• 1
  • 2
2020-08-06, 23:32
Medlem
BePatients avatar
När jag läser på innehållsfört. på en burk hamburgerdressing i butiken är ingrediens #1 och #2 olja och vatten, resp., och det är ju ingen rinnig sörja utan den är krämig och fin. Hur gör man om man vill göra om det hemma med de två ingredienserna? Kan man emulgera med äggula på nå vis?
Citera
2020-08-07, 00:08
Medlem
Arneweisskorrvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BePatient
När jag läser på innehållsfört. på en burk hamburgerdressing i butiken är ingrediens #1 och #2 olja och vatten, resp., och det är ju ingen rinnig sörja utan den är krämig och fin. Hur gör man om man vill göra om det hemma med de två ingredienserna? Kan man emulgera med äggula på nå vis?

Googla recept på majonnäs......
Citera
2020-08-07, 01:15
Medlem
BePatients avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arneweisskorrv
Googla recept på majonnäs......
Men det är ju med vinäger, inte vatten, och man har knappt nåt i, mest som en krydda. Det här hade mycket vatten.
Senast redigerad av BePatient 2020-08-07 kl. 01:17.
Citera
2020-08-07, 01:15
Medlem
ministryofdrugss avatar
Majonnäs som föregående postare skrev. Sen brukar kommersiella dressingar innehålla diverse andra emulgeringsmedel för att göra det med stabilt. Tex. Maltodextrin, Gellangummi, Xantangummi, Guargummi.

Edit: Självklart kan och bör man ha vatten i en majonnäs. Annars blir den för tjock & stabbig.
Citera
2020-08-07, 01:27
Medlem
OdCaBos avatar
Citat:
Men det är ju med vinäger, inte vatten, och man har knappt nåt i, mest som en krydda. Det här hade mycket vatten.

Man kan i ha förvånansvärt mycket vatten i en majonäs utan att det blir problem. 75% har jag hört. Vanligt knep och nåt jag ofta gör när jag gör en salladsdressing. Vatten eller lite mjölk.

Googla vegansk majo så får du många bra tips, om du vill skippa äggulan.

Bara vatten och olja kan också emulsifiera men separerar snabbt, ännu snabbare än en med vinäger och olja. Därför har de där dressingarna man kan köpa andra stabiliseringsmedel i. Med majotekniken slipper du tänka på det. Men det blir ju krämigare och det vill man kanske inte alltid ha.

Citat:
Ursprungligen postat av ministryofdrugs
Edit: Självklart kan och bör man ha vatten i en majonnäs. Annars blir den för tjock & stabbig.

Bör och bör. Jag brukar tillsätta ris/äppelcidervinäger för att få till rätt konsistens. Vatten tillsätter ju tillverkarna för att det är billigt och man kan tillsätta väldigt mycket innan det ens märks. Men för en dressing, lite vatten - absolut.
Citera
2020-08-07, 01:28
Medlem
ministryofdrugss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OdCaBo
Man kan i ha förvånansvärt mycket vatten i en majonäs utan att det blir problem. 75% har jag hört. Vanligt knep och nåt jag ofta gör när jag gör en salladsdressing. Vatten eller lite mjölk.

Googla vegansk majo så får du många bra tips, om du vill skippa äggulan.

Bara vatten och olja kan också emulsifiera men separerar snabbt, ännu snabbare än en med vinäger och olja. Därför har de där dressingarna man kan köpa andra stabiliseringsmedel i. Med majotekniken slipper du tänka på det. Men det blir ju krämigare och det vill man kanske inte alltid ha.

Bör och bör. Jag brukar tillsätta ris/äppelcidervinäger för att få till rätt konsistens. Vatten tillsätter ju tillverkarna för att det är billigt och man kan tillsätta väldigt mycket innan det ens märks. Men för en dressing, lite vatten - absolut.

Vinäger tillsätter man tills man har rätt balans av syra. Det är smaken som avgör hur mycket som behövs. Gissar att dina majonnäser är väldigt sura.
Citera
2020-08-07, 01:31
Medlem
OdCaBos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ministryofdrugs
Vinäger tillsätter man tills man har rätt balans av syra. Det är smaken som avgör hur mycket som behövs. Gissar att dina majonnäser är väldigt sura.

Söta snarare. Äppelcider eller risvinäger som jag skrev. Som Duke's eller Kewpie ungefär.
Citera
2020-08-07, 10:20
Medlem
Arneweisskorrvs avatar
Citat:

Vinägern har inget med konsistensen att göra, det är en smaksättning i detta fall av emulsion.
Citera
2020-08-07, 11:48
Medlem
Fördelen med just vinäger utöver dess goda smak är att den även neutraliserar smaken av olja väldigt bra. Men nej, det är inget måste, ibland byter jag ut vinägern mot citronsaft + citronzest. Även jag brukar ha i en skvätt vatten mot slutet, men det är som sagt valfritt.
Citera
2020-08-07, 12:49
Medlem
Mjälls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rugratz
Fördelen med just vinäger utöver dess goda smak är att den även neutraliserar smaken av olja väldigt bra. Men nej, det är inget måste, ibland byter jag ut vinägern mot citronsaft + citronzest. Även jag brukar ha i en skvätt vatten mot slutet, men det är som sagt valfritt.

Mat ska innehålla mycket fett och mycket syra.
Citera
2020-08-07, 15:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mjäll
Mat ska innehålla mycket fett och mycket syra.

Visst är det så! Finns ju en god anledning till att kött med ordentliga fettkanter, samt emulsioner på smör och olja är så uppskattade!

Nackdelen med vatten i emulsioner är att fluffigheten dämpas, så för mig är det situationsberoende om jag har i det eller ej. Till skaldjur gillar jag en god fluffig och småstabbig aioli, men som tillbehör till burgare använder jag gärna lite vatten i!
Citera
2020-08-07, 15:12
Medlem
Milldues avatar
Citat:

Vill man blanda olja och vatten så krävs det ett emulgeringsmedel. Vilket oftasts tillsätts för att ge en "krämighet".
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in