2020-08-07, 09:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bartram
Det fetade skall väl vara: "WT-iakttagelser är ett obestridligt argument för flera GM inte för " Oplanerat mord"" Eller har jag missuppfattat dig".

Samband är också en dimension med flera typfall WT med flera och då får vi en flerdimensionell analys av händelseförlopp där dimensionen planerat/oplanerat ingår och en WT-iakttagelse inte ger entydig vägledning om det det ena eller andra.

Däremot så innebär WT-kommunikation två parter, avsändare/mottagare och om observationen har med MOP att göra ett argument för flera gärningsmän men kan självständigt inte användas för att avgöra planläggning.

Edit: Nu hoppas jag att det blir rätt. Jag har ibland svårt att formulera i ord lite djupare tankeverksamhet.
Senast redigerad av Utredaren 2020-08-07 kl. 09:52.
Citera
2020-08-07, 09:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ben-varfor
Redan 1965 hade Elmér rapporterat till SÄPO som källa Erik.
I slutet av 60-talet rapporterade Ekberg från Göteborg som
källa Erik. Detta enligt Frånstedts bok, del 2. Det underlättar
inte att begreppen är mångtydiga.

Källa Erik användes när man tappat förtroende för en namngiven källa som t ex fånet Ekberg som försökte föreslå och isensätta våldshandlingar bland dem han skulle övervaka. Ibland var hans uppgifter så uppseendeväckande att man krävde att han skulle dokumentera med buggningar. Det gick inte så bra direkt eftersom Ekberg och andra fabulerade.

IB hade ingen jurisdiktion och det hade bara SÄPO. Alltså måste man lämna över material till Säpo för åtgärder. Säpo hade mer insyn än vad någon förstod i just det läget med djupa informatörer och visste att Ekberg och hans kompisar "dramatiserade". Därför lanserades den typen av opersonliga rapporter vis epitetet "källa Erik" och de kom först via Elmer men senare också andra vägar. Med tiden blev källa Erik som en "label" för information som man inte skulle ta på för stort allvar som kom från kretsen (just det) kring Ekberg och dennes kretsar. Det mest underhållande är att de inte ens idag förstår att "källa Erik" betyder att det är information som låtsas anonym från otillförlitliga källor som skall tas med ett ton salt.

I detta fall är det alltså källa erik cirkelbevis i verkligheten där bevisen är anonyma uppgifter de själva fabricerat och som genomskådades redan då det begav sig. Ungefär som när Iheso är sitt eget vittne till kodade budskap i trappuppgångar som ingen annan sett.
Citera
2020-08-07, 09:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GhostofStig
Det enda KP sagt var att det finns "skälig misstanke".

Betyder att polisen vill ställa fler frågor.

KP har inget bevis.
Över huvud taget.

Man är oskyldig till dess att man blivit dömd i rättegång.

Så Skandiamannen är inte GM.

KP var inspirerad av foliehatten TP och tog den enkla vägen att presentera Skandiamannen som ett spår som inte går att utredda och la ned PU.

Har du glömt VG, PKK och CP?

Speciellt efter CP borde alla varningsklockor tjuta.

Skandiamannen är en patsy för att det ska se bra ut att polisen löst MOP.

"Skandiamannen är en patsy för att det ska se bra ut polisen löst MOP"

Det vet du inte. Det kan vara så, men möjligheten finns också att det gått till så som KP redogör.

"KP var inspirerad av foliehatten TP"

Inte heller detta vet du.

Min poäng är att det är så många som är så säkra på att SE inte är gärningsmannen. Det kan vara så, men jag tycker att det är löjligt att påstå att man är en foliehatt eller andra invektiv om man hävdar att han faktiskt kan vara mördaren. Det är likadant med t ex 11 sep, anser man att det gick till som tv-bilderna visar är man en idiot som inte förstår att Bush låg bakom allt. Lee Harvey Oswald är likaså omöjlig som mördare. Allt detta "vet" folk som egentligen gissar hejvilt.
Citera
2020-08-07, 09:40
Medlem
bartrams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Utredaren
Planerat/Oplanerat är en dimension med flera typfall och en WT-iakttagelse ger ingen entydig vägledning om det det ena eller andra.

Däremot så innebär WT-kommunikation två parter, avsändare/mottagare och om observationen har med MOP att göra ett argument för flera gärningsmän men kan självständigt inte användas för att avgöra planläggning.

Tack för klargörandet!. Sen tycker jag att RRV:S nomenklatur är märklig "flera GM". GM i min värld är den som utför själva mordet. Resterande är en del av konspirationen med de inslag som du beskriver. Sen saknas nivåtänket också. Men det har vi ju tvistat om tidigare. En lök kan väl skalas på flera sätt. Kanske vi nån gång kan synka allt
Citera
2020-08-07, 09:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bartram
Tack för klargörandet!. Sen tycker jag att RRV:S nomenklatur är märklig "flera GM". GM i min värld är den som utför själva mordet. Resterande är en del av konspirationen med de inslag som du beskriver. Sen saknas nivåtänket också. Men det har vi ju tvistat om tidigare. En lök kan väl skalas på flera sätt. Kanske vi nån gång kan synka allt

Med flera GM tror jag de menar "GM och Medgärningsmän" men jag håller med om att de inte är stringenta i terminologin eftersom de senare talar om vad som kan betraktas som anstiftare och medhjälpare.

