Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-08-06, 22:41
Medlem
H24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 14thInt
Jag gjorde det här.

Svårt att bedöma längd på fotot, men även det borde stämma.
Citera
2020-08-06, 22:42
Medlem
14thInts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av H24
Svårt att bedöma längd på fotot, men även det borde stämma.

Jag satt precis och försökte tänka ut en metod för detta. Det finns ett foto till som jag postat, eftersom hela artikeln inte kom med. Kolla där.
Citera
2020-08-06, 22:47
Medlem
H24s avatar
Citat:
Jag satt precis och försökte tänka ut en metod för detta. Det finns ett foto till som jag postat, eftersom hela artikeln inte kom med. Kolla där.

Om någon Stockholmare känner igen toaletten på bilden så går det faktiskt att kontrollera. Bara att gå dit (förutsatt att den finns kvar) och jämföra med sin egen längd.

https://ibb.co/K7rKF6b
Citera
2020-08-06, 22:55
Medlem
14thInts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av H24
Om någon Stockholmare känner igen toaletten på bilden så går det faktiskt att kontrollera. Bara att gå dit (förutsatt att den finns kvar) och jämföra med sin egen längd.

https://ibb.co/K7rKF6b

Det går ju att räkna kakellängder också. Sen måste man resa huvudet och flytta kroppen närmare. Hur uppfattar du måtten?
Citera
2020-08-06, 23:04
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Utredaren
Det är rimligt att LOP tar taxi hem, tror att Mårten föreslog det också.

I så fall blir en fordonsburen attack som blockerar LOP's taxi ett alternativ.

Det finns tre tvärgator att ansätta en sådan attack från

Kammakargatan
Adolf Fredriks kyrkogata
Tunnelgatan.

Det kan vara rekognoscering för en sådan attack som ger upphov till observationerna.
Observerade bilar blir i så fall intressanta.
Du får ursäkta, men en attack mot en hypotetisk taxi vid 23-tiden är en rätt långsökt förklaring till en WT-observation vid Tunnelgatan 2 1/2 timme tidigare.

Om vi talat om en sammansvärjning som är så omfattande och organiserad att kan tänka sig en fordonsattack (inget dåligt val i allmänhet) så borde de enligt mig skjuta OP i GS där han saknade livvakter. En av de sakerna som är en svaghet med många konspirationsscenarion: om man har övervakning av OP, varför inte skjuta honom i GS där han är varje dag?
Citera
2020-08-06, 23:09
Medlem
H24s avatar
Citat:
Det går ju att räkna kakellängder också. Sen måste man resa huvudet och flytta kroppen närmare. Hur uppfattar du måtten?

På bilden verkar det som att en kakelplatta går från strax över knäet, till smalbenet. På mig blir detta något över två decimeter. Jag är 189 cm. Samma kakelplatta och mått gäller mellan höften och midjan, så proportionerna bör stämma hyfsat.

Tänker vi oss att en kakelplatta är 23 centimeter och att åtta kakelplattor motsvarar en Föllinge får vi 184 cm. Då har jag siktat på mitten i varje mätpunkt.

Detta är dock minst sagt godtyckligt. Det optimala hade varit att det funnits någon sorts statlig utredning med resurserna och befogenheterna att kolla upp dessa saker
Senast redigerad av H24 2020-08-06 kl. 23:57.
Citera
2020-08-06, 23:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Du får ursäkta, men en attack mot en hypotetisk taxi vid 23-tiden är en rätt långsökt förklaring till en WT-observation vid Tunnelgatan 2 1/2 timme tidigare.

Om vi talat om en sammansvärjning som är så omfattande och organiserad att kan tänka sig en fordonsattack (inget dåligt val i allmänhet) så borde de enligt mig skjuta OP i GS där han saknade livvakter. En av de sakerna som är en svaghet med många konspirationsscenarion: om man har övervakning av OP, varför inte skjuta honom i GS där han är varje dag?

Kan inte GS bra men polis kan ha lätt att skära av flyktväg med broarna där.

Det cirkulerade polisbilar i Stockholm och om larmet gått i tid var risken för stor. Det var det kartläggningen i GS var avsedd att ge svar på.

När jag studerar kartläggningen får jag intrycket att man riktade in sig på veckoslutet. Biobesöket blev öppningen man sökte.
Senast redigerad av Utredaren 2020-08-06 kl. 23:54.
Citera
2020-08-07, 00:26
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Utredaren
Kan inte GS bra men polis kan ha lätt att skära av flyktväg med broarna där.

Det cirkulerade polisbilar i Stockholm och om larmet gått i tid var risken för stor. Det var det kartläggningen i GS var avsedd att ge svar på.

När jag studerar kartläggningen får jag intrycket att man riktade in sig på veckoslutet. Biobesöket blev öppningen man sökte.

Det här är en väsentlig sak. Ett skott i GS var för riskabelt just därför att GS enkelt kan spärras av. Det skriver även GMP om jag minns rätt. GM hade blivit instängd och infångad.

