Citat:
Ursprungligen postat av
Temujin56
Kan man följa dig på något sett eller skriver du bara på flashback?
Kort:
Nej
Lång:
Om jag skulle skriva dessa saker någon annanstans skulle dess äkthet förvanskas, detta då jag då skulle ha något att tjäna på det och därav skulle ha incitament att skriva sensationella saker som blir så gott som värdelösa.
De som sysslar med att skriva saker och inte defakto tjänar på själva handeln ...
Lite som att vara lärare inom trading, en typ av oxymoron för om man är väldigt duktig på det varför skulle man slösa tid på att vara lärare inom det? Det går inte riktigt ihop.
Det fina med Flashback är att vinsten i att skriva här är nästintill noll (ibland rentav negativ) varpå man tjänar oerhört lite på att syssla med en massa trams (och det blir dessutom fort uppenbart vilka som håller på med sådant). Detta är särskilt viktigt inom allt som rör finans då det mesta inom finans är ... ren skit och sensationsbaserat nonsens.
Vinsten att lägga ut dylika saker i den här tråden för egen del är:
1. Det är ganska roligt
2. Bra som logg i framtiden
3. Om någon vill prata om saken kan det vara kul
-
Tradingmässigt kan man kopiera vad jag gör rakt av genom att 'bara':
1. Acceptera förlust, det skiter sig ibland helt oavsett vad man gör och helt oavsett om man har alla sannolikheter på sin sida osv. Man kan sätta världsrekord i fina analyser och det kan skita sig ändå. Börsen struntar fullständigt i vilka analyser man gör.
2. Söka trendvändningar på t ex 5m, bekräfta på 15 minuter eller högre (här får man väga risk, något som är högst personligt. Att kolla 5 min och 15 min... då accepterar man också högre risk, om vill vara mer säker bör man som lägst köra 4h).
3. Söka mer extrema värden för saker som RSI eller MFI (eller andra oscillatorer som CRSI, MACD ,Stoch etc) om något sådant finns (inte alltid så är fallet). En kombination av en drös indikatorer är dock att föredra (för egen del)
4. Inte gå mot trenderna på makro (dvs 4h, dagliga och veckodatan) som någon riksidiot.
Om trenderna på makro är tydligt upp och det sker fall på runt -1-3% eller mer = sök köp. Om inget köp finns då ingen korrigering kommer (dvs det går ned) acceptera att så är fallet och
vänta. Typiskt misstag är att gå 'all in' när något gått fantastiskt bra. Man kan göra det men då får man använda DCA eller liknande (dvs man köper i flera omgångar för att dra ned risken så att man inte köper in sig på toppen); det är dock en ganska risig strategi att köpa när något under en väldigt kort tid gått oerhört bra (men om det fungerar för någon är väl det fint, för mig är det nästan alltid 100% förlust)).
Ovan är nog en av de viktigaste sakerna. Skulle man gå mot trenderna och hade gått in i t ex OMX i april hade man sålt i maj. Det såg ett tag fördjävligt ut i maj men trenderna på makro var tydliga; det går uppåt (maj utgjorde istället därför köpläge om man ser till OMX). Att följa trenderna är dock något som är enklare sagt än gjort även om det visuellt är det som ser enklast ut.
Om man inte kan något om någonting är det dock enklast att helt enkelt 'bara' följa trenderna. Det ger knappast några fantastiskt raffinerade köp men det ger också inga fall där man behöver sätta på sig dumstruten. På sikt tjänar man på att göra färre raffinerade köp mot att man har mer tydliga ingångar och exits. En av mina långa (tidsmässigt) positioner i OMXS30 har en exit som i princip bara går ut på att EMA10 korsar EMA21 på dagliga. Det är extremt osofistikerat men en sådan där sak som är helt ok när det varit större fall och det sedan börjat gå uppåt. Det innebär dock att jag definitivt inte kommer att sälja den positionen på toppen men det innebär också att den positionen följer med väldigt högt upp och att säljandet av positionen blir väldigt tydligt och motiverat.
