2020-08-07, 11:26
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Takadongtakadang
Haha, så nu skall du dra ihop en egen variant av definition på "vaccin" för att du är så förbenat rädd att ha fel Igen.

För upplysning:
1. Det finns idag INGET vaccin som garanterar 100% immunitet. Kommer aldrig finnas
2. Det finns idag INGET vaccin som inte ger biverkningar. Kommer aldrig finnas
3. Det finns idag INGET vaccin som klarar av att hantera ett virus som muterar. Kommer aldrig finnas

Men nu är du så rädd att ha fel att du i princip menar att ett vaccin inte är "fullt fungerande" om det inte får dig att skita guldägg ur arslet...

Put your money where your big mouth is, charlatan.
Nu har du inte riktigt ens förstått det jag säger. Det du påstår är normalsituationen. Vi har knappast någon normalsituation med SARS-CoV-2 där vi inte ens vet hur det fungerar immunmässigt långsiktigt. Igår var diskussionen om man kan bli återinfekterad. Det kan ingen svara på efter 6 månader existens bland oss även om antalet smittade nu är 19,282,017 så finns inte data tillgängligt att man kan svara på den frågan egentligen. Samma gäller vaccin mot viruset med allt vi trots allt vet. Förutom allting annat så vet vi att bl.a. Oxfordvaccinet inte ger immunsvar med antikroppar i de övre luftvägarna hos makaker vilket vaccinutvecklarna själva säger antyder att vaccinet varken kommer att ge immunitet eller stoppa smittspridningen. Man hoppas istället på att vaccinet ska förhindra hyperinflammation och cytokinstormar d.v.s. lindra sjukdomsförloppet.

Och det är ju bra om man kan ge vaccinet till riskgrupper. Är det glasklart att man kan det? Nej, verkligen inte med tanke på de hypoteser som finns varför man blir allvarligt sjuk i COVID19:

Alveolitis in severe SARS-CoV-2 pneumonia is driven by self-sustaining circuits between infected alveolar macrophages and T cells

https://www.biorxiv.org/content/10.1101/2020.08.05.238188v1.full.pdf

Börja att läsa i diskussionsdelen.

Så mina gissningar - och jag erkänner att de är det - är faktiskt kvalificerade sådana baserade på en hel rad studier som har publicerats.

Och jag hävdar fortfarande att en hel del av alla "goda nyheter" kring vaccinutvecklingen har att göra med de enorma penningsummor som är i omlopp. Vilket för att förtydliga, jag inte har något emot egentligen.
Citera
2020-08-07, 11:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Men varför är du förvånad över att smittan ökar bland de yngre, 20-29?

Jag skrev insjuknar inte smittade, att unga erhåller antikroppar mot COVID-19 är bra för samhället och individen, helt naturligt.
Citera
2020-08-07, 11:29
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Så varför tillåter era tramsiga myndigheter det då? Och varför är folk inte räddare för smittan än att de dricker sin öl i alla fall? Det finns ingen rädsla, folk inser att de inte behöver hålla 2 meter för att ha en mer än hygglig chans att klara sig helskinnade ur öldrickandet. Så går det när man tar i för mycket. Då verkar det bara larvigt. Då blir det ingen respekt.
Jag tror du är optimistisk om du fått för dig att den lilla minoriteten som sitter på puben och hinkar öl med kompisarna är representativ för befolkningen. Det är en liiiten liiiten del lågutbildade idioter som likt dig inte begriper att de orsakar smittspridningen.
Citera
2020-08-07, 11:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kungen101
Värderar du pengar så högt så borde du sälja allt leva i en ö 1 år och lära dig värdesätta saker i livet som inte handlar om pengar. Är sorgligt hur missvisande människor har blivit.
Bra ekonomi är en förutsättning för att köpa hus, bilda familj osv. Ska hela livet pausas i 10+ år för att ge folk som redan ligger på dödsbädden några månader till? Alla är inte bekväma med att som något white trash kläcka ur sig 3 ungar medans både föräldrarna går på bidrag och akassa boende i någon hyresrätt i ett ghetto...
Citera
2020-08-07, 11:30
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Nu har du inte riktigt ens förstått det jag säger. Det du påstår är normalsituationen. Vi har knappast någon normalsituation med SARS-CoV-2 där vi inte ens vet hur det fungerar immunmässigt långsiktigt. Igår var diskussionen om man kan bli återinfekterad. Det kan ingen svara på efter 6 månader existens bland oss även om antalet smittade nu är 19,282,017 så finns inte data tillgängligt att man kan svara på den frågan egentligen. Samma gäller vaccin mot viruset med allt vi trots allt vet. Förutom allting annat så vet vi att bl.a. Oxfordvaccinet inte ger immunsvar med antikroppar i de övre luftvägarna hos makaker vilket vaccinutvecklarna själva säger antyder att vaccinet varken kommer att ge immunitet eller stoppa smittspridningen. Man hoppas istället på att vaccinet ska förhindra hyperinflammation och cytokinstormar d.v.s. lindra sjukdomsförloppet.

