2020-08-05, 18:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DikT
Såklart inte.
Men om yrkeskåren lärare har något större risk att drabbas av smitta än genomsnittet, trots att det sannolikt är större andel etniska svenskar än snittet så tyder det på smittspridning i skolorna.

Om lärare har en i princip lika stor risk att smittas som en genomsnittlig svensk så betyder det att smittspridningen i skolan sannolikt inte är större än i övriga samhället.
Citera
2020-08-05, 18:48
Medlem
Nederländerna
+3 döda
+426 fall

Belgien
+2 döda
+334 fall

Tyskland
+10 döda
+533 fall

Italien
+10 döda
+384 fall
Citera
2020-08-05, 18:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Otrolig
Nej, finns inga tecken på att dödsfallen är på väg upp. Dels är 13 en onsdagssiffra vilka brukar vara högre eftersom man gör en körning mot dödsregistret då. Dessutom är det en låg onsdagssiffra - se mitt tidigare inlägg för föregående onsdagssiffror.

Till sist ligger det rullande medelvärdet 10 dagar tillbaka just nu på 3 avlidna/dag. Det är en väldigt låg nivå och kurvan ser ut att fortsätta nedåt.
Antalet fall är på väg upp nu - de har gått upp 13% på en vecka. Dödstalen brukar gå upp (ha en fördröjning med) ganska precis en månad efter att fallen har ökat.
Citera
2020-08-05, 18:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Nej. Antalet döda. Smittspridningen har sjunkit sedan två veckor efter midsommar. Det överensstämmer rätt väl med sommarlov och semestrar.

Det är rimligt att antalet döda motsvarar hur smittspridningen såg ut någon vecka tidigare. Även inläggning på IVA nådde kulmen i mitten på april vilket också indikerar att smittspridningen var som störs tidigt i april.

Siffrorna du hänvisar till, dvs hur många diagnoser som ställs per dag, säger mkt lite om smittspridningen under våren pga att så få testades. I början på sommaren så ökade man testning markant vilket gav en tillfällig topp innan den minskade spridningen började synas även i den statistiken.
Citera
2020-08-05, 19:00
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Ja det beror ju dels på att en sämre metabol status ger ett sämre förlopp. (sedan kan jag anekdotiskt berätta att min allra mest vältränade arbetskamrat smittades men fick en mycket lindrig sjukdomsepisod)

Sedan kan det var just så att det finns de som har ett sämre, medfött immunförsvar får en svårare sjukdom. De allra flesta som avlider verkar däremot dö av ett immunförsvar som löper amok med cytokinstormar vilka ger en svår stress på kroppen. Riktigt hur det går till har jag inte sett någon forskning runt.

Detta medfödda (även kallat ospecifika) immunförsvar är det som kickar igång hela den apparat som innebär immunisering, via B- och T-cellsystemen.

Vi behöver veta mer innan vi kan säga mer bestämt om hur SARS-CoV-2 hanteras av immunförsvaret.

Personligen tror jag att vi har en ganska hög procent av personer som antingen är immuna eller ej mottagliga. (här har jag en annan anekdot från mitt jobb; En medarbetares make blev ganska svårt sjuk i covid-19 medan medarbetaren inte hade något virus alls, enligt PCR och heller aldrig fick symtom. Detta efter att ha delat bostad med maken ganska länge innan han kom in på sjukhus.)
Tack för en utförlig förklaring, det är uppskattat.🙋🏼‍♀️☺️
Citera
2020-08-05, 19:01
Medlem
GaretheGOLFERbales avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TonyDR
Nederländerna
+3 döda
+426 fall

Belgien
+2 döda
+334 fall

Tyskland
+10 döda
+533 fall

Italien
+10 döda
+384 fall

Hur går det i Estland Lettland och Litauen egentligen? Vi har starka historiska och kulturella band med våra baltiska grannländer. Kan du inte ta med dessa länder när du rapporterar så att man kan jämföra Sverige med baltländerna. Det tror jag alla i tråden är intresserade av.
Citera
2020-08-05, 19:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TonyDR
Nederländerna
+3 döda
+426 fall

Belgien
+2 döda
+334 fall

Tyskland
+10 döda
+533 fall

Italien
+10 döda
+384 fall

Det ökar lite varstans. Ser inte alls bra ut någonstans. Förutom möjligtvis norge då.
Citera
2020-08-05, 19:04
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av antithesis11
Jag länkade bara studien och citerade ett stycke ur den, inget annat. Det verkar inte som att den har länkats eller diskuterats här sedan innan.

