2020-08-04, 09:04
Medlem
scoremaxs avatar
Det beror på.

.308 ger mindre rekyl, marginellt.
30-06 kan ta tyngre kulor mycket bättre, men dagens blyfria kulor presterar bra i lättare vikter än vad blykulorna gör.
Å andra sidan tar dessa lite mer plats.

Skillnaden i hastighet är marginell.

Så det spelar egentligen ingen roll.

Titta efter ett trevligt vapen bara, och se inte tillbaka.
Citera
2020-08-04, 19:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haddoque2
Ska köpa min första studsare efter jägarexamen. Vill ha en standardkaliber men har förstått att den klassiska 6,5x55 inte är självklar med blyammunition.
Vad talar för 30.06 eller . 308? Finns det andra kalibrar med rimligt billig ammunition?

Det beror lite på vad du ska jaga. Om björn och vildsvin kan stå på jaktlistan så skulle jag ändå gå på 30-06.

Inte för att den råkar ha lite bättre kulbana men den kan hantera tyngre kulvikter och det är fan så mycket bättre på lite farligt vilt.

Om du inte väger 63 kg så ska du nog inte oroa dig för rekylen om du inte ska köpa en gammal Husqvarna 1600. Med en skaplig stock så är det inga problem med rekylen.

Men om du mest ska jaga älg och rådjur och kanske räv så ska du absolut skaffa en 308. En mycket trevlig kaliber.
Citera
2020-08-06, 09:19
Medlem
IMBILDENs avatar
Ska man skjuta lite större vilt skulle jag rekommendera 9,3×62. Den är bra. 308 är lite av en bunny-kaliber.
Citera
2020-08-06, 09:38
Medlem
308 alla dar i veckan, har haft både 30.06 och 308, 308 är behaglig att skjuta med så man pallar att träna mer.
Skillnaden i anslagsenergi är så liten att ett bättre placerat skott övertrumfar i verkan.

Detta gäller om du ska jaga det vanliga som älg och rådjur. Ska du jaga vildsvin kanske nåt annat vapen är lämpligare som ett hagel med slug eller så.
Citera
2020-08-06, 09:39
Bannlyst
Citat:
Ska köpa min första studsare efter jägarexamen. Vill ha en standardkaliber men har förstått att den klassiska 6,5x55 inte är självklar med blyammunition.
Vad talar för 30.06 eller . 308? Finns det andra kalibrar med rimligt billig ammunition?
Båda är bra kalibrar, 30-06 skulle jag ändå rekommendera på grund av att den är lite mer allround (särskilt vildsvin) och jag föredrar den personligen.

Nackdel 30-06: Dyrare skott, något större rekyl (går att lösa med dämpare och fett sikte, mer vikt)
Fördel 30-06: Högre kapacitet, funkar på mer vilt.
Nackdel 308: Svårt att få genomslag på vissa djur
Fördel 308: Billigare skott, mindre rekyl, lättare bössa (om du går mycket), blir det krig så funkar 7,62 Nato-ammo 🙂

Edit: En annan fördel med 308 är att du får en mindre mynningsflamma, vilket annars kan störa ifall du behöver dra ett andraskott. Med ljuddämpare på 308 får du bort den helt, på 30-06 blir den bara mindre.

Tycker att du ska testa att skjuta med båda och känna efter vad som passar dig bäst utifrån ditt mål med vapnet.
Senast redigerad av Dekorima 2020-08-06 kl. 10:06.
Citera
2020-08-06, 17:16
Medlem
hogerspokets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dekorima
Båda är bra kalibrar, 30-06 skulle jag ändå rekommendera på grund av att den är lite mer allround (särskilt vildsvin) och jag föredrar den personligen.

Nackdel 30-06: Dyrare skott, något större rekyl (går att lösa med dämpare och fett sikte, mer vikt)
Fördel 30-06: Högre kapacitet, funkar på mer vilt.
Nackdel 308: Svårt att få genomslag på vissa djur
Fördel 308: Billigare skott, mindre rekyl, lättare bössa (om du går mycket), blir det krig så funkar 7,62 Nato-ammo 🙂

Edit: En annan fördel med 308 är att du får en mindre mynningsflamma, vilket annars kan störa ifall du behöver dra ett andraskott. Med ljuddämpare på 308 får du bort den helt, på 30-06 blir den bara mindre.

Tycker att du ska testa att skjuta med båda och känna efter vad som passar dig bäst utifrån ditt mål med vapnet.

Fabriksladdad .30-06 i en pipa runt 50 cm (vilket är där nånstans man landar när man balanserar ett vapen med en dämpare) är inget annat en en .308...

Handladdar man kan kräma ur lite mer, och visst - i full-lång pipa med tung kula & trögt kula kan man kräma ur lite mer ompf ur en -06:a.

