2020-08-07, 18:40
Medlem
why123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hoobastank
Absolut en känsla av att de inte kändes bra kring honom. Redan innan mordet.

Jag frågade en polis samma dag hon hittades.
Behöver jag vara orolig för att släppa ut mina barn på området?”
Svaret blev: Nej, det är polisiärt uppklarat.

Min tolkning var att dom redan då visste vem det var.

Om detta stämmer är det inte konstigt att det blivit ett FUP baserat på skvaller likt denna tråden. Polisen gjorde det väldigt enkelt för sig därför blev FUP som en hög med skvallertidningar utan bevis. Detta FUP skulle med fördel visas upp som ett skräckexempel på hur ett protokoll inte får se ut.

Lena sa att SD var mån om "fasaden", dessutom påstås det att mordet skulle vara planerat av SD. Skulle SD som var mån om "fasaden" planera ett mord där han visste han skulle få huvudrollen p g a sitt förhållande med Lena?

Jag minns hur tråden gjorde "vågen" när insatsstyrkan bröt sig in hos SD och så småningom även anhöll HD.

Nu har en prövning gjorts av TR och han blev släppt innan domen kom föga förvånande (för mig) när jag läst FUP.

Det FUP bidrog med var att visa vilket enormt kontaktnät LW hade. Det utredningen gjorde var att kolla att de som hade haft ett sexuellt förhållande med LW hade alibi. Men varför skulle GM ha/ha haft sexuell relation med henne?

Det jag tycker framgår i FUP är att det kan vara någon som helt flugit under radarn. Hon var ju väldigt öppen mot människor och berättade mycket för många och jag tror att hon missbedömde någon riktigt rejält. Vi har fortfarande ingen aning om motivet..

Det känns väldigt knepigt att efter två år och en dom i TR inte kolla på omgivningen. Jag befarade att denna usla utredning inte skulle leda fram till åtal och att det då skulle heta just "att det var polisiärt uppklarat". Men nu blev det inte så och FUP är tillgänglig och för mig står det helt klart att vi inte vet vem det är och vilket motiv GM ansåg sig ha.
Citera
2020-08-07, 18:43
Medlem
Lova33s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GilGrissom82
Eller vem som redan var inne och följde med ut efter LW? Någon kanske inte ville att hon gav sig ut denna sena tid på kvällen för att prioritera den nyplanerade cachen vid planket? Meningsskiljaktigheter om dylika prioriteringar kanske uppstod och utmynnade slutligen i handgemäng?

Uteblivna tekniska spår av mördaren på brottsplatsen talar för ett planerat mord, så mord/dråp i plötslig affekt är därmed i princip uteslutet.

Vilka prioriteringar menar du, cachen istället för vad?
Citera
2020-08-07, 19:01
Medlem
Lova33s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av why123
Om detta stämmer är det inte konstigt att det blivit ett FUP baserat på skvaller likt denna tråden. Polisen gjorde det väldigt enkelt för sig därför blev FUP som en hög med skvallertidningar utan bevis. Detta FUP skulle med fördel visas upp som ett skräckexempel på hur ett protokoll inte får se ut.

Lena sa att SD var mån om "fasaden", dessutom påstås det att mordet skulle vara planerat av SD. Skulle SD som var mån om "fasaden" planera ett mord där han visste han skulle få huvudrollen p g a sitt förhållande med Lena?

Jag minns hur tråden gjorde "vågen" när insatsstyrkan bröt sig in hos SD och så småningom även anhöll HD.

Nu har en prövning gjorts av TR och han blev släppt innan domen kom föga förvånande (för mig) när jag läst FUP.

Det FUP bidrog med var att visa vilket enormt kontaktnät LW hade. Det utredningen gjorde var att kolla att de som hade haft ett sexuellt förhållande med LW hade alibi. Men varför skulle GM ha/ha haft sexuell relation med henne?

Det jag tycker framgår i FUP är att det kan vara någon som helt flugit under radarn. Hon var ju väldigt öppen mot människor och berättade mycket för många och jag tror att hon missbedömde någon riktigt rejält. Vi har fortfarande ingen aning om motivet..

Det känns väldigt knepigt att efter två år och en dom i TR inte kolla på omgivningen. Jag befarade att denna usla utredning inte skulle leda fram till åtal och att det då skulle heta just "att det var polisiärt uppklarat". Men nu blev det inte så och FUP är tillgänglig och för mig står det helt klart att vi inte vet vem det är och vilket motiv GM ansåg sig ha.

Ja, i princip allt i FUP pekar på SD, även hans egna agerande innan/efter.
Så om någon annan gjort det har den flugit duktigt jävla lågt under radarn. Skulle dock vara intressant att veta vilka de andra misstänkta var (finns alltid flera misstänkta, om än i olika grad, i mordutredningar likt denna).
Citera
2020-08-07, 19:22
Medlem
GilGrissom82s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lova33
Uteblivna tekniska spår av mördaren på brottsplatsen talar för ett planerat mord, så mord/dråp i plötslig affekt är därmed i princip uteslutet.

Vilka prioriteringar menar du, cachen istället för vad?

