Citat:
Förstår vad du menar. Tyvärr faller detta på många punkter...
1. Rekvisitet för Brott mot griftefriden är Till ansvar för brott mot griftefriden dömes den som obehörigen...
"Flyttar lik eller avlidens aska" - Har mamman ej gjort
"Skadar lik eller avlidens aska" - Har mamman ej gjort
"Skymfligen behandlar lik eller avlidens aska" - Har mamman ej gjort
"Öppnar grav" - Har mamman ej gjort
"På annat sätt gör skada på kista, urna, grav eller något annat vilorum för de döda" - Har ej gjorts
2. Att veta om att ett brott begåtts, men inte vidta några åtgärder är inte brottsligt - Och framförallt inte om man är inblandad själv.
3. Skulle "passiviteten" varit brottslig hade man varit tvungen att kunna styrka att mamman visste om att kroppen låg under sängen. Om sådan utredning och bevisning finns vet jag inte, men troligen inte.
Domaren sa under presskonferensen att mammans drogpåverkan gjort att detta bedömts som Grovt vållande till annans död.
1. Rekvisitet för Brott mot griftefriden är Till ansvar för brott mot griftefriden dömes den som obehörigen...
"Flyttar lik eller avlidens aska" - Har mamman ej gjort
"Skadar lik eller avlidens aska" - Har mamman ej gjort
"Skymfligen behandlar lik eller avlidens aska" - Har mamman ej gjort
"Öppnar grav" - Har mamman ej gjort
"På annat sätt gör skada på kista, urna, grav eller något annat vilorum för de döda" - Har ej gjorts
2. Att veta om att ett brott begåtts, men inte vidta några åtgärder är inte brottsligt - Och framförallt inte om man är inblandad själv.
3. Skulle "passiviteten" varit brottslig hade man varit tvungen att kunna styrka att mamman visste om att kroppen låg under sängen. Om sådan utredning och bevisning finns vet jag inte, men troligen inte.
Domaren sa under presskonferensen att mammans drogpåverkan gjort att detta bedömts som Grovt vållande till annans död.
Jag förstår dig med. Nu vet jag inte om den här paragrafen (”Skymfligen behandlar lik”) innebär att gärningsmannen måste gjort det handgripligen men om du kollar synonymer till ”skymflig” hittar du bland annat förolämpande, kränkande, skamlig och ärekränkande. Är det inte just detta att låta en kropp ligga? Även om du inte gör något aktivt med den?
Angående din punkt två är det ju brottsligt just som när du här har en garantställning gentemot brottsoffret. Samma med punkt två; efter en olycka ser hon inte det barn hon har garantställning gentemot på två dygn. Därmed bör väl passiviteten ses som brottslig. Dessutom säger hon i de första förhören att hon varit medveten om största delen av händelseförloppet; att barnet höll på att dö.