2020-08-06, 18:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SmygLasse
Har arbetat inom ledningsposition i vården, så jo. Hyfsat koll.

Okje, då har du ingen koll alls. Ledningen brukar vara de sista som har koll på läget.
Citera
2020-08-06, 18:20
Avslutad
Citat:
Låt mot bryta ner det för dig så att du kanske förstår.

Det bor cirka 10 miljoner i Sverige.
Gruppen äldre blir fler.
Gruppen äldre behöver mer vård.

Kolla vilken demografisk graf som helst om du inte tror mig.

Troll.

Så en miljon nya invånare spelar ingen roll ?

Sant att gruppen med svenskar blir äldre, men antalet sjukhus sängar per 100k invånare sjunker för varje år.

TROLL.
Citera
2020-08-06, 18:25
Moderator
Maviels avatar
Smyglasse chefer som dig är anledningen att jag efter 25 år lämnade vården. Ja vi är fler i vården. Fler som är längre bort från patienterna. När jag började som sjuksköterska hade vi EN chef som hade koll på all personal på avdelningen. EN lönetant som kände till allt och alla. Väldigt sällan blev något fel. Det fungerade betydligt bättre än idag. Nu har vi mängdvis av mellanchefer. Mängdvis av administration. Mycket mer administrativt onödigt arbete. HR personal som är i tusental men ändå gör allt fel. Men händerna nära patienterna blir färre och färre. Det finns en anledning att det klagas. En dag på golvet hade räckt för att du skulle förstå det. Sen hjälper det inte att klaga. Strejker, annat, sett massor under mina år i vården. Det som lärare etc är fortfarande inte värderat högre. Löneökning får du ju längre bort från patienterna och ju mer administrativt du jobbar. Jag råder INGEN att jobba inom vården.
Citera
2020-08-06, 18:39
Medlem
blobben!!!s avatar
Vården borde verkligen ta sig i kragen. Att torka bajs och kolla blodtryck är knappast världens roligaste, men knappast svårt heller. Varför inte ta in lönedumpande svartarbetare från Östeuropa som undersköterskor, i bygg- eller transport är det snarare kutym? Tror att det är lite farligare med en berusad rumän bakom ratten på en långtradare än en hjärndöd bajstorkare i vården.

Citat:
Ursprungligen postat av Finnj-vel
- Vilka jobbar inom vården?
Obildade rökande tanter med tatueringar.

- Vilka anser att alla orättvisor beror på någon annan?
Kunde inte sagt der bättre själv.
Citera
2020-08-06, 18:39
Medlem
Det är för många patienter per ssk. Skär bort 50% av befintliga patienter.
Sedan måste de införas en standardiserad struktur för hur arbetet ska bedrivas. det är inte rimligt att både vara, sekreterare, sjuksköterska, telefonist, apotekare.
Citera
2020-08-06, 18:43
Medlem
tryggtochbras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av crille132
Lite tröttsamt att höra deras gnäll tycker jag.
De är ju bara de själva som de tycker synd om.
Inte vårdnadstagarna som är de som verkligen blir lidandes när vi har en sjukvård som är helt kass.
Finns ju oändligt många fall av svårt sjuka som inte får hjälp.

Fast man "gnäller" kanske inte för att någon ska tycka synd om en utan "gnället" kanske är att man vill göra allmänheten uppmärksam på en situation som man upplever som ohållbar. Inte minst för patienternas skull. Sedan finns det förstås gnälliga människor inom vården, som i alla andra yrken, men allt som upplevs som gnäll kanske inte är rent gnäll.

"Oändligt många fall av svårt sjuka som inte får hjälp". Vad tänker du på då? Att man är fast i en vårdkö i väntan på behandling för t.ex. vad? Det finns definitivt en massa människor som väntar på vård och en del som dör i väntan på viss vård men att det finns oändligt många svårt sjuka som inte får hjälp är väl ändå en överdrift.

