En öppen fråga: Varför är dessa Alt-right och MAGA aktivister, helt oförmögna att kritisera Donald Trumps politik?
Vad är det som gör att MAGA/Alt-right fånarna tar kritik mot Trump så pass personligt? Det visar på en kultmentalitet som inte går att bota och jag befarar att dessa människor skadar sig själva eller någon annan, den dag Donald Trump uppmanar dem att ta till våld.
“One man's 'truth' is another man's 'propaganda' ”
Ganska komplext alltså, men detta klipp tycker jag knyter samman allt relativt bra och förklarar varför vissa har så svårt att slå sig fri från sina inbillade föreställningar: How to Control What People Do | Propaganda | Animated Book Summary [Edward Bernays]
Är du libshit eller, Tucker har ju rätt i sak, men sanningen och fakta är ju rasism enligt dig eller.
Jag hoppas personligen på att Tucker tar över efter Trump 2024. En av mina favoriter bland journalister. Vidsynt, tolerant för olika åsikter, gentleman.
Donald Trump verkar ha tagit tjack idag. Rabblar på oavbrutet om Joe biden i en nasal irritabel stämma.
Lösryckta citat från dagens tal vid podiet:
"Joe Biden är sleepy men han är ochså antikrist för att han vill skada Gud, samtidigt är han Che Guevara pånyttfödd och vill införa kommunism i USA. Joe vill även ta ifrån er alla vapen och tvinga era barn till barnarbete därför att skatterna kommer bli 70% för varje amerikansk familj"
Vad är det här för jävla omvalskampanj. Trump bör hålla sig till 1-2 budskap och hamra in det likt 2016. Likt " Lock her up och build that wall "
Vem är den nuvarande kampanjchefen och varför kan han inte få Trump att fokusera?
Man kan bara citera Biden med lösryckta citat då Joe inte klarar att prata sammanhängande. Det är få till ingen som begriper ett ord av vad människan säger, eftersom han är framskridet senil-dement. Ibland hyllar han Trumps presidentskap. Om det är felsägningar eller att han bara glömmer bort att filtrera sina verkliga åsikter är oklart. En annan gång yrade han om hur han gillar när barn stryker hans håriga ben i solen.
Jag har svårt att spå något sådant då jag inte är tillräckligt insatt i amerikansk inrikespolitik. Kanske blir USA bättre eller kanske blir det sämre.
Det går såklart inte att veta exakt hur det kommer bli; annat än tydliga steg mot centrism och mindre av polarisering skulle nu Dems vinna. Du kan läsa mer om min analys lite längre bak i tråden där jag målar upp ett sannolikt utfall från den trendutveckling vi ser idag. Här är en genväg dit.
Citat:
Ursprungligen postat av tauceti
Jag kan inget om ekonomi och vet därför inte vems politik som gynnar landet mest...Jag önskar att jag kunde förstå nationalekonomi ibland.
Att öka landets skulder kan väl inte vara bra tänker jag som lekman, men andra säger att det inte berör USA om det är 10 triljoner eller 20. Jag önskar att jag kunde förstå nationalekonomi ibland.
Du skulle nog bli förvånad om du visste hur lite folk på ledande positioner i samhället kan om ekonomi. Följ Trillske vetja, han vet vad han pratar om.
Men något som jag befarar kan ske med Biden som president är ett krig mot Iran. Att man först går in i Syrien för att till slut ta ett försvagat Iran. Och det är väl egentligen det enda som berör mig och det som jag tycker är viktigt.
Hökarna till höger skulle jag oroa mig mer för än Biden faktiskt. Men det är omöjligt att veta helt och hållet såklart eftersom vi då också måste prata om hur och vad underrättelsetjänsten i landet tänker. Ibland får man dock en inblick i detta, och det kan ge en liten fingervisning om vad som sker bakom lyckta dörrar i maktens korridorer.
Så du förstår +5000$ per år, som snittfamiljen erhållit på bara 2år med Trump vid makten, dvs över 10 ggr pengarna de fick med Bush på 8-år men förstår fortsatt inte varför folk vill rösta på Trump...
Efter år av finansiell avreglering (som accelererade under Bush-administrationen) lånade banker subprime-inteckningar till fler och fler bostadsköpare, vilket orsakade en bostadsbubbla. Så det är klart som f*n folk fick mer i plånboken när man delade ut cash helt utan förbehåll. Inte rocket science precis. Men se sen vad det slutade i; en krasch. Och nu har det du berömmer kommit upp på agendan igen eftersom avregleringarna och Trumps makalöst dåliga Coronahantering, båda spelar Bidens strateger i händerna.
Efter kraschen fick alltså Obama ta över. Inte lätt. Å det blev en mycket smärtsamt period för landet efteråt. Men då ska man nog räkna med att denna Coronaepisod är många gånger värre än den. Och det vore väl ändå höjden av ironi om Dems blev tvungna att städa upp denna röran efter GOP också.
