2020-08-04, 09:04
Medlem
scoremaxs avatar
Det beror p.

.308 ger mindre rekyl, marginellt.
30-06 kan ta tyngre kulor mycket bttre, men dagens blyfria kulor presterar bra i lttare vikter n vad blykulorna gr.
andra sidan tar dessa lite mer plats.

Skillnaden i hastighet r marginell.

S det spelar egentligen ingen roll.

Titta efter ett trevligt vapen bara, och se inte tillbaka.
Citera
2020-08-04, 19:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haddoque2
Ska kpa min frsta studsare efter jgarexamen. Vill ha en standardkaliber men har frsttt att den klassiska 6,5x55 inte r sjlvklar med blyammunition.
Vad talar fr 30.06 eller . 308? Finns det andra kalibrar med rimligt billig ammunition?

Det beror lite p vad du ska jaga. Om bjrn och vildsvin kan st p jaktlistan s skulle jag nd g p 30-06.

Inte fr att den rkar ha lite bttre kulbana men den kan hantera tyngre kulvikter och det r fan s mycket bttre p lite farligt vilt.

Om du inte vger 63 kg s ska du nog inte oroa dig fr rekylen om du inte ska kpa en gammal Husqvarna 1600. Med en skaplig stock s r det inga problem med rekylen.

Men om du mest ska jaga lg och rdjur och kanske rv s ska du absolut skaffa en 308. En mycket trevlig kaliber.
Citera
2020-08-06, 09:19
Medlem
IMBILDENs avatar
Ska man skjuta lite strre vilt skulle jag rekommendera 9,362. Den r bra. 308 r lite av en bunny-kaliber.
Citera
2020-08-06, 09:38
Medlem
308 alla dar i veckan, har haft bde 30.06 och 308, 308 r behaglig att skjuta med s man pallar att trna mer.
Skillnaden i anslagsenergi r s liten att ett bttre placerat skott vertrumfar i verkan.

Detta gller om du ska jaga det vanliga som lg och rdjur. Ska du jaga vildsvin kanske nt annat vapen r lmpligare som ett hagel med slug eller s.
Citera
2020-08-06, 09:39
Bannlyst
Citat:
Ska kpa min frsta studsare efter jgarexamen. Vill ha en standardkaliber men har frsttt att den klassiska 6,5x55 inte r sjlvklar med blyammunition.
Vad talar fr 30.06 eller . 308? Finns det andra kalibrar med rimligt billig ammunition?
Bda r bra kalibrar, 30-06 skulle jag nd rekommendera p grund av att den r lite mer allround (srskilt vildsvin) och jag fredrar den personligen.

Nackdel 30-06: Dyrare skott, ngot strre rekyl (gr att lsa med dmpare och fett sikte, mer vikt)
Frdel 30-06: Hgre kapacitet, funkar p mer vilt.
Nackdel 308: Svrt att f genomslag p vissa djur
Frdel 308: Billigare skott, mindre rekyl, lttare bssa (om du gr mycket), blir det krig s funkar 7,62 Nato-ammo 🙂

Edit: En annan frdel med 308 r att du fr en mindre mynningsflamma, vilket annars kan stra ifall du behver dra ett andraskott. Med ljuddmpare p 308 fr du bort den helt, p 30-06 blir den bara mindre.

Tycker att du ska testa att skjuta med bda och knna efter vad som passar dig bst utifrn ditt ml med vapnet.
Senast redigerad av Dekorima 2020-08-06 kl. 10:06.
Citera
2020-08-06, 17:16
Medlem
hogerspokets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dekorima
Bda r bra kalibrar, 30-06 skulle jag nd rekommendera p grund av att den r lite mer allround (srskilt vildsvin) och jag fredrar den personligen.

Nackdel 30-06: Dyrare skott, ngot strre rekyl (gr att lsa med dmpare och fett sikte, mer vikt)
Frdel 30-06: Hgre kapacitet, funkar p mer vilt.
Nackdel 308: Svrt att f genomslag p vissa djur
Frdel 308: Billigare skott, mindre rekyl, lttare bssa (om du gr mycket), blir det krig s funkar 7,62 Nato-ammo 🙂

Edit: En annan frdel med 308 r att du fr en mindre mynningsflamma, vilket annars kan stra ifall du behver dra ett andraskott. Med ljuddmpare p 308 fr du bort den helt, p 30-06 blir den bara mindre.

Tycker att du ska testa att skjuta med bda och knna efter vad som passar dig bst utifrn ditt ml med vapnet.

Fabriksladdad .30-06 i en pipa runt 50 cm (vilket r dr nnstans man landar nr man balanserar ett vapen med en dmpare) r inget annat en en .308...

Handladdar man kan krma ur lite mer, och visst - i full-lng pipa med tung kula & trgt kula kan man krma ur lite mer ompf ur en -06:a.

