2020-08-07, 11:58
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Almanacka2018
Skyddsutrustning borde vara A och O på alla äldreboenden samt hemtjänst efter all erfarenhet man har nu.
Samt även ändra riktlinjer att om en i familjen är sjuk ska ALLA stanna hemma.
Sist men inte minst, munskydd generellt, den artikeln på Aftonbladet igår borde vara en ögonöppnare för den frihet munskydd skulle kunna innebära för de äldre.

Kan bara hålla med. Försiktighetsprincipen måste råda. Detsamma gäller för övrigt sjukhusen. Man förstår att många drar sig för att söka vård när det ser ut som det gör. Vem vill söka vård när man riskerar att bli sjukare än vad man var när man kom dit? Då ska det vara väldigt akut.
Citera
2020-08-07, 11:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DikT
Och om det (mer realistiskt) står mellan försämrad ekonomi för dig en period eller döden för 25 multisjuka gamlingar, 10 i övrigt friska pensionärer och 3 arbetande, överviktiga 55-åringar?
Fortfarande lika enkelt för dig?

Bör man inte göra en bredare sammanvägning vad hälsoriskerna med en nedstängning av ekonomin innebär, ekonomiska problem för att upprätthålla en god sjukvård, hur ser köerna ut redan nu för cancervård och mycket annat, sociala aspekter för arbetslöshet och konkurser.

Hur snabbt återhämtar sig en ekonomi som nu är djupt skuldsatt på grund av COVID-19
Citera
2020-08-07, 11:59
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karlkula12
Personal inom vården, inkl äldreomsorgen, bär nu visir och munnskydd. Vad mer begär du egentligen?

Tyvärr stämmer det inte.
Citera
2020-08-07, 12:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Tyvärr stämmer det inte.
Jo det stämmer.
Citera
2020-08-07, 12:03
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Jo det stämmer.

Nej.
Citera
2020-08-07, 12:04
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Till mig så får man gärna skriva ”stattsmbnisster” om man så vill, eftersom det här är Flashback. Meddelandet går fram ändå.

Sen håller jag nog oftast med dig i ämnet för tråden.

Om du sätter citationstecken så markerar du en poäng. Statsminister är ju en titel som inte är förbehållen något viss parti, men jag kan absolut se det komiska i om någon skriver »statsmibrister« om man vill understryka att man anser den personen som för tillfället har ämbetet är olämplig.

Det är många pajasar på olika nivåer som har haft väldigt mycket att säga och tycka under det här året. Det mest påfallande tycker jag dock har varit hur ofta de så kallade verkliga experterna (virologer, immunologer, mikrobiologer med flera) har kommit med skiftande uppgifter från tid till annan. Björn Olsen har exempelvis ändrat sig under tidens fortlöpande. De vet inte säkert, men tycker mycket.

Ingen vet egentligen om pandemin är:

-över
-på väg att ebba ut
-på väg att stegras

Många tycker dock väldigt mycket och är tvärsäkra på att deras tyckande är sanningen. Jag tror inte att det blir en andra våg.
Senast redigerad av HerrGickhan 2020-08-07 kl. 12:15.
Citera
2020-08-07, 12:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Nej.
Om din alarmistiska skalle inte klarar av denna information så kan jag inte hjälpa dig. Jag är ledsen men äldrevården är som natt och dag mellan feb/mars och just nu.
Citera
2020-08-07, 12:09
Medlem
gloffgloffs avatar
Citat:
Personal inom vården, inkl äldreomsorgen, bär nu visir och munnskydd. Vad mer begär du egentligen?

FHMs rekommendation för munskydd i äldrevården är ENBART vid misstänkt fall av Covid-19,

så Nej det gör de inte,

om inte den ansvarige för boendet fattat ett beslut att

all personal ska ha munskydd i alla vårdsituationer.

EDIT: och på vårdcentralen häromdagen var ingen i personalen som hade munskydd.
Citera
2020-08-07, 12:11
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Det mest påfallande tycker jag dock ha varit hur ofta de så kallade verkliga experterna (virologer, immunologer, mikrobiologer med flera) har varit.
Av intresse för sakämnet (men också på grund av din vanligtvis petitessiga attityd när det gäller språklig ackuratess) vill jag fråga vad det är "de så kallade verkliga experterna (virologer, immunologer, mikrobiologer med flera)" har varit...?
Citera
2020-08-07, 12:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Takadongtakadang
270,000 nya smittade per dag och ökande, 6,000 döda per dag och ökande.

"De ebbar ut och blir mindre farliga, där menar dom att vi är nu"

Åkej...

I början under pandemin fanns en överdödlighet men från och med andra halvan av juni ser vi till och med underdödlighet, trots att andra negativa konsekvenser som självmord börjar öka förmodligen på grund av nedstängningen.
Citera
2020-08-07, 12:15
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Swampdog
I början under pandemin fanns en överdödlighet men från och med andra halvan av juni ser vi till och med underdödlighet, trots att andra negativa konsekvenser som självmord börjar öka förmodligen på grund av nedstängningen.
Och den statistiken avser...? Referens?
Citera
2020-08-07, 12:16
Medlem
gloffgloffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Att vissa människor uttrycker förvåning över att smittan ökar blad 20-29-åringar visar tydligt hur djävla korkade de är. Ingen med den minsta gnutta förstånd kan väl vara förvånad över detta? Hur beter dessa yngre sig? Precis som vanligt, som de alltid har gjort, som om världen bara kretsar kring dem själva. De tar mycket liten hänsyn till andra människor.

”Anders Tegnell har tidigare sagt att smittan ökar mest bland åldersgruppen 20-29 år i Sverige.

Varför är det så?

- Det tycker jag är ganska lätt att förstå om man tittar runt på stan eller på semesterorter. De som är i den åldern är mindre benägna att vid behålla distanseringen än de som är äldre, så det är inte överraskande för någon. ”

Källa svt.se

Återstår väl att se hur många som vill utbilda smittbärarna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in