Och det är ju bra om man kan ge vaccinet till riskgrupper. Är det glasklart att man kan det? Nej, verkligen inte med tanke på de hypoteser som finns varför man blir allvarligt sjuk i COVID19:

Alveolitis in severe SARS-CoV-2 pneumonia is driven by self-sustaining circuits between infected alveolar macrophages and T cells

https://www.biorxiv.org/content/10.1101/2020.08.05.238188v1.full.pdf

Börja att läsa i diskussionsdelen.

Så mina gissningar - och jag erkänner att de är det - är faktiskt kvalificerade sådana baserade på en hel rad studier som har publicerats.

Och jag hävdar fortfarande att en hel del av alla "goda nyheter" kring vaccinutvecklingen har att göra med de enorma penningsummor som är i omlopp. Vilket för att förtydliga, jag inte har något emot egentligen.
Bla bla bla...

Du satte tio tusen på att det inte skulle komma något vaccin innan årsskiftet.

Hur skall du betala om det sker?
Citera
2020-08-07, 11:35
Medlem
Beaver14s avatar
Skåne rapporterar 26 nya fall, varav ett fåtal på äldreboenden. Något man ser som oroande och uppmanar invånare att testa sig vid minsta symptom. Inlagda på IVA har minskat och är nu 2.
https://www.skane.se/digitala-rapporter/lagesbild-covid-19-i-skane/inledning/

I Region Jönköping, som är den region sett till totala antal fall i förhållande till befolkning som har mest fall, är det mycket få fall den senaste veckan. I Jönköpings kommun är det knappa 40. I övriga kommuner är det noll eller enstaka (Aneby hade t.o.m. -1 fall).

1 person vårdas på IVA i regionen.
https://rjl.se/om-oss/pressrum/aktuell-statistik-covid-19-i-jonkopings-lan/
Citera
2020-08-07, 11:36
Medlem
Barn.

Flere personer smittet etter fest hjemme hos smittevernoverlege: – Jeg kan bare konstatere at det er brudd på smittevernsreglene. Det er ikke greit
Den kommunale smittevernoverlegens barn arrangerte hjemmefest, der 40 personer var tilstede.

https://www.dn.no/helse/koronaviruset/flere-personer-smittet-etter-fest-hjemme-hos-smittevernoverlege-jeg-kan-bare-konstatere-at-det-er-br udd-pa-smittevernsreglene-det-er-ikke-greit/2-1-853585
Citera
2020-08-07, 11:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Nej, jag har annan utbildning. Jag ville bara hjälpa dig att skriva rätt. Det ser inte så intelligent ut att skriva »stadsvetare« eftersom stad finns och det är en jättestor skillnad mellan stad och stat. Det är på samma sätt som det ser fåvotskt ut att skriva »stadsminister« i stället för det korrekta statsminister.