Att utredarna inte kunnat säkerställas tekniska spår på brottsplatsen behöver defintivt inte tala för att mordet var planerat. Det kan finnas flera orsaker till avsaknaden av spår. En av orsakerna kan vara det långa tidsspannet mellan mordtillfället och upphittandet av kroppen.
Citera
2020-08-07, 19:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snor-Johan
Skulle vara intressant om du förklarar hur du vet att det är en man som var Lenas baneman?

Samt att SD är GM vilket allmer talar emot?

Fel! Det är allt färre som tror att SD är oskyldig.
Citera
2020-08-07, 19:27
Medlem
StefanDavidssons avatar
Citat:
Eller vem som redan var inne och följde med ut efter LW? Någon kanske inte ville att hon gav sig ut denna sena tid på kvällen för att prioritera den nyplanerade cachen vid planket? Meningsskiljaktigheter om dylika prioriteringar kanske uppstod och utmynnade slutligen i handgemäng?
Själv tror jag att det var aliens. Det är därför Stefans vittnesmål om de tre Mollgans den 11:e skiftar så enormt mellan förhören: allt mellan ungdomar, män, kvinnor, mörkhyade, vita, korta, långa, tjocka och smala. Så vitt jag vet kan inte människor byta form sådär hursomhelst men jag kan tänka mig att vissa aliens säkert kan det

Verkligen synd att Stefan inte tog tag i saken och räddade Hjärsta från alieninvasionen. Han som ändå i hela livet drömt om att få vara hjälte. Grundar sig det kanske i att han undermedvetet inser hur vidrig och falsk han egentligen är? Att han, om så bara för en dag, kan få känna hur det känns att vara en bra person på riktigt, med ädla motiv? Såklart jättetråkigt för piloterna som behöver dö först men shit happens!

Nej det blev då inget hjältedåd den där kvällen iaf. Istället sprang Stefan hem det allra snabbaste han kunde(SOA hade blivit superimponerad) och ringde polisen. Detta alltså utan att någonting ens har hänt. Dessa Mollgans har inte pekat åt hans håll, inte sagt något, inte gjort något, inget utfall eller någonting överhuvudtaget, förutom att stå där.

Iofs.. kanske därför han heller inte tyckte det var så himla noga med att se efter Lena som ju faktiskt var på väg dit, rakt mot alla Mollgans? Well well..

Han är då rakt inte mycket att ha när det stormar inte, Stefan Davidsson. Om man nu inte redan var övertygad av de faktum att han ju ville mörda hela sin familj. Och Lena. Och N*a.
Citera
2020-08-07, 19:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smhf
UWs egna ord om dörren på glänt.

Larmsamtal till LKC från UW

Aktb 158 s 298 och 302

U: Precis. Det stämmer. Å vi förstår ingenting .. ehm .. den äldsta killen han är.. fyller 17 han
har vart runt o kollat eh å liksom ytterdörren stod liksom lite på glänt..eh å så gör man ju ..
gör vi ibland

U:dörren står på glänt.. så kan det göra ibland både hon och jag när vi vet att den andra ska
komma å .. när vi vet att nån ska komma .
.

Och du vill komma med det här??. Hon blev mördad bakom ett bullerplank och inte inne i huset. Att dörren stod på glänt är totalt ointressant för själva mordet, Eller hur menar du???.
Citera
2020-08-07, 19:36
Medlem
Smhfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kusinvitamin65
Så att? Hon slutar svara abrupt på sociala medier före midnatt. Lena skulle ha ställt dörren på glänt tidig morgon strax innan exmaken och syskonen skulle komma. Tyvärr finns det ingen logg på kodlåset, men tror absolut inte Lena ställde dörren på glänt kvällen innan.

Så och? Det är ingen som vet när dörren blev uppställd, det gick ju inte att se ngt klockslag i kodlåset vem som ställde upp dörren, det lär bli ett mysterium.

Enligt UW så var det inget ovanligt att Lena ställde upp dörren när hon väntade besök av UW och barnen., det är inget konstigt, Lena kunde/kan ju ha befunnit t ex i duschen eller i tvättstugan.o s v.
Citera
2020-08-07, 19:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snor-Johan
Skulle vara intressant om du förklarar hur du vet att det är en man som var Lenas baneman?

Samt att SD är GM vilket allmer talar emot?

Statistiken talar för det, Väldigt sällan kvinnor mördar och än mer sällan att kvinnor mördar med 17 slag.

Precis som GW så älskar jag statistik och sannolikhetsfaktorn.
Citera
2020-08-07, 20:12
Medlem
notknapparens avatar
Citat:

Men det skulle väl kräva att ”de andra” två håller gm bakom ryggen?

Var skulle gm tvättat sig och sina kläder utan att någon annan märkte det?
Och Lenas bostad är väl kollad? Avlopp mm?

Hos UW finns ju övervakningskamera där de tre familjemedlemmarna är registrerade på film.

Och vi vet ju dödstidpunkt för mordet.
Citera
2020-08-07, 20:39
Medlem
GilGrissom82s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anetor
Fel! Det är allt färre som tror att SD är oskyldig.

Var hittar man denna statistik?
Citera
2020-08-07, 21:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hans66
Statistiken talar för det, Väldigt sällan kvinnor mördar och än mer sällan att kvinnor mördar med 17 slag.

Precis som GW så älskar jag statistik och sannolikhetsfaktorn.
Visst är det vanligare att män mördar men även kvinnor kan vara väldigt våldsamma har du hört talas om Lizzie bourden?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in