Vi ska minnas att GM såg till att fly. Det berättar något viktigt. Han fick inte fångas in. Min gissning är att det hade avslöjat andra som deltog.
Citera
2020-08-07, 01:47
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av boboslacke
Jag tycker vi ser väldigt tydligt här hur involverade Kegö och Barrling är i denna sak. Tidigt förvrider de huvudet på politiska krafter via HH och Ebbe och försöker gå förbi Säpo. Trots att HH försvinner så beordras man avsätta stora resurser till såret. Under vems ledning? När det inte fungerar så försöker de runda via Ebbe vilket exploderar i ansiktet på dem. Näss och en stor del av Säpo är milt uttryckt skeptiska till både spåret och personerna Kegö och Barrling och det är väl förklaringen till att karriärerna tog slut.

Det intressanta är dock att trots att de så att sig efter många turer förlorar allt stöd så fortsätter de driva och nu som det verkar i opposition till dem som stödde dem (på tvivelaktiga grunder). Nu med teatraliska utspel om att de vill berätta om vad de vet men är "hindrade" att meddela detta och åter har tillgång till "hemliga underrättelser". Teaterpjäsen som bara är spel för gallerierna då PU fått ta del av materialet och syftar till att sjösätta en komplex förklaring som vänder upp och ner på allt kring Palmemordet. En muterande förklaring som säger att OP:s administration var infiltrerade av KGB med pågående spaning mot dem i syfte att ta en högt placerad mullvad. Först hävdas att Sovjet genom mordet offrade sin egen agent OP för att skydda en annan (underförstått Schori) tillgång. Någon stans på vägen insåg någon att det var lite väl ihåligt och därför blev det någon slags motiv att Sovjeterna antingen mördade OP för att han var ett hinder och CIA agent eller att det var en inre opposition av hårdföra KGB/GRU som var missnöjda med att Sovjet närmade sig Sverige och norden. Jag tror de flesta ser att det är ost med många hål i. Lika många hål som i PKK-spåret.

När dessa herrar drev PKK så kan man förstå det som Näss förstod det då. Att de hade "fastnat" i en föreställning om att PKK var en av väldens farligaste terrororganisationer. Nu framstår det i en annan dager. Drivkraften har inget med PKK att göra. Deras livs stora engagemang handlar om Palmemordet. Med samma modus och idiom driver de två spår med energi och visar att det är det de handlat om i 34 år.

Börjar vi granska herrarna finner vi att de hör till det som Näss kallade "bakgården". DVS de krafter inom underättelsesverige som hamnat i bakvatten som "herrelösa" eller med begränsat inflytande och insyn med en rabiat "kalla kriget" analys av tingens ordning. Öppet sinne var inte direkt del av deras idiom. Betecknande för bakgården är att man har föreställningar om en omfattande infiltration från Sovjet inom Svensk polis, Säpo, regeringskansliet mm kombinerat med en övertygelse att Sovjet ville göra oss till en lydstat. Kring dem finns lösa nätverk av likasinnade och de man väljer att samverka med operativt är heliande snutar som Östling eller idag människor som talar i termer av PK etc som visar att man hör hemma på yttersta högerkanten med Teutenberg som självutnämnd Kejsare och Ögat som livvakt där vännerna är samma som olagligt och på eget initiativ spanade mot OP

Bobbo, jag vet att du föraktar Kegö och Barrling lika mycket som Ingvar Carlsson gör med alla de munkavlar som han lagt på dem, men hur i h--vete kan två relativt obetydliga mordutredare på Ryssroteln, förmå regeringen Ingvar Carlsson att leda in hela Palmeutredningen in på Kurdspåret i flera år? Det får du allt förklara med lite mer faktauppgifter än att du tycker att "det är tydligt". Då är det betydligt mer sannolikt att det förhåller sig tvärtom, att kung Ingvar styr Riket och inte poliserna kling och klang.
Citera
2020-08-07, 02:14
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:

Apropå Tunnelbanemannen och bilen på AF kyrkogata:

När vittnena Egon Enocksson och Annika Blomqvist går norrut från Monte Carlo till Tunnelgatan (västra) så ser han en bil komma på Sveavägen från Adolf Fredriks kyrka åkande söderut i riktning Kungsgatan.

Detta sker ungefär samtidigt som den första piketen kommer fram, dvs ca 23.24 eller några sekunder senare.

Bilen som kommit från AF kyrka stannar i västra korsningen Tunnelgatan/Sveavägen och ur bilen springer en person över Sveavägen fram till mordplatsen. Personen var passagerare i bilen. Personen springer sedan tillbaka till bilen kort därpå.

Enocksson kan inte uppge färg eller fabrikat på bilen.

