TS har 100% rätt i sak, misstaget han gör och i princip alla andra gör är att de med hull och hår köper versionen som de som idag kallar sig judar berättar. Varken Bibeln eller historisk fakta styrker de som idag kallar sig judars påståenden att de är Guds utvalda (Israeliter), tvärtom, Bibeln samt historian visar utan några som helst tvivel att de som idag kallar sig judar har stulit Israeliternas identitet i syfte att lura till sig det geografiska området Israel SAMT hela Kristna västs sympati och skydd, för.. vi icke-judar är ju inte lika bra som judarna.. inte Utvalda.
För det första, ordet jude/jew är ett relativt nytt ord, det myntades på 1800-talet av "starka intressen" för att betyda samma sak som Judahit (av Judah stam) när det kommer till G.T och Judaean (från den Romerka provinsen Judaea) när det kommer till N.T. Detta är en lögn och ett bedrägeri, en Judahit var en som är utav Judah stam, Jesus var utav Judah stam, Jesus var varken jude eller Edomit, han var en fullblodad Israelit. När Israeliterna bröt mot flera av lagarna Yahweh, Bibelns gud hade gett dem så straffade han dem genom att låta först Assyrerna invadera och etniskt förflytta merparten av alla Israeliter (närmare 800.000) till vad som idag är nordöstra Syrien (Gozan);
Bibeln
24 Kungen av Assyrien
hämtade folk från Babel, Kuta, Ava, Hamat och Sefarvajim och lät dem bosätta sig i Samariens städer i stället för Israels barn. De tog Samarien i besittning och bosatte sig i städerna där.
Historiska källor
"for such is the disposition of the Samaritans, as we have already elsewhere declared, that when the Judeans are in adversity, they deny that they are of kin to them, and then they confess the truth;
but when they perceive that some good fortune hath befallen them, they immediately pretend to have communion with them, saying that they belong to them, and derive their genealogy from the posterity of Joseph, Ephraim, and Manasseh." Flavius Josephus, Antiquities of the Judeans
Samarien blev alltså befolkat av icke-Israeliter som sedan sa att de var Israeliter om det gynnade dem (My fellow white people).
Några årtionden senare så föll även de sista kvarlevande Israeliterna bort från Guds nåd och Babylonerna rövade bort de till Babylon, detta var en glädjande för Edomiterna (de som idag kallar sig judar) som firade att Israeliter led och dog (Dancing Israelis)
Bibeln
Psaltaren 137:7
Herre, tänk på Jerusalems dag
då Edoms barn ropade:
"Riv, riv ner ända till grunden!"
Klagovisorna 4:21
Gläd dig och jubla, dotter av Edom,
du som bor i landet Us.
Bägaren ska komma till dig också,
du ska bli drucken
och ligga naken.
Hesekiel 36:5
Ja, så säger Herren Gud:
Sannerligen, i brinnande lidelse har jag talat mot de andra folken och mot hela Edom. De har med glädje i hjärtat och med förakt i själen tagit mitt land i besittning för att tömma det och göra det till sitt byte.
Herrens utvalda folk var och är Israeliterna, Israeliterna blev bortrövade av Assyrerna och Babylonerna, de som kallade sig Israel eller Israeliter efter det är bedragare och lögnare, de stal Herrens förlovade land till Hans utvalda folk.
Malaki 1
Var inte Esau bror till Jakob?
säger Herren.
Jakob älskade jag,
3
men Esau hatade jag.
Jag gjorde hans berg
till en ödemark
och gav hans arvedel
åt öknens schakaler.
Nabateanerna invadera Idumea (Esaus arvedel) och förde de ut från bergsområdet Seir in till Judaea.
"According to the Hebrew Bible,
Esau is the progenitor of the Edomites and the elder brother of
Jacob, the patriarch of the Israelites."
“No one can deny that the Jews are a most unique and unusual people. That uniqueness exists because of
their Edomite heritage. You cannot be English Jews. We are a race, and only as a race can we perpetuate. Our mentality is of
Edomitish character, and differs from that of an Englishman. Enough subterfuges! Let us assert openly that we are International Jews.”
—Manifesto of the “
World Jewish Federation,” January 1, 1935"
Så vad hände med Israeliterna som rövades bort och deporterades till Assyrien och Babylon?
En liten del (runt 50.000) återvände till Judaea och blandade sig med främmande folk
Ca 450 f.Kr.
Esra 7
1 Efter en tid, under den persiske kungen Artashastas regering, begav sig Esra hem från Babel.
6 Esra var skriftlärd och mycket kunnig i Mose lag, den som Herren, Israels Gud, hade gett. Kungen gav honom allt han begärde, eftersom Herren hans Guds hand var över honom.
