2020-08-06, 02:25
Avslutad
Hur många härinne tror på en ny lockdown till hösten-vintern i de europiska länderna?
Citera
2020-08-06, 02:28
Medlem
DoraFs avatar
Vita husets hälsoexpert Anthony Fauci har blivit intervjuad i CNN och där sagt att USA:s virusutbrott nu är ”det värsta i världen”. "Siffrorna ljuger inte", sa Fauci. Han hävdade också att betydligt färre amerikaner skulle ha dött om Vita huset haft en koordinerad strategi i början av året.
Enligt Fauci är viruset inte alls är under kontroll i ett 30-tal av de delstater där antalet smittade ökat under sommaren.
Fauci ifrågasatte också argumentet att all affärsverksamhet behöver stänga för att stoppa viruset:
Citat:
– Vi kan göra mycket bättre ifrån oss utan att stänga ner. Jag tycker att det är ett märkligt, binärt förhållningssätt att antingen stänga allt eller låta allt vara öppet. Vi kan hitta ett mellanläge där vi öppnar ekonomin utan att se den här sortens ökningar vi nu sett, sade Fauci.

Enligt artikeln i DN
https://www.dn.se/nyheter/varlden/vita-husets-virusexpert-usa-har-det-varsta-utbrottet-i-varlden/

Jag antar att man kan betrakta den svenska strategin som ett mellanläge, men det är tveksamt om Sverige kan stå som någon sorts förebild för hur USA kan gå vidare. Helt enkelt därför att smittan är alltför utbredd i USA jämfört med vår den var i Sverige i mars och smittspridningen med den svenska strategin pressas ned för långsamt.
Hur kan då ett mellanläge i USA se ut?
Vilka länder kan USA i stället ta intryck av?
Citera
2020-08-06, 02:31
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DoraF
Jodå, jag läste vad du skrev:

Du hävdar att det finns en "vedertagen norm" för hur överdödlighet uppstår och att det går att fastställa överdödlighet i en viss dödsorsak, stämmer inte det?

Det finns en vedertagen norm för att beräkna överdödlighet. Den är att jämföra det aktuella året med ett vägt genomsnitt för de fem föregående. Huruvida de beräknar överdödlighet per dödsorsak vet jag inte.

Citat:
Problemet är att det fetade meningen är nonsens. Det finns ingen "vedertagen norm" eller "normalnivå" för hur många människor som dör av den eller den orsaken. Därför går det heller inte att tala om över- resp underdödlighet när det gäller en viss dödsorsak.
Takadongtakadang förklarade föredömligt vad begreppen du använder betyder:
(FB) Dödligt virus från Kina orsakar panik (SARS-CoV-2, COVID-19)

Eftersom du hävdar att det existerar en vedertagen norm utgår jag från att du åtminstone kan ge oss ett exempel på en normal nivå för en viss dödsorsak. Eller ett exempel på överdödlighet för en viss dödsorsak.
Du hittar rimligtvis alla data du behöver i Socialstyrelsens statistikdatabas för dödsorsaker:
https://sdb.socialstyrelsen.se/if_dor/val.aspx

Jag hävdar alltså inte det. Det jag däremot säger är att man står sig inte slätt när det gäller att kunna analysera en uppkommen över- eller underdödlighet gentemot dödsorsaker.

Citat:
Som sagt, det finns ingen norm rörande dödsorsaker.

Okej, då säger du alltså att de inte på något sätt kan avläsa om en överdödlighet beror på en viss orsaks ökning och en annan orsaks minskning. Man är, enligt dig, helt oförmögna att på något sätt analyser de underliggande dödsorsakerna. Ingen har sålunda en aning om det dött fler eller färre än normalt i exemeplvis cancer ett år eftersom man, enligt dig, inte har någon norm att förhålla sig till därvidlag.

Bra då fick du det nedpräntat och vi får nästa år se om det dött fler än normalt i Sverige. Däremot kommer vi, enligt dig, aldrig att kunna få något svar på varför.

Citat:
Nej, vad får dig att tro att jag glömt det. Den som är intresserad kan titta efter och se att jag postat mycket om dödstalen för året.

Det du citerade handlade om ifall du glömt att vi diskuterat det. Jag undrade eftersom du fortsätter att ställa samma frågor om igen.
Senast redigerad av HerrGickhan 2020-08-06 kl. 02:33.
Citera
2020-08-06, 02:36
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DoraF
Sverige följer WHO:s riktlinjer för hur dödsfall av covid-19 ska registreras.
Med andra ord finns det en uppenbar överregistreringsrisk för alla länder som följer WHO:s riktlinjer.