5. Bekräfta alltid allting med flera värden, det duger inte bara med att indikator X är något om det inte rör sig om något extremt på veckodatan eller liknande (t ex DJI som hade en RSI under 20 på veckodatan i mars, något som inträffat runt 6-7 gånger sedan år 1890... varav en av gångerna är saker som andra världskriget). Om möjligt bekräfta dessutom allt på flera olika tidsramar (5 min, 15 min, 30 min ... eller 4h + dagliga osv).
6. Inse att alla köp är potentiella skitköp (och att alla gör sådana, men att få till ingen berättar om det)
7. Ha ganska rejält med is i magen, använder man hög hävstång får man också klara av att ligga -20% och hantera den typen av scenarion (det är också därför man köper när trenderna är positiva på makro, då klarar man sig oftare än sällan ganska ok även om det kan vara ett par tunga dagar). Om man inte har flera lastbilar is i magen bör man dock undvika allt vad hävstångar och liknande heter. Det kan fort bli oerhört dyrt och psykiskt påfrestande.
8. Hålla utkik efter enklare mönster. Saker som tjur- och björnflaggor kan vara bra att känna till och förstå (googla bull flag, bear flag, ascending channel, ascending triangle osv). Kombinera med trendvändningar för EMA osv. Viktigast där är att förstå att alla röda candles inte nödvändigtvis är negativa, det kan vara positivt när det går ned. Något som förmodligen kan vara svårt att greppa om man inte under lång tid lärt sig känna igen mönster av olika slag.
Var inte överdjävligt petig när saker ritas ut, det är exakt 0% chans att man når en 100% matchning ändå. Tre 'touchpints' för trendlinje är givet (när/om man tar beslut vill säga), men det hindrar inte att man kan skapa teser som baserar sig endast på två och ha detta som potentiellt motstånd/support (men då måste man förstå att det kan vara fel också och väga in en sådan trendlinje därefter).
Rita saker innan det sker, dvs skapa teser i graferna för olika möjliga scenarion. Ofta kan man ha en drös olika teser om motstånd, support osv. Något man ritar ut och sedan ser om det bekräftas eller inte. Sådant kan ske en hel dag utan att några köp eller sälj faktiskt sker. Om inte annat är det bra som träning i hur fel man har (för det är ofta man har fel; grejen är att ha lite mer rätt än fel och kontinuerligt utvärdera varför).
9. Inse att ta vinst är aldrig fel. Lagen om allts djävlighet gör givetvis gällande att något går upp efter all typ av vinsttagning, men ... det är betydligt värre att sitta med något som gått riktigt bra och sedan går rätt ned i källaren. Har man en bra vinst så har man bara denna om den realiseras (dvs att man tar den).
10. Hålla koll på alla tidsramar. Man börjar på 1 vecka, går till 1 dag ... till 4h till 1h till 30 min till 15 min till 5 min osv. Sedan får man ha alla tidsramar och alla dess värden (indikatorer, medelvärden osv) i huvudet. Man kan se det som en checklista med saker man bockar av där det på dagliga är viktigare än det på 4h, det på 4h viktigare än det på 1h osv ... osv.
... osv.
Det där är dock lite knepigt då alla har sina egna saker som de föredrar framför annat. Personligen har jag slagsida mot att följa trender (dvs EMA och SMA-värden) förutom i fall där dessa är så pass usla att (pekar rätt nedåt) att dessa istället utgör en extrem (detta blir då istället potentiellt köpläge). I mars var ett typiskt sådant scenario där allt var nattsvart och trenderna pekade rätt ned i källaren för alla tidsreferenser.
Du kan följa t ex Krown's Crypto Cave på YouTube eller liknande (Bitcoin, men analys är analys helt oavsett tillgångsslag). Han gör vissa kufiska jämförelser ibland a'la "om man följt det här hade man nått hela vägen till toppen" (vilket är fel) etc, men han pratar uteslutande om datan och baserar saker på just data och inte på saker som nyhetsrubriker och annat. Han svär också en hel del och får därför in 0 kr i reklamintäkter från YT. Det finns alltså inget större vinstintresse där i själva klippen (vilket är positivt).