minuter igen med en man mindre och tappa till förlust...som lök på laxen skedde detta under en vecka när det var värmebölja i landet.

Lite samma symtom har visat sig de senaste två matcherna. Man börjar helt okej mot Heif när Ousted bokstavligen slänger in ett mål i egen bur och sätter laget i uppförsbacke resten av matchen. Mot FFF är man ju på väg att få till en rejäl slutforcering när målskytten Kacaniklic skadar sig på nytt och alla byten är gjorda. Det är liksom så typiskt, även fast laget ska vara tillräckligt bra för att klara av matcherna ändå.

Fokus måste bli att kunna hitta tillbaka till 2021 och inte tycka synd om sig själv för att detta år gick till spillo. Tråkigt men sant.
Citera
2020-08-08, 10:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kostymnisse
Beträffande Da Graca är det ju i princip bara du och Poya som ser "storheten" i honom.
Nu blev det inga mål bakåt av något av Da Gracas misstag men nog skedde det misstag där, ett resulterade i en hörna och flera passningar var genomrötna t.ex.
Beträffande Tolinsson in gör han som jag sa ungdomsmisstag men skillnaden är ju att han är just det och har tiden för sig att slippa bort dessa, Da Graca är 22 och har lirat i flera år då skall inte sådant ske.

Nu är ju inte Affane det bästa alternativet när vi ska ha spelare som ska in och stöka direkt, och att det varit svårare för Erling att vara i straffområdet om han varit mittback (i det läget hade han dock flyttats upp dock så det faller ju) är en sak. Det handlade om alternativa drag för att inte släppa in dessa två spelare som extremt få/en handfull förutom Poya ser något i.

Visst hade vi vunnit om JJs nick suttit och det hade varit extremt välkommet men vi har fortsatt samma problem som innan med att döda matcher.

Då är det väl tur att jag och Poya skiter rätt mycket i vad "alla andra" tycker, det är skillnad i kvalité, därför står han just nu före Tolinsson. Tolinsson har absolut sett ganska lovande ut, men samtidigt är det ju bara att konstaterar att Tolinsson i år har varit direkt inblandad i flertalet situationer som lett till baklängesmål och/eller poängtapp, eller på annat sätt ställt till det för laget. Tänker framförallt på matcherna mot Sirius och Mjällby, i DIF matchen är det tuffa domslut som han får mot sig. Om det är sådana nybörjarmisstag du är redo att köpa för att hålla Da Graca på bänken så får man ju vara väldigt glad att Poya inte är beredd att bara gilla läget, utan istället spelar den bättre av de två när det behövs.

Sedan tror och hoppas jag Jesper har en fin framtid såklart.

Kanon, du fattade poängen med mitt inlägg, att börja gnälla på Koffe och Affane när matchen skall vara död innan dom ens kommer in på plan är det idiotvarning på, no offense. Forceringen var helt ok, synd att vi inte får in ett ledningsmål, men man visste i praktiken att det skulle bli oavgjort så som det såg ut.
Senast redigerad av Eaglesandshit 2020-08-08 kl. 10:53.
Citera
2020-08-08, 11:17
Medlem
ganghatarens avatar
Citat:
Jag har postat här i tråden flera gånger om att det aldrig varit så här hög andel kryss i allsvenskan iaf sedan 16lagsserien infördes.
Just nu 37.5 procent kryssmatcher av de som spelats. Tidigare rekordet efter avslutad säsong är på 30 procent. Just nu en ökning av kryssen med 25 procent alltså.

Då stämmer alltså mina tankegångar. Har vunnit mycket på mina kryss. Dom har gett allt mellan 3,20-5 gånger pengarna.
Citera
2020-08-08, 11:26
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av kostymnisse
I det aktuella fallet var ju inte tanken att han skulle spelat ens så mycket som det blev men resultatet tvingade fram det, hade vi torskat mot ÖFK hade det blivit lite väl livat.
Dock är en hel halvlek en annan sak men här hade vi en gubbe som klarade max 30 minuter och det hade varit lite extremt att starta med.

Du kan få Da Graca, det finns inte nån (nåja) som vill ha honom i truppen. Nu har vi ju dessutom alternativ bakåt.

Det är galet ja, visst att det gått extra tid detta år som gör att det låter ännu längre men ändå. Tänkte först att ni väl slog Brage i kvalet men det blev visst oavgjort.
Ni har oss snart där dock, vi brukar ha svårt på Guldfågeln men det blir väl oavgjort som alltid iår...

Vi vill inte ha da Graca!

Han provspelade ju med oss innan han gick till er. Man tyckte det lät lite spännande om Arsenal sett något där. Men tack gode gud att Sonny såg hans brister. Tänk om vi hade värvat honom och inte haft plats för Toivio sedan.
Citera
2020-08-08, 12:10
Medlem
Citat:
Senaste gången KFF vann på guldfågeln var i maj 2019! Helt jävla otroligt.

Helsingborg hemma i andra omgången i år?
Citera
2020-08-08, 12:17
Medlem
Keldons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grunkz
Helsingborg hemma i andra omgången i år?
Spelades på Fredriksskans!
Citera
2020-08-08, 14:54
Medlem
junazs avatar
Citat:
Jag vet att det är fel tråd men eftersom Kindberg har en sådan stark koppling till ÖFK ställer jag frågan här ändå.

Är det någon som vet vart tråden om härvan med Kindberg tagit vägen? Jag kan inte hitta den.
Senast idag var det ju en artikel i Aftonbladet om att Kindberg skrivit sina memoarer tillsammans med Marcus Birro(!). Verkar väl mest vara ett sätt att försöka rentvå sitt namn (föga förvånande). Han påstår att han har miljonskulder men knappt några pengar på kontot.

