2020-08-06, 06:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gloffgloff
"Det vi gjorde i Sverige var att vi accepterade en högre initial dödlighet, för att slippa alla de här problemen som vår omvärld brottas med nu."

Och hur är det inte underlåtenhetsbrott?

https://sv.wikipedia.org/wiki/Underl%C3%A5tenhetsbrott
Kanske för att det inte är en handling som är riktad mot en individ.

Det finns väldigt mycket som skulle bli underlåtenhetsbrott, om man klassade alla dödsfall som underlåtenhetsbrott, ifall de kunde senareläggas med statliga interventioner.

Faktum är att majoriteten av alla dödsfall sker tidigare än de skulle behöva göra. Staten kan ju förbjuda rökning, alkohol, motorcyklar, läsk, godis och chips, levande ljus, fritidsbåtar, extremsporter. Staten kan förhindra dödsfall i influensa och kräksjuka. Alla är exempel på tidigarelagda dödsfall som vi accepterar för att uppnå frihet, välstånd och andra fördelar för vår befolkning.

En lockdown är dessutom mord, med samma logik. Eftersom statens agerande leder till högre dödlighet i andra grupper i samhället. Som personer med psykisk ohälsa.

Sen ska man vara tydlig med att en högre initial dödlighet inte nödvändigtvis betyder högre långsiktig dödlighet. Det kan förhålla sig precis tvärtom. Ifall de socioekonomiska konsekvenserna på sikt dödar fler än sjukdomen, så skulle man med din logik kunna klassa det som folkmord.
Senast redigerad av aw 2020-08-06 kl. 07:25.
Citera
2020-08-06, 07:00
Medlem
bartrams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DoraF
Nej, vi ska inte glädja oss åt något enda dödsfall. Jag tror nog att monsieur tål att få svar på tal.
Du har helt rätt. Det handlar om kausalitet. Och korrelation. På fler sätt en ett 😊.

Hursomhelst, så tycker jag det är fascinerande hur pandemin kan tänkas avspegla sig i befolkningsstatistiken.
Nästan 6000 döda är många dödsfall. Om pandemin avklingar är det möjligt att den knappt kommer att synas när man summerar 2020, utan dödstalet kommer att landa runt normalnivån.
Om några år - när vi fått perspektiv - kanske vi kommer att titta på varandra och undra vad f-n var det som hände egentligen? Kanske kommer vi ha glömt hur rädda många av oss i början av året och att vi ingenting visste om denna nya smitta. Med facit i hand ter sig mycket annorlunda.

Du får väl anmäla FHM och se vad som händer 😊

Allvarligt talat: vi har släppt in smittan i Sverige, i betydligt högre grad än i våra nordiska länder, i kombination med att vi inte lyckats skydda våra äldre på äldredboenden på ett acceptabelt sätt. (Detta inkluderar underlåtenhet i vård (ej fått syrgas, näring etc) utan istället palliativ vård beslutat av läkare på distans) som gränsar till eller är ren eutanasii).
Kombinatioen har förorsakat en hög mortalitet i Covid 19. Snart den fjärde största i europa av döma av ofifiiell statistik
Det är illa nog med den totala mortaliteten, men det är hur vi behandlat de äldre som gör mig rasande. Att då höra uttalanden att vår strategi tjänat oss väl är bortom all etik.
Ansvarsutkrävande är dock svårt med den splittrade förvaltning vi har i Sverige . Politikerna bara pekar mot FHM och hänvisar till deras expertkunskap.

VI har sammantaget offrat människoliv pga inkompetens, likgiltighet för äldre människors lika värde och oklar ansvarfördelning
Senast redigerad av bartram 2020-08-06 kl. 07:08.
Citera
2020-08-06, 07:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Jag har aldrig pratat dygnssiffror. Vet inte vem du diskuterat det med, men inte är det mig i alla fall.

Minns du inte att du skrev det här igår klockan 19.26 som jag visar här nedanför ?

Citat:
Av dina slutsatser tycks du tro att vi uppnått immunitet. Tolkar jag dig rätt att du inte tror på en andra våg och uppåt 100-200 döda per dygn igen? Du tror inte att smittan kommer att öka igen under hösten?

Det jag försökte diskutera med dig igår, eller snarare få svar på var huruvida du tror det är fler än de 115 som maximalt dött på ett dygn i Sverige av Covid och i sådana fall hur många fler? Jag påpekade även att det "bara" dött fler än 100 i Sverige under fyra dygn. Ditt initiala inlägg som jag länkar här ovanför ger sken av att det ska ha skett vid ännu fler tillfällen och att 115 inte är det högsta dödstalet.