Men, i ett dmpat vapen slr .308 med skapligt snabbt krut (N140) i princip lika hrt som en .30-06. Och erbjuder ett mer praktiskt format (kortare hylsa, kortare lda och klara frbrnning i kortare pipa).
--

Jag hade hllit mig till .308 om jag skulle skruva p dmp av oven beskrivna skl.

Om jag av ngon outgrundlig anledning skulle kra standard .30-06 hade jag valt rekylbroms. Hade jag dock gtt upp till den hylslngden hade jag dock valt .270W eller 6,5/-06 fr att det r s mycket roligare kalibrar...
Citera
2020-08-06, 18:36
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av hogerspoket
Fabriksladdad .30-06 i en pipa runt 50 cm (vilket r dr nnstans man landar nr man balanserar ett vapen med en dmpare) r inget annat en en .308...

Handladdar man kan krma ur lite mer, och visst - i full-lng pipa med tung kula & trgt kula kan man krma ur lite mer ompf ur en -06:a.

Men, i ett dmpat vapen slr .308 med skapligt snabbt krut (N140) i princip lika hrt som en .30-06. Och erbjuder ett mer praktiskt format (kortare hylsa, kortare lda och klara frbrnning i kortare pipa).
--

Om jag av ngon outgrundlig anledning skulle kra standard .30-06 hade jag valt rekylbroms. Hade jag dock gtt upp till den hylslngden hade jag dock valt .270W eller 6,5/-06 fr att det r s mycket roligare kalibrar...
Ja du har rtt dr givetvis! Och 308 kan knnas mer pricksker pga den lttare rekylen, och sjlvklart gr den att ladda upp! Men man kan ju ven ladda upp en 30-06 i s fall, jag jmfrde stock ammo.

Som sagt, du fredrar 308 och jag frstr folk som gr det! Finns mnga frdelar. Dremot tycker jag att det finns en charm med Springfield.
Rekyl r egentligen inget att prata om. En 12/70 med 3:ans ger mycket mer rekyl om man ska vara rlig.
Citera
2020-08-06, 21:19
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:

--

Men du har fortfarande mer krutmngd i en 30-06 n i en 308, ven om inte krutet hinner brinna upp i en kortare pipa. Mer krut=mer rekyl. Jag skulle aldrig vlja en 30-06, annat n mjligen fr lnghllsskytte. Men gnar man sig t det finns det ju nnu bttre val.
Citera
2020-08-06, 22:26
Medlem
Det jag frmst tnker jaga med kalibern r lg, gris och rdjur om det underlttar rekommendationerna.
Citera
2020-08-07, 12:41
Medlem
hogerspokets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Men du har fortfarande mer krutmngd i en 30-06 n i en 308, ven om inte krutet hinner brinna upp i en kortare pipa. Mer krut=mer rekyl.
Det torde vara uppenbart, ja.

'slr' avsg kulans effekt i mlet; men om man vill kan man naturligtvis tolka det som som rekyl.

pongen jag frskte fra fram - vilket du uppenbarligen missade, var att en .30-06 resp. .308 i pipa balanserad fr dmpare (allts runt 20") r nra nog identiska ur ett ballistiskt svl som terminalballistiskt perspektiv.

ber om urskt fr frvirringen.
Citera
2020-08-07, 16:04
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Det torde vara uppenbart, ja.

'slr' avsg kulans effekt i mlet; men om man vill kan man naturligtvis tolka det som som rekyl.

pongen jag frskte fra fram - vilket du uppenbarligen missade, var att en .30-06 resp. .308 i pipa balanserad fr dmpare (allts runt 20") r nra nog identiska ur ett ballistiskt svl som terminalballistiskt perspektiv.

ber om urskt fr frvirringen.

Nja, det beror vl i s fall p krutsort. 30-06 har ju en flackare kulbana. Hinner inte krutet brinna upp pga fr kort pipa kan det ju bli s att utgngshastigheten inte blir s mycket strre, men krutet finns ju dr nd. Kan man till viss del kompensera genom mynningsbroms eller mjligen ljuddmpare, men till vilken nytta?
Citera
2020-08-08, 02:01
Medlem
Citat:
Det jag frmst tnker jaga med kalibern r lg, gris och rdjur om det underlttar rekommendationerna.

6,5 55. r solklart i mina gon.

Lste tidigare i trden att ngon skrev om ngon annan kaliber ssom .308 fr toppfgel. Men samtidigt skrev att 5.6 r bttre p lngre avstnd.
Det gr inte ihop, toppfgel och lnga avstnd gr alltid ihop.

Samma sak nr det kommer till rdjur, det r oftast lngre avstnd du skjuter p ven hr.

ven bjrn skjuter man med 6,5 x 55. Det r inga problem. Men sen finns det andra jgare som r fr rdda fr det som tror dom mste ha kraftigare kula fr att flla en bjrn.

Nr det kommer till vildsvin, ska jag inte uttala mig. Aldrig jagat det.
Senast redigerad av Noccofocus 2020-08-08 kl. 02:08.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in