2020-08-06, 15:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Citra
Håller med.

Varför är fadern utpekad som den som gjort handlingen när han är avliden och inte hörd?

Åklagaren har bevisbördan och denne har inte lyckats bevisa att R har misshandlat flickan inte heller har åklagaren bevisat att R gav henne droger. Inte heller har expertisen klarlagt att det inte handlar om en olycka utan det finns som en möjlig orsak till huvudskadan. Åklagaren har fått igenom den sista åtalspunkten i sitt åtal.
Har man inte klara bevis kan man inte döma till mer än det här. Det är inte Nordkorea utan Sverige.
Citera
2020-08-06, 16:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Periodic
Tur? Det är allmänt känt att kvinnor, precis som importerade kriminella element, behandlas med silkesvantar av rättsväsendet.

Ja exakt så. Så länge man tar fram offerkoftan så börjar daltandet med dom. Bara vidrigt vilket som.
Citera
2020-08-06, 16:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Periodic
Tur? Det är allmänt känt att kvinnor, precis som importerade kriminella element, behandlas med silkesvantar av rättsväsendet.
Sveriges domstolar friar hellre än fäller när bevisen är väldigt oklara. Personligen anser jag det är rätt. Hellre att en förövare/brottsling går fri, än att man petar in en totalt oskyldig person på många år i finkan. Men ibland kan jag tycka att bevisbördan åklagaren har, är absurt hög. I detta fall... känns som ett rätt domslut.
Citera
2020-08-06, 16:08
Medlem
Andhogst38s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Den-sistaMINUTEN
Må den kvinnan få fan på anstalten hon hamnar på. Sätt henne ihop med ryskan som snittade Bobbys mamma i ansiktet inne på Hinseberg. Hon lär självklart isoleras för sin egen säkerhet, på samma sätt som Bobbys mamma och även tyskan som slog ihjäl barnen med hammare i Arboga. Även kvinnor kan hämnas en barnamörderska! Må hon få komma till helvetet mycket snart!!!
Sätt henne med Johanna Möller, hon pryglade upp kräket som slog ihjäl lilla Yara
Citera
2020-08-06, 16:08
Medlem
Synd att pappan dog så allt kan skyllas på honom.

Jag tänker på smset där R skrev till P: lura henne och säg att mamma bara ska prata med henne (nämn ej källaren)

Tycker det visar att det var hon som bidrog till den fysiska misshandeln. Droger tror jag båda gav henne när de ville ha lite lugn och ro. Kanske även att P gav E droger efter att R misshandlat E så hon inte skulle lida så mycket.

Vet någon vad man brukar använda för uppfostringsmetoder inom Jehovas vittnen? Kanske vanligt med misshandel och att låsa in barn?

Otroligt, otroligt synd att socialen som var där vid jul inte ansträngde sig mer för att se hur E mådde. Samma sak med BVC på öppna förskolan. Esmeralda hade 2 chanser där att överleva men sån otur båda gångerna.
Den 20 januari på öppna förskolan kan hon inte ha mått så bra. En vecka innan hon dog. Inte socialen/BVC fel men känner så starkt att jag hade velat vara där och hjälpa Esmeralda ❤

Vila i frid vackra ängel 🥰🤨
Straffet din biologiska mamma fått är ett skämt men hoppas hon kommer må dåligt på andra sätt!
Citera
2020-08-06, 16:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Browser
Åklagaren har bevisbördan och denne har inte lyckats bevisa att R har misshandlat flickan inte heller har åklagaren bevisat att R gav henne droger. Inte heller har expertisen klarlagt att det inte handlar om en olycka utan det finns som en möjlig orsak till huvudskadan. Åklagaren har fått igenom den sista åtalspunkten i sitt åtal.
Har man inte klara bevis kan man inte döma till mer än det här. Det är inte Nordkorea utan Sverige.

Fair enough. Och att hon hittas av ambulanspersonal inlindad i tyg & plast under sängen efter 2 dagar tyder inte heller på något annat än oskuld.
Citera
2020-08-06, 16:54
Medlem
Felet är väl i lagstiftningen. Man kan tycka att vållande genom likgiltighet skulle ha en speciell paragraf för barn som är totalt beroende av sina föräldrar. Straffet skulle då kunna bli betydligt strängare för detta brott. Varför inte propagera för en lagändring?
Citera
2020-08-06, 16:55
Medlem
allegragellers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MarkofTheBeast
Vem är den ryskan?
Kan det vara Natalia Pshenkina?

https://www.expressen.se/nyheter/mordaren-vill-gifta-sig---med-sin-medfange/
Citera
2020-08-06, 17:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av allegrageller
Kan det vara Natalia Pshenkina?

https://www.expressen.se/nyheter/mordaren-vill-gifta-sig---med-sin-medfange/

Korrekt.
Citera
2020-08-06, 17:03
Medlem
allegragellers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av abigaille
Korrekt.
Sitter en del hårdföra kvinnor på hinsan:-)
Citera
2020-08-06, 17:10
Medlem
Fyfan. Ett års fängelse?????? Hoppas någon hugger av mammas huvud.
Citera
2020-08-06, 17:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Citra
Håller med.

Varför är fadern utpekad som den som gjort handlingen när han är avliden och inte hörd?
Mamman har ju ERKÄNT att hon var den primära vårdnadshavare för pappan inte var hemma och då kan man räkna ut vem som har gjort våldet, vem som gjort att barnet att inte fått äta, vem som henne droger.

Jag tror inte att P var årets farsa.
Men jag tror inte efter allting jag har läst att han hade det i sig att droga sitt egna barn.

Hon däremot har uttryckt HAT mot barnet vid flera tillfällen, googlat om droger och tvångströja och fick han att INTE ringa 112.
Vad är det för fel på det här samhället som inte ser fakta?

Det är faktiskt ett rätt märkligt förfarande att peka ut en avliden som skyldig i dom gällande annan person. Mycket anmärkningsvärt. Har inte satt mig in i domen tillräckligt för att kunna göra någon större djupdykning i resonemanget men man bör i sammanvägningen av bevisningen kunna komma till ett annat beslut i HR. Man har gjort en extremt välvillig tolkning av mammans vittnesmål och inblandning trots att den sammanvägda bevisningen och utlåtandet från hennes RPU visar på annat. Vi har ett antal fall bakåt i tiden där man gjort en annan bedömning. Hoppet om ett hårdare straff och fällande dom för tyngre åtalspunkter är definitivt inte ute.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in