Alltså, frågan till dig är: Hur många tror du har dött i Sverige som mest under ett och samma dygn om inte 115 stämmer?
Citera
2020-08-06, 07:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DoraF
Nej, vi ska inte glädja oss åt något enda dödsfall. Jag tror nog att monsieur tål att få svar på tal.
Du har helt rätt. Det handlar om kausalitet. Och korrelation. På fler sätt en ett 😊.

Hursomhelst, så tycker jag det är fascinerande hur pandemin kan tänkas avspegla sig i befolkningsstatistiken.
Nästan 6000 döda är många dödsfall. Om pandemin avklingar är det möjligt att den knappt kommer att synas när man summerar 2020, utan dödstalet kommer att landa runt normalnivån.
Om några år - när vi fått perspektiv - kanske vi kommer att titta på varandra och undra vad f-n var det som hände egentligen? Kanske kommer vi ha glömt hur rädda många av oss i början av året och att vi ingenting visste om denna nya smitta. Med facit i hand ter sig mycket annorlunda.
Det är ju närmast en filosofisk fråga.

Ponera att vi drabbades av en svampsjukdom som bara slog till på dödsbädden. När du hade bara en vecka kvar att leva, så drabbades du av svampen och dog direkt.

Hur ska man förhålla sig till detta? Är det svampen som orsakar döden, eller är det döden som orsakar svampen? Är förekomsten av svampen bara en normal konsekvens av att man ska dö?

COVID är givetvis inte lika selektivt, men om man ser till den kraftiga överrepresentation på särskilt boende så ställs man inför samma filosofiska dilemma. Är det covid som orsakar döden, eller är det närheten till döden som gör att covid utvecklas till en svår sjukdom? Man måste nog acceptera att svaret på den frågan kommer att variera från fall till fall.
Senast redigerad av aw 2020-08-06 kl. 07:27.
Citera
2020-08-06, 07:33
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av gloffgloff
"Det vi gjorde i Sverige var att vi accepterade en högre initial dödlighet, för att slippa alla de här problemen som vår omvärld brottas med nu."

Och hur är det inte underlåtenhetsbrott?

https://sv.wikipedia.org/wiki/Underl%C3%A5tenhetsbrott
Vad skulle underlåtenheten ha bestått i och vilka har gjort sig skyldiga till den? Alla som inte har gjort som WHO sagt och tagit på sig munskydd?
Citera
2020-08-06, 07:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Amazing-Grace
Tycker det är märkligt det här med hur pass smittsamt viruset egentligen är. Det verkar skifta väldigt mycket. Jag vet flera fall där enbart en eller två i familjer är sjuka och övriga inte. Trots att de lever på som vanligt i sina hem. Jag tycker mycket tyder på att det inte är särskilt smittsamt om vi också ser till antikroppsstudierna. Vore det så oerhört smittsamt så skulle åtminstone varenda stockholmare ha haft det vid det här laget. Det är så motstridigt allting.
Statistik visar att 40% inte har några symptom, och en stor andel har milda symptom. Dessutom är de mest smitsamma innan de visar symptom. Det är vad experter säger, så du kan lägga ner ditt skitsnack. Därför är det oansvarigt att skicka barn och ungdomar till skolan så länge de inte kan testas. Det är bara motstridigt i ditt huvud.
Citera
2020-08-06, 07:38
Medlem
gubbroras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bartram
Allvarligt talat: vi har släppt in smittan i Sverige, i betydligt högre grad än i våra nordiska länder, i kombination med att vi inte lyckats skydda våra äldre på äldredboenden på ett acceptabelt sätt. (Detta inkluderar underlåtenhet i vård (ej fått syrgas, näring etc) utan istället palliativ vård beslutat av läkare på distans) som gränsar till eller är ren eutanasii).
Kombinatioen har förorsakat en hög mortalitet i Covid 19. Snart den fjärde största i europa av döma av ofifiiell statistik
Det är illa nog med den totala mortaliteten, men det är hur vi behandlat de äldre som gör mig rasande. Att då höra uttalanden att vår strategi tjänat oss väl är bortom all etik.
Ansvarsutkrävande är dock svårt med den splittrade förvaltning vi har i Sverige . Politikerna bara pekar mot FHM och hänvisar till deras expertkunskap.

VI har sammantaget offrat människoliv pga inkompetens, likgiltighet för äldre människors lika värde och oklar ansvarfördelning

Av vilken anledning jämför du med de andra Nordiska länderna? Det som skiljer oss åt är dels att vi hade sportlov när pandemin började härja vilket gjorde att tiotusentals svenskar var på semester i några av de värst drabbande länderna/regionerna vilket gjorde att vi importerade viruset dels så ser vår befolkningsstruktur ut på ett annat sätt än de övriga nordiska ländernas. Vi har betydligt fler från mellersta östern och afrika som bor trång och som saknar grundläggande hygienkunskap.
Däremot är det en skandal att vi hade så dåliga lager och att åldringsvården sköt på ett bedrövligt sätt men det är inte FHMs ansvar
Citera
2020-08-06, 07:42
Medlem
gubbroras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Det är ju närmast en filosofisk fråga.

