2020-08-02, 05:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skojarn
Det stämmer att en antibiotikakur inte får vara för kort, det är lite det som förstört mitt liv. Men i ett kroniskt stadium med permanent förkalkade och blockerade prostatakärl så hjälper det inte heller med långtidsbehandling vilket jag också är ett exempel på.

Antibiotka dödar bakterier på ett par dagar så om man inte fått ut allt efter 4-6 veckor så finns ju inte mycket som talar för att en 10-veckorskur ska vara bättre, en syn som min italienska urolog delar. En liten TURP däremot gav permanent bot så han kort och gott kunde skära ut infektionscentrat. Ett års antibiotika i höga doser var inte ens i närheten av att utradera infektionen.

Har läst om dig sedan jag hittade den här tråden hösten 2012. Jag lider med dig.
Citera
2020-08-02, 11:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Braskamin58
Hej!
Eftersom du är kvinna är det urinvägsinfektion du har med bland annat resistent bakterie? Finns ju Njurbäckeninflammation som är en övre urinvägsinfektion och sedan finns det också en nedre urinvägsinfektion som är en vanlig UVI.

Jag har en kroniskt inbäddad urinvägsinfektion där jag fick för lite antibiotika i början och blev extremt sjuk och fick söka vård utomlands hos Professorn med team.
Citera
2020-08-06, 18:34
Medlem
Fann denna tråd och känner att jag behöver skriva av mig. Har läst lite vad som skrivs och många här verkar ha ett rent helvete med detta.

Jag själv vaknade imorse av ett strålande tryck nästan precis ovanför snoppen. Kände samtidigt att jag var kissnödig så gick på toaletten, kissade utan problem och gick och la mig. När jag sen vaknade senare på dagen så var det tillbaka. Inte att det strålade, men kändes som att området var stramt. Har sedan kissat 3-4 ggr vilket är ovanligt för min del då jag knappt druckit idag.

Kan detta vara något tillfälligt tro eller är det början på det helvete ni upplever?
Citera
2020-08-07, 02:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jay2dZ
Fann denna tråd och känner att jag behöver skriva av mig. Har läst lite vad som skrivs och många här verkar ha ett rent helvete med detta.

Jag själv vaknade imorse av ett strålande tryck nästan precis ovanför snoppen. Kände samtidigt att jag var kissnödig så gick på toaletten, kissade utan problem och gick och la mig. När jag sen vaknade senare på dagen så var det tillbaka. Inte att det strålade, men kändes som att området var stramt. Har sedan kissat 3-4 ggr vilket är ovanligt för min del då jag knappt druckit idag.

Kan detta vara något tillfälligt tro eller är det början på det helvete ni upplever?

Kolla om Klamydia.

Klamydia har sådana symtom som du beskriver.

