2020-08-05, 23:22
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SnubbenXX
Om allt går tillbaka som innan kommer det bli en börsrusning utan dess like.

Mycket möjligt, också möjligt är att det blir som Tyska DAX:
https://i.imgur.com/gmzLkWA.png

...dvs att det börjar närma sig toppen och därefter går ned.

Att det går ned vid ett sådant case är inte helt oväntat, men...

Det som hänt med DAX nu är att det indexet har väldigt svårt att bryta den nyskapade negativa trenden. Både igår och idag har försök gjorts, men det negativa kvarstår. Typiskt har varit att det är väldigt svåra motstånd uppåt samtidigt som support inte riktigt verkar finnas .... samtidigt som alla brott under support hela tiden innebär att supporten utgör nya tröga motstånd uppåt. Så kan det vara en period, men det är inte direkt något optimalt scenario om man är mer tjur än björn.

Där ser det nästan lika risigt ut som i maj, en period då det såg ut som hela uppgången var en sk 'bear market rally'. En tidpunkt då det definitivt såg ut som att festen kunde vara över och vi kunde se ett ganska rejält ras nedåt igen.

Speciellt för dagen är att de amerikanska börserna var tydligt positiva samtidigt som just bl a DAX fortfarande hade väldigt svårt att gå upp. Tidigare under uppgången har många europeiska börser reagerat betydligt mer positivt när de amerikanska börserna varit postiva.

Ganska givet att mer osäkerhet uppstår dock. S&P500 (SPY) ligger endast -2.01%. från ATH (sett till all börshistorik) och har i princip fyllt den väldigt signifikanta 'gap' som uppstod ända upp till 1v vid Corona-dippen:
https://i.imgur.com/ARPUfxi.png
0.04% återstår av den övre gap som skapades vid raset i februari, dvs den är i princip fylld

Det är inte för skojs skull som ovan 'gap' är väldigt tydligt markerad. Osäkerhet kommer också som brev på posten iom alla nedre 'gaps' som skapats på vägen. Förra gången sådant hände så ... -8%, toppen till botten i juni. Det är inte direkt som att man belånar huset och går 'all in' i S&P500 just nu. :)

Allt ovan kan dock givetvis vara en kontraindikator. Något ser så dåligt ut ut att motsatsförhållandet till detta dåligt blir svårt att förringa.
Citera
2020-08-06, 01:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sinewave

Det fina med Flashback är att vinsten i att skriva här är nästintill noll (ibland rentav negativ)

Ja, när liksom-fb kommer in i en tråd blir dess värde omedelbart negativt.
Citera
2020-08-06, 08:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aadde81
Millicom
Loomis
Oljebolag
Bonava
Hufvudstaden, Fabege
TUI
Latinamerikafonder
Östeuropafonder ex. Ryssland (Polen m.fl.)

Jag har svårt att se någon riktigt framtid i Loomis, visst att aktie kursen har rasat och att det kanske finns lite kvar att hämta här. Men framtiden för kontanter tycker jag ser mörk ut. Kan hända mycket på 5-10 år i resten utav eruopa med. Sedan har många butiker, restauranger mm drabats hårt utav Corona och det gör att omsättningen utav kontater också minskar.

Fastighetsbranchen har det också svårt med butker som gått i konkurs, sänkta hyror, uteblivna hyreshöjningar och hyresgäster som har svårare att betala hyra. Jag ser inte denna branch som jätte attraktiv just nu.

Jag är lite pesemistisk just nu, tycker att börsen är dopad och att det är svårt att hitta några riktiga guldkorn...
Citera
2020-08-06, 11:01
Medlem
Kan det vara så att börserna är avvaktande på vad det blir för stödpaket i USA? Sålänge det överhuvudtaget blir ett stödpaket känns det som att reaktionerna borde bli positiva?
Citera
2020-08-06, 11:06
Medlem
Antar att dessa stödpaket kan fortsätta hur länge till som helst? Skrämmande tanke om det inte ger effekt längre..
Citera
2020-08-06, 12:00
Medlem
ReedMes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av David86
Kan det vara så att börserna är avvaktande på vad det blir för stödpaket i USA? Sålänge det överhuvudtaget blir ett stödpaket känns det som att reaktionerna borde bli positiva?
USA släpper viktiga arbetslöshetssiffror i morgon också. Om allt går vägen kan vi se fram emot ett litet race.

