2020-08-06, 19:58
Medlem
tryggtochbras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av crille132
Jag upplever att det finns en tystnadskultur inom vården. Besvärliga sjuka bollas runt mellan vårdinrättningar. Läkare som ska ringa men inte hör av sig på flera veckor eller inte alls.

Om du är ung och sjuk kanske du inte märker av det. Men för en äldre multisjuk person märker man klart och tydligt.

De som jobbar inom vården vill ha enkla ärenden de kan hjälpa med en liten insats och samtidigt få det att låta som det var en stor insats.

Jag kan dra några riktiga skräck exempel men jag vill inte outa mig.

Finns ju en möjlighet att det finns ett samband mellan läkare som inte hinner höra av sig och att man "gnäller" över hög belastning där man inte hinner med. Just saying...

Jag jobbar själv inom vården och känner inte igen din beskrivning av att man vill göra så lite som möjligt men blåsa upp det till något stort. Tvärtom skulle jag säga att vi är dåliga på att ta beröm och bra på att ge vården kritik, vilket bl.a. tolkas som "gnäll". Men förstås om man som patient kan få det intrycket p.g.a. att det på många ställen sitter sköterskor eller undersköterskor som "grindvakter" som kan vara åt det barskare och mindre service minded hållet jämfört med om man väl kommer innanför muren.

Citat:
Ursprungligen postat av Addhoc
Jag har tänkt på att det finns en yrkesgrupp som gnäller lika mycket och det är lärarna. De flesta i de båda yrkesgrupperna har aldrig haft någon annan yrkestitel (förutom möjligen som väldigt ung i ett okvalificerat arbete då de stod i kassan och sålde snus å godis) och tror därmed att alla andra jobb är så mycket lättare än deras.

Finns en annan möjlighet, vilket är att det är två yrkesgrupper med stort ansvar för andra människor och som i många fall faktiskt vill att det ska bli så bra som möjligt för dessa människor men som känner att man själv och organisationen inte räcker till av olika anledningar. Visst finns det mycket gnäll men en hel del bottnar förmodligen i en känsla av otillräcklighet som blir desto större och mer kännbar när man vet att den drabbar andra. Till skillnad om snuset eller godiset är slut.
Citera
2020-08-06, 20:09
Medlem
Addhocs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tryggtochbra
Finns ju en möjlighet att det finns ett samband mellan läkare som inte hinner höra av sig och att man "gnäller" över hög belastning där man inte hinner med. Just saying...

Jag jobbar själv inom vården och känner inte igen din beskrivning av att man vill göra så lite som möjligt men blåsa upp det till något stort. Tvärtom skulle jag säga att vi är dåliga på att ta beröm och bra på att ge vården kritik, vilket bl.a. tolkas som "gnäll". Men förstås om man som patient kan få det intrycket p.g.a. att det på många ställen sitter sköterskor eller undersköterskor som "grindvakter" som kan vara åt det barskare och mindre service minded hållet jämfört med om man väl kommer innanför muren.

Finns en annan möjlighet, vilket är att det är två yrkesgrupper med stort ansvar för andra människor och som i många fall faktiskt vill att det ska bli så bra som möjligt för dessa människor men som känner att man själv och organisationen inte räcker till av olika anledningar. Visst finns det mycket gnäll men en hel del bottnar förmodligen i en känsla av otillräcklighet som blir desto större och mer kännbar när man vet att den drabbar andra. Till skillnad om snuset eller godiset är slut.

Njaa dessa finns helt klart, men det är sällan de som gnäller mest enligt min uppfattning. De som gnäller är inte de hårdast arbetande eller de med ”hjärtat på rätt ställe”.
Det kan inte backas upp med något annat än mina egna erfarenheter ska dock sägas
Citera
2020-08-06, 20:21
Avslutad
Tycker obefogat gnäll verkar vanligt bland utbildade personer överhuvudtaget. Har man gått 1 månad på universitet är man tydligen berättigad både det ena och det andra oavsett vad man sysslar med. Sanningen är ju att mycket av det sjuksköterskor sysslar med är rätt okomplicerade sysslor så varför i helvete skulle man ge dom ett öre mer än en grovarbetare som faktiskt får slita arslet av sig. Sunt förnuft tycks inte vara något som lärs ut i våra skolor.
Citera
2020-08-06, 20:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kringelikrok
Inom sjukvården så är det nog mest schemaläggning, tider och arbetsförhållanden man gnäller på, inte på lönen.
Dom får å andra sidan bra betalt för OB
Citera
2020-08-06, 20:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Methos
En lön i förhållande till ansvar och arbetsbelastning. Som lärare har du personligt sk. garantansvar för 20-30 småungar, där du ansvarar för precis allting som rör dessa ungar. Du får ungefär 30 000 för jobbet. Minsta misstag riskerar du att skaka galler. Samma gäller sjuksköterskor, som också har ett stort ansvar; en distriktsköterska har det personliga vårdansvaret om alla patienter som ingår i hennes vårdområde. Minsta felbehandling är hennes fel.

Brandmän och poliser ser till att du går säker i hemmet. De sätter sina egna liv på spel för dig och ditt barn som du har tvingat ned på djupt vatten. Brandmän nu i Coronatider hamnar mellan stolarna då många av dem mister sina heltidsjobb pga permittering och nedskärningar. När en deltidsbrandman mister sitt heltidsjobb mister han även sin deltidstjänst på brandstationen. Det för att han inte kan ta ett arbete som är längre bort än 5 minuter från stationen.