Ursäktar om mitt citat uppfattades som missvisande, det var nämligen inte min avsikt. Jag har inte uttalat mig om detta går att applicera på Sverige eller inte, och jag tycker ändå att det var en bra sammanfattning då citatet betonade följande:

''With effective case-contact testing and epidemic management strategies and associated small numbers of attendances while infected, children and teachers did not contribute significantly to COVID-19 transmission via attendance in educational settings.''

D.v.s. någonting som kanske inte sker i någon större utsträckning i Sverige. Tråkigt att man blir anklagad för att sprida illvilja när man försöker vara neutral, men som tur är så befinner jag mig på Internet.
Tack. Jag ber om ursäkt, och skäms faktiskt lite, för att jag skrev att du var illvillig. Det var oförskämt och korkat av mig!

Jag skulle redigera mitt inlägg för att ta bort ”illvilligt”, innan jag läste ditt redigerade inlägg ovan!

Jag var sent ute och det gick inte att ta bort vilket jag beklagar. Så onödigt att skriva så till någon som lägger ut ny information, oavsett vad denne har för uppfattning! Det säger ju mer om mig än vad jag önskar, det är jag som har svårt för att vara neutral.

Förlåt!🤦🏼‍♀️🙈

Edit on topic, det är ju bra ju fler studier i ämnet som blir länkade eftersom det är ett viktigt område. Fler och fler studier visar på att det har betydelse och om en månad eller två får vi se hur det går i Sverige.
Senast redigerad av KnackeredVonAnka 2020-08-05 kl. 19:23. Anledning: Tillägg
Citera
2020-08-05, 19:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GaretheGOLFERbale
Hur går det i Estland Lettland och Litauen egentligen? Vi har starka historiska och kulturella band med våra baltiska grannländer. Kan du inte ta med dessa länder när du rapporterar så att man kan jämföra Sverige med baltländerna. Det tror jag alla i tråden är intresserade av.

Dom verkar dessvärre också ha något skit på gång. Än så länge små uppgångar, men det ser ut att puttra igång där också..

Hur fan kan nästan alla länder börja öka nästan exakt samtidigt?
Citera
2020-08-05, 19:09
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Om två grupper av människor - t.ex. somalier i Rinkeby och äldre personer bosatta på Lidingö - överhuvudtaget aldrig träffas, så kan den ena gruppen inte smitta den andra, hur luftburet det än är.

...sedan kommer det förr eller senare att komma in smitta på Lidingö också, t.ex. genom Lidingö-tonåringar som går på krogar i city dit det även kommer folk från förorten - och kommer hem om smittar sina föräldrar och farföräldrar. Eller genom något hemtjänstbiträde eller en expedit eller servitris på ett café, som bor i eller umgås med människor i ett utanförskapsområde.

Eller i kollektivtrafiken, några Lidingöare använder säker den.
Senast redigerad av KnackeredVonAnka 2020-08-05 kl. 19:39.
Citera
2020-08-05, 19:11
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Baradino
Om lärare har en i princip lika stor risk att smittas som en genomsnittlig svensk så betyder det att smittspridningen i skolan sannolikt inte är större än i övriga samhället.
Nu har lärarna större risk att smittas. Läser dudessutom hur de räknar framgår det att risken bör vara än större än de säger.
Citera
2020-08-05, 19:22
Medlem
Bajjamannen87s avatar
Vet någon varför siffrorna på c19.se och worldometers.info diffar så mycket för Sverige nuförtiden?

Speciellt antall nya fall.

Idag visar c19, 332 nya fall medans worldometers visar enbart 66 st.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in