Tala om onödigt inlägg. Det finns en uppenbar överregistreringsrisk i Sverige. Om det finns även i Portugal är inget som rör mig.
Citera
2020-08-06, 02:44
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Kom igen. Inte ens du kan väl tro på att begränsningen om 50 personer för allmänna sammankomster har minskat smittspridningen? Speciellt inte som skolor, butiker och kollektivtrafik inte omfattas...
Vilken typ av social distansering är det som ska tummas på menar du? Varför ska smittan öka igen om åtgärderna bidrar till minskad spridning? Jag får inte ihop det.

Jag tror nämligen att åtgärderna är otillräckliga. DET tror jag kommer leda till ökad spridning. De två allvarligaste är att köra förskolor och skolor som vanligt. Att inte införa krav på munskydd i kollektivtrafik, butiker och köpcentrum är ett misstag. Det har gått prestige i frågan.

Det fetmarkerade är ju den springande punkten. Vad är prestige? Högmod! Högmod går före fall! Vi är rökta. Gör vad ni kan för att skydda er!
Citera
2020-08-06, 02:48
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ipsi
De som verkligen borde gå ut i strejk är väl i så fall vårdpersonal.

Lärare tror jag ska vara glada över att få vara i skolan, tänk om skolorna stänger och personal blir förflyttade till äldreomsorgen istället.

Det kan du glömma direkt då det är i princip olagligt.

https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=7214316
Citera
2020-08-06, 02:53
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Jag förstår fortfarande inte hur du så tvärsäkert kan säga att smittan minskat sedan början av april eftersom mätning hela tiden varit eftersatt. Speciellt vid den tidpunkten. Och återigen - Sverige har ju knappt infört några åtgärder förutom en allmän uppmaning att jobba hemma och tvätta händerna. Uppmaningar som lanserades redan i början av mars.

Vilket är rent trams då det är ett respiratoriskt virus. Tja, viss nytta gör det ju om du är en ögon och näspetare, du eliminerar ju en del virus. Men att hålla näbben stängd är desto bättre = munskydd.
Citera
2020-08-06, 02:57
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Jag undrar om föräldrar i riskgrupp kan få hålla sina barn hemma?

Du får hålla dina barn hemma så mycket du vill, men du får också vara beredd på konsekvenserna, soc, staten osv. Ju mer man tänker på det så skyddar staten kriminella mer än oss invånare. Något är sjukt i landet Sverige.
Citera
2020-08-06, 03:06
Medlem
DoraFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Tala om onödigt inlägg. Det finns en uppenbar överregistreringsrisk i Sverige. Om det finns även i Portugal är inget som rör mig.
Är du medveten om att ditt exempel med Olga var rätt roligt 😊?

Det är okej att du inte är intresserad av hur många som dör av covid-19 i Portugal eller något annat land i världen.
Men många som kritiserar den svenska strategin gör det med utgångspunkt i jämförelser med andra länder. Gör de som gör det är det relevant att Sverige inte rapporterar enligt någon hemmasnickrad modell utan följer WHO:s riktlinjer. Om länderna man jämför med också följer WHO:s riktlinjer kan man tänka sig att de överrapporterar ungefär på samma sätt som görs i Sverige om man tittar på dödsorsaksintyg. Det gör dödstalen mellan länderna mer jämförbara.
Citera
2020-08-06, 03:17
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rainman
Precis hemkommen från bilsemester genom europa. Vi svenskar är välkomna överallt

Jaha, och varför var det en nödvändig resa? Hade ni trevligt?
Citera
2020-08-06, 03:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Du får hålla dina barn hemma så mycket du vill, men du får också vara beredd på konsekvenserna, soc, staten osv. Ju mer man tänker på det så skyddar staten kriminella mer än oss invånare. Något är sjukt i landet Sverige.

*Ju mer du tänker på det
Citera
2020-08-06, 03:22
Medlem
arbetets avatar
Det här var ju intressant. Tur att de inte är här inne och härjar:
Facebook har tagit ned Donald Trumps video

Facebook tog på onsdagen ned en video av USA:s president Donald Trump, med hänvisning till att den bröt mot plattformens regler gällande missvisande information om covid-19. Videon var från en intervju med Donald Trump i Fox News från onsdagsmorgonen.

– Den här videon innehåller falska påståenden om att vissa personer är immuna mot covid-19, vilket är ett brott mot våra regler gällande farligt missvisande information om covid-19, sade Facebooks talesperson Andy Stone i ett uttalande, enligt CNN.
Stone specifiserade även att de specifika uttalandena som bröt mot Facebooks regler var Trumps påståenden om att barn är i stort sätt immuna mot det nya coronaviruset.
https://embed.scribblelive.com/embed/post.aspx?Id=1191737176&ss=1
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in