Sen kom den här positiva nyheten i dag:

LIVSMEDEL
PRISUTVECKLINGEN TYDER PÅ EN ÅTERHÄMTNING - FN (Direkt)
2020-08-06 10:32
STOCKHOLM (Nyhetsbyrån Direkt) Prisutvecklingen för hela världens livsmedel steg med 1,2 procent i juli, vilket är den andra månaden i rad där en uppgång har noterats.

Det uppgav FN:s livsmedels- och jordbruksorganisation, FAO, på torsdagen, rapporterar Dow Jones.

Indexet som mäter prisutvecklingen består av en korg som består av de mest vanliga livsmedlen såsom vete, matolja samt kött.

Uppgången tyder på att coronakrisens negativa effekter på livsmedelspriserna håller på att avta. Under de första fyra månaderna av året såg livsmedelspriserna en nedgång till följd av coronakrisens påverkan på efterfrågan, skriver Dow Jones.

Störst bidrag till uppgången hade prisutvecklingen på vegetabilisk matolja samt mejeriprodukter. Prisutvecklingen på kött var det enda delindexet som sjönk i juli.
Citera
2020-08-06, 12:28
Medlem
worowynzkis avatar
Alteco Medicals produkt LPS Adsorber har framgångsrikt använts vid behandling av covid-19 patient i Ryssland.

Alteco Medical upp ~410% sedan öppning idag.

https://news.cision.com/se/alteco-medical/r/alteco-medical-ab---framgangsrik-behandling-av-covid-19-patient-i-ryssland,c3164718

Första raketen jag själv hunnit med
Citera
2020-08-06, 12:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av icebreaker
Jag har svårt att se någon riktigt framtid i Loomis, visst att aktie kursen har rasat och att det kanske finns lite kvar att hämta här. Men framtiden för kontanter tycker jag ser mörk ut. Kan hända mycket på 5-10 år i resten utav eruopa med. Sedan har många butiker, restauranger mm drabats hårt utav Corona och det gör att omsättningen utav kontater också minskar.

Fastighetsbranchen har det också svårt med butker som gått i konkurs, sänkta hyror, uteblivna hyreshöjningar och hyresgäster som har svårare att betala hyra. Jag ser inte denna branch som jätte attraktiv just nu.

Jag är lite pesemistisk just nu, tycker att börsen är dopad och att det är svårt att hitta några riktiga guldkorn...

Säger inte att börskurserna kommer gå tillbaka till ATH men tycker de har rasat lite väl mycket, utrymme finns alltså för återhämtning tror jag.

Just Loomis tjänar på en minskande andel kontanter också i och med att fler då väljer att outsourca kvarvarande hantering av kontanter för det blir mindre kostsamt för dem. Det syns i deras snabba tillväxt i deras lösning som kallas Safepoint, växer stort i bl.a. USA.

Nä skulle man hitta säkra guldkorn till rea fanns chansen i mars/april. Vill man fortfarande "fynda" får man vända sig till de lite mer osäkra.
Citera
2020-08-06, 12:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SnubbenXX
Antar att dessa stödpaket kan fortsätta hur länge till som helst? Skrämmande tanke om det inte ger effekt längre..

Om jag tänker rätt. Stater finansierar stödpaketen främst genom att ge ut statsobligationer, som i stor utsträckning köps med nya pengar av deras egna riksbanker. Det borde väl betyda att lånen egentligen inte behöver betalas tillbaka? Staten lånar ju i princip av sig själva.
Citera
2020-08-06, 12:54
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av David86

Nej, de amerikanska börserna som S&P500 står ca -2% från ATH (oavsett Corona). Att det bara skjuter över något sådant efter en sådan kraftig nedgång som i mars ... är kanske inget man bör förvänta sig.

Just nu slåss index (de amerikanska som i sin tur påverkar de europeiska osv...) mot det mest uppenbara motståndet uppåt sedan Corona-dippen.

