Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-08-07, 22:20
  #1
Medlem
ospos avatar
jag ringe nordea för att aktivera utlandsbetalnings tjänsten men dom börja stäla massa frågor som Vad ska du köpa, vilken sida ska du köpa från, hur mycket ska du överföra osv... Jag sa att det är ett företag inom EU men du vill ha mer info...

Det är så att sidan tar endast bank överförning som betal metod.
Måste man verkligen ge allt detta info? Verkar lite konstigt eftersom jag som privat person borde kunna handla annonymt.

Tack.
Citera
2020-08-07, 22:26
  #2
Medlem
Zaedrewss avatar
Det är EU-trams. Banken måste fråga. Så du inte stödjer IS t.ex.
Citera
2020-08-07, 22:52
  #3
Medlem
Aakkes avatar
Jag fick samma, eftersom jag bara skulle göra en överföring aktiverade de det för några timmar.
Citera
2020-08-07, 22:54
  #4
Medlem
ospos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Det är EU-trams. Banken måste fråga. Så du inte stödjer IS t.ex.

Ja ja det förstår jag, men när företaget ligger i EU och det är ingen hög summa, så är det väl inget konstigt.
Citera
2020-08-07, 22:54
  #5
Medlem
Enligt med penningtvättslagar och dylikt måste det nog göra det. Så gör du inget medvetet olagligt är det väl bara svara på frågorna utan tjafs. Storebror ser dig ändå hela tiden så har du rent mjöl i påsen har du väl inget att dölja.
Citera
2020-08-07, 22:55
  #6
Medlem
Snowsmiles avatar
Jag fick rådet av Nordeas kuntjänst att ladda ner appen Betalo viklet jag gjorde.

Funkar kanon och är billigare.
I mitt gall gällde det betalning till Danmark
Citera
2020-08-07, 22:57
  #7
Medlem
ospos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snowsmile
Jag fick rådet av Nordeas kuntjänst att ladda ner appen Betalo viklet jag gjorde.

Funkar kanon och är billigare.
I mitt gall gällde det betalning till Danmark

Hmmm, jag ska kika närmare på det. Min betalning ska till ett företag i Tjeckien, så det behövs knappa in Iban nummer osv. Vet du om det funkar?
Citera
2020-08-07, 22:57
  #8
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ospo
Ja ja det förstår jag, men när företaget ligger i EU och det är ingen hög summa, så är det väl inget konstigt.

Jo det vet väl banken också. Men de måste ställa de där frågorna oavsett om det handlar om småsummor eller miljarder. Om de inte gör det kan de bli av med sin licens. Bara ett av de många sakerna idiot-EU har medfört.
Citera
2020-08-07, 23:04
  #9
Medlem
Snowsmiles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ospo
Hmmm, jag ska kika närmare på det. Min betalning ska till ett företag i Tjeckien, så det behövs knappa in Iban nummer osv. Vet du om det funkar?

Japp jag betalade mot IBAN och BIC(Swift) nummer. Man betalar med kort.
Citera
2020-08-07, 23:07
  #10
Medlem
ospos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snowsmile
Japp jag betalade mot IBAN och BIC(Swift) nummer. Man betalar med kort.

Tack så mycket
Citera
2020-08-07, 23:07
  #11
Medlem
ospos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spikerman
Enligt med penningtvättslagar och dylikt måste det nog göra det. Så gör du inget medvetet olagligt är det väl bara svara på frågorna utan tjafs. Storebror ser dig ändå hela tiden så har du rent mjöl i påsen har du väl inget att dölja.

hehehe
Citera
2021-10-16, 23:51
  #12
Medlem
Citat:
jag ringe nordea för att aktivera utlandsbetalningstjänsten men dom börja ställa massa frågor som Vad ska du köpa, vilken sida ska du köpa från, hur mycket ska du överföra osv... Jag sa att det är ett företag inom EU men du vill ha mer info...

Det är så att sidan tar endast bank överföring som betalmetod.
Måste man verkligen ge allt detta info? Verkar lite konstigt eftersom jag som privat person borde kunna handla anonymt Måste väl inte svara på allt, eller hitta på något som kan hända, dom ser väl köpt efteråt? säg att du ska köpa sexleksaker till frugan. eller leksaker som inte finns i Sverige kanske dom blir tysta....
eller verktyg till jobbet.
Tack.
7770
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback