Citat:
Ursprungligen postat av
HerrGickhan
Det är du som tillskrivit mig det. Jag säger endast att jag tror att det går att se i statistiken om dödligheten i en viss orsak gått upp eller gått ner och att man kan använda den statistiken för att analysera.
Jag har inte tillskrivit dig någonting. Alla kan ju se att du använder "
överdödlighet per dödsorsak":
Jag förstår öht inte vad du menar med "beräkna överdödlighet per dödsorsak"
Vad är det för beräkningar?
Citat:
Ursprungligen postat av
HerrGickhan
Det finns en vedertagen norm för att beräkna överdödlighet. Den är att jämföra det aktuella året med ett vägt genomsnitt för de fem föregående. Huruvida de beräknar överdödlighet per dödsorsak vet jag inte.
(FB) Dödligt virus från Kina orsakar panik (SARS-CoV-2, COVID-19)
Citat:
Tänk så många ord du skriver om något som jag inte motsagt. Du nämner dock att det går att se exempelvis en minskning i bröstcancer om det skett.
Jag säger tvärtemot dig att det aldrig kommer att vara aktuellt att gå ner på individnivå. Det man får göra är att lita på att dödorsakerna är rätt fastställda och sedan se om det finns påtagliga avvikelser från historiska värden och ställa dem mot varandra och eventuellt nytillkomna händelser (C-19 exempelvis).
Sedan är det som med all mängdanalys inte möjligt att få ett exakt facit. Det går att se tendenser som man får göra antaganden om.
Jag kunde ha nöjt mig med två ord:
kausalitet och
korrelation, men jag tyckte att det var bäst att vara övertydlig.
Citat:
Om det dör i princip lika många som tidigare enligt vedertagen norm, men det tillkommer en dödorsak som inte fanns tidigare, då kan vi anta att ett inte oansenligt antal som registrerats med den nya dödsorsaken hade dött i något annat [om den dödsorsaken inte hade tillkommit].
Inte var och en, men om det 2020 dör 90000 så blir det svårt att säga att inte de flesta som dog med C-19 hade dött under året i något annat. Vi vet ju för övrigt att de allra flesta som dött varit äldre med flera underliggande sjukdomar.
Citat:
Väldigt många fler ord för det jag skrivit kortare i stycket ovan.
Naturligtvis. Jag har uttryckt mig övertydligt.
Citat:
Personligen är jag inte förvånad över att så många dör inom äldreomsorgen och att man inte lyckas stoppa den smittspridningen från början. Det är en avgränsad miljö som borde kunnat hanteras bättre när väl smittan började spridas. Jag köper inte argumentet att det är samma procentuella förhållande mellan döda i äldreomsorgen och i övriga samhället hos grannläderna. Det är för mig inte en procentuell fråga. Det är en mängdfråga. Det är lättare att stänga en avgränsad miljö än ett land.
Här är vi eniga. Jag är inte heller förvånad. Förhoppningsvis kommer det att dras lärdomar och ske förändringar av det som hände på landets äldreboenden. Det finns inga ursäkter.