2020-08-06, 09:56
Medlem
Nico77s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Milosebic
Men du hoppas väl jag har rätt?

Tror definitivt du har rätt. Skulle det var som så att alarmisterna får rätt så gör det ändå ingenting alls. Allt kommer att vara frid och fröjd ändå.

Själv tror jag att vi nu har uppnått så pass vid spridd immunitet att det kommer att vara lugnt. Det är räddhararna som kanske sprang och gömde sig för viruset som skulle kunna tänkas stryka med om de kommer fram från under den sten vilken de gömt sig. Men för oss som kastade in hatten i ringen och fortsatte leva livet som vanligt så är det nog lugnt den här gången.

Men det kan komma fler virus i framtiden och då kan det vara så att det är andra grupper och etniciteter som visar sig inte ha det som krävs. I just detta fallet så var det; äldre, t.ex somalier och redan sjuka.
Citera
2020-08-06, 09:57
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nico77
5 800 döda är faktiskt ingenting alls. Inte ens om 1% av befolkningen skulle stryka med skulle jag bry mig. Stryker 1% av befolkningen med, med samma etniska fördelning som hitintills, ja då ska det skålas i champagne.

Supa, knulla runt, gå på uteserveringar och handla är väl kul. Det är bara att ge sig ut i världen och uppleva den. Livet är till för att levas, inte för att springa runt i mask eller burka.

De som inte har vad som krävs kommer att rensas bort och bli utkonkurrerade av de som har framtiden för sig.
Jag gissar att en betydande majoritet har andra prioriteringar än att "supa, knulla runt och gå på uteserveringar"...(detta sagt med tanke på vem som har framtiden för sig samt kommer rensas bort).
Citera
2020-08-06, 09:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Men det finns ju ingen myndighet som påstår något sådant? Du skrev ju själv att du saknade källa.
Nej, jag skrev att det inte behövdes nån källa, p.g.a. sammanhanget jag påstod det i. Men att det egentligen var samma sak som FHM sade redan i våras.

Den enda skillnaden var hur siffran presenterades. FHM uppgav den kumulativa siffran för antal fall, jag slog ut det per dag. Om en fjärdedel av Stockholm smittas på två månader, så blir det tiotusen personer om dagen, i genomsnitt. Då har man ganska mycket svängrum för påståendet att tiotusentals personer lär ha blivit smittade om dagen, på toppen av pandemin.
Citera
2020-08-06, 10:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TonyDR
Worldofmeters slutade plöstligt uppdatera just Sverige för en månad sen, inget vet varför.
https://i.imgur.com/1MY1P5w.jpg

Varför ljuger du?
Om du kollar graferna så uppdateras dessa hela tiden. Det är bara hänvisningen till nya siffror som inte uppdateras
Citera
2020-08-06, 10:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Nedgången i dödlighet ser ju likadant ut i de flesta länder, vilket utesluter att viruset har muterat sig snällare.

Det finns egentligen bara två förklaringar:

1) Vi har blivit bättre på behandling. Det är sannolikt en delförklaring.

2) Vi hade en överjävligt stor spridning i våras, vars magnitud fortfarande inte har sjunkit in. Tiotusentals nya fall per dag i Stockholm, när det var som värst.

Det är jag överens med dig om att behandlingen har förbättrats avsevärt. Nu är det väl också så att ju mindre antal som läggs in desto större chans har varje individ, resursen ökar.
Citera
2020-08-06, 10:02
Medlem
Nico77s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Takadongtakadang
Jag gissar att en betydande majoritet har andra prioriteringar än att "supa, knulla runt och gå på uteserveringar"...(detta sagt med tanke på vem som har framtiden för sig samt kommer rensas bort).

Om du har vägarna förbi någon uteservering, i en lite större stad, en solig fredagskväll eller lördagseftermiddag, så får du väl ta dig en titt på hur det ser ut. Så kan du ju dra dina egna slutsatser.
Citera
2020-08-06, 10:04
Medlem
Amazing-Graces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bassiehof
Statistik visar att 40% inte har några symptom, och en stor andel har milda symptom. Dessutom är de mest smitsamma innan de visar symptom. Det är vad experter säger, så du kan lägga ner ditt skitsnack. Därför är det oansvarigt att skicka barn och ungdomar till skolan så länge de inte kan testas. Det är bara motstridigt i ditt huvud.

Diskuterade inte skolstängningar utan smittsamhet i stort. Det är inte frågan om milda symtom/inga symtom - har man viruset så har man.

Tror du inte det skulle se annorlunda ut i Sverige om viruset verkligen var så extremt smittsamt??
Citera
2020-08-06, 10:05
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bajjamannen87
Vet någon varför siffrorna på c19.se och worldometers.info diffar så mycket för Sverige nuförtiden?

Speciellt antall nya fall.

Idag visar c19, 332 nya fall medans worldometers visar enbart 66 st.
En spekulation ger vid handen att diskrepansen orsakas av vad vi här redovisar som "occurrence" (när dödsfallet inträffade) och "registration" (när dödsfallet registrerades).

Att man redovisar 100 nya dödsfall behöver således inte betyda att dessa inträffade dagen innan.
Citera
2020-08-06, 10:08
Medlem
Amazing-Graces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trazke
Du menar att det Sverige borde göra just nu är att följa exempel från länder med en ökad smittspridning? Varför är en del så sugna på att hoppa in i lämmeltåget?

Munskyddet verkar ha blivit en symbol för att visa på hur vi alla lider tillsammans i denna sjukdom i hela världen.
Citera
2020-08-06, 10:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Vad är en alarmist?

Trodde i min enfald att vi satt i samma båt och drabbas av samma elände som inte bara tar livet av många utan även drabbar ekonomin hårt.

Blir man alarmist för att man vågar se problemet vi nu fått från förlovade landet i öster?

Nej tyvärr går det inte förneka att vi har smittan över oss i de flesta länder.

Borde ha påverkat ditt liv lite också.

Alarmist i denna tråd: ser bara det negativa, tror det värsta, verkar vara paranoida och väldigt rädda. Inte sällan också rätt hatiska.

Pandemin har påverkat mitt liv och arbetsliv rätt mkt, men jag tror på vår strategi, även om en hel del misstag också gjorts.
Citera
2020-08-06, 10:09
Medlem
DikTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Det är jag överens med dig om att behandlingen har förbättrats avsevärt. Nu är det väl också så att ju mindre antal som läggs in desto större chans har varje individ, resursen ökar.
Vilket ju såklart var ett av de tyngsta argumenten för lockdown. Att köpa tid.
OM Tegnell får rätt att t.ex. Norge kommer drabbas lika illa i höst som Sverige gjorde i våras så är läget mycket bättre för dem eftersom man vet mer om hur man ska hantera/bota Covid nu.
Citera
2020-08-06, 10:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Det skadar såklart inte. Dock så verkar det inte som man är mer benägen att IVA-vårda covidfall nu. Så det är oklart vad för resurs det skulle handla om.

Ett tredje skäl är givetvis att äldre-äldre drabbas mindre. Både för att man skyddar dem bättre, men också för att den gruppen redan drabbats.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in