Ponera att vi drabbades av en svampsjukdom som bara slog till på dödsbädden. När du hade bara en vecka kvar att leva, så drabbades du av svampen och dog direkt.

Hur ska man förhålla sig till detta? Är det svampen som orsakar döden, eller är det döden som orsakar svampen? Är förekomsten av svampen bara en normal konsekvens av att man ska dö?

COVID är givetvis inte lika selektivt, men om man ser till den kraftiga överrepresentation på särskilt boende så ställs man inför samma filosofiska dilemma. Är det covid som orsakar döden, eller är det närheten till döden som gör att covid utvecklas till en svår sjukdom? Man måste nog acceptera att svaret på den frågan kommer att variera från fall till fall.

Det är väsentligt att notera att i Sverige dör man inte pga av Covid utan med Covid. Dvs de multisjuka på äldreboendena som avlider klassas som Covid dödsfall om dom diagnostiserats som smittade oavsett reell dödsorsak
Citera
2020-08-06, 07:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MAKHASHANAH
Nej det sa han inte.

Det är väldigt viktigt att vi håller skolorna öppna så barnen inte blir lika korkade som dig.
– Viruset sprids inte nämnvärt i kollektivtrafiken. Det har spridits i miljöer där personer är i närheten av varandra under en längre tid, mötesrum, kyrkor, akutmottagningar. I Sverige här har vi ingen spridning alls i kollektivtrafiken.

https://www.dn.se/nyheter/sverige/viruset-sprids-inte-namnvart-i-kollektivtrafiken/

Det spelar ju ingen roll om skolorna är öppna om dom håller så låg kvalité som dom du uppenbart har gått i!
Senast redigerad av givemeyourmoney 2020-08-06 kl. 07:51.
Citera
2020-08-06, 07:43
Medlem
Citat:
Var har jag skrivit att det bara är i Sverige man uppmanar till att tvätta händerna? Jag har däremot påtalat att man i de flesta andra länder vidtagit mer långtgående åtgärder beträffande bland annat skolor och användande av munskydd. Förnekar du det?

Du skrev följande apropå FHMs dagliga råd:

"Ingen har missat vad FHM har messat ut, men det visar ju också med all tydlighet hur långt de befinner sig från verkligheten i denna pandemi"

Att deras dagliga råd (tvätta händerna etc) visar hur långt de är från verkligheten tyder på att du inte känner till att samma råd gäller i alla länder.

Det verkar som att du tycker munskydd är mycket viktigare än FHMs "trams" men det är du ensam om. I hela världen.

Jag förnekar ingenting.
Citera
2020-08-06, 07:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Läppsyl
Vad skulle underlåtenheten ha bestått i och vilka har gjort sig skyldiga till den? Alla som inte har gjort som WHO sagt och tagit på sig munskydd?
Läs på om de mänskliga rättigheterna. Staten ska GARANTERA rätten till liv. När de medvetet inte gör allt för att rädda liv, eller tillåter en högre dödlighet som de själva erkänner att de har gjort sig skyldiga till, då finns det ett brott som matchar den beskrivningen.

[spoiler] Att genom underlåtenhet fysiskt orsaka brottslig följd eller effekt genom handling. Det kan vara frågan om ett mord, där brottet förövas genom att den som haft plikt att skydda den mördade underlåtit att ingripa för att rädda. [spoiler]

Dessutom är det ett brott att sprida smitsamma sjukdomar, men det är inte regeringens ansvar vad deras undersåtar gör? Läppsyl, please! Din fasad krackelerar, din bubblebutt spricker och stanken sprider sig...
Citera
2020-08-06, 07:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Smittan kan öka men jag tror att dödligheten ändå sjunker långsamt. Hur mycket expert jag än är.....så kan jag inte riktigt förklara denna motsats. Om det blivit någon sorts immunitet, det är så osäkert nu.
Nedgången i dödlighet ser ju likadant ut i de flesta länder, vilket utesluter att viruset har muterat sig snällare.

Det finns egentligen bara två förklaringar:

1) Vi har blivit bättre på behandling. Det är sannolikt en delförklaring.

2) Vi hade en överjävligt stor spridning i våras, vars magnitud fortfarande inte har sjunkit in. Tiotusentals nya fall per dag i Stockholm, när det var som värst.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in