Over the course of the campaign, there had been heated debates about the war and about national security, but suddenly there was just one story and just one issue: the economy.
When Lehman Brothers failed, a week after the government takeover of Fannie Mae and Freddie Mac, the Republican candidate's first reaction was an effort to reassure the public.
"The fundamentals of our economy are strong, but these are very, very difficult times," he said while campaigning in the important battleground state of Florida.
Obama, on the trail in Colorado, pounced on that remark, seeing a chance to tie his opponent to Bush's economic policies.
"This is what happens when you see seven years of incomes falling for the average worker while Wall Street is booming and declare, as Sen. McCain did earlier this year, that we've made great economic progress under George Bush," Obama said at the time.
Looking back, this was the decisive moment in the fall campaign. But David Axelrod, a senior adviser to the president and a top Obama campaign strategist, says the outcome wasn't so clear at the time.
"I think it became a great test of leadership at the moment, and I think it redounded to his benefit," he says.
On Election Day, Obama won handily, with polls showing that the economy was a major issue for voters.
Now, facing the prospect of taking office in the midst of crises even more daunting than those that confronted Obama in 2009, my guess is that Biden will be seeking a partner who can similarly help him not only win an election but govern in what promises to be a whirlwind.
The Black community was essential to Biden's nomination. Black voters represent almost a quarter of the Democratic base in a country that is growing more diverse by the day. Motivating turnout among voters of color, which was less than robust in 2016, will be important to Biden's chances on November...Naming a Black woman as his running mate would be a powerful signal of change (for electoral purposes, you mostly want a candidate who is a competent campaigner and debater, someone who will not fumble the ball and create unhelpful issues).
Biden over-performed with older voters but did poorly with the young during the primary season. He needs a stronger youth turnout than Hillary Clinton drew in 2016. The presence of a woman of color on the ticket might help, but many young activists also hunger for a vice presidential candidate on the left to offer ideological balance to Biden's perceived moderation.
Pence blasts Chief Justice John Roberts as ‘disappointment to conservatives’
The vice president specifically cited the court’s ruling in June striking down a Louisiana law requiring abortion providers to have admitting privileges at local hospitals, which critics said could have forced all but one of the state’s abortion providers to close.
“That’s a very modest restriction on abortion providers, but a narrow majority in the Supreme Court still said it was unacceptable,” Pence said. “And I think it’s been a wake-up call for pro-life voters around the country who understand, in a very real sense, the destiny of the Supreme Court is on the ballot in 2020.”
Högsta domstolen har för bananrepublikaner, religiösa fundamentalister och andra fiender till ett öppet och demokratiskt samhälle, har aldrig handlat om vara en trygg och säker del av ett fungerande rättssystem: Den är för dem bara ett verktyg att nationalisera kvinnors äggstockar och på andra vis påtvinga sina absurda (och ofta direkt skadliga) konservativa åsikter på andra människor.
Men frågan är varför Pence, Donald & co går all-in på det här? Vem tror de det är som övertygas av detta? Vaniljtalibaner som vill bomba abort-kliniker röstar redan på Donald, detta är ingenting som vanliga människor vill ha att göra med.
Så man predikar bara för de redan troende i sekten...
The theory is believed by some to be a strategy used by U.S. President Donald Trump in dealing with both allied and hostile nations. Jonathan Stevenson argues Trump's strategy may be even less effective than Nixon's because Nixon tried to give the impression that "he'd been pushed too far, implying that he would return to his senses if the Soviets and North Vietnamese gave in." Whereas the North Korean government is unlikely to believe that "Trump would do the same" because his threats are "standard operating procedure", not a temporary emotional reaction.
Den där Trump-Russia Connection historien kommer fastna på näthinnan hos väljarna igen, och den där bubblaren jag tidigare nämnde; Russian bounty affären, kommer nog varvas mellan varven mer frekvent också. Vore konstigt om det inte gjorde det. För olika spin doctors vädrar blod och deras syfte är ju trots allt att få väljarna att ifrågasätta hans ledarkompetens.
Visar sen Manhattan Districts åklagare på att Weisselbergs samarbete med Trump ledde till att han -- på ett mycket opatriotiskt vis -- kunde undvika att betala skatt, då förstår ni nog också att Biden (trots sin demens) kommer vinna över en massa väljare. Nu är detta förstås bara spekulationer. Åklagarna säger bl a själva att denna utredning kommer bli klar först efter valet, och inte ens då avser man lämna ut några fynd till det offentliga rummet. Fast behövs verkligen det? Räcker det inte med att man ständigt påminner folket om att det sitter en misstänkt, högst illojal, POTUS i VH?