2020-08-07, 12:16
Medlem
DikTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karlkula12
Personal inom vården, inkl äldreomsorgen, bär nu visir och munnskydd. Vad mer begär du egentligen?
Har du någon källa till detta häpnadsväckande (och felaktiga) påstående?

Eller ska det tolkas som:
"Personal inom vården, inkl äldreomsorgen, bär nu ibland visir och munnskydd"

PS Tips i alla välmening: "mun" stavas med ett "n"
Citera
2020-08-07, 12:17
Medlem
gloffgloffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Almanacka2018
Skyddsutrustning borde vara A och O på alla äldreboenden samt hemtjänst efter all erfarenhet man har nu.
Samt även ändra riktlinjer att om en i familjen är sjuk ska ALLA stanna hemma.
Sist men inte minst, munskydd generellt, den artikeln på Aftonbladet igår borde vara en ögonöppnare för den frihet munskydd skulle kunna innebära för de äldre.

Vilken artikel?
Citera
2020-08-07, 12:17
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Takadongtakadang
Av intresse för sakämnet (men också på grund av din vanligtvis petitessiga attityd när det gäller språklig ackuratess) vill jag fråga vad det är "de så kallade verkliga experterna (virologer, immunologer, mikrobiologer med flera)" har varit...?

Ja det förstår jag. Det blev något fel i klippa och klistra där. Jag har korrigerat.
Citera
2020-08-07, 12:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DikT
Och om det (mer realistiskt) står mellan försämrad ekonomi för dig en period eller döden för 25 multisjuka gamlingar, 10 i övrigt friska pensionärer och 3 arbetande, överviktiga 55-åringar?
Fortfarande lika enkelt för dig?
Vad är en period då? Vissa verkar tro att 1 månad lockdown innebär en månad dålig ekonomi och sedan tillbaka till de normala igen...

Citat:
Ursprungligen postat av kungen101
Vilka förutfattade meningar du har. Här har du en man som har familj och gör det för han har fastnat i livet just för att pengar inte är allt.

https://youtu.be/leHb2hdCLqo
Jag ser en äventyrare från ett av världens rikaste land som troligtvis är miljonär och skriver böcker, håller föreläsningar, flyger jorden runt osv. Han är snarare ett typexempel på att bra ekonomi behövs. Familjen var ju inte ens med på ön där han var 10 månader.
Citera
2020-08-07, 12:22
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Ja det förstår jag. Det blev något fel i klippa och klistra där. Jag har korrigerat.
Misstänkte det.
Citera
2020-08-07, 12:24
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karlkula12
Om din alarmistiska skalle inte klarar av denna information så kan jag inte hjälpa dig. Jag är ledsen men äldrevården är som natt och dag mellan feb/mars och just nu.

Jasså. Men på sjukhusen jobbar man på som vanligt och följer FHM rekommendationer....inga visir och sparsamt med munskydd.
Citera
2020-08-07, 12:24
Medlem
Citat:
Och den statistiken avser...? Referens?

SCB

Tittar man på pandemi månaderna april-maj ser det ut så här.

Antalet svenskar som dog under april och maj var 19 149, enligt preliminära siffror från SCB. Det är mycket, men inte historiskt mycket. I månadsskiftet december-januari dog det fler under 1995, 1993 och 1988. Relativt befolkningsmängd är det inte ens en av våra topp hundra dödligaste månader.

https://emanuelkarlsten.se/antalet-doda-2020-hittills-ett-tiotal-over-snittet-per-dag/
Citera
2020-08-07, 12:25
Medlem
gloffgloffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Intressant att 50% av vårdpersonalen som bär på antikroppar inte haft några som helst symtom.

Man förstår hur smittan dragit fram som en löpeld på äldreboenden. Det är helt uppenbart att FHM riktlinjer och rekommendationer om att "stanna hemma när man känner sig sjuk" inte på något vis är tillräckligt. Det behövs fysiska barriärer i form av munskydd på såväl personal som vårdtagare i alla former av vårdkontakter.

Anmärkningsvärt är att FHM fortfarande inte ser anledning att ändra sina rekommemdationer då FHM anser att läget är "oklart".

Kan ingen sätta stopp för vansinnet???!

Jag trodde läkarna skulle göra det,

22 och 23 har skrivit debattartiklar men sen har det blivit tyst,

kanske blir lärarna nu då.
Citera
2020-08-07, 12:27
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Misstänkte det.

Sedan kan jag väl lägga till att jag inbegriper Tegnell i det resonemanget. Det är alltså inte så att jag bara tycker att det är ena sidan som framträtt så.
Citera
2020-08-07, 12:28
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Swampdog
SCB

Tittar man på pandemi månaderna april-maj ser det ut så här.

Antalet svenskar som dog under april och maj var 19 149, enligt preliminära siffror från SCB. Det är mycket, men inte historiskt mycket. I månadsskiftet december-januari dog det fler under 1995, 1993 och 1988. Relativt befolkningsmängd är det inte ens en av våra topp hundra dödligaste månader.

https://emanuelkarlsten.se/antalet-doda-2020-hittills-ett-tiotal-over-snittet-per-dag/
Jaha, du talar om 'Pandemi' som något som bara pågår i Sverige? Jag tror du får vidga ditt synsätt lite.
Citera
2020-08-07, 12:29
Medlem
Citat:
Jaha, du talar om 'Pandemi' som något som bara pågår i Sverige? Jag tror du får vidga ditt synsätt lite.

Ja och du får sluta slingra dig.
Citera
2020-08-07, 12:31
Moderator
Sun Rulers avatar
Citat:
Som någon skrev, de som fokuserar enkom på överdödlighet missar lätt det större perspektivet.

Då överdödligheten inte är så påtaglig nu så torde det dödliga våldet och dödsolyckorna i trafiken vara av perifera händelser som inte betingar några direkta åtgärder.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in