Vem vill läsa den jävla smörjan dock. Bura in det myglande äcklet en gång för alla.

https://www.aftonbladet.se/sportbladet/fotboll/a/GGomWq/kindberg-utblottad-enligt-ny-bok-19-miljoner-i-skulder-18-000-pa-ko
Citat:
Ursprungligen postat av simonvp
Jävligt intressant argument du har där. Det här är nog en säsong som passar ”brunkandet” bättre än ”finliret”. Det är därför dif kan växla upp nu, och det är därför en sån som Ludwigsson kan glänsa så mycket trots att han inte borde göra det.

Har tänkt lite om vad det är som har gjort att Bajen tappat så ofantligt mycket. Min slutsats blir att det är för mycket negativt som har hänt under så pass kort tid och att man inte har lyckats hitta en väg tillbaka från det. Försöker lista några exempel.

Först och främst kom pandemin i totalt fel läge för Bajen sett till formen. Hade kvartsfinalen mot Gbg spelats i mars på utsatt tid hade det inte funnits en chans att Gbg hade vunnit. Så pass bra var Bajen där och då. Tror nog att det satt i bakhuvudet hos många när säsongen väl var i gång.

Jag tror också den ekonomiska oron på ett eller annat sätt har spridit sig ner till spelartruppen. Oftast brukar stämningen i den sportsliga ledningen speglas av på planen.

Nyckelspelare från ifjol har inte alls kommit upp i samma nivå i år. Needless to say vilka det handlar om.

Sen verkar det vara svårt för vissa av spelarna att acceptera att man under så pass kort tid har tappat så mycket i kvalitet. Ta en sån som Bojanic som varit känd för att ha haft taskig disciplin genom karriären. På tre-fyra månader har han gått från att vara seriens kanske bästa passningsspelare till att bli sistavalet på det sittande mittfältet. Det är en jävla psykologisk smäll det.

Otur ska jag verkligen inte skylla på, dock är det så att Bajen förlorade ett antal viktiga matcher på helt fel sätt vid helt fel tillfällen i början av säsongen. Insatsen mot aik som var så fel på alla sätt och vis. Därefter uttåget i cupen där matchen faktiskt ägdes och kontrollerades men där utvisningen ändrade matchbilden helt. 60 minuter med en man mindre och ett tungt psykologiskt uttåg ur cupen där en titel försvann. Att därefter sedan åka ner till en knepig bortamatch mot Mjällby, ta ledningen men sedan få spela 60-70 minuter igen med en man mindre och tappa till förlust...som lök på laxen skedde detta under en vecka när det var värmebölja i landet.

Lite samma symtom har visat sig de senaste två matcherna. Man börjar helt okej mot Heif när Ousted bokstavligen slänger in ett mål i egen bur och sätter laget i uppförsbacke resten av matchen. Mot FFF är man ju på väg att få till en rejäl slutforcering när målskytten Kacaniklic skadar sig på nytt och alla byten är gjorda. Det är liksom så typiskt, även fast laget ska vara tillräckligt bra för att klara av matcherna ändå.

Fokus måste bli att kunna hitta tillbaka till 2021 och inte tycka synd om sig själv för att detta år gick till spillo. Tråkigt men sant.
Ja, jag är också inne på detta. Jag tror att man hanterade träningen/uppladdningen under det oväntade uppehållet på fel sätt (både fysiskt och mentalt). Sedan kom debaclet mot AIK och satte ytterligare käppar i hjulet (huvudet) tidigt på säsongen.

Avsaknaden av publik påverkar naturligtvis de lag som är vana att ha väldigt stort publikstöd (kanske Bajen och AIK främst) betydligt mer än de mindre lagen som vanligtvis inte har så mycket supportrar på matcherna. Det bidrar självfallet, men jag tror inte det är huvudorsaken till Bajens katastrofala säsong.

Det är ju många individuella misstag som orsakat förluster och poängtapp (slarvet mot GBG i cupen som gav rött kort och straff, samma visa mot Mjällby, Ousteds tavla mot HeIF osv) och sånt gör att man som spelare tappar självförtroendet, blir feg och inte vågar spela ut och tro på sin egen förmåga av rädsla för att göra samma misstag igen. Följaktligen ser spelet långsamt, fantasilöst, fegt och dåligt ut. Man väljer alltid det säkra alternativet hemåt, vågar inte slå de där svåra avgörande "Bojanic-passningarna" och det blir mest att man ställer upp och rullar runt, runt utan vidare tempo, för att till sist försöka sig på något halvtaskigt inlägg mot en ensam Ludwigson i boxen istället.

Jag tror helt enkelt man har hamnat i ett svart hål självförtroendemässigt. Avsaknaden av en naturlig ledare på plan (Djurdjic) blir då betydligt mer kännbar, det blir ännu jobbigare för resten av spelarna att ta sig upp ur det där hålet när det inte finns någon som tar tag i taktpinnen.

Därför tror jag inte lösningen är att sparka Billborn, utan snarare att ta hjälp av de verktyg man har, t ex mental coach för att få upp självförtroende hos spelarna igen. Ledningen och tränarstaben vet ju naturligtvis vad den här truppen kan, men spelarna måste få ut det på planen också. Det är där det låser sig helt.
Citera
2020-08-08, 15:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av simonvp

Att ni får spela med en man mindre stup i kvarten är ju för att ni har individuellt sätt dåliga mittbackar framförallt. Som tabbar sig hela tiden. Fenger och Fällman är inte toppklass i allsvenskan. Inte ens övre halvan.

Kan det inte ha varit så att hösten var en anomali?
Senast redigerad av Adde1234 2020-08-08 kl. 15:58.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in