2020-08-07, 01:42
Moderator
Chantres avatar
Har de fått panik i Norge?

Citat:
Steinar Westin, professor vid Norges teknisk-naturvetenskapliga universitet i Trondheim, tycker att utvecklingen är ”mycket obehaglig” och uppmanar myndigheterna att agera.

– Vi får inte riskera att komma dit svenskarna var. Där genomförde de gradvis lika stränga åtgärder som här, men de hade passerat en punkt där det var så mycket smitta i samhället att nedstängning inte hade någon effekt, säger han till Dagbladet.

R-talet, som visar hur många en coronasjuk sprider smittan vidare till, var runt 1 i mitten av juli, men har sedan dess stigit till över två i Norge, enligt en färsk rapport från FHI.

I Sverige har R-talet legat under 1 hela juli.
https://www.expressen.se/nyheter/kurvan-som-oroar-forskare-i-norge-/
Citera
2020-08-07, 01:43
Medlem
Ogunquits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Otrolig
Tittade lite närmare på "Nya fall"-datan och där ser man verkligen att Västra Götaland sticker ut jämfört med övriga regioner. Finns det någon förklaring till att de sticker ut så mycket? Återigen en fråga som hade kunnat ställas på PK idag om journalisterna var mer pålästa och undersökande.

Flera skärgårdskommuner i Göteborg och Bohuslän. Sotenäs (Smögen) och Lysekil fanns med bland de 6 mest drabbade i Västra Götaland under juli med Sotenäs i topp. Mycket semesterfirare på trånga gator och bryggor. Det var inte så länge sedan de varnade för trängseln på Smögen bryggan på Nyheterna. Folk hade gjort anmälningar om trängsel på Smögen men tydligen kunde myndigheterna inget göra enligt den kvinna de intervjuade på TV. Utan det var upp till den enskilde medborgaren att hålla avstånd och ville man inte riskera att bli smittad så skulle man hålla sig därifrån. Men det var meningslöst för den enskilde att ringa och anmäla trängsel.
Citera
2020-08-07, 01:44
Avslutad
Nåt verkar även hända i Norge nu, fast på helt andra nivåer. Men kurvorna över smittade och intensivvårdsfall har ökat mer senaste dagarna än på två-tre månader.

Pratar då som sagt om andra nivåer, under 60 smittade/dag. Men att det ökar samtidigt i fler länder är det nog ändå inget bra tecken.

https://www.nrk.no/korona/status/?utm_campaign=korona-minisenter&utm_source=button&utm_medium=status

Tillägg: Fast av vad jag sett tidigare kommer Norge snabbt att agera på detta om det fortsätter så. Att vi gör detsamma litar jag inte ett dugg på.

Tillägg på tillägget:

Citat:
”00:46 Solberg varsler innstramminger. Statsminister Erna Solberg er bekymret for koronasmitte-utviklingen i Norge.

Denne uka har det vært en kraftig økning i tallet på smittede flere steder i landet etter en lang periode med nedgang. Dermed kan det komme nye restriksjoner.

00:24 59 nye smittetilfeller i Norge. 14 personer med påvist koronavirus er innlagt ved sykehus. Det er tre flere enn onsdag. To behandles med respirator, viser tall fra Helsedirektoratet”

I går kl. 23:26 En ansatt ved Huseby barneskole i Trondheim har fått påvist koronasmitte. Skolen stenger SFO fredag, skriver Adresseavisen.

Den ansatte skal ha vært i kontakt med flere barn og ansatte.

https://www.nrk.no/korona/siste_nytt/
Senast redigerad av sjelvefan 2020-08-07 kl. 02:05.
Citera
2020-08-07, 02:33
Medlem
DoraFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Det är du som tillskrivit mig det. Jag säger endast att jag tror att det går att se i statistiken om dödligheten i en viss orsak gått upp eller gått ner och att man kan använda den statistiken för att analysera.
Jag har inte tillskrivit dig någonting. Alla kan ju se att du använder "överdödlighet per dödsorsak":
Jag förstår öht inte vad du menar med "beräkna överdödlighet per dödsorsak"
Vad är det för beräkningar?

Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Det finns en vedertagen norm för att beräkna överdödlighet. Den är att jämföra det aktuella året med ett vägt genomsnitt för de fem föregående. Huruvida de beräknar överdödlighet per dödsorsak vet jag inte.
(FB) Dödligt virus från Kina orsakar panik (SARS-CoV-2, COVID-19)

Citat:
Tänk så många ord du skriver om något som jag inte motsagt. Du nämner dock att det går att se exempelvis en minskning i bröstcancer om det skett.

Jag säger tvärtemot dig att det aldrig kommer att vara aktuellt att gå ner på individnivå. Det man får göra är att lita på att dödorsakerna är rätt fastställda och sedan se om det finns påtagliga avvikelser från historiska värden och ställa dem mot varandra och eventuellt nytillkomna händelser (C-19 exempelvis).

Sedan är det som med all mängdanalys inte möjligt att få ett exakt facit. Det går att se tendenser som man får göra antaganden om.
Jag kunde ha nöjt mig med två ord: kausalitet och korrelation, men jag tyckte att det var bäst att vara övertydlig.

Citat:
Om det dör i princip lika många som tidigare enligt vedertagen norm, men det tillkommer en dödorsak som inte fanns tidigare, då kan vi anta att ett inte oansenligt antal som registrerats med den nya dödsorsaken hade dött i något annat [om den dödsorsaken inte hade tillkommit].

Inte var och en, men om det 2020 dör 90000 så blir det svårt att säga att inte de flesta som dog med C-19 hade dött under året i något annat. Vi vet ju för övrigt att de allra flesta som dött varit äldre med flera underliggande sjukdomar.

Citat:
Väldigt många fler ord för det jag skrivit kortare i stycket ovan.
Naturligtvis. Jag har uttryckt mig övertydligt.

Citat:
Personligen är jag inte förvånad över att så många dör inom äldreomsorgen och att man inte lyckas stoppa den smittspridningen från början. Det är en avgränsad miljö som borde kunnat hanteras bättre när väl smittan började spridas. Jag köper inte argumentet att det är samma procentuella förhållande mellan döda i äldreomsorgen och i övriga samhället hos grannläderna. Det är för mig inte en procentuell fråga. Det är en mängdfråga. Det är lättare att stänga en avgränsad miljö än ett land.
Här är vi eniga. Jag är inte heller förvånad. Förhoppningsvis kommer det att dras lärdomar och ske förändringar av det som hände på landets äldreboenden. Det finns inga ursäkter.
Citera
2020-08-07, 05:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chantre
Har de fått panik i Norge?

https://www.expressen.se/nyheter/kurvan-som-oroar-forskare-i-norge-/
Kurvan är på låga nivåer på många platser i Västvärlden. Trots det sprider man rädsla och rullar ut diverse nya restriktioner.
Citera
2020-08-07, 06:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SpiralenSpiralen
Trots allt smittas fortfarande hundratals per dag i Sverige. Det du nämner som drivande är relativt enkelt att fixa till förutom i kollektivtrafiken osv. VAR anser FHM att smittan överförs från en till annan? För de förnekar ju att smittan överförs i tex kollektivtrafiken och i skolan. Så vad driver pandemin just nu?

Herregud stoppa ut nyllet genom dörren så kommer du se att det minsann finns fler ställen där folk träffas än i kollektivtrafiken. De flesta län har knappt välanvänd kollektivtrafik.
Citera
2020-08-07, 06:41
Avslutad
Vi kan inte riskera en andra våg som förmodligen blir större och värre än den första!
Länder i Europa får helt enkelt börja stänga ner i slutet på augusti alt början på september där en liknande lockdown som varit mars-maj träder in, kanske t.o.m. tills influensa säsongen är över.