Kan också vara någon annan könssjukdom.
Citera
2020-08-18, 23:10
Medlem
Förutom de vanligaste symptomen som beskrivs här brukar jag även få acne i samband med skoven. Är det ngn annan som märkt av det?
Citera
2020-09-01, 16:52
Medlem
Det var länge sedan jag kollade på denna tråden (och tur är väl det).
Samma gamla historier om bakterier :-)
Det är klart att man har bakterier i urethra, urinblåsa och prostata. Det är inga sterila miljöer. Bakterier finns överallt. (förr trodde man att urin var sterilt. det är fel, liksom hela denna icke-bakteriella prostatiten)
Hela namnet med bakteriell eller icke bakteriell är bara nonsens. Bara Bull Shit.
Men det är klart man skall testa sig för STDs etc. Men har du inte någon påvisbar infektion, massa leukocyter i din sperma/prostatasekret så har du ingen infektion (de är lätt att finna). punkt.
Däremot har du Tension Myositis Syndrome (TMS) eller enklare Mind/Body.
Läs gärna på tmswiki.org
Att läsa dessa skräckhistorier här spär bara på rädslan. Prostatit borde heta: Pelvic focused Anxiety.
Läs om Somatic Tracking.
TMS kan vara svår att hantera. Man kan inte tveka och måste tro 100%. Men man kan alltid börja. bygga upp självförtroendet. Och tillslut övervinna problemet.
Sluta skrämma upp er, gör det rätta och arbeta med era "disbeliefs"
Ni kan klara det. Lycka till.
Citera
2020-09-02, 17:19
Medlem
Hej igen.
Jag fick själv prostatit/CPPS för att jag var obsessed med bakterier i de nedre regionerna. Idag förstår jag bättre. Jag är inte helt ”frisk”(Jag var aldrig sjuk till att börja med) men mycket mycket bättre psykiskt. (Om man läser mina tidigare inlägg här ser man hur skrämd jag varit)
Jag är ingen läkare, så, först så skall man självklart höra med läkare etc undersöka sig av urolog. Men om inget speciellt hittas (vilket är det vanliga) så bör man undersöka TMS spåret.
Vilka får ”Pelvic Focused anxiety” eller TMS (för det kommer oftast på flera olika ställen under perioder av livet, tex migrän, ryggont, halsbränna etc etc)?
Vi är alla ”over thinkers” (i alla fall när det gäller vår egen hälsa)
Tips:
Kolla in tmswiki.org
Alan Gordon (väldigt bra)
https://www.tmswiki.org/forum/painrecovery/
Läs gärna alla success stories (det är samma om de har att göra med CPPS eller något annat. Beror på samma sak)
https://www.tmswiki.org/forum/forums...s-subforum.27/
Läs dr Sarno
Läs dr Howard Schubiner
Kolla på Lorimer
Kolla in Jim Prussack is a physical therapist (The Pain PT) videor. Väldigt bra!
https://m.youtube.com/watch?v=wMIVvGg2T2c
Wise Anderson, läs denna bloggen, mycket bra info:
https://pelvicpainhelp.com/blog/
Citera
2020-09-04, 15:35
Medlem
Jag vill bara säga att jag inte är här för att slå ned på någon eller göra narr av någon som tror på bakteriespåret eller annat.
Jag önskar bara att någon hade förklarat detta med TMS/Mind-body för mig när jag slet som värst i början. Vi är alla i samma båt.
För mig har det tagit lååång tid på grund av olika orsaker (bland annat min familjesituation och mina egna problem att hantera hälsoproblem)
Skolmedicin tar inte upp detta med Mind/body och hur det påverkar kronisk värk. Vad jag vet tas det inte upp i någon större utsträckning på läkarlinjen heller? tyvärr...(I USA och många andra länder börjar det dyka upp en del TMS coacher, men har inte sett någon i Sverige. Men idag går det att få hjälp via Skype etc om man vill det. Men det bästa är att det går att klara sig själv också. Mycket info finns på nätet (som jag skrev tidigare) och man behöver inte åka till USA och bli opererad eller gå skitdyra kurser hos Wise/Anderson (eller ägna timvis med streching och tryckade på triggerpoint i och utanför rumpan, fast om det hjälper så varför inte, men det som skapats av hjärnan läkes bäst av att hantera hjärnan. fast placebo är väldigt "powerful", så om det hjälper skall man fortsätta med det tycker jag. Men förstår man inte att hjärnan är "problemet" och jobbar med den så kommer TMS alltid dyka upp igen och igen, kanske på samma ställe eller i någon annan form) eller käka massa dyra supplement etc etc jäklar vad de tjänar pengar på oss "sufferers")
Det krävs mer forskning, men det finns en hel del också på detta området.
Ni som tror att det bara är massa "mumbo jumbo", kolla gärna videor med Lorimer Moseley och hans senaste forskning.

Hoppas det hjälper någon här att komma ur det som jag vill kalla missuppfattning av kroppssignaler.
Hör på Moseley som förklarar detta bäst, men som jag förstår det:
Det man vet idag är att kroppen sänder ut inflammationsmarkörer som kallas cytokiner som tolkas av den delen i hjärnan som kallas amygdala, det som kommer in i amygdala skall tolkas av frontloben i hjärnan. (det med cytokiner är intressant, då jag för många år sedan läste i en rapport om att de testat många prostatit/CPPS patienter och inga hade infektionsparametrar, MEN man fann alltid massa cytokiner, som den gången (då rapporten skrevs i början av 2000) missuppfattades (ser jag idag) att prostatitpatienter hade inflammation i prostata!? (nej nej nej...cytokiner visar inte på infektion, bara at kroppen reagerat med inflammationsmarkörer för att visa att här är det eventuell fara, men faran kan vara skapad av hjärnan från början)
Om hjärnan tolkar en signal som "fara" så kan vi få ont. Men hjärnan är inte utvecklad att se skillnad på om det är en tiger som hotar att äta upp dig eller om det är en mental känsla som upplevs hotande. (som i mitt fall då jag av förståeliga skäl vart VÄLDIGT uppjagad för att jag trodde att jag KANSKE hade en infektion)
Om man blir rädd för sina symptom så kan det innebära att det upplevs som ett hot och då fortsätter smärte-processen. det vill säga man får kronisk smärta.
det positiva är att det går att lära upp hjärnan att viss smärta inte är farlig. Det kan ta tid att lära sig att inte bli rädd. rädsla är det som föder hjärnan med att det är farligt.
rädsla kan vara för symptomen i sig, även om man förkastar att man inte är rädd. men jag skulle tro att alla som är inne här och läser om detta har en slags rädsla. Vad om jag aldrig blir frisk? etc
En som beskriver detta ganska bra var en australiensisk dam som hette Claire Weekes.
Hon tar upp mycket det här med ångest, men det är bara en annan typ av TMS egentligen. Samma metod. Hon var inne på detta redan på 60 talet. det handlar egentligen om samma sak (sensitisation/bewilderment/fear cycle)
https://www.bing.com/videos/search?q...6FORM%3DHDRSC4

