Citat:
För att förstå hela kontexten i Jesaja 56 så måste man först läsa/förstå alla kapitel efter 40 (de behandlar Israels deportationer och diaspora) och specifikt 54. Alla dessa verser riktar sig enbart till Israel:
"Fear not; for thou shalt not be ashamed: neither be thou confounded; for thou shalt not be put to shame: for thou shalt forget the shame of thy youth, and shalt not remember the reproach of thy widowhood any more [Israel hade syndat mot Gud och därför hade Gud "skiljt" från och straffat dem genom att göra Israels barn till "änkor"]. For thy Maker is thine husband; the LORD of hosts is his name; and thy Redeemer the Holy One of Israel; The God of the whole earth [ordet "eretz" har översatts till "whole earth", vilket bara egentligen betyder landmassa] shall he be called. For the LORD hath called thee as a woman forsaken and grieved in spirit, and a wife of youth, when thou wast refused, saith thy God. For a small moment have I forsaken thee [Israel]; but with great mercies will I gather thee. In a little wrath I hid my face from thee for a moment; but with everlasting kindness will I have mercy on thee, saith the LORD thy Redeemer." (Isaiah 54:4-8)
Jesaja 56 utgår sedan helt och hållet från denna kontext, och det går bland annat att illustrera bara genom att läsa de första verserna:
"Thus saith the LORD, Keep ye judgment, and do justice: for my salvation is near to come, and my righteousness to be revealed. Blessed is the man that doeth this, and the son of man [Israel] that layeth hold on it; that keepeth the sabbath from polluting it, and keepeth his hand from doing any evil."
Enbart Israel gavs lagen och blev uppmanade att hålla sabbaten och alla andra regler. Inte ens de andra närbesläktade folken som israeliterna fick beblanda sig med osv skulle hålla dessa lagar:
"For he established a testimony in Jacob, and appointed a law in Israel, which he commanded our fathers, that they should make them known to their children" (Psalms 78:5)
"O ye seed of Abraham his servant, ye children of Jacob his chosen. He is the LORD our God: his judgments are in all the earth. He hath remembered his covenant for ever, the word which he commanded to a thousand generations. Which covenant he made with Abraham, and his oath unto Isaac; And confirmed the same unto Jacob for a law, and to Israel for an everlasting covenant." (Psalm 105:6-10)
"He sheweth his word unto Jacob, his statutes and his judgments unto Israel. He hath not dealt so with any nation: and as for his judgments, they have not known them. Praise ye the LORD." (Psalm 147:19-20)
Antingen så ljuger Gud om att han enbart gav lagen och sitt förbund till Israel, eller så bröt han sina löften och började uppmana varenda ras på hela jordklotet att ansluta sig till hans "religion" och utvalda folk.
Och de övriga verserna som verkligen illustrerar att hela Jesaja enbart berör Israel citerar du själv:
"Neither let the son of the stranger, that hath joined himself to the Lord, speak, saying, The Lord hath utterly separated me from his people: neither let the eunuch say, Behold, I am a dry tree"
"The Lord God, which gathereth the outcasts of Israel saith, Yet will I gather others to him, beside those that are gathered unto him."
I.o.m. att israel syndade och begick hor med andra gudar och raser så blev de som "främlingar" och "eunucker" för Jahve tills de senare (hela kapitlet är skrivet ur ett framtidsperspektiv) skulle få komma in i gemenskapen igen.
Jesaja 11:11-12 beskriver även vilka dessa inkluderar:
"And it shall come to pass in that day, that the Lord shall set his hand again the second time to recover the remnant of his people, which shall be left, from Assyria, and from Egypt, and from Pathros, and from Cush, and from Elam, and from Shinar, and from Hamath, and from the islands of the sea. And he shall set up an ensign for the nations, and shall assemble the outcasts of Israel [samma människor som nämns i samband med "främlingarna" i Jesaja 56], and gather together the dispersed of Judah from the four corners of the earth."
Så de verser som du citerar kan inte appliceras inom en universalistisk kontext.
Citat:
Apg 15:7-11
Precis som jag har tagit upp tidigare i tråden så är "Gentile" en felöversättning av det koinegrekiska ordet ethnos, som helt enkelt bara betyder "nation". "Gentile" är en engelsk översättning av det latinska ordet "Gentilis" och det betyder helt enkelt bara "icke-romare" (när katolska kyrkan tog över så använde de ordet i en kontext där de gav namnet till alla som varken tillhörde katolska kyrkan eller Rom). Ethnos betyder inte (vilket felöversättningen "Gentile" försöker ge sken av) "icke-jude".