En sketen kontorist lyfter 50 000kr i månaden och riskerar enbart en musarm och några brutna lösnaglar.
Ok och när såg du senast en sjuksköterska bli dömd för felbehandling?
Citera
2020-08-06, 20:26
Medlem
Arkiaters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SmygLasse
Har arbetat inom ledningsposition i vården, så jo. Hyfsat koll.
Ledningsposition= landstingsbyråkrat, som aldrig varit i hetluften på akuten?
Citera
2020-08-06, 20:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maviel
Smyglasse chefer som dig är anledningen att jag efter 25 år lämnade vården. Ja vi är fler i vården. Fler som är längre bort från patienterna. När jag började som sjuksköterska hade vi EN chef som hade koll på all personal på avdelningen. EN lönetant som kände till allt och alla. Väldigt sällan blev något fel. Det fungerade betydligt bättre än idag. Nu har vi mängdvis av mellanchefer. Mängdvis av administration. Mycket mer administrativt onödigt arbete. HR personal som är i tusental men ändå gör allt fel. Men händerna nära patienterna blir färre och färre. Det finns en anledning att det klagas. En dag på golvet hade räckt för att du skulle förstå det. Sen hjälper det inte att klaga. Strejker, annat, sett massor under mina år i vården. Det som lärare etc är fortfarande inte värderat högre. Löneökning får du ju längre bort från patienterna och ju mer administrativt du jobbar. Jag råder INGEN att jobba inom vården.

Så 25 år ifrån vården räcker inte för att du ska sluta gnälla. You just proved my point.
Citera
2020-08-06, 20:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arkiater
Ledningsposition= landstingsbyråkrat, som aldrig varit i hetluften på akuten?

Nej det har jag inte. Åtminstone inte kliniskt. Och din poäng är?

Jag har aldrig sagt att personal inte kan göra ett bra eller viktigt arbete. Jag har bara sagt att många gnäller väldigt mycket och det är legit att göra det. Sen är det fanimej helt otroligt att så fort du gått klart gymnasiet och blivit utbildad usk så är du också expert på management och vårdplanering.
Citera
2020-08-06, 20:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av asdfghjklzxcvbnm
Fan vad otacksamma folk är. Ibland hoppas jag nästan vårdpersonal bara slutar jobba så får vi se hur kul ni tycker samhället är då. Folk ska vara glada att det finns dom som är så osjälviska av sig att dom utbildar sig och arbetar inom vården överhuvudtaget när folk med betydligt mindre viktiga arbeten tjänar lika mycket, oftast mer.

Att folk får vänta på operationer och annat är ju dessutom politikernas fel inte vårdpersonalen.

Nej det är inte politikernas fel. Arbetar politikerna på klinik? En del kanske men i regel är nog de flesta kliniska medarbetarna icke-politiker.
Citera
2020-08-06, 20:35
Medlem
Oljeapans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Methos
Okej... Vi som vet tror ingenting.

Då gör vi så här: I morgon börjar Smyglasse på en vårdavdelning där han skall vårda 13 patienter varje halvtimme. De skall duschas, lagas mat, klä på/Av, medicineras, städa rummet, föra journal och pratas med anhöriga. Du skall vara klar med samtliga patienter inom 30 minuter och du får inte missa någonting. Så , sätt fart! Kom inte och gnäll efter två patienter.
Glöm sen inte bort att byta skyddskläder varje gång du går ut och in på ett patientrum.
Citera
2020-08-06, 20:46
Medlem
Många som utbildar sig inom vården gör det för att det räknas som lätt att få jobb och därmed inte något som de egentligen skulle vilja syssla med, då blir det gnäll. Sedan på detta också att jobba dagarna i ända med patienter som inte mår så bra och klagar över både det ena och andra. Förr var den stora jobbmotorn i landet industrin och där klagades det också rätt bra. Demonstrationer som var kopplat till missnöjda industriarbetare var ju ganska vanligt förekommande förr.
Senast redigerad av Kammadaj 2020-08-06 kl. 20:49.
Citera
2020-08-06, 20:57
Avslutad
Jobbat inom vårdbranschen i drygt 10 år. Håller med ibland kan det vara ett jävla gnällande.

Många gnälliga latmaskar som ser fel på allt. Det är fel på chefen , fel på
Huset , fel på brukarna kollegorna material m.m men man arbetar inte själv för att förbättra situationen.

Men ibland är det också ett otacksamt slitsamt jobb. Man får utstå en del stress , otrevliga anhöriga taxi chaufförer kollegor etc. ”Bråkiga ” kunden tidsvis , mycket uppgifter slarviga kollegor etc som gör att man ibland ledsnar överlag.

Men som sagt finns gnällbälten. Men det är stor skillnad på bitterfittorna och de som är eldsjälar som gnäller på de verkliga problemen och är frustrerade över legitima saker.

Sen som andra påpekat är det fler som tar jobb inom vården eftersom det är ett ”enkelt jobb” . Det vara ”bara” ett jobb mellan utbildningarna . Men sen så
Fastnar de där 10 år för länge utan att aktivt arbeta för utveckling. Då blir det också mycket gnäll .
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in