-

Köp: S&P500 (BULL SP500 x18, 18x hävstång)
Pris: 80.72
Tid: 12:35, torsdag 6 augusti

Orsaker köp,
* Ned och testar rådande trendlinje i vad jag kallar 'den röda zonen'
* Det mesta ser dåligt ut på sådant vis att det istället kan utgöra en kontraindikator
* På dagliga ser det dock inte alls dåligt ut, trenderna är fortsatt positiva
* S&P500 har gått från en sk 'ascending channel' till vad som ser ut som väldigt långtråkig konsolidering
* Tre tydliga zoner finns för tillfället, en lägre (röd), en mellan (orange) och en högre (grön):
https://i.imgur.com/n83bvdX.png

En pågående tes är att köp i röd zon kan komma att bli lukrativt, men detta kan komma att ändras (som alltid, konstant utvärdering gäller). Stoploss satt vid tjock röd linje för i ett fall där pris går ned dit kan man kasta den rådande tesen i sopnedkastet.

Edit: Kort efter köp bröts trendlinjen för 15m, inte toppen. Samtidigt hittades support vid nedre support vilket inte är jättedåligt. Detta styrker dock idén om var stoploss är satt.

Edit 2: Stoploss, nådd.
Tid: 12:51, torsdag 6 augusti
P&L: -4.02%

Väntar på potentiell vändning av trend:

Edit 3:
Vändning av trend @ 1m, dubbelbotten @ 1h etc etc (ej tid skriva allt), stoploss satt på ca -2%
Köp @ 78.88
Tid: 13.13, torsdag 6 augusti

Edit 4:
Såld, P&L: -2.03%
Senast redigerad av sinewave 2020-08-06 kl. 13:49.
Citera
2020-08-06, 13:52
Medlem
PedoFilips avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sinewave
Nej, de amerikanska börserna som S&P500 står ca -2% från ATH (oavsett Corona). Att det bara skjuter över något sådant efter en sådan kraftig nedgång som i mars ... är kanske inget man bör förvänta sig.

Just nu slåss index (de amerikanska som i sin tur påverkar de europeiska osv...) mot det mest uppenbara motståndet uppåt sedan Corona-dippen.

-

Köp: S&P500 (BULL SP500 x18, 18x hävstång)
Pris: 80.72
Tid: 12:35, torsdag 6 augusti

Orsaker köp,
* Ned och testar rådande trendlinje i vad jag kallar 'den röda zonen'
* Det mesta ser dåligt ut på sådant vis att det istället kan utgöra en kontraindikator
* På dagliga ser det dock inte alls dåligt ut, trenderna är fortsatt positiva
* S&P500 har gått från en sk 'ascending channel' till vad som ser ut som väldigt långtråkig konsolidering
* Tre tydliga zoner finns för tillfället, en lägre (röd), en mellan (orange) och en högre (grön):

En pågående tes är att köp i röd zon kan komma att bli lukrativt, men detta kan komma att ändras (som alltid, konstant utvärdering gäller). Stoploss satt vid tjock röd linje för i ett fall där pris går ned dit kan man kasta den rådande tesen i sopnedkastet.

Edit: Kort efter köp bröts trendlinjen för 15m, inte toppen. Samtidigt hittades support vid nedre support vilket inte är jättedåligt. Detta styrker dock idén om var stoploss är satt.

Edit 2: Stoploss, nådd.
Tid: 12:51, torsdag 6 augusti
P&L: -4.02%

Väntar på potentiell vändning av trend:

Edit 3:
Vändning av trend @ 1m, dubbelbotten @ 1h etc etc (ej tid skriva allt), stoploss satt på ca -2%
Köp @ 78.88
Tid: 13.13, torsdag 6 augusti

Edit 4:
Såld, P&L: -2.03%

Det gick sådär va? var nära att haka på men ändrade mig fort

Själv har jag har inte hittat enda köpläge sen maj, förutom New Wave B som jag är +21% på
Citera
2020-08-06, 14:13
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PedoFilip
Det gick sådär va? var nära att haka på men ändrade mig fort

Själv har jag har inte hittat enda köpläge sen maj, förutom New Wave B som jag är +21% på

Ja, inte helt oväntat blir inte alltid utgången 100% vinst i 100% fallen.

Inga köplägen sedan i maj? Då har du missat en del.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in