Personen som springer över gatan, signalement: 175-180 cm, lång smal kroppsbyggnad. Mannen hade inga ytterkläder på sig. Mannen hade en mönstrad tröja. Lågskor. Mannen var mörkhårig och Enocksson tänkte att mannen var sydeuropé. Mannen var yngre, kanske så ung som 20-25 år. Säger alltså Enocksson.
Citera
2020-08-07, 03:43
Medlem
andersaanderssonas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Basfakta
Jag har ett förslag:

Om tråden/trådens majoritet håller med mig om detta tycker jag att de säkra "fynd" vi hittills gjort i det nysläppta (ibland i kombination med gamla kända) materialet samlas på ett ställe.

Jag tycker att det stället ska vara du Andersson om du kan ha vänligheten att upprätta en liten lista i rubrikform?

Du framstår för mig som ledaren för det nya jobb vi inlett.

För egen del tycker jag att jag hittills kan bidra med signalement på 3 män som jag menar övervakade Palme före och under mordkvällen:

1) Den atletiskt byggde långe blonde mannen (190-195 cm). Syns främst i Gamla stan. Kanske även samme man klockan 22.05 mordkvällen i hörnet Kammakargatan/Saltmätargatan.

2) Den vänsterhänte mannen med walkie talkie mittemot mordplatsen kl 22.48-23.20. Anatoliern.

3) Grandmannen. Känt signalement sedan länge.

Fall 2 är 14thints fynd.

Dessa tre signalement betraktar jag som säkra. Förekomsten av den långe blonde stöds av 5-10 oberoende vittnesmål.

Anatoliern av 3 oberoende vittnesmål.

Grandmannen av 4-5 oberoende vittnesmål.

Vi har detaljerade signalement på alla tre.

Därutöver finns en mörkhårig bredaxlad man 180-185 cm lång med långsmalt blekt ansikte med rak näsa och smala läppar. Mörkt tjockt vågigt hår. Mörka tättsittande ögon. Mörka ögonbryn.

Jag menar att det är den man som Lars-Eric Eriksson ser utanför Grand och som Ulla S ser på Schönfeldts gränd. Det finns betydligt fler vittnesmål som beskriver samma/ungefär samma signalement. Totalt typ 10.

Men jag är mer osäker på den mörkhårige eftersom signalementet inte är att betrakta som unikt på samma sätt som övriga tre signalement.

Jag har ingen som helst uppfattning om varför dessa män övervakade Palme eller om de ens hade med mordet att göra. Jag tror att de hade med mordet att göra men det återstår att bevisa.

Är det här ett bra förslag?
Tack för ditt förtroende! Men jag tror inte att det är en så bra idé. Det framgår i metaforumet att ingen kan leda , eller äga, en tråd. Så det sänder märkliga signaler att göra så.

Ändå måste det till något sätt för att kunna få överblick. Som kan kompletteras i takt med ny information. Och hur det kan gå till finns det redan exempel på.

https://www.google.com/maps/d/viewer?mid=18-TvBZWmGActviof_U7PMnP1VRlivR6a&fbclid=IwAR0LBuRO61 sY-W0CcJ_Jyk8NIoSd1IyE3cYlT1D0c_IK_hIxRD3CZtBP7XY&ll= 59.336282608612855%2C18.059971002590416&z=17

https://moparkivet.wordpress.com/mop-arkivet/

Eller i form av en matris.

https://docs.google.com/spreadsheets/d/1wUXTxtFTZTxZBx8t8MnhJDo7idLAvmFpV9R4Wz5CO7E/edit#gid=0

Eller så går det att skapa en ny tråd i underforumet. Som med SE och CA. Enligt bartrams förslag. Med en lista som du föreslår. Där man citerar den senaste versionen, kopierar och lägger till efter hand. Där alla intresserade kan vara med och uppdatera.

Eller annan programvara som bartram också nämner. Där rörelser kan läggas in.

Det viktigaste är väl en modell som alla intresserade kan köpa.
Senast redigerad av andersaanderssona 2020-08-07 kl. 03:58.
Citera
2020-08-07, 03:59
Medlem
andersaanderssonas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HAARP
GM:s jacka

Efter att ha läst förhören med LL ,AH och LP så är jag övertygad om att GM hade en 3/4-lång blå täckjacka.

Det bör varit en täckjacka med liknande längd som denna men blå.
https://imgur.com/a/BpQbW3d

Lite enklare kvalitet och ej så puffig
https://imgur.com/a/zhSTyhJ
https://imgur.com/a/c193cXd

Eventuellt med skärp.

Kunde man hitta en sådan täckjacka i en gammal katalog eller på något foto så hade det varit väldigt intressant.
Eller om någon expert på vintage kläder skulle känna igen en sådan täckjacka.

Har också för mig att det var något vittne som fick se olika jackar vid en konfrontation.
Bilder på de jackorna finns kanske kvar i något förhörsprotokoll?
Konfrontation med olika jackor/rockar hittar du här. Gäller VG. Dock inga foton.

https://www.leopoldreport.com/OPbok11.html
Senast redigerad av andersaanderssona 2020-08-07 kl. 04:01.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in