Sen anses ju dr Sarno vara urfadern till TMS:
https://www.bing.com/videos/search?q...tail&FORM=VIRE

Övervinn rädslan! Fixa huvudet. Lugna nerverna. Kroppen är gjord för att fungera normalt om man inte är där och överstyr hela tiden med hjärnan. (det är som när man köpt en ny bil som alltid skall stå med Air Condition i auto för att fungera och någon (din bättre hälft) hela tiden är på knapparna och stänger av och sätter på värme/kyla hela tiden. då fungerar inte systemet. Ge fasen i att överstyra, så kommer systemet att fungera :-) ) När huvudet är normalt, Då kommer tillslut svullna muskler att återgå till normalen och urinblåsan återgå till normalen.

Oj, nu ser jag att jag har bladdrat på endel, men som sagt, hoppas verkligen det kan hjälpa någon som precis har börjat leta information om detta tillstånd. Kom ihåg, du behöver inte gå omkring och lida. Det finns en väg ur detta. Du kan klara det!!!
Och du, det behöver inte ta 5-10 år. Men tiden spelar egentligen ingen roll. Se till att bli kvitt rädslan och börja leva livet istället. Det kan ta tid och man känner ofta att man är tillbaka på noll igen vissa dagar. men det finns ingen skala egentligen och du är aldrig tillbaks på noll och det finns inga misslyckanden. Om man har en skit-dag, så är det bara att fortsätta nästa dag, ta nya tag.
Och en sak till, det underlättar om man ser till att sova (vara utvilad, inte sitta uppe på nätterna och surfa om detta) motionera och ta vara på kroppen så blir det ju som bekant lättare att tänka klart och se positivare på situationen. Lycka till
Senast redigerad av faanimej 2020-09-04 kl. 15:58.
Citera
2020-09-20, 21:21
Medlem
Eftersom vissa verkar ha problem med calcifering (osäker på stavning?) och även ibland stenar i prostata, så borde väl örten Chanca Piedra var ett utmärkt val av tillskott för att lösa upp dessa?

Någon med erfarenhet?
Citera
2020-09-21, 21:00
Medlem
Chanca Piedra löser upp stenar vid njur och gallsten. Speciellt dom som är uppbyggda av Calcium. Därav borde örten vara perfekt om man har stenar i prostatan då stenarna även kan vara en bakteriehärd i sig...

Ingen???
Citera
2020-09-22, 22:15
Medlem
Skojarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blazaren
Chanca Piedra löser upp stenar vid njur och gallsten. Speciellt dom som är uppbyggda av Calcium. Därav borde örten vara perfekt om man har stenar i prostatan då stenarna även kan vara en bakteriehärd i sig...

Ingen???

Njurarna är en passage för urin och det är desto lättare att styra om läkemedel dit i stora mängder. För en prostata med ett avskärmat kalkområde i periferin gäller det motsatta - du kan inte få dit mediciner.

Dessutom är nog prostatagångarna kroniskt skadade och ärrade ens om man fick bort kalken. Det enda botet vid långvarig, behandlingsresistent infektion lokaliserad till ett kalkområde är att skära bort den biten av prostatan helt och hållet. Det gjorde jag och är nu frisk utan biverkningar.
Citera
2020-09-22, 22:59
Medlem
tjallepetters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skojarn
Njurarna är en passage för urin och det är desto lättare att styra om läkemedel dit i stora mängder. För en prostata med ett avskärmat kalkområde i periferin gäller det motsatta - du kan inte få dit mediciner.

Dessutom är nog prostatagångarna kroniskt skadade och ärrade ens om man fick bort kalken. Det enda botet vid långvarig, behandlingsresistent infektion lokaliserad till ett kalkområde är att skära bort den biten av prostatan helt och hållet. Det gjorde jag och är nu frisk utan biverkningar.

Glad jag blir av att läsa att du är frisk och utan biverkningar.

Du har verkligen varit i helvetet och kommit tillbaks. Jag var själv i det helvetet för ett par år sedan men är som dig frisk sedan ett par år tillbaka.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in