Det korrekta borde vara konspiration men det ordet vill de nog inte använda i SOU.
Senast redigerad av Utredaren 2020-08-07 kl. 09:47.
Citera
2020-08-07, 09:46
Medlem
ben-varfors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boboslacke
Tycker att det är motsägelserna som avslöjar lögnarna. Sanningen är att Olle Frånstedt mycket tydligt deklarerat sin åsikt att OP inte bara var en landsförrädare utan att denne stod i omedelbart begrepp att rent konkret förråda landet i samband med Moskvaresan. I samma tighta hörna ser vi en väldigt tydlig gruppering med missnöjda och avpolleterade fd IB och Säpopersoner samt militärer och andra kopplade till myterna i Officersupproret vilket faktiskt är besvärande för bland annat Carl Bildt. Även Säpotrions spaningar skulle kunna relateras till denna grupp.

I den här konstellationen finns en väldigt tydligt ledande person tack vara att denne stod mycket nära regeringen. Att han var där säger ganska mycket om toleransen i regeringskansliet. Denne är mannen med det tagna namnet Teutenberg som intensivt hade konflikt med sina Chefer OP och Pierre Schori i samband med mordet där anklagelserna om undergivenhet till Sovjetiska intressen haglade med än värre insinuationer bakom ryggen.

Sådant går inte att vända upp och ned på i en bisats som dessa kretsar försöker göra i ett synnerligen krystat försök att lansera en "alternativ hypotes" där OP mördas av Ryssen!

Extra patetiskt blir det när de försöker använda samma personer i kretsen som lanserade pkk -bröllopssamtalet med ett nytt bröllopssamtal (kgb Bröllopssamtal) som nu skulle utpeka någon helt annat bakom mordet. Inte direkt trovärdighetens stämpel.

Däremot finns ju ett känt fenomen inte minst är på Flashback att skyldiga försöker lansera "alternativa hypoteser". Tänker t ex på Linda Chen fallet

Ser vi till det av de numera misstänkta så finner vi nu att det finns ett väldigt tydligt av kretsen själv beskrivet motiv för att OP måste mördas just då. Faktiskt det mest troliga motivet av alla.

En gruppering ansåg att S-regeringen var styrd av KGB och att OP skulle begå det ultimata förräderiet vid Moskvaresan. Utlösande om man ser till när övervakning av OP kan börja skönjas är den tidpunkt då Tuetenberg fick klart för sig att OP föga förvånande för oss andra att OP prioriterat Schori före T.

Fortfarande är mötet 1971 motsägelsefullt. Nu framgår det inte klart
hur mötet kom till men Palme var naturligtvis införstådd med
mötets innehåll. Om Palme var i grunden närmast den CIA-agent
som Theutenberg hävdar så var det en drastisk manöver att
föreslå en omsvängning till KGB och även drastiskt att
helt låta ärendet falla pga Harkavy. Det var tvära kast där.

När det gäller Kegö och Barrling och deras dunkla restriktioner
kan kanske en referens från musikalen Hair nå fram till
68-generationen: "Let the sun shine in".
Citera
2020-08-07, 09:56
Medlem
ben-varfors avatar
Citat:
Källa Erik användes när man tappat förtroende för en namngiven källa som t ex fånet Ekberg som försökte föreslå och isensätta våldshandlingar bland dem han skulle övervaka. Ibland var hans uppgifter så uppseendeväckande att man krävde att han skulle dokumentera med buggningar. Det gick inte så bra direkt eftersom Ekberg och andra fabulerade.

IB hade ingen jurisdiktion och det hade bara SÄPO. Alltså måste man lämna över material till Säpo för åtgärder. Säpo hade mer insyn än vad någon förstod i just det läget med djupa informatörer och visste att Ekberg och hans kompisar "dramatiserade". Därför lanserades den typen av opersonliga rapporter vis epitetet "källa Erik" och de kom först via Elmer men senare också andra vägar. Med tiden blev källa Erik som en "label" för information som man inte skulle ta på för stort allvar som kom från kretsen (just det) kring Ekberg och dennes kretsar. Det mest underhållande är att de inte ens idag förstår att "källa Erik" betyder att det är information som låtsas anonym från otillförlitliga källor som skall tas med ett ton salt.

I detta fall är det alltså källa erik cirkelbevis i verkligheten där bevisen är anonyma uppgifter de själva fabricerat och som genomskådades redan då det begav sig. Ungefär som när Iheso är sitt eget vittne till kodade budskap i trappuppgångar som ingen annan sett.

Frånstedt var inte imponerad av källa Erik och ville avveckla enligt bok.
Citera
2020-08-07, 09:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av andersaanderssona
För mig är det ett tillfällighetsmord.