Vi får ta lärdom av att vi egentligen skulle stängt ner redan i januari i år när vi såg första fallen välla in.
Citera
2020-08-07, 06:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -v1
Vi kan inte riskera en andra våg som förmodligen blir större och värre än den första!
Länder i Europa får helt enkelt börja stänga ner i slutet på augusti alt början på september där en liknande lockdown som varit mars-maj träder in, kanske t.o.m. tills influensa säsongen är över.

Vi får ta lärdom av att vi egentligen skulle stängt ner redan i januari i år när vi såg första fallen välla in.

Detta kommer inte hända. Jag är rädd för en utbredd psykisk ohälsa hos Flashbacks empati-elit i denna tråd när de ser hur land efter land "värderar ekonomi över människoliv".

Att ekonomi är människoliv är en klen tröst för dessa då de inte fattar det.
Citera
2020-08-07, 07:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -v1

En till omgång lockdowns existerar inte förutom i Kina och andra diktaturer möjligen.
Citera
2020-08-07, 07:22
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av MAKHASHANAH
Detta kommer inte hända. Jag är rädd för en utbredd psykisk ohälsa hos Flashbacks empati-elit i denna tråd när de ser hur land efter land "värderar ekonomi över människoliv".

Att ekonomi är människoliv är en klen tröst för dessa då de inte fattar det.

Citat:
Ursprungligen postat av karlkula12
En till omgång lockdowns existerar inte förutom i Kina och andra diktaturer möjligen.

Vi har ännu inte ens nått halvlek i denna pandemi..
Vänta bara när det brakar till och siffror är uppe i över 1000 avlidna i spanien&italien igen. en ny lockdown är ett måste för att ta igen sommarens trängsel och hålla nere höstens tryck som skall komma.

C19 är säsongsbunden och en ny lockdown är på menyn att vänta i höst, som sagt bättre i tid denna gång!
Senast redigerad av -v1 2020-08-07 kl. 07:29.
Citera
2020-08-07, 07:37
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Siegfrid
Menar karln att man ska ha olika scheman med olika rasttider på gymnasiet för att eleverna inte ska träffas för mycket? Hur sjutton ska då lärarna kunna gå mellan olika lektioner och passa tiderna.
Lärarna kan väl också ha olika scheman med olika rasttider?
Citera
2020-08-07, 07:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rad-i-Kalle
Eh..?
Vad är det du vill ha sagt?
Att andra länder har stödpaket eller inte är oväsentligt. De där siffrorna går det dessutom att gräva i ännu mer både på längden och tvären.

Min poäng är att BNP innehåller ”luft”. Kommer det inte in friska pengar genom export så blir det besvärligt.
Och även om Tysklands stödpaket är avsevärt större än vårt så spöar de oss ändå på den internationella arenan.
Så snälla rara söta, sluta att betrakta detta som en tävling ...

Statsvetaren Bo Rothstein uttrycker det såhär:

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/8mgXb2/sverige-har-nu-hogst-dodlighet-i-varlden-i-covid-19
Just d, Sverige har en positiv bytesbalans och drabbas därför hårdare än många andra av vad som händer med ekonomin globalt. Men det som händer på den internationella arenan har Sverige svårt att påverka. Dvs att stora delar av världen valt att atombomb den globala ekonomin via hysteriska suboptimal åtgörder/restriktioner för att ev rädda coronaliv ligger utanför Sveriges kontroll. Den enda vi kan göra är att dra vårt strå till stacken samt göra det vi tror är bäst (både för den globala och lokala ekonomin). Sen kan man tycka att det är egoistiskt och synd at inte fler länder varit mer försiktiga med sina corona-åtgärder/restriktioner (hitta balans och uthållighet i coronaåtgörder som vi gjort i Sverige) och försökt ha ett cost-benifit perspektiv även avseende den "internationella arenan".
Senast redigerad av jerka11 2020-08-07 kl. 08:04.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in