• 1
  • 2
2020-08-07, 15:16
Medlem
Milldues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ministryofdrugs
Vinäger tillsätter man tills man har rätt balans av syra. Det är smaken som avgör hur mycket som behövs. Gissar att dina majonnäser är väldigt sura.

Felix och Findus använder Ättika i sina majonäser av "svensk typ".
Hellemans hade förr även Glykol i sina och det finns än idag en massa majonäser och dressingar med glykol i. (Den ogiftiga varianten propylenglykol förståss) Etylenglykol är väldigt giftig så man skall inte förväxla dessa..Då slutar det oftasts illa.
Citera
2020-08-08, 19:17
Bannlyst
Emulsion.
Citera
2020-08-13, 15:47
Medlem
BePatients avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OdCaBo
Man kan i ha förvånansvärt mycket vatten i en majonäs utan att det blir problem. 75% har jag hört.
Det är detta som har gått mig förbi. Mina minnen av majonnäs är att den har varit svår att få tillräckligt tjock. Antingen har det blivit för tunt eller så har det varit precis på gränsen att jag kunnat tillsätta vätska. Efter att ha tittat mig omkring på Youtube ser jag att jag borde tillsätta mer olja för en bättre konsistens. Bör jag ha i vattnet sist?
Citera
2020-08-30, 03:47
Medlem
BePatients avatar
Tja, jag prövade igen häromdan och det var precis som jag mindes. Jag använde mer olja och konsistensen blev fantastiskt bra, men när jag började ha i vatten blev det väldigt snabbt sås av det. Jag vet inte var 75% vatten kom från, men det är HELT uppåt väggarna. 10% vatten skulle ha varit för mycket bara det.
Citera
2020-08-30, 20:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ministryofdrugs
Majonnäs som föregående postare skrev. Sen brukar kommersiella dressingar innehålla diverse andra emulgeringsmedel för att göra det med stabilt. Tex. Maltodextrin, Gellangummi, Xantangummi, Guargummi.

Edit: Självklart kan och bör man ha vatten i en majonnäs. Annars blir den för tjock & stabbig.

Inget av dessa är emulgeringsmedel, det är förtjockare.
Citera
2020-08-30, 21:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BePatient
När jag läser på innehållsfört. på en burk hamburgerdressing i butiken är ingrediens #1 och #2 olja och vatten, resp., och det är ju ingen rinnig sörja utan den är krämig och fin. Hur gör man om man vill göra om det hemma med de två ingredienserna? Kan man emulgera med äggula på nå vis?

Du behöver både skapa en emulsion och ha i förtjockare om fetthalten är under 70 %. Det förtjockande medlet ska du ha i först i en sk premix. Förtjockare för hemmakockar är tex ärtspad (kanon till vego majjo) Potatisstärkelse, vitt bröd funkar kanon, annan stärkelse (tapioka, majs, etc) Blanda allt utom oljan i en mixer i 30 sek, tillsätt 10% av oljan snabbt och sedan resten sakta, medans maskinen kör på fullt.
Räkna inte med att komma under 50% olja hemma...
Citera
2020-08-30, 21:12
Medlem
ministryofdrugss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av badabosh
Inget av dessa är emulgeringsmedel, det är förtjockare.

De är både emulgering och förtjockningsmedel, precis som de klassiska äggulor och mjöl.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in