Citat:
Ursprungligen postat av
DoraF
Jodå, jag läste vad du skrev:
Du hävdar att det finns en "vedertagen norm" för hur överdödlighet uppstår och att det går att fastställa överdödlighet i en viss dödsorsak, stämmer inte det?
Det finns en vedertagen norm för att beräkna överdödlighet. Den är att jämföra det aktuella året med ett vägt genomsnitt för de fem föregående. Huruvida de beräknar överdödlighet per dödsorsak vet jag inte.
Citat:
Problemet är att det fetade meningen är nonsens. Det finns ingen "
vedertagen norm" eller "normalnivå" för hur många människor som dör av den eller den orsaken. Därför går det heller inte att tala om över- resp underdödlighet när det gäller en viss dödsorsak.
Takadongtakadang förklarade föredömligt vad begreppen du använder betyder:
(FB) Dödligt virus från Kina orsakar panik (SARS-CoV-2, COVID-19)
Eftersom du hävdar att det existerar en vedertagen norm utgår jag från att du åtminstone kan ge oss ett exempel på en normal nivå för en viss dödsorsak. Eller ett exempel på överdödlighet för en viss dödsorsak.
Du hittar rimligtvis alla data du behöver i Socialstyrelsens statistikdatabas för dödsorsaker:
https://sdb.socialstyrelsen.se/if_dor/val.aspx
Jag hävdar alltså inte det. Det jag däremot säger är att man står sig inte slätt när det gäller att kunna analysera en uppkommen över- eller underdödlighet gentemot dödsorsaker.
Citat:
Som sagt, det finns ingen norm rörande dödsorsaker.
Okej, då säger du alltså att de inte på något sätt kan avläsa om en överdödlighet beror på en viss orsaks ökning och en annan orsaks minskning. Man är, enligt dig, helt oförmögna att på något sätt analyser de underliggande dödsorsakerna. Ingen har sålunda en aning om det dött fler eller färre än normalt i exemeplvis cancer ett år eftersom man, enligt dig, inte har någon norm att förhålla sig till därvidlag.
Bra då fick du det nedpräntat och vi får nästa år se om det dött fler än normalt i Sverige. Däremot kommer vi, enligt dig, aldrig att kunna få något svar på varför.
Citat:
Nej, vad får dig att tro att jag glömt det. Den som är intresserad kan titta efter och se att jag postat mycket om dödstalen för året.
Det du citerade handlade om ifall du glömt att vi diskuterat det. Jag undrade eftersom du fortsätter att ställa samma frågor om igen.