Gnället PÅ svenska vården ligger då inte långt efter gnället INOM svenska vården. Om man tycker det finns fog för det ena så får man kanske vara öppen för möjligheten att det finns fog för det andra.
Citera
2020-08-06, 19:02
Medlem
Kaffemedaffes avatar
Jag tycker de som gnäller mest är väl de som väntar tre månader på canceroperation eller anhöriga vars föräldrar får kall mat på boendet?
Citera
2020-08-06, 19:16
Medlem
asdfghjklzxcvbnms avatar
Fan vad otacksamma folk är. Ibland hoppas jag nästan vårdpersonal bara slutar jobba så får vi se hur kul ni tycker samhället är då. Folk ska vara glada att det finns dom som är så osjälviska av sig att dom utbildar sig och arbetar inom vården överhuvudtaget när folk med betydligt mindre viktiga arbeten tjänar lika mycket, oftast mer.

Att folk får vänta på operationer och annat är ju dessutom politikernas fel inte vårdpersonalen.
Citera
2020-08-06, 19:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tryggtochbra
"Oändligt många fall av svårt sjuka som inte får hjälp". Vad tänker du på då? Att man är fast i en vårdkö i väntan på behandling för t.ex. vad? Det finns definitivt en massa människor som väntar på vård och en del som dör i väntan på viss vård men att det finns oändligt många svårt sjuka som inte får hjälp är väl ändå en överdrift.

Jag upplever att det finns en tystnadskultur inom vården. Besvärliga sjuka bollas runt mellan vårdinrättningar. Läkare som ska ringa men inte hör av sig på flera veckor eller inte alls.

Om du är ung och sjuk kanske du inte märker av det. Men för en äldre multisjuk person märker man klart och tydligt.

De som jobbar inom vården vill ha enkla ärenden de kan hjälpa med en liten insats och samtidigt få det att låta som det var en stor insats.

Jag kan dra några riktiga skräck exempel men jag vill inte outa mig.
Citera
2020-08-06, 19:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av crille132
Jag upplever att det finns en tystnadskultur inom vården. Besvärliga sjuka bollas runt mellan vårdinrättningar. Läkare som ska ringa men inte hör av sig på flera veckor eller inte alls.

Om du är ung och sjuk kanske du inte märker av det. Men för en äldre multisjuk person märker man klart och tydligt.

De som jobbar inom vården vill ha enkla ärenden de kan hjälpa med en liten insats och samtidigt få det att låta som det var en stor insats.

Jag kan dra några riktiga skräck exempel men jag vill inte outa mig.

Kankse dags att du tar jobb i vården?

Det måste ju vara skitenkelt bara man inte är så jävla lat som de där apdåliga människorna som jobbar i vården nu.
Citera
2020-08-06, 19:51
Medlem
Addhocs avatar
Citat:
Har ni tänkt på att det inte finns någon yrkesgrupp som gnäller så mycket som personal inom vården?

Aldrig någonsin har Sverige lagt mer pengar på vården än idag. Aldrig någonsin har så många arbetat inom vården. Ändå växer köerna och personalen klagar på sin arbetssituation. De ”går på knäna” säger de hela tiden. Världens kortaste yrkesgrupp.

Jag tror det beror på att det har blivit ”trendigt”. En gnäll-kultur som sprider sig. Det är okej att klaga liksom. Men när det finns personal och det finns pengar så kanske det faktiskt inte är politikernas fel utan personalens att köerna växer och arbetssituationen upplevs dålig.

Vad tror ni?

Jag har tänkt på att det finns en yrkesgrupp som gnäller lika mycket och det är lärarna. De flesta i de båda yrkesgrupperna har aldrig haft någon annan yrkestitel (förutom möjligen som väldigt ung i ett okvalificerat arbete då de stod i kassan och sålde snus å godis) och tror därmed att alla andra jobb är så mycket lättare än deras.
Citera
2020-08-06, 19:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Finnj-vel
- Vilka jobbar inom vården?

- Vilka anser att alla orättvisor beror på någon annan?

Läkare och sjuksköterskor är alla obildade rökande tanter med tatueringar?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in