Men, i ett dämpat vapen slår .308 med skapligt snabbt krut (N140) i princip lika hårt som en .30-06. Och erbjuder ett mer praktiskt format (kortare hylsa, kortare låda och klara förbränning i kortare pipa).
--

Jag hade hållit mig till .308 om jag skulle skruva på dämp av oven beskrivna skäl.

Om jag av någon outgrundlig anledning skulle köra standard .30-06 hade jag valt rekylbroms. Hade jag dock gått upp till den hylslängden hade jag dock valt .270W eller 6,5/-06 för att det är så mycket roligare kalibrar...
Citera
2020-08-06, 18:36
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av hogerspoket
Fabriksladdad .30-06 i en pipa runt 50 cm (vilket är där nånstans man landar när man balanserar ett vapen med en dämpare) är inget annat en en .308...

Handladdar man kan kräma ur lite mer, och visst - i full-lång pipa med tung kula & trögt kula kan man kräma ur lite mer ompf ur en -06:a.

Men, i ett dämpat vapen slår .308 med skapligt snabbt krut (N140) i princip lika hårt som en .30-06. Och erbjuder ett mer praktiskt format (kortare hylsa, kortare låda och klara förbränning i kortare pipa).
--

Jag hade hållit mig till .308 om jag skulle skruva på dämp av oven beskrivna skäl.

Om jag av någon outgrundlig anledning skulle köra standard .30-06 hade jag valt rekylbroms. Hade jag dock gått upp till den hylslängden hade jag dock valt .270W eller 6,5/-06 för att det är så mycket roligare kalibrar...
Ja du har rätt där givetvis! Och 308 kan kännas mer pricksäker pga den lättare rekylen, och självklart går den att ladda upp! Men man kan ju även ladda upp en 30-06 i så fall, jag jämförde stock ammo.

Som sagt, du föredrar 308 och jag förstår folk som gör det! Finns många fördelar. Däremot tycker jag att det finns en charm med Springfield.
Rekyl är egentligen inget att prata om. En 12/70 med 3:ans ger mycket mer rekyl om man ska vara ärlig.
Citera
2020-08-06, 21:19
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:

--

Men du har fortfarande mer krutmängd i en 30-06 än i en 308, även om inte krutet hinner brinna upp i en kortare pipa. Mer krut=mer rekyl. Jag skulle aldrig välja en 30-06, annat än möjligen för långhållsskytte. Men ägnar man sig åt det finns det ju ännu bättre val.
Citera
2020-08-06, 22:26
Medlem
Det jag främst tänker jaga med kalibern är älg, gris och rådjur om det underlättar rekommendationerna.
Citera
2020-08-07, 12:41
Medlem
hogerspokets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Men du har fortfarande mer krutmängd i en 30-06 än i en 308, även om inte krutet hinner brinna upp i en kortare pipa. Mer krut=mer rekyl.
Det torde vara uppenbart, ja.

'slår' avsåg kulans effekt i målet; men om man vill kan man naturligtvis tolka det som som rekyl.

poängen jag försökte föra fram - vilket du uppenbarligen missade, var att en .30-06 resp. .308 i pipa balanserad för dämpare (alltså runt 20") är nära nog identiska ur ett ballistiskt såväl som terminalballistiskt perspektiv.

ber om ursäkt för förvirringen.
Citera
2020-08-07, 16:04
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Det torde vara uppenbart, ja.

'slår' avsåg kulans effekt i målet; men om man vill kan man naturligtvis tolka det som som rekyl.

poängen jag försökte föra fram - vilket du uppenbarligen missade, var att en .30-06 resp. .308 i pipa balanserad för dämpare (alltså runt 20") är nära nog identiska ur ett ballistiskt såväl som terminalballistiskt perspektiv.

ber om ursäkt för förvirringen.

Nja, det beror väl i så fall på krutsort. 30-06 har ju en flackare kulbana. Hinner inte krutet brinna upp pga för kort pipa kan det ju bli så att utgångshastigheten inte blir så mycket större, men krutet finns ju där ändå. Kan man till viss del kompensera genom mynningsbroms eller möjligen ljuddämpare, men till vilken nytta?
Citera
2020-08-08, 02:01
Medlem
Citat:
Det jag främst tänker jaga med kalibern är älg, gris och rådjur om det underlättar rekommendationerna.

6,5 × 55. är solklart i mina ögon.

Läste tidigare i tråden att någon skrev om någon annan kaliber såsom .308 för toppfågel. Men samtidigt skrev att 5.6 är bättre på längre avstånd.
Det går inte ihop, toppfågel och långa avstånd går alltid ihop.

Samma sak när det kommer till rådjur, det är oftast längre avstånd du skjuter på även här.

Även björn skjuter man med 6,5 x 55. Det är inga problem. Men sen finns det andra jägare som är för rädda för det som tror dom måste ha kraftigare kula för att fälla en björn.

När det kommer till vildsvin, ska jag inte uttala mig. Aldrig jagat det.
Senast redigerad av Noccofocus 2020-08-08 kl. 02:08.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in