När man studerar iakttagelserna av WT så är det uppenbart att majoriteten är koncentrerade runt mordplatsen. Alltså söder om Grand. Då måste man fråga sig varför? Eftersom beslutet att promenera hem togs utanför bokhandeln. Omöjligt att få fram i förväg via avlyssning eller tidigare kartläggning. Liksom sidbytet.

Det är naturligt att det är mest iakttagelser där med tanke på att mordet skedde där vilket fått folk att höra av sig om detta. Säger ingenting definitivt.
Citera
2020-08-07, 10:04
Medlem
andersaanderssonas avatar
Citat:
Det är naturligt att det är mest iakttagelser där med tanke på att mordet skedde där vilket fått folk att höra av sig om detta. Säger ingenting definitivt.
Naturligtvis inte. Är enbart mina egna funderingar.
Citera
2020-08-07, 10:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GhostofStig
Tur att han undkom?

1986 behövde man inte ha cykelhjälm, reflexer och varningstriangel för att mörda någon.

Flyktvägen var perfekt.

Isfläckar: Ja det är därför vittnen säger att han gick klumpigt.

Bil från Luntmakargatan?

Hur skulle någon i en bil på Luntmakargatan veta att här kommer OPs mördare. Beväpnad dessutom. Lite dumt att agera mot en beväpnad mördare.

Vad hade AB gjort?
Han tog skydd inte för att han var onykter utan för att han var smart nog att förstå att man inte ingriper mot en beväpnad person.

Mött ett par i trappan: Ja, varför skulle de försökt stoppa honom? De visste inget. Om de visste, vem är dum nog att stoppa en beväpnad mördare?

Om du menar att de sett mördarens ansikte så är det för mörkt i gränden att se någon så tydligt att du skulle kunna peka ut vederbörande med säkerhet.

Lång, smal och mörk gata kan innebära många oförutsedda händelser. Hade ett par kommit gående vid barackerna hade GM fått sakta ner farten eller springa på dem. Springer man ut på Luntmakargatan kan det ju komma en bil som man måste stanna upp för...

Och varför skulle inte en nykter handlingskraftig person våga hoppa på en beväpnad man bakifrån? Jag påstår självklart inte att alla skulle göra det, men GM skulle behöva ta den risken med i beräkningen. Personen som gick där bakom kunde ju vara polis eller militär till yrket (och då menar jag inte "livvakt i tjänst", utan typ "polis på väg hem efter ett biobesök").
Citera
2020-08-07, 10:20
Medlem
Vittnesmålet om samtalet
"Hur är det där uppe"..................stämmer det vittnesmålet så måste den konversationen på svenska, ha med mordet att göra.

Men bedömningen av vittnesmål är svårt då det här mordet har dragit en del skojare som är i behov av bekräftelse!
Mycket desinformation dessutom.
Det kanske är så enkelt att RAF ligger bakom då vad jag vet, enda terrorgruppen som snabbt tog på sig mordet.
Citera
2020-08-07, 10:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Makarov.24
"Skandiamannen är en patsy för att det ska se bra ut polisen löst MOP"

Det vet du inte. Det kan vara så, men möjligheten finns också att det gått till så som KP redogör.

"KP var inspirerad av foliehatten TP"

Inte heller detta vet du.

Min poäng är att det är så många som är så säkra på att SE inte är gärningsmannen. Det kan vara så, men jag tycker att det är löjligt att påstå att man är en foliehatt eller andra invektiv om man hävdar att han faktiskt kan vara mördaren. Det är likadant med t ex 11 sep, anser man att det gick till som tv-bilderna visar är man en idiot som inte förstår att Bush låg bakom allt. Lee Harvey Oswald är likaså omöjlig som mördare. Allt detta "vet" folk som egentligen gissar hejvilt.

Så du förnekar LHO som Kennedys GM?

9/11 orsakades inte av islamistiska terror gruppen Al-Qaida med den fula Bin-Laden i spetsen?

Och Skandiamannen trolig GM enligt dig?

Tack Makarov.24

Nu vet jag vilken nivå alla Skandiamannen-anhängarna ligger på.

Jag får väl skämmas lite som inte insåg det tidigare.

Och du, jag tycker att TP är en foliehatt.
Det får du tycka vad du vill om. Men hissen går inte ända upp på den mannen.

Läs hans bok minst två gånger. Sedan börjar du se bristerna.

Du lägger alla pusselbitar som inte talar emot i en hög.

Sedan alla pusselbitar som visar på att Skandiamannen var just en som jobbade på Skandia och inget mer. Den högen slänger du i sopen.

De andra bitarna börjar du fila på, ibland även såga i. I vissa fall målar du om framsidan om det behövs.

Viola, där har du TPs pussel.

Det är inte grannt och överensstämmande med verkligheten.

Med det är hans.
Hans pussel.

Och det pekar mot Skandiamannen.

Det lyckades han sedan sälja in till en desperat utredare för PU som fått ordern: - lägg ned skiten, hitta på nåt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in