Esra 9
1 När detta var fullbordat kom några av furstarna fram till mig och sade: ”Varken Israels folk eller prästerna eller leviterna har hållit sig avskilda från de främmande folken och deras avskyvärda handlingar, från kananeerna, hetiterna, periseerna, jebusiterna, ammoniterna, moabiterna, egyptierna och amoreerna.
2 De har tagit hustrur åt sig och åt sina söner bland deras döttrar, och det heliga släktet har blandat sig med de främmande folken. Furstarna och föreståndarna var de första att begå sådan otrohet.
3 När jag hörde det, rev jag sönder mina kläder och min mantel och slet mitt hår och skägg och blev sittande förstummad.
Esra 10
10 Prästen Esra steg fram och sade till dem: ”Ni har varit otrogna och tagit er främmande kvinnor och därigenom ökat Israels skuld.
11 Men bekänn nu inför Herren, era fäders Gud, och gör hans vilja. Avskilj er från de andra folken här i landet och från de främmande kvinnorna.”
12 Då svarade hela församlingen med hög röst: ”Ja! Vi måste göra som du säger.
126 f.Kr
"Hyrcanus took also Dora and Marissa, cities of
Idumea, and subdued all the Idumeans; and permitted them to stay in that country, if they would circumcise their genitals, and make use of the laws of the Judeans; and they were so desirous of living in the country of their forefathers, that they submitted to the use of circumcision, 1 and of the rest of the Judean ways of living; at which time therefore this befell them, that they were hereafter no other than Judeans."
Flavius Josephus, Antiquities of the Judeans
Folket som Yahweh, Bibelns gud hade "hat mot förevigt" har nu blivit en del av Judeanerna.
"Så länge ni arbetar och betalar skatt och respekterar vår kultur så är ni Svenskar"
Så de resterande 150 åren fram tills Jesus tid så beblandade sig Edomiter (de som idag kallar sig judar) och andra folk med de kvarvarande Israeliterna.
103 f.Kr så erövrade den Judeanske kungen Aristobulos I andra områden och tvingade deras folk att "leva enligt de Judeanska (Moses) lagarna"
"He was called a lover of the Grecians; and had conferred many benefits on his own country, and
made war against Iturea, and added a great part of it to Judea, and compelled the inhabitants, if they would continue in that country, to be circumcised, and to live according to the Judean laws. - Flavius Josephus, Antiquities of the Judeans 13.11.3
"
The Ituræans and Arabians, all of whom are freebooters, occupy the whole of the mountainous tracts." - Strabo - Geography 16.2.18
Börjar ni nu förstå hur "gatubilden" såg ut i Judea?
47 f.Kr så utsåg Julius Caesar Edomiten Antipater till huvuddomare av Judaea.
"This man was Antipater, the descendant of the distinguished
Idumean family, who, in common
with all other Idumeans, had been compelled by John Hyrcanus to accept Judaism (inte Talmudisk Judaism) - Heinrich Graetz - History of the Jews vol 2 p.59
Antipaters son Herod blev kung av Judea och försökte dölja sin genetiska bakgrund;
"He declared that his own was an old Judaean family which had returned from Babylonia, wishing in this way to obliterate the fact that he was descended from an Idumean ancestor who had been forced to accept Judaism" - Heinrich Graetz - History of the Jews vol 2 p.90
"Herod, inasmuch as the lineage of the Israelites contributed nothing to his advantage, and since he was goaded with the consciousness of his own ignoble extraction, burned all the genealogical records thinking that he might appear of noble origin.." - Eusebius av Caesarea - Church History 1.7.13
Samma kung Herodes som beordrade att ALLA pojkar under 2 år i Betlehem skulle dödas i jakt på Jesus.
Matteus 2:16
När Herodes insåg att han hade blivit lurad av de vise männen blev han ursinnig, och han lät döda alla pojkar i Betlehem och hela dess omgivning som var två år eller yngre, detta enligt tiden som han noga tagit reda på av de vise männen.
Herodes son, Herodes Antipater var senare den som beordrade halshuggningen av Johannes Döparen.
Imorgon skriver jag ett inlägg rörande Jesus tid, hur han ENBART kom för hans får, det vill säga, den sista kvarlevande kolonin av Israeliter som återvände efter fångenskapen i Babylon och Assyrien, resten av Israeliterna (runt 1.2 miljoner) spred sig till Europa under andra stamnamn, Goter, Kimmri, Skyter m.m. Det var även därför Apostlarna och missionärerna ENBART tog sig till Europa, för de skulle sprida evangelierna till de förlorade fåren av Israel och inga andra.