Jag skrev tidigare ett långt inlägg om detta i denna tråd. Utdrag:
Citat:
Ursprungligen postat av Durcherrs
...Problemet med Paulus brev och övriga texter i Nya Testamentet är att vi har flera olika ord med olika betydelser som översatts till "hedning". Till exempel så översätts ordet hellen/hellenas (greek) till hedning i romarbrevet. Ibland översätts även ethnos/ethne till "hedningar".
I Gamla Testamentet har vi istället orden Gowy, Goj och Gojim som förvirrar folk. Ordet betyder bara helt enkelt nation på hebreiska, men idag använder judarna det som skällsord för icke-judar.
I t.ex. de här verserna används ordet gojim och åsyftar enbart Israel:
Därför skall du inte mer heta Abram, utan ditt namn skall vara Abraham, ty jag har gjort dig till fader för många folk (israels hus/"gojim") (Gen 17:5)
Herren svarade henne:
"Två folk finns i ditt moderliv, två folkstammar ("gojim")
skall ur ditt sköte gå skilda vägar (Gen 25:23)
Om denna ordning
inte längre består inför mig, säger Herren , först då skall Israels släkte upphöra att vara ett folk ("gojim") inför mig för alltid. (Jer 31:36)
Så vad betyder då ordet "hedningar" i Nya Testamentet?
Om vi tittar på den här versen så blir det lite klarare:
Judarna sade till varandra: "Vart tänker han ta vägen, eftersom vi inte ska finna honom? Tänker han gå till dem som bor utspridda bland grekerna och undervisa dem? (Joh 7:35)
Ordet som används där är hellen och översätts till "hedningar" i bland annat romarbrevet. Det israelitiska prästerskapet såg på de utspridda stammarna som "hundar" och "greker" eftersom att de varken var omskurna eller följde lagen.
Likaså kallades den israelitiske eunuchen i apostlagärningarna för "etiopier" och Paulus var själv en israelitisk "romare". Att översätta nationalitetsbeteckningar och orden hellen/ethnos till "hedningar" missleder enbart läsare och förvirrar.
Här till exempel översätts ordet ethnos till
Efter flera år kom jag tillbaka för att överlämna gåvor åt mitt folk och frambära offer.(Apg 24:17)
Men i Luk 2:29-32 så översätts ethnos till "ljus för hedningarna"...
I Gamla Testamentet har vi istället orden Gowy, Goj och Gojim som förvirrar folk. Ordet betyder bara helt enkelt nation på hebreiska, men idag använder judarna det som skällsord för icke-judar.
I t.ex. de här verserna används ordet gojim och åsyftar enbart Israel:
Därför skall du inte mer heta Abram, utan ditt namn skall vara Abraham, ty jag har gjort dig till fader för många folk (israels hus/"gojim") (Gen 17:5)
Herren svarade henne:
"Två folk finns i ditt moderliv, två folkstammar ("gojim")
skall ur ditt sköte gå skilda vägar (Gen 25:23)
Om denna ordning
inte längre består inför mig, säger Herren , först då skall Israels släkte upphöra att vara ett folk ("gojim") inför mig för alltid. (Jer 31:36)
Så vad betyder då ordet "hedningar" i Nya Testamentet?
Om vi tittar på den här versen så blir det lite klarare:
Judarna sade till varandra: "Vart tänker han ta vägen, eftersom vi inte ska finna honom? Tänker han gå till dem som bor utspridda bland grekerna och undervisa dem? (Joh 7:35)
Ordet som används där är hellen och översätts till "hedningar" i bland annat romarbrevet. Det israelitiska prästerskapet såg på de utspridda stammarna som "hundar" och "greker" eftersom att de varken var omskurna eller följde lagen.
Likaså kallades den israelitiske eunuchen i apostlagärningarna för "etiopier" och Paulus var själv en israelitisk "romare". Att översätta nationalitetsbeteckningar och orden hellen/ethnos till "hedningar" missleder enbart läsare och förvirrar.
Här till exempel översätts ordet ethnos till
Efter flera år kom jag tillbaka för att överlämna gåvor åt mitt folk och frambära offer.(Apg 24:17)
Men i Luk 2:29-32 så översätts ethnos till "ljus för hedningarna"...
De "hedningar" (ethnos/hellen) som Petrus adresserar här var de israeliter som bodde utspridda bland "grekerna" (Joh 7:35) och som israeliterna i Judeen avskydde (Petrus och apostlarna var alla från Judeen). Det var inte förrän efter de hade konverterat den israelitiske icke-judeeiske Cornelius som de verkligen även började vända sig till andra "greker" som ville komma in i Jahves gemenskap igen...
Senast redigerad av Durcherrs 2017-03-26 kl. 11:44.
Senast redigerad av Durcherrs 2017-03-26 kl. 11:44.