I övrigt håller jag med dig och det framgick väl att jag tycker att han är en kuf?
Till mig så får man gärna skriva ”stattsmbnisster” om man så vill, eftersom det här är Flashback. Meddelandet går fram ändå.

Sen håller jag nog oftast med dig i ämnet för tråden.
Citera
2020-08-07, 11:40
Medlem
Klockan tickar, hösten närmar sig.
Än så länge verkar inte kollektivtrafiken sugen på eller ha möjlighet att införa åtgärder för att minska smittspridningen.
Och nu verkar inte skolorna så sugna heller, enligt Aftonbladet:
Lärarförbundet är positivt till gymnasieskolorna återgår till fysisk närvaro, men ifrågasätter att undervisningen ska anpassas till kollektivtrafiken.

– Det kan inte vara lärarnas problem om det är trängsel på bussar och tunnelbana, säger Maria Rönn, vice ordförande i Lärarförbundet till Aftonbladet.

Våren innebar en kraftigt ökad arbetsbelastning på svenska lärare. I lägre klasser tvingades många sköta undervisningen både fysiskt och på distans samtidigt. Och i gymnasiet hölls alla lektioner online.

– Rent generellt påverkades arbetsmiljön negativt, med en dubbel och trippel arbetsbelastning, säger Maria Rönn.

Det är framför allt stressen som anses som den största hälsorisken. Lärarförbundet välkomnar återgång till klassrummen, så länge smittrisken är rimlig.

– Vi är ju inga smittskyddsläkare, men ur lärarperspektiv har man en helt annan palett av verktyg i skolan som inte kan användas på distans.

– Sedan bygger trots allt yrket på att man bygger relationer och det är svårt att göra digitalt. Glädjen minskar när man håller lektioner online.

Gällande gymnasiet har regeringen har framhållit flexibla skoltider som ett sätt att undvika onödig trängsel i kollektivtrafiken. Men Lärarförbundet anser inte att detta är en fråga för skolan att hantera.

– Det kan inte vara vårt problem, att det är trängsel på bussar och tunnelbana. Skolorna kan inte lösa alla coronaproblem. Vad blir i så fall nästa steg? Undrar Maria Rönn.
Citera
2020-08-07, 11:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Takadongtakadang
Jag tror du är optimistisk om du fått för dig att den lilla minoriteten som sitter på puben och hinkar öl med kompisarna är representativ för befolkningen. Det är en liiiten liiiten del lågutbildade idioter som likt dig inte begriper att de orsakar smittspridningen.
Den där lilla minoriteten är ganska stor iaf av restauranger/pubar/mm i Stockholm att döma. Och på semesterorter är minoriteten rent av i majoritet.
Citera
2020-08-07, 11:42
Medlem
IMBILDENs avatar
Intressant att 50% av vårdpersonalen som bär på antikroppar inte haft några som helst symtom.

Man förstår hur smittan dragit fram som en löpeld på äldreboenden. Det är helt uppenbart att FHM riktlinjer och rekommendationer om att "stanna hemma när man känner sig sjuk" inte på något vis är tillräckligt. Det behövs fysiska barriärer i form av munskydd på såväl personal som vårdtagare i alla former av vårdkontakter.

Anmärkningsvärt är att FHM fortfarande inte ser anledning att ändra sina rekommemdationer då FHM anser att läget är "oklart".

Kan ingen sätta stopp för vansinnet???!
Citera
2020-08-07, 11:43
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HalHandyman
Den där lilla minoriteten är ganska stor iaf av restauranger/pubar/mm i Stockholm att döma. Och på semesterorter är minoriteten rent av i majoritet.
Vad som sker i Stockholm bryr jag mig inte om, ser du. Här i UK är det en minoritet som inte klarar av att inse konsekvenserna av låg utbildning i kombination med låg intelligens.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in